Hej Jan-Anders (och andra är välkomna att läsa med också)!
En av utmaningarna med digitala bilder är just rotering - detta kan nämligen ske på två vis bakom kulisserna i bild-programmen - eller direkt via den programvara som finns i kameran/telefonen, etc.
I det enkla fallet så vrider programmet alla pixlar i bilden det önskade antalet grader - svarande till att man skulle rent fysiskt vända bilden,
I det 'luriga' fallet sparar programmet bara en information... "vrid 'det som sänds till skärmen' det önskade antalet grader bilden skall visas". I detta fall sker ingen 'fysisk' vridning, utan programmet sparar bara en information lite vid sidan av bilden, själva bilden ändras inte alls.
I det senare fallet, uppstår så den utmaningen, att 'den lilla informationen vid sidan av' inte understöds när bilden laddas upp till en server - och bilden visas så som "rådata" är.
Varför nu detta? Huvidsakligen för att spara tid och (om applicerbart) batteri: själva överforingen av den uppdaterade informationen vid en fysisk vridning är jämförselsevis tungt - den process när de vridna pixlarna fysisk skall skrivas tillbaka i enhetens disk/kort. Själva vridningen för direkt i minnet (RAM) i förbindelse med att data sänds till display-enheten, och är mycket snabbare.... bara obetydligt tyngre än om ingen ändring skulle ske.
Hur kan man komma runt det?
Tja... reelt finns bara ett vis, när man väl upptäcket att en enhet har dylika hyss för sig: att ladda bilden i ett annat program som gör den stora uppdateringen och rent faktisk sparar den uppdaterade bilden.
Detta sker typiskt i de flesta bildbehandlingsprogram som finns på PC och Mac. Själv använder jag paint.net - ett ganska rättframt gratisprogram (om man downloadar det från utvecklarnas website... såvitt jag kommer ihår är där ett symboliskt pris i Microsoft App Store).
Hoppas detta reder ut begreppen.