Smörgåsautomat (Historiskt material)

av Emelie, Tuesday, April 05, 2022, 12:09 (1095 dagar sedan)

Hej!

Vilka minns dessa smörgåsautomater? Hur vanligt förekommande var de på stationer? Vilket utbud hade de? Satt de inomhus på stationen eller kunde de även finnas på plattformen? Minns ni någon särskild station som de satt på? Enligt uppgift kommer denna smörgåsautomat från Skåne.
[image]

Automaten är av rödmålad plåt med tre rader med vardera tolv stycken fack med glasruta och en inglasad skylt längst upp med texten "Smörgåsar" med blå skrivstil. Bakom skylten har suttit ett lysrör. Ovanför de tre raderna med fack sitter tre stycken likadana emaljerade skyltar på vilka det står "ILÄGG MYNT TRYCK PÅ KNAPPEN VID ÖNSKAT FACK" med svart text och "STÄNG FACKET" med röd text. Till höger om varje fack sitter en knapp som går att trycka in. I mitten av apparaten vid den sjunde raden uppifrån sitter myntinkast samt ett vanligt nyckellås ovanför. Myntinkasten har varsin emaljerad skylt. Vid det vänstra myntinkastet står det "1 KR.
VID FEL TRYCK PÅ KNAPPEN" samt en pil som pekar nedåt. På de två övriga skyltarna står samma text fast "2 KR." och "3 KR.". På baksidan av automaten sitter plåtdörrar med gångjärn som öppnas med hjälp av nyckel. Från baksidan av automaten går det ut en sladd. Automaten har ett mintgrönt färglager under det röda färglagret.

Det ska bli intressant att höra vad ni har att berätta!

Smörgåsautomat

av bosc, Tuesday, April 05, 2022, 22:39 (1095 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Jag har ett vagt minne av en dylik automat till höger om entrén till Västerås C. Av sortimentet minns jag bara Wasas inplastade dubbla knäckemacka med ost./BoSC

Smörgåsautomat

av Anders Sandgren, Wednesday, April 06, 2022, 13:42 (1094 dagar sedan) @ bosc

En period fanns det ju även korvautomater varur det kom en korv med bröd. Tidigt 70-tal tror jag det var. De försvann senare. Hygienkraven kan ha varit ett problem. Jag minns att det fanns en i närheten av Eldon-fabriken i Nässjö. Den var helt utomhus vid en kiosk.

När jag en gång ca 1975 var på ungdomskurs (jag var 16-17år då) i Stockholm och bodde på hotell Malmen. Detta var försett med dryckesautomater innehållande bl.a mellanöl. De tömdes snabbt på detta. Redan då tror jag att det fanns åldersrestriktioner i affärerna men hotellet var väl undantaget som slutet område.

En granne där mina föräldrar hade sommarstuga köpte in allehanda varautomater som han ställde upp och använde till förvaring av skruv, spik mm. Bör ha runt mitten av 1970-talet. Han var ett litet original som hade egna lösningar på många problem. Råkade han stänga luckan fick han plocka fram mynt för att öppna men myntfacket var nog olåst. Vad som hände med dem senare vet jag däremot inte men han hade ett antal av dem. Kan ha varit smörgåsautomater men nog även cigarettautomater mm.

Kan det ha varit avskaffandet av den dåtida affärstidsregleringen som gjorde automaterna mindre lönsamma? Den statliga affärstidsregleringen försvann väl i början av 1970-talet.

Smörgåsautomat - japanska 'hanbaiki'

av Arne, Wednesday, April 06, 2022, 12:09 (1094 dagar sedan) @ Jeff

Det fanns en jättestor varuautomat i Skanstull.
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28217

Finns kvar i utlandet:
https://www.google.se/search?q=Vending+machines+Netherlands

Frågan är dock varför vi numer inte har så många varuautomater här i landet? Ett land som däremot har ett överskott av dessa mycket praktiska automater är Japan. Det finns cirka fem miljoner plus av sådana s.k. 'hanbaiki' はんばいき 販売機 i den uppgående solens rike.

Och i dessa 5 miljoner plus hanbaiki kan man köpa allt möjligt som man kan tänkas behöva. Det finns allt från drycker (inkl sake och andra spritdrycker), samt olika slags mat till paraplyer i dessa automater. Det finns en hel del intressant att se och läsa om 'hanbaiki' på Wikipedia.

