Risten station (Byggnad)

av Lars-Erik Gustafsson, Sunday, March 22, 2009, 12:14 (5826 dagar sedan)

Vid Ristens hamn har museijärnvägen RLJ placerat ett stationshus. Någon som vet varifrån huset kommer eller är det rent av original? Dessutom finns ett båtskrov på landbacken, eventuella ångbåtsplaner?

Någon som vet vilken trafik som skedde på hamnspåret under 891 mm-perioden och när den upphörde?

Bersbo = Lakvik

av Ola Almquist, Monday, March 23, 2009, 10:29 (5825 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Stationshuset från Bersbo flyttades till Lakvik enligt banvakt.se.

Ja, men det är placerat nära Lakviks "riktiga" stationshus. Vad det är för byggnad som står vid hamnen minns jag inte riktigt, kan det vara halva uthuset från Åtvidaberg station? Ångbåten har jag också dåligt med uppgifter på. Hur som helst fanns det ett sågverk i Lakvik (maskinhuset fanns kvar för några år sedan) men när det lades ned känner jag inte till. Ska se om jag hittar någon uppgift på när spåret revs.

M.v.h.
Ola

Bersbo = Lakvik

av Lars-Erik Gustafsson, Monday, March 23, 2009, 18:26 (5825 dagar sedan) @ Ola Almquist

Stationshuset i Risten kommer från Åtvidaberg. Det har jag fått bekräftat av Nisse Sääf vars far var stins i Lakvik. Sågen vid Ristens hamn var igång in på 1960-talet men godstrafiken på sjöspåret hade förmodligen upphört när banan lades ned 1964. Tack för all hjälp med uppgifterna. :-)