B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rb (?)
av Åke C., Monday, February 28, 2022, 01:18 (1162 dagar sedan) @ lars moberg
Snygg bildvinkel!
Instämmer i tacken för bilderna.
Och i bakgrunden vilar sig sannolikt Rb1 1001.
Orsak till antagandet:
Frontrutorna ser lite bredare ut än Rc dito.
Orange ventilationsgaller kan anas och avsaknad av loknummer på ramen på sidan. Nummer ( i alla fall något svart i det vita...) kan däremot anas i det vita fältet mitt på lokets sida.
Endast 1001 hade, likt Rc, frontnumren i vita siffror på svart (mörkblå) botten.
De andra Rb hade ju den understa vita linjen längre ned - och på den svarta siffror.
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rb (?)
av Alex, Monday, February 28, 2022, 06:06 (1162 dagar sedan) @ Åke C.
Det ser ut som solen står i väster så det är nog X84/94 Östersundaren/Nordpilen som vi ser lämna Bollnäs på sommarkvällen 1969 mot Ljusdal. Det var det enda Rb omloppet via Bollnäs.
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rb (?)
av Överkörmästaren, Monday, February 28, 2022, 07:54 (1162 dagar sedan) @ Åke C.
Snygg bildvinkel!
Instämmer i tacken för bilderna.Och i bakgrunden vilar sig sannolikt Rb1 1001.
Orsak till antagandet:
Frontrutorna ser lite bredare ut än Rc dito.
Orange ventilationsgaller kan anas och avsaknad av loknummer på ramen på sidan. Nummer ( i alla fall något svart i det vita...) kan däremot anas i det vita fältet mitt på lokets sida.Endast 1001 hade, likt Rc, frontnumren i vita siffror på svart (mörkblå) botten.
De andra Rb hade ju den understa vita linjen längre ned - och på den svarta siffror.
Fast just därför är det väl inte 1001 eftersom loket på bilden har vitt längst ned.
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rc (?)
av M.Svenson, Monday, February 28, 2022, 09:21 (1162 dagar sedan) @ Överkörmästaren
Jag är mycket tveksam till att det är en Rb på bilden, anledningen till mitt antagande är att Rb loken har något lägre höjd på frontrutorna än Rc. Rb loken har ett bredare brandgult fält ovan frontrutorna detta fält saknas på loket på bilden.
Tror Martin :-)
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rc (?)
av Åke C., Monday, February 28, 2022, 13:43 (1162 dagar sedan) @ M.Svenson
Jag är mycket tveksam till att det är en Rb på bilden, anledningen till mitt antagande är att Rb loken har något lägre höjd på frontrutorna än Rc. Rb loken har ett bredare brandgult fält ovan frontrutorna detta fält saknas på loket på bilden.
Tror Martin :-)
Även målningen ovan frontrutorna var annorlunda på 1001. Där är den vita linjen placerad mer likt Rc-lokens målning; närmare frontrutorna. Men det finns ett smalt orange fält, till skillnad mot Rc.
Se detta PV-inlägg.
På t ex Rb3 ser man att den översta vita linjen är placerad högre upp - jämför den röda lampan i relation till linjen. Länk. Här är det orange fältet mycket bredare, precis som Martin norterar. :-)
Plogarna ser ut att vara två separata.
Så hade Rb-loken, med gardjärn emellan.
Rc1/2 hade då helplog med en annan form.
Vid inzoomning blir det förstås oskarpt. Jag vill inte bestämt hävda att det är ett Rb, men med de kännetecken jag noterat så kan det vara så. Vi får ju aldrig säkert veta...
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rc (?)
av Billy, Monday, February 28, 2022, 14:25 (1162 dagar sedan) @ Åke C.
