Dörrförregling (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Martin Långström, Tuesday, March 24, 2009, 14:23 (5723 dagar sedan)

Hur går man tillväga för att testa dörrförreglingen på 40/50-talsvagnar utan att köra dessa?

Jag vet att det finns en kontakt i elskåpet i respektive fordon som har med testning av dörrförreglingen, men mer exakt hur gör man.

Dörrförregling

av HP, Tuesday, March 24, 2009, 14:47 (5723 dagar sedan) @ Martin Långström

Hur går man tillväga för att testa dörrförreglingen på 40/50-talsvagnar utan att köra dessa?

Jag vet att det finns en kontakt i elskåpet i respektive fordon som har med testning av dörrförreglingen, men mer exakt hur gör man.

Kontakta Per Ljungberg i Nässjö Jvm. Han vet!

Mvh Henrik

Dörrförregling

av Stora Borås @, Borgstena, Tuesday, March 24, 2009, 15:35 (5723 dagar sedan) @ HP

Enkelt. Se till att dörrarna är stängda. Lägg belysningsomkopplaren i L (batterierna måste vara laddade). Vrid om strömbrytaren till provning (ev. test). Prova om dörrarna går att öppna. Om de ej går att öppna är dörrmagneterna OK. Lägg tillbaka strömbrytaren i Drift. Klart! Glöm inte att lägga belysningsomkopplaren i O igen om vagnen inte skall användas. Stora Borås.

Dörrförregling

av Stora Borås @, Borgstena, Tuesday, March 24, 2009, 15:40 (5723 dagar sedan) @ Stora Borås

Ett tillägg. Laddningen, om vagnen har generatorbelysning, måste fungera för att dörrförreglingen skall verka på avsett sätt. Detta måste kontrolleras under gång. Det är endast dörrmagneterna som kan kontrolleras med provningsknappen. Stora Borås.

Dörrförregling

av Niklas Bygdestam, Tuesday, March 24, 2009, 15:55 (5723 dagar sedan) @ Stora Borås

Ett tillägg. Laddningen, om vagnen har generatorbelysning, måste fungera för att dörrförreglingen skall verka på avsett sätt. Detta måste kontrolleras under gång. Det är endast dörrmagneterna som kan kontrolleras med provningsknappen. Stora Borås.

Känner du till om man gör likadant om man vill prova dörrförreglingen på 80-talsvagnar? Eller är det helt olika teknik? När dörrförreglingen på 80-talsvagnarna slår till ger det ifrån sig ett ljud som påminner en hel del om det som man hör även på de äldre vagnarna

Prov av generator och laddning.

av A.Svenson, Blg, Tuesday, March 24, 2009, 17:30 (5723 dagar sedan) @ Stora Borås

Thomas har självfallet rätt i vad han skriver om laddning på generatorvagnar. Dock vill jag minnas att jag på någon av de större vagnstationerna (G eller Hgl) sett en elmotor på gummihjul appterad för anslutning till generatoraxel och provning av dito anläggning. Kanske min lillebror den före detta vrpr och nu mera Dovre-massivets betvingare kan sprida ljus över saken?

Apparaten finns väl inte länge kvar men kanske detta kan åstadkommas med liknande anordning. Kanske en skiva med spilnad axel som monteras på hjulnavet på en upphissad/diffad bil av erforderlig styrka eller från kraftuttaget på en traktor?

A.Sn

Prov av generator och laddning.

av Hans Wicklund, Tuesday, March 24, 2009, 19:30 (5723 dagar sedan) @ A.Svenson

Thomas har självfallet rätt i vad han skriver om laddning på generatorvagnar. Dock vill jag minnas att jag på någon av de större vagnstationerna (G eller Hgl) sett en elmotor på gummihjul appterad för anslutning till generatoraxel och provning av dito anläggning. Kanske min lillebror den före detta vrpr och nu mera Dovre-massivets betvingare kan sprida ljus över saken?

Apparaten finns väl inte länge kvar men kanske detta kan åstadkommas med liknande anordning. Kanske en skiva med spilnad axel som monteras på hjulnavet på en upphissad/diffad bil av erforderlig styrka eller från kraftuttaget på en traktor?

A.Sn

Jo så provades bytta generatorer i Hgl på elrepspåret. En kärra med denna elmotor sälldes bredvid vagnen. Kardanaxeln till gernatorn var bortkopplad och på generatorn monderades en remskiva. Långa kilremmar kopplades till motor och så kunde man simulera körning med vagnen.
/HW som praktikjobbat två somrar just på elrepspåret i Hgl (för 30 år sedan....)

Prov av generator och laddning.

av S.Ivarsson, Thursday, March 26, 2009, 00:33 (5722 dagar sedan) @ Hans Wicklund

En sådan maskin fick nytillverkas av Hgl:s egna hustomtar när vi fick hand om "Danskvagnarna" som gick i pendeltågstrafiken, något som inte direkt gillades av de som jobbade på spåret brevd, de brukade om man hade otur och hade för slapp rem...slira o ch skrika rätt ordentligt!
Dessa vagnar hade dessutom dubbla batterisatser av bly-typ!
Då vi hade dålig tillgång på danskarnas batterier till dessa vagnar (som dessutom var rätt dåliga) så kom jag med förslaget att vi skulle prova på en vagn att sätta globals gele'-batterier istället, olyckorparna kraxade att det skulle inte funka!

Det visade sig fungera så bra att ytterligare ett par han att förses innan de togs ur trafik, de batterierna hade vi aldrig några problem med i dessa vagnar då de fick en ren och fin likspänning från generatorerna som de var utrustade med!

