JMF 1961-2022 (Järnvägs- och Museiföreningar)
Den andra april lades formellt Järnvägarnas Museiförening ned. Detta var ju en av de äldsta järnvägsmuseala föreningarna i landet, fokuserad på de nu -med museibanan WFJ undantagen- försvunna (nedlagda eller breddade) östgötska 891-banorna. Först etablerade man sig vid smalspårsstallarna i Linköping när dessa spår lades ned där, och sen via Ryd hamnade man i nuvarande museihall i Valla utanför Gamla Linköping. Även i nämnda friluftsmuseum har man haft lokaler (för annat än fordon då).
Meningen är att denna anläggning ska drivas vidare med Gamla Linköping som huvudman och ansvarig för lokalerna. Samlingarna överläts till Järnvägsmuseum för… decennier sedan. Dessa har nu hämtat arkivet -föreningsprotokoll o dyl undantagna- till Gävle, men fordonen blir alltså kvar. ”Oförändrade” i några år till iallafall. Hur det blir sen får väl framtiden och inblandade avgöra. WFJ har iallafall erbjudit sig att hjälpa till just med öppethållandet, och på sikt kanske starta nån sorts ”lokalavdelningsverksamhet” där. Men det får Mer Insatta uttala sig om.
JMF har ju haft det motigt i flera år nu. Inte minst med nyrekryteringen. Därför fick man svårare och svårare att hjälpa till med öppethållandet i museihallen, och för några år sedan upphörde man med utgivandet av sin tidning ”Tåg och Spår”. Kvar blev bara medlemsmöten i samverkan med SJK Östergötland.
Jag hoppas att (nån annan?) Mer Insatt kommer att skriva föreningens historia i lämplig publikation, ”Sidospår” eller ”SPÅR” kanske? Det var ju också den förstnämnda medlemmarna erbjöds när den egna tidningen upphörde. Något som då liksom bekräftade att JMF i praktiken blivit en ”lokalavdelning” av JvmV kanske? Och det var ju inte så konstigt med tanke på att samlingarna alltså övertagits av Jvm.
Men: RIP JMF, och hoppas att bevarandet av och minnet av de östgötska smalspåren kommer att leva vidare på andra platser, i Vadstena och annorstädes.
/ L G