Smörgåsautomat - japanska 'hanbaiki'

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, April 06, 2022, 13:26 (1094 dagar sedan) @ Arne

Det fanns en jättestor varuautomat i Skanstull.
https://stockholmskallan.stockholm.se/post/28217

Finns kvar i utlandet:
https://www.google.se/search?q=Vending+machines+Netherlands

Frågan är dock varför vi numer inte har så många varuautomater här i landet? Ett land som däremot har ett överskott av dessa mycket praktiska automater är Japan. Det finns cirka fem miljoner plus av sådana s.k. 'hanbaiki' はんばいき 販売機 i den uppgående solens rike.

Och i dessa 5 miljoner plus hanbaiki kan man köpa allt möjligt som man kan tänkas behöva. Det finns allt från drycker (inkl sake och andra spritdrycker), samt olika slags mat till paraplyer i dessa automater. Det finns en hel del intressant att se och läsa om 'hanbaiki' på Wikipedia.

Vad jag vet så finns det varuautomater på i stort sett varje tunnelbane- och pendeltågsstation i Stockholm. Jag medger att utbudet är något begränsat - så finns t ex inte alkoholhaltiga drycker eller cigaretter. Men det tycker jag faktiskt är helt o.k.

/TKO

Som i förbifarten ber läsekretsen observera att ovanstående inlägg har en viss järnvägsanknytning...

Smörgåsautomat

av Göran Enqvist, Wednesday, April 06, 2022, 08:18 (1095 dagar sedan) @ Emelie

Det fanns en sådan på plattformen (utomhus) på Tunnelbanestationen i Hökarängen. Den torde försvunnit någon gång i mitten av sjuttiotalet. Jag minns att man var tvungen att vara "bestämd" när man skulle öppna luckan för den köpta varan då luckan var återfjädrande.Själva spaken/handtaget var rätt litet och hade bara en liten fördjupning på var sida för tummen och pekfingret.Jag misslyckades vid något tillfälle pga för lite kraft i fingrarna och blev väl rätt snopen när luckan small igen och det åtråvärda godiset låg kvar på insidan. Det var inte bara smörgåsar utan även godis och frukt i automaterna.

/Göran

Smörgåsautomat

av PeO, Wednesday, April 06, 2022, 11:49 (1094 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Jag har minnen från mitten av 60-talet av sådana automater. Liksom den Göran nämner , hade de ett väl litet plasthandtag på luckan, inte knapp som den på bilden. Dessa satt dock inte på stationen, utan på en speceriaffär i närheten, en i Vara, en i Sollebrunn.
De har funnits i modell från Rimbo Grande.

Smörgåsautomat

av Lennart Petersen, Wednesday, April 06, 2022, 19:35 (1094 dagar sedan) @ Göran Enqvist

Det fanns en sådan på plattformen (utomhus) på Tunnelbanestationen i Hökarängen. Den torde försvunnit någon gång i mitten av sjuttiotalet. Jag minns att man var tvungen att vara "bestämd" när man skulle öppna luckan för den köpta varan då luckan var återfjädrande.Själva spaken/handtaget var rätt litet och hade bara en liten fördjupning på var sida för tummen och pekfingret.Jag misslyckades vid något tillfälle pga för lite kraft i fingrarna och blev väl rätt snopen när luckan small igen och det åtråvärda godiset låg kvar på insidan. Det var inte bara smörgåsar utan även godis och frukt i automaterna.

/Göran

Ett litet rart minne från barndomen är den godisautomat som fanns utanför ”våran” speceriaffär.
Så där 5-6 år gammal prövade jag på chans översta luckan utan att se den. Besvikelse när den var tom !
Men jag berättade för tanten som drev butiken och hon trodde på mig fullt ut så jag fick kompensation och lite till.
Det kändes så bra att en vuxen litade på ett litet barn...

Smörgåsautomat

av Conny Sernfalk, Wednesday, April 06, 2022, 17:27 (1094 dagar sedan) @ Emelie

Varuautomater är ingenting nytt (funnits sedan 1890 talet)och är heller inte nedlagda även om det är färre järnvägsstationer som har kvar.

Hypotetiskt är att det inte lönar sig längre (inköp av färska varor, hyra, tömning, påfyllning, skadegörelse) m.m. att använda dessa i allmänna rum för allmänheten.
Många försvann efter 1972 då arbetstidslagen förändrades i Sverige och affärer kunde ha öppet längre.

Fin rekvisita för Järnvägsmuseet och som t.ex. skulle passa vid Hennan eller tema utställningar. Gissar på en varuautomat från ca 1940 talet. Emalj skyltar tyder på tidig tillverkning`? Finns tillverkarskylt? Är det glas eller plast på smörgås skylten?
Jag förmodar att sladd avser belysning till den fina smörgås skylten och till automatfacken?
Har ibland sett annonser där automater från 1950 talet och som kostat mellan 1000 - 5.000:-. Det torde finnas ett antal i varierande skick.
Eftersom det är skånskt kanske det tilltalar "Bytt är bytt" Karin Laserow för en tids bedömning eller vet du redan det?

Som flera varit inne fanns en uppsjö av varuautomater i offentliga rummet (bl.a. järnvägs stationer och perronger) under framförallt 1950/60 och 70 talet. Menar då den gamla typen av varuautomater. Ej moderna Selecta automater.

Tunnelbanan i Sthlm har så vitt jag vet kvar, men då givetvis med moderna automater.

Innehållet har tidigare varierat t.ex mat, smörgåsar, godis, frukt, läsk eller annan dryck, strumpor, cigaretter, kondomer, ekivoka tidningar, serie tidningar eller annat som passade där den fanns.

Gamla existerande varuautomater finns bl.a här: https://uddautflykter.se/guide/dalsland/varuautomaterna-i-jarbo/

Kort historik: https://www.bizstories.se/foretagen/varuautomatens-historia/

Mer historik: https://www.nyteknik.se/teknikhistoria/mat-i-automat-med-oppet-dygnet-runt-6544015

https://digitaltmuseum.se/021018081153/varuautomat-vid-karlskrona-centralstation

https://digitaltmuseum.se/021018089379/fridafors-station-anlagd-1892-pa-stationshusvagg...

Smörgåsautomat

av Jöran Johansson, Wednesday, April 06, 2022, 19:27 (1094 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Gamla existerande varuautomater finns bl.a. här: https://uddautflykter.se/guide/dalsland/varuautomaterna-i-jarbo/

Döm om min förvåning när jag oförhappandes stötte på dessa när jag för tio år sedan följde ULB ett stycke och att de dessutom inte bara var oskadade, de var laddade med diverse smågodis och i bruk! Så det blev att skramla ihop vad vi kunde för att åter få uppleva att använda en gammaldags automat. Ett trevligt minne i all anspråkslöshet.

På Järbo hembygdsförenings webbsida kan man läsa att de var i bruk till 2016, då nya mynt gjorde dem obrukbara.

Smörgåsautomat

av Gunnar Lilienberg, Wednesday, April 06, 2022, 21:24 (1094 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

På tal om sladd: Det har naturligtvis funnits ett antal olika modeller av varuautomater genom åren, men den klassiska modellen hade en karusell för varorna bakom varje lucka. När man hade lagt i mynt, spändes en fjäder när man öppnade luckan. Det var därför som luckorna var lite tröga att öppna. När man hade tagit ut varan och stängt luckan igen, löste fjädern ut och vred karusellen så att en ny vara kom fram bakom luckan. Automaten fungerade därför utmärkt utan strömförsörjningen som endast var till för belysning.

Smörgåsautomat

av Harald, Wednesday, April 06, 2022, 23:09 (1094 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg

På tal om sladd: Det har naturligtvis funnits ett antal olika modeller av varuautomater genom åren, men den klassiska modellen hade en karusell för varorna bakom varje lucka. När man hade lagt i mynt, spändes en fjäder när man öppnade luckan. Det var därför som luckorna var lite tröga att öppna. När man hade tagit ut varan och stängt luckan igen, löste fjädern ut och vred karusellen så att en ny vara kom fram bakom luckan. Automaten fungerade därför utmärkt utan strömförsörjningen som endast var till för belysning.

De med karusell var väl en lite mer avancerad variant. De enklaste hade bara en vara per fack, så när den var tagen var facket tomt. Så hade vi ju cigarettautomaterna (jajamensann, ingen ålderskontroll där inte). Ett antal lådor i bredd som rymde precis ett paket. Paket av olika märken låg i staplar över varje låda. När man hade lagt i pengar kunde man dra ut en låda och ta paketet, När man sköt in lådan ramlade nästa paket ned i den.

[x]
[*]