Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 21 (Bana)
Här kommer den tjugoförsta omgången av Björn Alnebos bilder. Projektet firar två år den här månaden. Det var i mars 2020 som jag lade ut den första omgången av Björns bilder. Den här månaden besöker vi Stocksund, Albano och Eddavägen. Det blir även några bilder tagna norr om Eddavägen. Forumexpertisen kan säkert komplettera mina bildtexter.
Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.
Okänd X7p vid Stocksund ca 1970.
Okänd X4p vid Stocksund ca 1970.
Okänd X4p som ledarvagn vid Stocksund ca 1970.
Okänd X9p passerar Albano ca 1970.
Passerande tåg vid Albano ca 1970.
Landskap norr om Eddavägen ca 1970. Jag tror att Björn har velat dokumentera den tänkta sammanbindningsbanan från Svalnäs till Altorp. Var det här någonstans den skulle ha gått? Eller har jag fel i mitt antagande?
Räler norr om Eddavägen ca 1970. Visserligen har jag gått banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs flera gånger, men första gången var inte förrän 1992. Hur det såg ut där kring 1970 känner jag inte till, men bilden kan inte gärna vara tagen någon annanstans.
Eddavägen stn ca 1970.
Banvallen mellan Eddavägen och Svalnäs ca 1970.
Svalnäs f.d. stn ca 1970. Var Svalnäs station eller hållplats? Jag gissar på station eftersom det var banans slut. Den öppna marken i förgrunden bör vara golfbana i dag. Hur var det 1970? Var golfbanan mindre då?
Tyvärr var en del bilder ganska utfrätta även den här månaden. Jag har försökt att förbättra dem i bildprogrammet, men det är ganska svårt att få till vissa av dem.
Hälsningar
Peter Bolin