Jag tror också det är en Rb baserat på :
-Den till synes bredare vita sidolinjen
Sannolikheten:
-Årtalet 1969 (Rc-serien bara två år gammal och då förmodligen ovanliga norr om Stockholm)
-Rb användes väl redan då Sthlm-Ånge- Östersund .
mvh
B 1321 i Bollnäs - 1969 - Rb-utbildning.
av S-O Johansson, Monday, February 28, 2022, 15:41 (1162 dagar sedan) @ Billy
Det är väl så att Rc tagit över Rb-tjänsten på Göteborg och man börjat sätta in dom på nedre Norrland. En trolig gissning är att loket befinner sig i Bollnäs för förarutbildning.
1/1-69 hade SJ bara de 20 Rc1:orna enligt SLM 69.
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rc (?)
av tobbe, Monday, February 28, 2022, 15:55 (1162 dagar sedan) @ Billy
En fundering: Jag vill minnas att Rc-lok inte kunde trafikera sträckorna norr om Ånge p.g.a. strömförsörjningskapacitet. Har för mig att diskussionerna på den tiden gällde omformarkapaciteten då man hade( statiska eller roterande) enheter, minns inte vilka som var standard norröver och först när dessa byttes ut mot nyare så hade Rc-loken tagit över en stor del av trafiken. Kan i pricip inget om omformare och dess funktion men minns att nåt sådant begränsade Rc-lokens användning norröver(Ånge och vidare). Detta var väl legio så länge Rc(1)-loken började levereras? Rätt eller fel???
tobbe
Omformare...
av Ohlzzon, Tuesday, March 01, 2022, 20:39 (1160 dagar sedan) @ tobbe
Ett Rc-lok har ett antal hjälpmaskiner som pumpar, fläktar och mera för att kunna fungera. Dessa drivs med 220 / 380 V trefas växelström med 50 Hz. Men från kontaktledningen kommer 16 000 V endast växelström med 16 2/3 Hz. Så på nåt vis måste vi fixa trefas växelström.
Först går ktl-soänningen genom en transformator och sedan används den nedtransformetade spänningen till att driva en trefasgenerator. På Rc 1-3 är/var det en verklig roterande generator som fixar detta.Kallas omformare. På Rc 4-6 gör man det på elektronisk väg och då i en omriktare.
Men summa summarum kan man sedan använda den skapade trefasspänningen för att köra hjälpmaskinerna. Eftersom vi bara har enfas växelström i kontaktledningen har varenda elfordon någon form av lösning för detta.
Omformare...
av K Lemming, Tuesday, March 01, 2022, 21:02 (1160 dagar sedan) @ Ohlzzon
Misstänker att Tobbe avsåg omformare för kontaktledningen. Det var väl dessa som begränsade användandet av Rc.
Här finns lite att läsa.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Matning_av_kontaktledning
Omformare...
av tobbe, Tuesday, March 01, 2022, 22:03 (1160 dagar sedan) @ K Lemming
Pecis vad jag avsåg med mitt inlägg då detta vad jag fick veta som nykläckt tågnörd 1969. Tack Olzzon för det utförliga infot i övrigt. Man var ju var ju väldigt het på gröten att införskaffa all möjlig info samtidigt som kameran fick jobba hej vilt trots att man kanske inte begrep mycket av detta just då för objekten stod ju högre i kurs:-D :-D :-D
tobbe
Omformare...
av Anders Sandgren, Wednesday, March 02, 2022, 11:33 (1160 dagar sedan) @ Ohlzzon
Ett Rc-lok har ett antal hjälpmaskiner som pumpar, fläktar och mera för att kunna fungera. Dessa drivs med 220 / 380 V trefas växelström med 50 Hz. Men från kontaktledningen kommer 16 000 V endast växelström med 16 2/3 Hz. Så på nåt vis måste vi fixa trefas växelström.
Först går ktl-soänningen genom en transformator och sedan används den nedtransformetade spänningen till att driva en trefasgenerator. På Rc 1-3 är/var det en verklig roterande generator som fixar detta.Kallas omformare. På Rc 4-6 gör man det på elektronisk väg och då i en omriktare.
