Typisk mellanstor station. (Fotografier/bildfrågor)
Strålsnäs en tidigt morgon på 1930-talet. Inte en bil hittar jag men ett hästekipage till vänster om bortersta växeln.
Vid lastkajen ett par O-vagnar och vid magasinet en bangårdsvagn.
/tell
av Thomas Tell, Thursday, June 02, 2022, 17:55 (974 dagar sedan)
Strålsnäs en tidigt morgon på 1930-talet. Inte en bil hittar jag men ett hästekipage till vänster om bortersta växeln.
Vid lastkajen ett par O-vagnar och vid magasinet en bangårdsvagn.
/tell
av Harald, Friday, June 03, 2022, 09:04 (973 dagar sedan) @ Thomas Tell
Bokstaven G betyder 1939. Bangården ligger ungefär i SV-NO riktning så det är nog runt kl. 9 på förmiddagen. På den ekonomiska kartan från 1950 finns ett grusgropsspår som svänger mot väster mellan magasinet och stationshuset. På bilden finns en antydan till kurvan men inget spår.
https://kartbild.com/#16/58.2343/15.0913/0x10000
av Göran Kannerby, Friday, June 03, 2022, 13:13 (973 dagar sedan) @ Harald
Bokstaven G betyder 1939. Bangården ligger ungefär i SV-NO riktning så det är nog runt kl. 9 på förmiddagen. På den ekonomiska kartan från 1950 finns ett grusgropsspår som svänger mot väster mellan magasinet och stationshuset. På bilden finns en antydan till kurvan men inget spår.
https://kartbild.com/#16/58.2343/15.0913/0x10000
På Lantmäteriets flygbild från 1960 syns både spår och grusgrop. Min bedömning är att grusgropen i vart fall inte var så nära stationen 1939, då hade det inte synts så mycket skog som på bilden.
av Harald, Friday, June 03, 2022, 13:23 (973 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Den här bilden är från 1946:
https://digitaltmuseum.se/021016420547/stralsnas-1946
av S-O Johansson, Saturday, June 04, 2022, 00:05 (972 dagar sedan) @ Harald
Grusgropen i Strålsnäs har tydligen haft 2 liv. Ett från någon gång på 20-talet till 1931 då den noteras som nedlagd i Banavdelningens berättelser för 1931. I 1930 års berättelse finns den nämnd i en förteckning över SJ samtliga grusgropar men saknas i den föregående sammanställningen från 1924. Finns inte med som tillkommen under de mellanliggande åren. Möjligheten finns att den öppnades/inköptes 1930 och lades i vila 1931.
Återkom tydligen på 40-talet. Kan det ha varit i samband md dubbelspårsbygge söder om Tranås? Osäker på när man började där. Uppskattad grusmängd var 1930 175 000 kbm gott grus.
av Ola Almquist, Saturday, June 04, 2022, 00:51 (972 dagar sedan) @ S-O Johansson
Inte världens bästa bild... En del av grusgropsspåret fanns fortfarande kvar den 19 juli 2021.
av Jöran Johansson, Saturday, June 04, 2022, 09:58 (972 dagar sedan) @ S-O Johansson
Återkom tydligen på 40-talet. Kan det ha varit i samband md dubbelspårsbygge söder om Tranås? Osäker på när man började där. Uppskattad grusmängd var 1930 175 000 kbm gott grus.
Dubbelspåret mellan Tranås och Sävsjö påbörjades 1917 och var klart i etapper mellan 1920 och 1925. Grus togs i groparna i Frinnaryd och Grimstorp (uppgifter ur den teknisk-ekonomiska redogörelsen.
av S-O Johansson, Saturday, June 04, 2022, 18:49 (972 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Tack för svar! Var låg grusgropen i Frinnaryd? Har inte sett några spår efter grusgrop när jag åkt igenom Frinnaryd. Den finns heller inte med i sammanställningarna i Banavdelningens berättelser. Varken 1919, 1924 eller 1930. Var den privat?
av Jöran Johansson, Saturday, June 04, 2022, 19:06 (972 dagar sedan) @ S-O Johansson
Om jag minns rätt ska det ursprungligen ha tagit grus nordväst om stationen, men den grustäkten var förmodligen slutbruten då dubbelspåret byggdes. I stället måste det ha använts en grustäkt i sydost. Det gick ut ett ca 1½ km långt spår ungefär där containerfabriken nu ligger. Den nuvarande grusvägen öster om stambanan är byggd på banvallen. På den ekonomiska kartan kan man på vägens dragning känna att den varit ett järnvägsspår. Det går fortfarande (nåja det är kanske 20 år sedan jag besökte platsen) att se en del schakter och nivåskillnader.
av Anders Svensson, Saturday, June 04, 2022, 19:16 (972 dagar sedan) @ Jöran Johansson
Det är ett ganska långt spår (över 2 km) som utgår öster om banan strax söder om stationen. På kartan enligt länken från kartbild.com så ser man det som en liten enskild väg som drar iväg söderut från övre delen av den länkade kartan, ungefär mitt i kartbilden, och passerar mellan "s" och "k" i gårdsnamnet "Oskarskulle". Jag har varit där, men det var på 1980-talet så minnet av vad jag såg är lite dåligt. //Anders
av S-O Johansson, Saturday, June 04, 2022, 23:28 (971 dagar sedan) @ Anders Svensson
Tack Anders o Jöran för svaren.