JMF i Valla (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Granis, Thursday, April 21, 2022, 12:49 (1023 dagar sedan)

Många intressanta saker och -rentav- fakta har kommit fram kring JMF i färska trådar på detta forum. Inte minst kring deras (?) fordon. Men det finns mer att uppmärksamma kring den nu under avvecklande varande klassiska järnvägsmuseiföreningen. Inte minst samlingen =”mjölken” som ju ska stå kvar i hallen i Valla. Och inte spillas, således. Ägda av Jvm i en byggnad ägd av Linköpings kommun/ Gamla Linköping, och förhoppningsvis framledes ”under viss tillsyn” av WFJ (och JvmV?). Det som JMF alltså tidigare gjorde.

Här några bilder från mina besök i Valla, om inte genom alla år så under detta millennium. Det är trångt mellan ”objekten”, så ett redigt vidvinkelobjektiv till kameran är bra att ha. Och det har jag :-)

Sist en ”bonusbild” med koppling till föreningen.

/ L G

[image]
Framsidan på hallen, mot bangården/ spårområdet. I förgrunden en G-finka från MÖJ, numera renoverad hos WFJ (tror jag). Augusti 2010.

[image]
Särkupévagn från PFJ. Augusti 2010

[image]
Destinationsskyltar (på vagnar) från "TÖJ-banorna" uppsatta på hallens vägg. Augusti 2010

[image]
MÖJ C 1013. I bakgrunden MÖJ BCo 1000 (väl?). Se också sista bilden i detta inlägg. Augusti 2010

[image]
600 mm "Brigadloket" från Eds Bruk (- Helgenäs). Augusti 2012

[image]
NÖJ Z-lokomotor ("Bjurströmmare" ) och elmotorvagnen MÖJ X1 "Ankan". Augusti 2012

[image]
Ångloket NÖJ 18. Augusti 2012

[image]
Halleby stationshus, flyttad till Valla från fd MÖJ. Fordonshallen i bakgrunden, en flakvagn i förgrunden. Augusti 2012

[image]
Personvagnen MÖJ BCo 1000 var tidigare utlånad till WFJ. Här i Vadstena sommaren 1986. Efter viss renovering/ uppsnyggning återlämnades den till JMF och återfinns därför numera i Valla. I utbyte erhöll WFJ ångloket STORUGNS.

JMF i Valla

av Peter B, Thursday, April 21, 2022, 19:03 (1023 dagar sedan) @ Granis

[image]
Flakvagnens gamla identitet, foto i somras.

JMF i Valla

av Björn Arvidsson, Thursday, April 21, 2022, 19:59 (1023 dagar sedan) @ Peter B

[image]
Flakvagnens gamla identitet, foto i somras.

Flakvagnen är VSBJ NN 17 /MÖJ NN 317/ SJ NNsp 323758

JMF i Valla

av Patrik Eriksson, Thursday, April 21, 2022, 20:33 (1023 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Har vagnen tryckluftsbroms idag eller är den bortplockad?

JMF i Valla

av Christer Nyqvist, Tuesday, April 26, 2022, 17:21 (1018 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Den svarta saken närmast kameran är väl styrventilen. Bakom den skymtar förrådsluftbehållaren.

JMF i Valla - Halleby.

av S-O Johansson, Thursday, April 21, 2022, 23:05 (1023 dagar sedan) @ Granis

[image]
Halleby stationshus, flyttad till Valla från fd MÖJ. Fordonshallen i bakgrunden, en flakvagn i förgrunden. Augusti 2012

Trevliga bilder. En rättelse bara. Halleby låg inte längs någon av MÖJ:s linjer utan vid den nerlagda delen av norra NVHJ, mellan Norsholm och Ringstorp.

JMF i Valla - Halleby.

av Granis, Friday, April 22, 2022, 09:19 (1022 dagar sedan) @ S-O Johansson

...En rättelse bara. Halleby låg inte längs någon av MÖJ:s linjer utan vid den nerlagda delen av norra NVHJ, mellan Norsholm och Ringstorp.