Men summa summarum kan man sedan använda den skapade trefasspänningen för att köra hjälpmaskinerna. Eftersom vi bara har enfas växelström i kontaktledningen har varenda elfordon någon form av lösning för detta.
Även om Tobbe avsåg omformarna för kontaktledningen (50Hz -> 16 2/3Hz) så kan väl konstatera att före Rc (möjligen även Rb och en del andra samtida lok) så drevs hjälpaggregaten på de äldre loken av enfas 16 2/3Hz. De var då, liksom drivmotorerna, enfas kommutatormotorer. Nackdelen med dessa är att de har kol och kommutatorer vilket ger en underhållskostnad. Detta var fläktmotorer, kompressormotor etc.
Trefas asynkronmotorer är borstlösa och enklare att underhålla, dessutom mera standardiserade off-shelf-produkter.
Nackdelen med omformare/omriktare för 50Hz trefas är att det är en komponent till som behöver underhåll men jag tror det minskade underhållet och standardiseringen i underliggande komponenter väger upp kostnaden.
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rc (?)
av johanw, Wednesday, March 02, 2022, 20:55 (1159 dagar sedan) @ Billy
Det definitiva beviset för att det är en Rb på bilden är att rambalksmärkningen som Rc har i det svarta fältet saknas på loket på bilden.
VH /J
B 1321 i Bollnäs - 1969 - och en Rc (?)
av Alex, Monday, February 28, 2022, 16:50 (1162 dagar sedan) @ M.Svenson
Jag vidhåller nog att det är en Rb. Dök upp i Bollnäs två gånger under dagen vid den här tiden. Rc-lok var däremot mycket ovanliga norr om Stockholm 1969
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Harald, Monday, February 28, 2022, 16:42 (1162 dagar sedan) @ lars moberg
Hur kom det sig att ett B-lok var påeldat 1969?
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av IH, Monday, February 28, 2022, 18:39 (1162 dagar sedan) @ Harald
Det kan vara loksbrist, d v s att något eller några lok, el eller diesel, är på service eller på reparation. Om det hade varit lok för trafik på banan mot Orsa så hade det nog varit någon typ av E-lok som varit påeldat. I det här fallet så kan det varit ett lok som är i reserv rent allmänt eftersom det är ett B-lok. Skulle det bli fel på ett lok till ett persontåg så kan B-loket sättas in.
Ett annat alternativ kan ju vara en SJK-resa eller liknande.
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Harald, Monday, February 28, 2022, 20:45 (1161 dagar sedan) @ IH
Vintern 1966 beskrevs det som exceptionellt att man fick ta fram ångloken p.g.a. att den hårda vintern hade decimerat antalet driftdugliga ellok. Att man under sommarhalvåret 1969 skulle behöva ha ett B-lok i reserv för resandetåg på stambanan finner jag föga troligt. Persontrafiken Bollnäs-Orsa gick med rälsbussar och godstågen så länge de gick med ånglok mycket riktigt med E-maskiner. Något arrangemang av något slag bör det vara. Det hände att man körde loktåg mellan Bollnäs och Edsbyn vid speciella tillfällen med många resande, typ bandymatch Bollnäs-Edsbyn, men det kan det ju inte vara här.
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Leif B, Monday, February 28, 2022, 21:01 (1161 dagar sedan) @ Harald
Vintern 1966 beskrevs det som exceptionellt att man fick ta fram ångloken p.g.a. att den hårda vintern hade decimerat antalet driftdugliga ellok. Att man under sommarhalvåret 1969 skulle behöva ha ett B-lok i reserv för resandetåg på stambanan finner jag föga troligt. Persontrafiken Bollnäs-Orsa gick med rälsbussar och godstågen så länge de gick med ånglok mycket riktigt med E-maskiner. Något arrangemang av något slag bör det vara. Det hände att man körde loktåg mellan Bollnäs och Edsbyn vid speciella tillfällen med många resande, typ bandymatch Bollnäs-Edsbyn, men det kan det ju inte vara här.
