Hg2+Hg2+Du2+X8 (Fordon: allmänt)
Intressant kombination vid Brunnsbo i mars 1977. Vill minnas att X8 254 hade råkat ut för något fel.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Tuesday, March 29, 2022, 15:31 (1109 dagar sedan)
Intressant kombination vid Brunnsbo i mars 1977. Vill minnas att X8 254 hade råkat ut för något fel.
Mvh Gunnar
av Alex, Tuesday, March 29, 2022, 16:09 (1109 dagar sedan) @ Gunnar D
Alla loken verkar vara driftsatta, eller?
av Gunnar D, Tuesday, March 29, 2022, 17:26 (1109 dagar sedan) @ Alex
Antar det var så.
/Gunnar
av Överkörmästaren, Tuesday, March 29, 2022, 19:51 (1109 dagar sedan) @ Gunnar D
Kan det vara så att X8 var trasig redan från början och ”halvplanenligt” drogs av Du. Sedan kopplade man av någon anledning 2Hg2 framför, kanske av omloppsrelaterade skäl (eller för att även Du gick sönder)?
av Rickard95, Tuesday, March 29, 2022, 22:20 (1108 dagar sedan) @ Gunnar D
Hej:-)
Mycket intressanta bilder. Sidospåret på bilderna är väl ett industrispår som gick till området kring Kville på backaplan-sidan. (Ej bangården) Har för mig det fanns ett inlägg här om industrispår i Göteborg som inte är så gammalt. Kikade på Google maps och såg att där fortfarande finns spårrester kvar.
Tack för fina bilder.
Mvh Rickard
av Roy Mårtensson, Tuesday, March 29, 2022, 23:19 (1108 dagar sedan) @ Rickard95
Hej:-)
Mycket intressanta bilder. Sidospåret på bilderna är väl ett industrispår som gick till området kring Kville på backaplan-sidan. (Ej bangården) Har för mig det fanns ett inlägg här om industrispår i Göteborg som inte är så gammalt. Kikade på Google maps och såg att där fortfarande finns spårrester kvar.
Tack för fina bilder.
Mvh Rickard
Det var ett spår till KF:s lageranläggning. Den revs för två-tre år sedan, så det lär väl snart byggas något nytt och då försvinner nog de sista spåren som finns kvar inne på området.
av Gunnar D, Wednesday, March 30, 2022, 11:39 (1108 dagar sedan) @ Rickard95
Tåget passerar här korsningen med Backavägen kort innan första bilden. Industrispåret mer synligt.
Mvh Gunnar
av D Olson, Wednesday, March 30, 2022, 13:34 (1108 dagar sedan) @ Gunnar D
Fina bilder!
Har du något minne av tidpunkten? X8:an kan ha varit tåg 2061 från Lysekil. Det passerade fotoplatsen ca 09.25 enligt ordinarie tidtabell. D-loket kan ha varit hjälplok som drog X8:an, om den inte kunde gå för egen maskin. Hg2-loken kan ha kopplats till i Stenungsund. Återgående lok efter att ha dragit upp ett godståg till Stenungsund på morgonen. Genom att koppla loken i 2061, sparade man in ett tågläge. Vilket var värdefullt för tågföringen utifall tåg 2061 försening var stor.
Detta är dock bara en gissning.
av Gunnar D, Wednesday, March 30, 2022, 16:34 (1108 dagar sedan) @ D Olson
Solens läge bör peka på att det är tidig eftermiddag. Tror det stod i pressen att X8:an hade gått sönder någonstans i Bohuslän så det bör ha varit en stor "försening".
/Gunnar
av D Olson, Thursday, March 31, 2022, 13:33 (1107 dagar sedan) @ Gunnar D
Då kanske det är tåg 2055, som passerade Tingstad ca kl 14.37. Det gick också med motorvagn litt X5/X8. Under förutsättning att det var måndag-torsdag.
av Gunnar D, Thursday, March 31, 2022, 16:14 (1107 dagar sedan) @ D Olson
Tvivlar på det. Vill minnas att X8:an togs ur trafik och först senare, kanske upp till ett dygn, drogs till Göteborg.
/Gunnar
av mikekris, Thursday, October 13, 2022, 22:57 (910 dagar sedan) @ Gunnar D
X5/X8-tågen bör ha varit de första morgontågen från Lysekil, men det jag verkligen minns är att de då även var de sista kvällstågen till Lysekil. Ett minne jag har sen barndomen i mitten på 70-talet och att tågen passerade en bit ifrån vårt hus ungefär vid 21.15-tiden. Det bör ha varit framme i Lysekil vid 21.20 - 21.25. Sen övernattade dom väl där, antar jag.
Nån som har Sveriges kommunikationer från 1971 - 77 (när "paprikatågen" gick där) som kan kolla det mer exakt?
Bilden visar det som var en vanlig syn ca 4 år tidigare, men vid tillfället var extraordinär; SJ X5-tåg ankommer och avgår från Brastad den 10 maj 1981.