Helt riktigt. Ola Almqvist tar ju bl a upp JMFs fastighetsplaner i detta inlägg. Dessa var ju också omfattande; övertagande och flyttar av det stora stationshuset i Söderköping och just lokstallet från Linköping Norra t ex.

Nu flyttades ju Bersbo stationshus (som också fanns med i planerna) till Lakvik av RLJ -där det ställdes upp intill Lakviks egna (privatägda)!- varför det ändå bevarades. Och stationshuset i Valdemarsvik finns ju kvar. Detta var väl närmast identiskt med Söderköpings som revs, trots att kommunen motsatte sig en ev flytt just för att man ville bevara det, och ersattes av ett "liknande" nybygge som busstation (?) och bibliotek.

Men nu börjar vi lämna JMF och kommer mer in på allmän östgötsk järnvägshistoria.... Det blev ju lilla (lagom?) Halleby som övertogs av/ för JMF och flyttades, då till Valla. Vad Gamla Linköping har för planer för detta kan väl nån annan redogöra för. Jvm är iallafall inte inblandade där. Eller..?


/ L G :-)

JMF i Valla - Halleby.

av Christer Brimalm, Friday, April 22, 2022, 10:51 (1022 dagar sedan) @ Granis

Planerna är att väntsal och tågex ska bli tillgängliga för besökare då museet är öppet.
Resten av huset är uthyrt som bostad.

JMF i Valla - Halleby.

av Göran Sohlberg, Friday, April 22, 2022, 11:53 (1022 dagar sedan) @ S-O Johansson

Var ligger detta Museum?

JMF i Valla. Museerna i Valla och Gamla Linköping

av Leif B, Friday, April 22, 2022, 12:11 (1022 dagar sedan) @ Göran Sohlberg

Var ligger detta Museum?

Järnvägsmuseet, Odalmannens museum, Tekniska verkens museum m.m. ligger i Valla mellan Gamla Linköping och Linköpings Universitet, här:
https://kartor.eniro.se/m/d8NWF

Den här kartan visar både Gamla Linköping och museerna i Valla, men man kan behöva zooma ut för att se Valla-området:
https://gamlalinkoping.se/karta/

JMF hade planer på en (kort) museibana mellan stationen i Valla och Gamla Linköping, men det kom aldrig att förverkligas.

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av Granis, Friday, April 22, 2022, 13:56 (1022 dagar sedan) @ Leif B

JMF hade planer på en (kort) museibana mellan stationen i Valla och Gamla Linköping, men det kom aldrig att förverkligas.

Det har vi varit inne på här, men intressant vore att få veta mer. Hur underbyggda var planerna? På flygfotot här nedan ser man järnvägsmuseet längst nere till vänster, och Gamla Linköping längst uppe till höger. Bangården ligger (förstås) utanför hallen/ muséet, och stoppbocken -som skulle kunna varit den tänkta fortsättningen- är placerad till höger om den grå parkeringen nere vid museet (och Halleby stn direkt till vänster om den), ungefär där de två/ tre likaledes gråa gångvägarna förenas intill vägens kurva.

Nu är det bara det att skogsområdet här är kuperat, så det blir en rejäl uppförsbacke upp mot Gamla Linköping (där det går en gångväg som knappt syns här). Så skulle man köra ”rakt på” här är det frågan om det inte behövts en kuggstångsbana! Eller åtminstone en ”sick sack- dragning”; först norrut i skogsområdet (uppåt här) och sedan åter söderut för att komma in i Gamla Linköping i en vänstersväng =åt höger här.

Men man kanske aldrig tänkte så långt? Eller också gav man upp när man gjorde det….?

/ L G
[image]

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av Leif B, Friday, April 22, 2022, 14:28 (1022 dagar sedan) @ Granis

JMF hade planer på en (kort) museibana mellan stationen i Valla och Gamla Linköping, men det kom aldrig att förverkligas.