Vilken STAX gällde tills Edsbyn? Fick B-lok ens gå dit?
Hursomhelst så användes väl ånglok (E & B) i gruståg och liknande ända till 1971 (72?) på olika håll i landet, kanske även i Bollnäs? I så fall det ju mycket väl vara grusning på Stambanan som var aktuell.
(Råkade loket vara påeldat, något annat (gods- eller person)tåg fick lokskada och inget annat lok fanns tillgängligt, så hade man nog tagit ångloket. Men om situationen ens inträffade, så var det i varje fall mycket sällsynt.)
/funderar
Leif
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Christer Hammare, Monday, February 28, 2022, 21:11 (1161 dagar sedan) @ Harald
Vintern 1966 beskrevs det som exceptionellt att man fick ta fram ångloken p.g.a. att den hårda vintern hade decimerat antalet driftdugliga ellok. Att man under sommarhalvåret 1969 skulle behöva ha ett B-lok i reserv för resandetåg på stambanan finner jag föga troligt. Persontrafiken Bollnäs-Orsa gick med rälsbussar och godstågen så länge de gick med ånglok mycket riktigt med E-maskiner. Något arrangemang av något slag bör det vara. Det hände att man körde loktåg mellan Bollnäs och Edsbyn vid speciella tillfällen med många resande, typ bandymatch Bollnäs-Edsbyn, men det kan det ju inte vara här.
B-loken 1281 och 1428 började gå på fd DHdJ från våren 1966 även om E2 och E10 var vanligast de gånger ånglok framförde gods- och arbetståg. Bollnäs hade ånglok i reservtjänst och för arbetståg i varje fall till 1970.
/Christer
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Anders Sandgren, Tuesday, March 01, 2022, 15:56 (1161 dagar sedan) @ Christer Hammare
Vintern 1966 beskrevs det som exceptionellt att man fick ta fram ångloken p.g.a. att den hårda vintern hade decimerat antalet driftdugliga ellok. Att man under sommarhalvåret 1969 skulle behöva ha ett B-lok i reserv för resandetåg på stambanan finner jag föga troligt. Persontrafiken Bollnäs-Orsa gick med rälsbussar och godstågen så länge de gick med ånglok mycket riktigt med E-maskiner. Något arrangemang av något slag bör det vara. Det hände att man körde loktåg mellan Bollnäs och Edsbyn vid speciella tillfällen med många resande, typ bandymatch Bollnäs-Edsbyn, men det kan det ju inte vara här.
B-loken 1281 och 1428 började gå på fd DHdJ från våren 1966 även om E2 och E10 var vanligast de gånger ånglok framförde gods- och arbetståg. Bollnäs hade ånglok i reservtjänst och för arbetståg i varje fall till 1970./Christer
Våren 1966 var tydligen loket påeldat och använt i Småland, bild finns från Emmaboda 10/3-66 (Digitalt Museum). Notera att loket var oljeeldat. Möjligen lånades det ut från 8dd för tjänsten vintern 1965-66 eller så flyttades det till 8dd efteråt. 1960 tillhörde det 20ms (Boden) men det fick revision med pannbyte 1963 så flytten kan skett därefter. Skrotat hos KVAB 1973. Den tre-axliga tendern var C/L 887.
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av IH, Monday, February 28, 2022, 23:58 (1161 dagar sedan) @ Harald
De sista åren SJ hade lok kvar i tjänst så var det främst som reserv. Mitt minne är inte helt bra när det gäller 50 år tillbaka i tiden. Jag har för mig att 1967 så var det sista året som ånglok sattes in som ordinarie lok i tidtabellssatta tåg. Ånglok användes i extratåg, banarbetståg och som reserv efter det. Jag har också för mig att SJ slopade de sista ångloken 1972 men då hade inget ånglok används sedan 1971 annat än att vara reservlok som varit påeldade vid ett fåtal tillfällen.
