Smörgåsautomat (Historiskt material)

av Anders Sandgren, Wednesday, April 06, 2022, 13:42 (971 dagar sedan) @ bosc

En period fanns det ju även korvautomater varur det kom en korv med bröd. Tidigt 70-tal tror jag det var. De försvann senare. Hygienkraven kan ha varit ett problem. Jag minns att det fanns en i närheten av Eldon-fabriken i Nässjö. Den var helt utomhus vid en kiosk.

När jag en gång ca 1975 var på ungdomskurs (jag var 16-17år då) i Stockholm och bodde på hotell Malmen. Detta var försett med dryckesautomater innehållande bl.a mellanöl. De tömdes snabbt på detta. Redan då tror jag att det fanns åldersrestriktioner i affärerna men hotellet var väl undantaget som slutet område.

En granne där mina föräldrar hade sommarstuga köpte in allehanda varautomater som han ställde upp och använde till förvaring av skruv, spik mm. Bör ha runt mitten av 1970-talet. Han var ett litet original som hade egna lösningar på många problem. Råkade han stänga luckan fick han plocka fram mynt för att öppna men myntfacket var nog olåst. Vad som hände med dem senare vet jag däremot inte men han hade ett antal av dem. Kan ha varit smörgåsautomater men nog även cigarettautomater mm.

Kan det ha varit avskaffandet av den dåtida affärstidsregleringen som gjorde automaterna mindre lönsamma? Den statliga affärstidsregleringen försvann väl i början av 1970-talet.

Hela tråden: