Hinderfrihetskontroll på Göteborgs Spårvägar (Signaler/säkerhet)
Grönblink finns idag (om jag inte missat något) i
* Frölundatunneln (F11 och F13 vid färd in i slingan)
- Dvs F13 är i sin helhet i tunnel men i en del av tunneln där man normalt inte kör med passagerare.
* Kviberg/Bellevue
När man förtätade signalerna i Bergsjötunnlarna tror jag att det blev grönblink ut från tunnel men inte in i. För att man inte ska stå och vänta i tunnel när vagn står på hållplats, det är då bättre att ställa sig utanför.
I princip är det som GEK säger, första sträckan efter spårledning ska vara helt fri.
Chalmerstunneln har för övrigt också en mellansignal i nedåtgående riktning. Den sitter typ två vagnslängder in i tunneln. Chalmerstunneln är så utformad att varje vagn har tillgång till minst två separata tvärtunnlar som inte delas med någon annan vagn och mycket riktigt räknas motgående rör som utrymningsväg.