Som jag skrev, minnet är inte helt bra, men det finns säkert någon här som vet de exakta årtalen.
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Christer Hammare, Tuesday, March 01, 2022, 20:57 (1160 dagar sedan) @ Harald
Vintern 1966 beskrevs det som exceptionellt att man fick ta fram ångloken p.g.a. att den hårda vintern hade decimerat antalet driftdugliga ellok. Att man under sommarhalvåret 1969 skulle behöva ha ett B-lok i reserv för resandetåg på stambanan finner jag föga troligt. Persontrafiken Bollnäs-Orsa gick med rälsbussar och godstågen så länge de gick med ånglok mycket riktigt med E-maskiner. Något arrangemang av något slag bör det vara. Det hände att man körde loktåg mellan Bollnäs och Edsbyn vid speciella tillfällen med många resande, typ bandymatch Bollnäs-Edsbyn, men det kan det ju inte vara här.
Lions i Bollnäs ordnade ett utflyktståg på fd DHdJ draget av ett B-lok, troligen just 1321, men vad jag förstår var det sommaren 1970.
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av tobbe, Tuesday, March 01, 2022, 22:08 (1160 dagar sedan) @ Christer Hammare
Då var det den individen som stod i stallet när vi fick E 10:an utdragen ur stallet. Fanns det inte en A6 också på plats 1970? Fanns där inte 2 stall vid denna tidpunkt eller minns jag fel?
tobbe
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Anders Svensson, Monday, February 28, 2022, 21:25 (1161 dagar sedan) @ IH
...
Ett annat alternativ kan ju vara en SJK-resa eller liknande.
I jubileumsboken SJK 25 år hittar jag ingen passande resa - det närmaste i den vägen är en resa Bollnäs-Mora, men den äger rum 1970-03-14 och med A6 1542 som dragare. Och 1969 har det knappast några andra än SJK som arrangerade ångtågsresor för diggare... //Anders
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av tobbe, Monday, February 28, 2022, 21:48 (1161 dagar sedan) @ Anders Svensson
En E 10, tror det var 1743, (har inte tillgång till min lista nu) som man drog ut ur stallet för fotografering på vändskivan med hjälp av en Ha(460??/ 463???) på vår första dag på den påbörjade Nils Holgersonrundturen per järnväg sommaren 1970. Det fanns ytterligare ånglok kalla vid detta tillfälle. Resan skulle denna dag sedan fortsätta med min första lokhyttsåkning mot Ånge i Ma 829. Var det inte detta lok som senare förolyckades i en frontalkollision med ett annat tåg i mellansverige (Munktorp).
tobbe
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Stefan Olsson, Wednesday, March 02, 2022, 14:49 (1160 dagar sedan) @ tobbe
En E 10, tror det var 1743, (har inte tillgång till min lista nu) som man drog ut ur stallet för fotografering på vändskivan med hjälp av en Ha(460??/ 463???)... Det fanns ytterligare ånglok kalla vid detta tillfälle.
Vid ett besök i Bollnäs vintertid, troligen hösten/vintern 70/71 fanns följande lok:
E10 1743 nedkopplad med förbunden skorsten
B 1321 uppkopplad men med förbunden skorsten
A6 1541 förbunden skorsten
Cd 734 förbunden skorsten (tvättlok)
B 1428 förbunden skorsten men uppkopplad
S1 1928 förbunden skorsten, nedkopplad
Ha 454
Z3 243
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av tobbe, Wednesday, March 02, 2022, 17:46 (1160 dagar sedan) @ Stefan Olsson
Tack för infot: Då var det Ha 454 som släpade ut E 10:an och att det fanns en A6 o 1st B-lok+ några till stämmer med mina anteckningar
tobbe
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av tobbe, Wednesday, March 02, 2022, 20:53 (1159 dagar sedan) @ Stefan Olsson
S1 1928 såldes väl till nån förening i England något senare, eller hur? Fanns inte detta lok med i nån Bondfilm med Roger Moore?;-) ;-) ;-)
tobbe.
