JMF i Valla (Järnvägs- och Museiföreningar)
Många intressanta saker och -rentav- fakta har kommit fram kring JMF i färska trådar på detta forum. Inte minst kring deras (?) fordon. Men det finns mer att uppmärksamma kring den nu under avvecklande varande klassiska järnvägsmuseiföreningen. Inte minst samlingen =”mjölken” som ju ska stå kvar i hallen i Valla. Och inte spillas, således. Ägda av Jvm i en byggnad ägd av Linköpings kommun/ Gamla Linköping, och förhoppningsvis framledes ”under viss tillsyn” av WFJ (och JvmV?). Det som JMF alltså tidigare gjorde.
Här några bilder från mina besök i Valla, om inte genom alla år så under detta millennium. Det är trångt mellan ”objekten”, så ett redigt vidvinkelobjektiv till kameran är bra att ha. Och det har jag :-)
Sist en ”bonusbild” med koppling till föreningen.
/ L G
Framsidan på hallen, mot bangården/ spårområdet. I förgrunden en G-finka från MÖJ, numera renoverad hos WFJ (tror jag). Augusti 2010.
Särkupévagn från PFJ. Augusti 2010
Destinationsskyltar (på vagnar) från "TÖJ-banorna" uppsatta på hallens vägg. Augusti 2010
MÖJ C 1013. I bakgrunden MÖJ BCo 1000 (väl?). Se också sista bilden i detta inlägg. Augusti 2010
600 mm "Brigadloket" från Eds Bruk (- Helgenäs). Augusti 2012
NÖJ Z-lokomotor ("Bjurströmmare" ) och elmotorvagnen MÖJ X1 "Ankan". Augusti 2012
Ångloket NÖJ 18. Augusti 2012
Halleby stationshus, flyttad till Valla från fd MÖJ. Fordonshallen i bakgrunden, en flakvagn i förgrunden. Augusti 2012
Personvagnen MÖJ BCo 1000 var tidigare utlånad till WFJ. Här i Vadstena sommaren 1986. Efter viss renovering/ uppsnyggning återlämnades den till JMF och återfinns därför numera i Valla. I utbyte erhöll WFJ ångloket STORUGNS.