Unikt ånglok på utställning i Helsingborg sommar (Järnväg allmänt)
Det lilla unika ångloket "Fölet" som användes i Helsingborgs hamn mellan 1881 och 1930 är i sommar utställt i samband med stadsmässen H22. Loket, som är mycket väl bevarat, har sedan 1930 stått i ett av Helsingborgs museums magasin. När magasinet skulle utrymmas väcktes idén att ställa ut loket i hamnområdet. Loket står nu i en skyddande glasmonter i hamnen, inte långt från Helsingborg C.
Loket, som saknade nummer och kallades "Fölet", ersatte hästar i växlingen av godsvagnar mellan hamnens olika kajer och magasin fram till 1930, då ångloken ersattes av två bensindrivna lokomotorer.
Loket är tillverkat i Glasgow ca 1880 av Alexander Chaplin & Co. Det unika är att loket har stående panna. Loket väger 6,5 ton, är 3,98 meter långt och 2,23 meter brett. Själva loket är 2,74 meter högt. Med skorstenen av plåt, är Fölet drygt 4 meter högt.
Loket är tillverkat i järn, utom buffertbalkarna som är av trä. Vagnarna kopplades med hjälp av en liten kedja som var fäst i en ring på buffertbalken.
SJ hade mellan 1874 och 1911 två liknande lok - Qn nr 173 och 174. De var betydligt större än "Fölet". Två lok av samma typ användes vid ett sågverk i Söderhamn. I Danmark fans fyra lok, varav ett är bevarat på Danmarks Jernbanemuseum i Odense. Det är dessutom i körbart skick. I Glasgow finns ett identiskt lok bevarat. De utländska loken saknade tak.