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Per-Olov Brännlund, Monday, February 28, 2022, 21:43 (1161 dagar sedan) @ Harald
I juni 1968 såg jag B 1321 med ett antal makadamvagnar i Bollnäs.
B 1321 i Bollnäs - 1969 -
av Conny Sernfalk, Sunday, March 06, 2022, 21:25 (1155 dagar sedan) @ lars moberg
Bollnäs lokstation hade behov av driftånglok fram till 1972-01-01 för växling, godståg och som reserv. Bollnäs var den sista lokstation som i huvudsak hade olje eldade ånglok i tjänst, t.ex. B 1321.
B 1321 originaltender tillkopplades f.ö Cd 734 som var stationerat i Bollnäs som beredskapslok och var utrustat med ångtvätt anordning. B 1321 fick istället C tender från lok Tb 887.
B 1321 ställdes av 1971-09-01. Stod kvar i Bollnäs och slopades för skrotning redan 1973.
Bollnäs hade dock kvar E10 1743 som driftånglok. 1743 ersattes 1971 av E10 1741.
1741 avställdes 1972-01-01. Därmed avslutades reguljära ång epoken vid Bollnäs lokstation.
B 1321 i Bollnäs - 1971 - E10 1741
av S-O Johansson, Tuesday, March 08, 2022, 22:56 (1153 dagar sedan) @ Conny Sernfalk
Bollnäs lokstation hade behov av driftånglok fram till 1972-01-01 för växling, godståg och som reserv. Bollnäs var den sista lokstation som i huvudsak hade olje eldade ånglok i tjänst, t.ex. B 1321.
B 1321 originaltender tillkopplades f.ö Cd 734 som var stationerat i Bollnäs som beredskapslok och var utrustat med ångtvätt anordning. B 1321 fick istället C tender från lok Tb 887.B 1321 ställdes av 1971-09-01. Stod kvar i Bollnäs och slopades för skrotning redan 1973.
Bollnäs hade dock kvar E10 1743 som driftånglok. 1743 ersattes 1971 av E10 1741.
1741 avställdes 1972-01-01. Därmed avslutades reguljära ång epoken vid Bollnäs lokstation.
Jag var i Bollnäs den 29/12 1970 och då fanns där B 1321, 1428, C 734, E10 1741 och 1743. Av dessa var 1741 under ånga. Övriga stod avställda utomhus. Samma lok fanns i Bollnäs även den 15/7 1971 men då kalla.
1741 hade kanske körts över till Bollnäs den dagen? Innan jag såg det i Bollnäs hade jag sett loket i Mora Noret både augusti 1969 och juli 1970. Sedan drog loket SJK:s extratåg Falun-Kil den 25/10 1970. Var placeringen i Mora Noret innan Bollnäs?
Gjorde det någon tjänst i Bollnäs under 1972?
Den 29/12-70 fanns även A6 1541 och 1542 där. Vid besöket i juli 71 var de borta.
B 1428 gjordes iordning och provkördes Linköping - Mjölby tor den 2/6-1972. Finns nu på Järnvägsmuseum. Borde allts varit i bättre skick än 1321.
B 1321 i Bollnäs - 1971 - E10 1741
av Besc, Wednesday, March 09, 2022, 00:40 (1153 dagar sedan) @ S-O Johansson
Bollnäs lokstation hade behov av driftånglok fram till 1972-01-01 för växling, godståg och som reserv. Bollnäs var den sista lokstation som i huvudsak hade olje eldade ånglok i tjänst, t.ex. B 1321.
B 1321 originaltender tillkopplades f.ö Cd 734 som var stationerat i Bollnäs som beredskapslok och var utrustat med ångtvätt anordning. B 1321 fick istället C tender från lok Tb 887.B 1321 ställdes av 1971-09-01. Stod kvar i Bollnäs och slopades för skrotning redan 1973.
