Kontaktledningsarbete (Elektrifiering/elektrisk drift)

av Thomas Tell, Wednesday, February 20, 2008, 22:55 (6197 dagar sedan)

Detta foto fick jag tag på hos Tradera och undrar då såklart var det är taget.

[image]
Bredvid står en SJ C4-vagn och en äldre 1800-talspersonvagn i ganska bra skick.

Det lilla ångloket som drar ledningsdragninggståget syns här på en delförstoring. Det ser ut som något äldre TGOJ-lok.

[image]

/tell

Kontaktledningsarbete

av Markus F, Wednesday, February 20, 2008, 23:06 (6197 dagar sedan) @ Thomas Tell

tjae... Jag tycker väl det ser ut som smalspår snarare, åtminstone om man jämför de två spåren till höger mot de andra. Och loket ser för min del mer ut som NKlJs maskiner. Så jag tror på karlstad.

Kontaktledningsarbete

av pär engström @, Wednesday, February 20, 2008, 23:24 (6197 dagar sedan) @ Markus F

Det är ju både normalspår och smalspår, men var det är vet jag inte.......

Kontaktledningsarbete

av Christer Fredriksson @, Wednesday, February 20, 2008, 23:26 (6197 dagar sedan) @ pär engström

Kan det inte vara Filipstad V!

Filipstads V

av Johan S, Thursday, February 21, 2008, 10:27 (6196 dagar sedan) @ Christer Fredriksson

Jo, i så fall är den stora byggnaden till vänster Bergsskolan och så skymtar vi NKlJs lokstall bakom de två männen på monteringsplattformen.

Filipstads V

av Tomas Jansson, Thursday, February 21, 2008, 11:00 (6196 dagar sedan) @ Johan S

Fantastisk bild! Det verkar onekligen vara Filipstad V. Jag jämför med ett flygfoto taget år 1936 (publicerat i AoH bl a) och kan konstatera att det är sådana bryggor, att de vita byggnaderna i bakgrunden ser likadana ut, och att spåren stämmer. Byggnaden bakom "1800talsvagnen" är förändrad, liksom att jag saknar ett större godsmagasin som borde skymma det vita huset längst till höger i bild. Med tanke på normalspårsvagnarnas utseende, kan detta vara rentav från elektrifieringen? Då borde bilden vara tagen 1920 eller 1921.

Slutligen undrar jag, Filipstad V var ju BJ. Hade BJ "lejonburar", eller är det en SJ-hermelin på BJspår? 1800talsvagnen, ett BJ-fordon? Någon som vet?

/Tomas J

Filipstads V

av Thomas Tell, Thursday, February 21, 2008, 11:19 (6196 dagar sedan) @ Tomas Jansson

Jo jag funderade över om inte stallbyggnaden bakom till höger stämde med ett vykort jag har. Så redan innan jag lade in bilderna här hade jag konstaterat att det är Filipstad. [image]

[image]

Intressant är det lilla tågsättet med BJ K-lok, en boggivagn, en finka och en postvagn. Till höger ett NKlJ AEG-lok.
/tell

Filipstads V

av morrgan, Thursday, February 21, 2008, 13:20 (6196 dagar sedan) @ Tomas Jansson

BJ hade 10 st C4 vagnar byggda 1910 nr 130 - 139 och 7 st liknande vagnar C5 nr 189 -195 byggda år 1902. Vagn 135 finns bevarad hos BJs och vagn 195 finns bevarad hos JÅÅJ.
morrgan

Filipstads V

av Bertil Bengtsson, Thursday, February 21, 2008, 13:21 (6196 dagar sedan) @ Tomas Jansson

År 1920-21 stämmer nog. Glasverandan (C4) har fortfarande vakuumbroms.
Berra

Filipstads V

av Anders Eriksson, Thursday, February 21, 2008, 17:25 (6196 dagar sedan) @ Tomas Jansson

Visst är det Filipstad V, stämmer med stallen i bakgrunden osv.
Karlstad Ö är det definitivt inte och ej heller någon av de andra två
platser där NKlJ mötte normalspår, Deje (BJ) och Finnshyttan (SJ).
Loket är ett av NKlJs äldre lok fast kan inte på rak arm säga vilket.
Ska kolla om jag kan identifiera det på det lilla som syns.

