Vattenhästen på Uppsala Ö - några funderingar (Fotografier/bildfrågor)

av Granis, Monday, April 18, 2022, 09:54 (1150 dagar sedan) @ OlleThåström

Vattenhästen som står på Uppsala Ö - är den i funktion eller är den bara dekoration?

Denna -som kommer från normalspåriga Uppsala C (norra delen, stod mitt emot "Siviahuset"/ intill kommunhuset, vill jag minnas)- har aldrig varit inkopplad. Dels saknas en del anslutningar, men oron över om man skulle blanda Uppsalas stadsvatten med det man tagit i Faringe och i Marielund har gjort att projektet aldrig fullföljts. Och det har ingenting med planerna kring resecentrum alltså. Såvitt jag känner till.

Uppsala Ö´s "egen" vattenhäst var ju "fejkinkopplad" m h a vattenslang några gånger, och är nu flyttad till driftsbangården i Bergsbrunnaparken. Men inte heller den är inkopplad av samma orsak.

Och hur blir det med den och smalspåren när Trafikverkets planer genomförs?

Diskussioner har pågått med kommun, Trafikverk och deras konsulter sen några år tillbaka. Hur det blir (?) ska bestämmas i maj, men föreningen har en grupp som tittar på hur nämnda driftsbangård skulle kunna anpassas till station för "permanent trafik" (till skillnad från åren 2006-2011 då den ju var provisorisk). En "Plan A" f n alltså, men hur det blir får framtiden utvisa. Som vanligt alltså....

[image]
BLJ 4 LÅNGSHYTTAN vid Uppsala Östras vattenhäst i juni 1986

[image]
BLJ 5 THOR vid "Nya Uppsala Östras"/ Resecentrums vattenhäst i juni 2012. Denna kommer alltså ursprungligen från Uppsala Central.

/ L G

Hela tråden:

[x]
[*]