Bollnäs hade dock kvar E10 1743 som driftånglok. 1743 ersattes 1971 av E10 1741.
1741 avställdes 1972-01-01. Därmed avslutades reguljära ång epoken vid Bollnäs lokstation.
Jag var i Bollnäs den 29/12 1970 och då fanns där B 1321, 1428, C 734, E10 1741 och 1743. Av dessa var 1741 under ånga. Övriga stod avställda utomhus. Samma lok fanns i Bollnäs även den 15/7 1971 men då kalla.
1741 hade kanske körts över till Bollnäs den dagen? Innan jag såg det i Bollnäs hade jag sett loket i Mora Noret både augusti 1969 och juli 1970. Sedan drog loket SJK:s extratåg Falun-Kil den 25/10 1970. Var placeringen i Mora Noret innan Bollnäs?
Gjorde det någon tjänst i Bollnäs under 1972?
Den 29/12-70 fanns även A6 1541 och 1542 där. Vid besöket i juli 71 var de borta.
B 1428 gjordes iordning och provkördes Linköping - Mjölby tor den 2/6-1972. Finns nu på Järnvägsmuseum. Borde allts varit i bättre skick än 1321.
Kan tillägga att jag var i Bollnäs dagen efter, den 30/12 1970 och även då var E10 1741 under ånga. Tillmötesgåendet från stallpersonalen var stort. E10:an kördes ut från stall för fotografering på vändskivan och undertecknad fick sedan köra tillbaks loket in i stallet! Under förutsättning att du "inte tar i för kung och fosterland och kommer ut på andra sidan!" Jo det gick bra, jag stannade innan väggen tog emot!
Misstänker att du Sven-Olof var i Bollnäs av samma anledning som jag, dvs att göra en sista resa på Bollnäs-Kilafors-Söderhamn!?
Sista tåget gick dagen efter, dvs på nyårsafton 1970. Trafiken kom ju visserligen igång igen efter c:a 50 år, men då utan stopp på mellanstationerna.
B 1321 i Bollnäs - 1971 - E10 1741
av S-O Johansson, Wednesday, March 09, 2022, 19:06 (1153 dagar sedan) @ Besc
Bollnäs lokstation hade behov av driftånglok fram till 1972-01-01 för växling, godståg och som reserv. Bollnäs var den sista lokstation som i huvudsak hade olje eldade ånglok i tjänst, t.ex. B 1321.
B 1321 originaltender tillkopplades f.ö Cd 734 som var stationerat i Bollnäs som beredskapslok och var utrustat med ångtvätt anordning. B 1321 fick istället C tender från lok Tb 887.B 1321 ställdes av 1971-09-01. Stod kvar i Bollnäs och slopades för skrotning redan 1973.
Bollnäs hade dock kvar E10 1743 som driftånglok. 1743 ersattes 1971 av E10 1741.
1741 avställdes 1972-01-01. Därmed avslutades reguljära ång epoken vid Bollnäs lokstation.
Jag var i Bollnäs den 29/12 1970 och då fanns där B 1321, 1428, C 734, E10 1741 och 1743. Av dessa var 1741 under ånga. Övriga stod avställda utomhus. Samma lok fanns i Bollnäs även den 15/7 1971 men då kalla.
1741 hade kanske körts över till Bollnäs den dagen? Innan jag såg det i Bollnäs hade jag sett loket i Mora Noret både augusti 1969 och juli 1970. Sedan drog loket SJK:s extratåg Falun-Kil den 25/10 1970. Var placeringen i Mora Noret innan Bollnäs?
Gjorde det någon tjänst i Bollnäs under 1972?
Den 29/12-70 fanns även A6 1541 och 1542 där. Vid besöket i juli 71 var de borta.
B 1428 gjordes iordning och provkördes Linköping - Mjölby tor den 2/6-1972. Finns nu på Järnvägsmuseum. Borde allts varit i bättre skick än 1321.