Det har vi varit inne på här, men intressant vore att få veta mer. Hur underbyggda var planerna? På flygfotot här nedan ser man järnvägsmuseet längst nere till vänster, och Gamla Linköping längst uppe till höger. Bangården ligger (förstås) utanför hallen/ muséet, och stoppbocken -som skulle kunna varit den tänkta fortsättningen- är placerad till höger om den grå parkeringen nere vid museet (och Halleby stn direkt till vänster om den), ungefär där de två/ tre likaledes gråa gångvägarna förenas intill vägens kurva.

Nu är det bara det att skogsområdet här är kuperat, så det blir en rejäl uppförsbacke upp mot Gamla Linköping (där det går en gångväg som knappt syns här). Så skulle man köra ”rakt på” här är det frågan om det inte behövts en kuggstångsbana! Eller åtminstone en ”sick sack- dragning”; först norrut i skogsområdet (uppåt här) och sedan åter söderut för att komma in i Gamla Linköping i en vänstersväng =åt höger här.

Men man kanske aldrig tänkte så långt? Eller också gav man upp när man gjorde det….?

/ L G
[image]

Jag vet inte mer än att när jag besökte museet för drygt 20 år sedan så fanns det en modellbana med ett tåg som automatiskt körde fram och tillbaka (och gjorde rundgång på båda ändstationerna) och en kartskiss. Om jag minns rätt så skulle banan på ett ungefär följa kanten på Vallaskogen norrut och sedan österut och ha stationen i anslutning till Gamla Linköpings parkering, med andra ord skulle banan följa Stråtomtavägen och sedan Malmslättsvägen. Med reservation för att jag minns fel.

Om detta bara var en dröm eller om det på något sätt var förankrat med kommunen vet jag inte. I varje fall menade det par som höll öppet i museet att komma igång med köra med tågen var nödvändigt för att kunna rekrytera ungdomar till föreningen och museet. Jag fick intrycket att de två var mer eller mindre ensamma om att sköta öppethållningen av museet.

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av Granis, Friday, April 22, 2022, 15:40 (1022 dagar sedan) @ Leif B

Intressant… Om jag minns rätt är det nog lite stigning längs Stråtomtavägen också, så en start från museet åt det hållet skulle bli häftig. Men säkert genomförbar. Med NÖJ 18 inte minst :-) Och så en ganska tvär högerkurva längs Malmslättsvägen, för att sedan stanna intill parkeringen vid Gästgivaregatan. Sträckan skulle då kunna blivit runt 800 meter, lite längre än GHJ innan utbyggnaden (till Eken). Men med rundgångsmöjlighet i båda ändarna.

Det är möjligt jag reagerat på nån dåligt underbyggd andrahandsuppgift (typ), men jag hade för mig att planerna jag hörde talas om handlade just om ”rätt upp för backen” till södra/ sydvästra delen av Gamla Linköping där ett område t o m skulle varit reserverat för en järnvägsstation!

Fast hade man gjort en fortsatt dragning från parkeringen/ Gästgivaregatan -där tåget då bytte färdriktning- kunde man ju byggt ytterligare ca fyra hundra meter spår runt området (väster om det) och då haft en slutstation i södra ändan. Det hade gett en lite över kilometerlång bana med riktningsbyte (i ett ”Mini-Rimbo” vid entrén då ;-)). Hade kanske varit… lite häftigt (se bifogad karta/ skiss från det Granströmska Museibanedrömkontoret :-P)?

Nåja. Nu blev blev ju inget sånt. Heller…..

/ L G
[image]

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av Karlsson, Saturday, April 23, 2022, 00:25 (1022 dagar sedan) @ Granis

Sträckan utmed Stråtomtavägen är ganska flack, det syns om man kollar kartor med höjdkurvor utritade.

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av Bengt Löfgren, Saturday, April 23, 2022, 14:22 (1021 dagar sedan) @ Karlsson

Sträckan utmed Stråtomtavägen är ganska flack, det syns om man kollar kartor med höjdkurvor utritade.

Det här är en bra karta. Där kan man klicka var som helst och få höjden direkt på metern när.

