Olycka i Lerum för 40 år sedan (Fordon: motorvagnar / dressiner)
X7 236 och UB7X 4014 skadades vid kollision med Ub 259 i Lerum 18 juni 1982. Bilderna tagna efter uppröjning några dagar senare.
Mvh Gunnar
av Gunnar D, Saturday, June 18, 2022, 17:51 (890 dagar sedan)
X7 236 och UB7X 4014 skadades vid kollision med Ub 259 i Lerum 18 juni 1982. Bilderna tagna efter uppröjning några dagar senare.
Mvh Gunnar
av Lars P, Saturday, June 18, 2022, 19:10 (890 dagar sedan) @ Gunnar D
Tack för bilder. Är uppvuxen i Lerum och minns att jag som liten grabb var och tittade på dessa fordon med min far.
Motorvagnen till höger har väl rimligen gått först vid kollisionen?
av Sune Nylén, Saturday, June 18, 2022, 19:25 (890 dagar sedan) @ Lars P
Vill minnas att man vid växelarbete förväxlat brancherna - trådparen- så växelläget visade fel läge.
av Göran Kannerby, Saturday, June 18, 2022, 19:35 (890 dagar sedan) @ Sune Nylén
Vill minnas att man vid växelarbete förväxlat brancherna - trådparen- så växelläget visade fel läge.
Nej, det var till hösten för 35 år sedan.
av Stig Lagergren, Saturday, June 18, 2022, 21:37 (890 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Vill minnas att man vid växelarbete förväxlat brancherna - trådparen- så växelläget visade fel läge.
Nej, det var till hösten för 35 år sedan.
Wikipedias uppgift om att trafiken var helt avstängd ett par dagar stämmer inte. Redan samma kväll körde jag Cityexpress 113 förbi olycksplatsen med sth 20 km/h. Möjligen första tåg förbi, nattåget till Norrland kan ha varit allra först. 113 ankom till Göteborg endast 19 min. försenat.
Efter en ganska dålig nattsömn körde jag Cityexpress 100 morgonen därpå. Då blev förseningen 40 min. vid Lerum p.g.a. enkelspårsdrift och sth 20 förbi olycksplatsen.
av Gunnar Lilienberg, Saturday, June 18, 2022, 22:45 (890 dagar sedan) @ Stig Lagergren
Vill minnas att man vid växelarbete förväxlat brancherna - trådparen- så växelläget visade fel läge.
Nej, det var till hösten för 35 år sedan.
Wikipedias uppgift om att trafiken var helt avstängd ett par dagar stämmer inte. Redan samma kväll körde jag Cityexpress 113 förbi olycksplatsen med sth 20 km/h. Möjligen första tåg förbi, nattåget till Norrland kan ha varit allra först. 113 ankom till Göteborg endast 19 min. försenat.
Efter en ganska dålig nattsömn körde jag Cityexpress 100 morgonen därpå. Då blev förseningen 40 min. vid Lerum p.g.a. enkelspårsdrift och sth 20 förbi olycksplatsen.
Jag tror att även du blandar ihop de olika olyckstillfällena. År 1982 fanns det ingen City Express.
av Överkörmästaren, Saturday, June 18, 2022, 22:50 (890 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Vill minnas att man vid växelarbete förväxlat brancherna - trådparen- så växelläget visade fel läge.
Nej, det var till hösten för 35 år sedan.
Wikipedias uppgift om att trafiken var helt avstängd ett par dagar stämmer inte. Redan samma kväll körde jag Cityexpress 113 förbi olycksplatsen med sth 20 km/h. Möjligen första tåg förbi, nattåget till Norrland kan ha varit allra först. 113 ankom till Göteborg endast 19 min. försenat.
Efter en ganska dålig nattsömn körde jag Cityexpress 100 morgonen därpå. Då blev förseningen 40 min. vid Lerum p.g.a. enkelspårsdrift och sth 20 förbi olycksplatsen.
Jag tror att även du blandar ihop de olika olyckstillfällena. År 1982 fanns det ingen City Express.
Det är väl ganska uppenbart att Stigs svar handlar om 1987 års olycka. Jag tycker att det var ett intressant inlägg.