Jag kan inte minnas att vi hade något laddningsproblem alls med dessa ombyggda vagnars batterisystem alls till skillnad mot på de som hade danska batterier av äldre modell.

Dörrförregling

av Per Ljungberg, Tuesday, March 24, 2009, 19:06 (5723 dagar sedan) @ HP

Nja, jag har väl inte hållit på så mycket med generatorvagnar. Däremot en del med 60-talsvagnar. Så jag kan nog inte bidra med så mycket.
PLj

Dörrförregling

av Martin Långström, Tuesday, March 24, 2009, 21:47 (5723 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Nja, jag har väl inte hållit på så mycket med generatorvagnar. Däremot en del med 60-talsvagnar. Så jag kan nog inte bidra med så mycket.
PLj


Generatorvagnar vet jag lättare då man kan prova rubbet genom att koppla loss generatoraxeln och sen med en elmotor driva generatorn.

Men nu gäller det närmast att prova just magneterna i några vagnar som inte har generator. Dessa är:

AB7 3500, 4367 och 4452
RB4 3581
R3 4472

Jag har inte hittat någon strömställare för test som enligt "Stora Borås" ska finnas.

Dörrförregling

av Niklas Bygdestam, Tuesday, March 24, 2009, 23:09 (5723 dagar sedan) @ Martin Långström

Nja, jag har väl inte hållit på så mycket med generatorvagnar. Däremot en del med 60-talsvagnar. Så jag kan nog inte bidra med så mycket.
PLj

Generatorvagnar vet jag lättare då man kan prova rubbet genom att koppla loss generatoraxeln och sen med en elmotor driva generatorn.

Men nu gäller det närmast att prova just magneterna i några vagnar som inte har generator. Dessa är:

AB7 3500, 4367 och 4452
RB4 3581
R3 4472

Jag har inte hittat någon strömställare för test som enligt "Stora Borås" ska finnas.

AB7, RB4 och R3 är tre väldigt omaka vagnstyper som har totalt olika elutrustning. Så jag misstänker att den eventuella strömställare som ni letar efter sitter på helt olika ställen i dessa vagnar och troligen ser de nog också helt olika ut

Dörrförregling

av Martin Långström, Tuesday, March 24, 2009, 23:54 (5723 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Nja, jag har väl inte hållit på så mycket med generatorvagnar. Däremot en del med 60-talsvagnar. Så jag kan nog inte bidra med så mycket.
PLj

Generatorvagnar vet jag lättare då man kan prova rubbet genom att koppla loss generatoraxeln och sen med en elmotor driva generatorn.

Men nu gäller det närmast att prova just magneterna i några vagnar som inte har generator. Dessa är:

AB7 3500, 4367 och 4452
RB4 3581
R3 4472

Jag har inte hittat någon strömställare för test som enligt "Stora Borås" ska finnas.


AB7, RB4 och R3 är tre väldigt omaka vagnstyper som har totalt olika elutrustning. Så jag misstänker att den eventuella strömställare som ni letar efter sitter på helt olika ställen i dessa vagnar och troligen ser de nog också helt olika ut


Det misstänker jag också, men jag har letat utan att hitta någon strömställare med innebörden om test, prov eller dylikt, men jag har inte letat i hela vagnen ännu. Däremot så hör man när dörrförreglingen slår till en kort sekund när man lägger belysningsomkopplaren i läge L, men detta räcker inte för att hinna kolla om den fungerar.

Dörrförregling. 60-talsvagnar

av Per Ljungberg, Wednesday, March 25, 2009, 09:12 (5722 dagar sedan) @ Martin Långström

På 60-talsvagnar använder man ett provdon som man pluggar in på styrreläet. Med ett vred (potentiometer) kan man sedan testa att dörrmagneterna fungerar.
PLj

Dörrförregling. 60-talsvagnar

av Martin Långström, Wednesday, March 25, 2009, 11:35 (5722 dagar sedan) @ Per Ljungberg

På 60-talsvagnar använder man ett provdon som man pluggar in på styrreläet. Med ett vred (potentiometer) kan man sedan testa att dörrmagneterna fungerar.
PLj


Det verkar som om det är lika på AB7, RB4 och R3. Har du någon bild på detta?

Detta provdon, går det att få tag på eller har någon ett kopplingsschema på det så man kan bygga ett eget?

Dörrförregling. 60-talsvagnar

av Per Ljungberg, Wednesday, March 25, 2009, 11:47 (5722 dagar sedan) @ Martin Långström

Nej tyvärr inte. Annars återstår väl bara att göra en autentisk provkörning av vagnarna och kolla om de låser och låser upp vid rätt tillfälle. Så ha NJ gjort. Dörrförreglingens funktion kollas också fortlöpande under drift. Och provet noteras i vagnboken.
PLj

Dörrförregling. 60-talsvagnar

av S.Ivarsson, Thursday, March 26, 2009, 00:47 (5722 dagar sedan) @ Martin Långström

Kan meddela att Euromaint har dessa provdon i sitt lager, dock med en liten modifiering för att man plötsligt ville ha andra till och frånslagsvärden på de 60-talvagnar som fortfarande går i SJ:s ägo. Man har satt in en x-tra switch för att kunna skifta mellan orginalutförande och det för de nya kravet!
Kolla med Euromaints reserv/Förrådshantering, ligger upplagt som artikelnummer hos dom (Dock har jag det inte i huvudet).