Lantmäteriets Min Karta

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av ATC, Sunday, April 24, 2022, 07:25 (1020 dagar sedan) @ Karlsson

Jag pratade vid ett flertal tillfällen med ett antal olika medlemmar, aktiva i föreningen, då var mycket fokus på att ersätta dagens "tursisttåg" medelst traktor med vagn, med ett kortare spår mellan Valla och Gamla Linköping, man hade först till Linköpings kommun enligt dessa medlemmar, föreslagit 600mm spår med ångloket från Edsbruk/Aspabruk för trafiken, vilket fått chefen för Gamla Linköping att se rött totalt, "brandfara, brandfara", och tydligen avfärdat förslaget med typ "inget jävla ånglok i gamla stan".
Man hade då föreslagit trafik med Bjurströmslokomotorn och 891 mm spår, men då fanns det enligt kommunen inte plats för detta, betänkt dock i dagsläget så är skogsområdet mellan Gamla Linköping och Valla skyddat såsom naturreservat och idag skulle det nog vara totalt omöjligt att få igenom planerna. Detta naturreservat är resultatet efter en folkomröstning rörande en stor trafikled som skulle skurit mellan just Valla och G:a Linköping.

ATC

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av Kjell Friberg, Sunday, April 24, 2022, 08:19 (1020 dagar sedan) @ ATC

Jag var i allra högsta grad inblandad i ett av dessa försök till järnvägsförbindelse mellan Gamla Linköping och museet vid Valla Gård. Vi var några från Universitetet som fick reda på att järnvägen vid Astrid Lindgrens Värld skulle bort och fick efter besiktning och en mycket kort förhandling besked att ta över denna kostnadsfritt mot att vi forslade bort den. Detta skedde i samband med det beryktade så kallade 700-årsjubileet 1986 (jag upplevde för övrigt Linköpings 800-årsjubileum 35 år tidigare...). Vid kontakt med kommunen och Museiföreningen gavs först klartecken men plötsligt svängde allt om, kanske var det Lions Club vilka körde "traktortåget" som inte ville ha konkurrens. Allt nog, anläggningen vid Astrid Lindgrens Värld togs om hand av en skrothandlare och lämnade inga spår efter sig. Om någon undrar hur universitetsfolk kunde klara av något sådant kan jag upplysa att en i gruppen var både forskningsingenjör och lantbrukare.

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av Karlsson, Sunday, April 24, 2022, 08:43 (1020 dagar sedan) @ Kjell Friberg

Jag var i allra högsta grad inblandad i ett av dessa försök till järnvägsförbindelse mellan Gamla Linköping och museet vid Valla Gård. Vi var några från Universitetet som fick reda på att järnvägen vid Astrid Lindgrens Värld skulle bort och fick efter besiktning och en mycket kort förhandling besked att ta över denna kostnadsfritt mot att vi forslade bort den. Detta skedde i samband med det beryktade så kallade 700-årsjubileet 1986 (jag upplevde för övrigt Linköpings 800-årsjubileum 35 år tidigare...). Vid kontakt med kommunen och Museiföreningen gavs först klartecken men plötsligt svängde allt om, kanske var det Lions Club vilka körde "traktortåget" som inte ville ha konkurrens. Allt nog, anläggningen vid Astrid Lindgrens Värld togs om hand av en skrothandlare och lämnade inga spår efter sig. Om någon undrar hur universitetsfolk kunde klara av något sådant kan jag upplysa att en i gruppen var både forskningsingenjör och lantbrukare.

Astrid Lindgrens Värld hette Sagobyn på den tiden, fast det namnet är det nog få som direkt kan koppla samman med dagens verksamhet. Loket och vagnarna från parken såg jag i en lada nära ÖCJ i Södra Vi för ca 25 år sedan så de överlevde skrothandlaren. Finns de fortfarande kvar någonstans?
Var det aldrig aktuellt att överta fordonen för att blidka åsikterna om brandfara?
Jag har för övrigt lyckats åka med tåget i Sagobyn.

JMF i Valla - bana till Gamla Linköping

av CMA67, Sunday, April 24, 2022, 09:01 (1020 dagar sedan) @ Karlsson

Vad var det för spårvidd på denna järnväg och vad var det för fordon ??//Björn