/Anders
boendes ett stenkast från Karlstad Ö

Filipstads V

av Anders Eriksson, Friday, February 22, 2008, 10:29 (6195 dagar sedan) @ Anders Eriksson

Ser ut att vara lok nummer 7 "Hagfors" som finns bevarat i just Hagfors.
Byggdes i Trollhättan efter engelska ritningar.
Skorsten, ångdom och hyttens utformning med fönstren stämmer med detta lok.

/Anders

Karlstad östra?

av Gunnar Ekeving ⌂ @, Thursday, February 21, 2008, 08:34 (6196 dagar sedan) @ Markus F

[image]
Bangården har väl några likheter med Karlstad Ö, men bilden ovan, från 1975, visar att NKlJ hade linbryggor för sin kontaktledning

Karlstad östra?

av Johan S, Thursday, February 21, 2008, 10:13 (6196 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

På Karlstad Ö låg smalspåret norr om normalspåret. Alltså skulle bilden vara tagen mot öster. Då stämmer det inte med de stora byggnaderna till vänster på bilden. På Karlstad Ö låg NKlJs lokstall i detta läge. Dessutom borde broarna över Klarälven synas i bildens överkant.

/Johan

Karlstad östra?

av Hans Bergström @, Karlstad, Friday, March 13, 2009, 18:12 (5810 dagar sedan) @ Johan S

Bilden är med största sannolikhet från den allra nordligaste delen av Karlstad Ö:s smalspårsbangård. Denna del låg något lägre än den övriga bangården och hade linbryggor. Dessa spår gick bl.a. till vändskivan vid lokstallarna, som ligger ej synliga till vänster i bilden. En del av spåren på denna "nedre" norra bangård var även lastspår. Växeln till den "nedre" bangården låg nära bron över Klarälvens östra älvgren.
De stora bryggorna i bakgrunden är över NKlJ:s huvudbangård. Bakom denna låg och ligger fortfarande normalspårsbangården. Den dubbla bron över Klarälven finns till vänster utanför bilden. Byggnaden i bakgrunden torde vara postterminalen. Jag skulle tro, att bilden är tagen i slutet av 1970-talet, innan smalsspårsbangården började rivas 1980. Jag var själv där och fotograferade i maj 1980, och då hade man hunnit riva bryggorna över huvudbangården. Linbryggorna var dock kvar vid detta tillfälle. På "nedre" bangården stod då gamla NKlJ-vagnar. Godstrafiken via smalspår Deje-Skoghall lades ner 1979.

Hälsn. Hans B.

Karlstad östra?

av Hans Bergström @, Saturday, March 14, 2009, 09:01 (5809 dagar sedan) @ Hans Bergström

Rättelse.
Råkade tyvärr skriva fel tidpunkt i mitt tidigare inlägg. Det var i juni 1983 som jag var på Karlstad Ö och fotograferade. Då var tredje skenan till Skoghall nyligen borttagen, kontaktledningsbryggorna över huvudbangården borttagna, medan linbryggorna fortfarande var kvar. Smalspårstrafiken Deje-Skoghall hade då varit inställd sedan 79-08-11. Den inställdes formellt 83-04-21. Vid detta tillfälle i juni 1983 fanns ett antal smalspåriga vagnar kvar på spåren under linbryggorna. Bandelen Karlstad Ö-Deje revs sedan under 1983-1984. NKlJ:s normalspår till Skoghall, med början vid Sjötullen fp, ligger fortfande kvar, men blev förstatligat 91-11-01.