Järnvägen genom Järbo (Historiskt material)
Här följer några bilder från min nuvarande hembygd Järbo, alltså det som ligger i Gästrikland! Jag tänkte att jag skulle kunna få några kloka kommentarer som tillägg till vad jag själv har kommit fram till. Till exempel är dateringen osäker.
Sträckan Storvik-Ockelbo öppnades för trafik i november 1876 och sista persontåget avgick från Järbo lördagen den 11 maj 1968. Godstrafiken upphörde 1975. Av byggnaderna är det bara en magasin kvar. Privatägt?
Kan vara i slutet av 1800-talet?
Kan vara från början av 1900-talet. Den första viadukten över järnvägen vid kyrkan. Den verkar mycket klent byggd! Kan den vara byggd redan 1870-tal?
Finns det några källor?
Bron över Jädraån som den såg ut fram till 1915. Nästa byte skedde 2001. Åt höger går järnvägen mot Ockelbo.
Ritning över en del av bangården från 1916. Källa bangardar.se. Vägen går över på en viadukt tolkar jag.
Enligt uppgifter är bilden från 1908. Viadukten i bakgrunden
Stationen på 1920-talet. Riktning mot Ockelbo. Vykort.
1930-talet innan banan elektrifierades. Lägg märke till kiosken! Den har likheter med Pressbyråns tidiga modeller.
(Siffrorna nedtill på bilden är inte årtalet utan numret på vykortet)
Här syns tydligt hur vägen gick i nivå med kyrkans och skolans mark. Bilden troligen sent 40-tal. Vykort.
Vykort från 1981. Vägen drogs om och ny viadukt byggdes 1960. Ett ganska brutalt ingrepp. Vägen höjdes mycket jämfört med omgivningen.
En annan sak jag undrar över är uppgiften i "Svenska Lokstationer" (sidan 243) där det sägs att det funnits ett vattentorn i Järbo för ångloken. Det finns inga antydningar om det på dessa bilder. Eller läser jag listan i Lokstationer fel? Något vattentorn finns inte på bangårdsritningen.