ÅmÅJ - Vad gör tåg? (Bana)

av Kirby, Friday, March 20, 2009, 13:25 (5828 dagar sedan)

hej!

Här är en tidtabell från ÅmÅJ 1930:

från: Historiskt om Järnväg

Tidtabellen visar persontåg, men i några bilder är tåget även blandat. Var det särskilde tåg som var blandat eller kunde det varit vilket tåg som helst? Vad om godståg? Hur ofta rann godståg?

Om jag minns rätt, fanns det sågverk i Finntorp, Ömmeln och Värmlands Odenbyn. Togs det virke från sågverks området eller skicks virke vid räls till sågverken?

Tack på för hand

Kirby

ÅmÅJ - Vad gör tåg?

av Jan Frelin, Friday, March 20, 2009, 14:56 (5828 dagar sedan) @ Kirby

hej!

Här är en tidtabell från ÅmÅJ 1930:

från: Historiskt om Järnväg

Tidtabellen visar persontåg, men i några bilder är tåget även blandat. Var det särskilde tåg som var blandat eller kunde det varit vilket tåg som helst? Vad om godståg? Hur ofta rann godståg?

Om jag minns rätt, fanns det sågverk i Finntorp, Ömmeln och Värmlands Odenbyn. Togs det virke från sågverks området eller skicks virke vid räls till sågverken?

Tack på för hand

Kirby

Godståg som inte tog passagerare var inte med i kommunickan. I den här tidtabellen är B9 och B10 blandade tåg, men det betyder inte att övriga tåg i tidtabellen var befriade från godsvagnar.

ÅmÅJ - Vad gör tåg?

av Kirby, Saturday, March 21, 2009, 10:26 (5827 dagar sedan) @ Jan Frelin

I den här tidtabellen är B9 och B10 blandade tåg, men det betyder inte att övriga tåg i tidtabellen var befriade från godsvagnar.

Tack. Jag måste har varit blind. Vet nån vad en blandade tåg vanligtvis består av?

Kirby

ÅmÅJ - Vad gör tåg?

av Jan Frelin, Saturday, March 21, 2009, 15:39 (5827 dagar sedan) @ Kirby

I den här tidtabellen är B9 och B10 blandade tåg, men det betyder inte att övriga tåg i tidtabellen var befriade från godsvagnar.

Tack. Jag måste har varit blind. Vet nån vad en blandade tåg vanligtvis består av?

Kirby

Blandade tåg såg ut som bofinken, låt mig gissa att de flesta bolag hade en normalplan med en eller två personvagnar och någon finka. Godsvagnar efter vagnslastbehovet, förstås.