Kan tillägga att jag var i Bollnäs dagen efter, den 30/12 1970 och även då var E10 1741 under ånga. Tillmötesgåendet från stallpersonalen var stort. E10:an kördes ut från stall för fotografering på vändskivan och undertecknad fick sedan köra tillbaks loket in i stallet! Under förutsättning att du "inte tar i för kung och fosterland och kommer ut på andra sidan!" Jo det gick bra, jag stannade innan väggen tog emot!Misstänker att du Sven-Olof var i Bollnäs av samma anledning som jag, dvs att göra en sista resa på Bollnäs-Kilafors-Söderhamn!?
Sista tåget gick dagen efter, dvs på nyårsafton 1970. Trafiken kom ju visserligen igång igen efter c:a 50 år, men då utan stopp på mellanstationerna.
Jodå Bengt, det stämmer. Att resa Kilafors - Söderhamn var det primära den dagen. Besöket vid lokstationen med påeldad och utkörd E10 1741 blev bara en extra bonus på den resan.
1741 stod nog stallad i Falun natten innan SJK-resan men om den körts ner från Mora någon dag innan efter att ha ställts iordning där eller befunnit sig i Falun en längre tid innan resan har jag ingen aning om. Någon annan som vet? Jag har för mig att den gick tillbaka från Kil till Falun som ensamt lok samma kväll.
B 1321 i Bollnäs - 1971 - E10 1741
av Ola Almquist, Wednesday, March 09, 2022, 22:14 (1152 dagar sedan) @ S-O Johansson
Jodå Bengt, det stämmer. Att resa Kilafors - Söderhamn var det primära den dagen. Besöket vid lokstationen med påeldad och utkörd E10 1741 blev bara en extra bonus på den resan.
1741 stod nog stallad i Falun natten innan SJK-resan men om den körts ner från Mora någon dag innan efter att ha ställts iordning där eller befunnit sig i Falun en längre tid innan resan har jag ingen aning om. Någon annan som vet? Jag har för mig att den gick tillbaka från Kil till Falun som ensamt lok samma kväll.
I gamla nummer av Tåg finns notiser om observationer av ånglok. Oftast i Tåg-nytt men även en del andra artiklar. Jag bläddrade för en tid sedan igenom några nummer från 1969 - 1974 och det fanns en del. Exempel:
Tidskriften Tåg: : KÄND ÅNGLOKSTJÄNST I NOVEMBER Tåg-Nytt T1/69
Tidskriften Tåg: 22 DRIFTÅNGLOK KVAR MED ANVÄNDBAR PANNA - INGA PANNREV. MER tågnytt T3/71 SJ
Tidskriften Tåg: 41 ST DRIFTÅNGLOK KVAR HOS SJ tågnytt T2/70 SJ
Tidskriften Tåg: PLACERING AV SJ:s DRIFTÅNGLOK 1969-06-01 tågnytt T7/69 SJ
Tidskriften Tåg: SJ DRIFTÅNGLOKSPARKEN NERE I 39 st tågnytt T3/70
B 1321 i Bollnäs - 1971 - E10 1741
av tobbe, Wednesday, March 09, 2022, 17:10 (1153 dagar sedan) @ S-O Johansson
Var inte E10 1741 under SJK-resan stallad över natten i Falun? Har troligen fotat detta fordon i just Falun dagen därpå i östra änden av lokstallet under ånga. F.ö. någon av mina första foton med färgfilm i kameran.Fanns det inte 2 lokstall vid denna tid?
tobbe
B 1321 i Bollnäs - 1971 - E10 1741
av Anders Svensson, Wednesday, March 09, 2022, 22:52 (1152 dagar sedan) @ tobbe
... Fanns det inte 2 lokstall vid denna tid?
tobbe
Det finns fortfarande 2 lokstall i Falun, GDJ-stallet och BJ-stallet. Båda dessa ägs numera av MfGDJ. //Anders