Om någon vet något mer konkret om olyckan med Ub-loket så vore det såklart intressant att läsa om den också!
av Stig Lagergren, Saturday, June 18, 2022, 23:19 (890 dagar sedan) @ Gunnar Lilienberg
Vill minnas att man vid växelarbete förväxlat brancherna - trådparen- så växelläget visade fel läge.
Nej, det var till hösten för 35 år sedan.
Wikipedias uppgift om att trafiken var helt avstängd ett par dagar stämmer inte. Redan samma kväll körde jag Cityexpress 113 förbi olycksplatsen med sth 20 km/h. Möjligen första tåg förbi, nattåget till Norrland kan ha varit allra först. 113 ankom till Göteborg endast 19 min. försenat.
Efter en ganska dålig nattsömn körde jag Cityexpress 100 morgonen därpå. Då blev förseningen 40 min. vid Lerum p.g.a. enkelspårsdrift och sth 20 förbi olycksplatsen.
Jag tror att även du blandar ihop de olika olyckstillfällena. År 1982 fanns det ingen City Express.
Men läs Wikipediaartikeln som det länkas till så framgår det klart att det (och även min kommentar) handlar om olyckan 1987.
av tobbe, Saturday, June 18, 2022, 22:34 (890 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Det var tåg IC 129 mot Göteborg som frontade med ett tåg som kom från Strömstad via Göteborg. Minns ej detta tågs nummer (142??) men det var ett s.k. mellantåg emellan 140 o 144.
Det tåget bestod av 4 vagnar för jag hade själv detta tåg 2 dagar innan. Det var en tågmästarkollega från Cst som omkom i detta norrgående tågsätt. Kollegan (Tbfh)i 129 träffade jag på morgonen denna dag i vårt orderrum på Cst då jag ankommit från Falun efter en överliggning därstädes och han o dennes 2:e man klarade sig hyfsat då de befann sig i tjänstekupèn vid tillfället. När jag senare på eftermiddagen hörde om olyckan på radion blev jag något skakad för jag visste med största säkerhet att kollegan i norrgående tåg borde hunnit fram till första vagnens främre del vid ankomsten i Lerum då detta mellantåg ofta var glest besatt.
tobbe
av Gunnar Lilienberg, Saturday, June 18, 2022, 22:48 (890 dagar sedan) @ tobbe
Det var tåg IC 129 mot Göteborg som frontade med ett tåg som kom från Strömstad via Göteborg. Minns ej detta tågs nummer (142??) men det var ett s.k. mellantåg emellan 140 o 144.
Det tåget bestod av 4 vagnar för jag hade själv detta tåg 2 dagar innan. Det var en tågmästarkollega från Cst som omkom i detta norrgående tågsätt. Kollegan (Tbfh)i 129 träffade jag på morgonen denna dag i vårt orderrum på Cst då jag ankommit från Falun efter en överliggning därstädes och han o dennes 2:e man klarade sig hyfsat då de befann sig i tjänstekupèn vid tillfället. När jag senare på eftermiddagen hörde om olyckan på radion blev jag något skakad för jag visste med största säkerhet att kollegan i norrgående tåg borde hunnit fram till första vagnens främre del vid ankomsten i Lerum då detta mellantåg ofta var glest besatt.
tobbe
Jag tror att även du talar om den olycka som hände i Lerum för 35 år sedan, inte rubricerad olycka.
av Göran Kannerby, Sunday, June 19, 2022, 10:20 (889 dagar sedan) @ tobbe
Det var tåg IC 129 mot Göteborg som frontade med ett tåg som kom från Strömstad via Göteborg. Minns ej detta tågs nummer (142??) men det var ett s.k. mellantåg emellan 140 o 144.
Det tåget bestod av 4 vagnar för jag hade själv detta tåg 2 dagar innan. Det var en tågmästarkollega från Cst som omkom i detta norrgående tågsätt. Kollegan (Tbfh)i 129 träffade jag på morgonen denna dag i vårt orderrum på Cst då jag ankommit från Falun efter en överliggning därstädes och han o dennes 2:e man klarade sig hyfsat då de befann sig i tjänstekupèn vid tillfället. När jag senare på eftermiddagen hörde om olyckan på radion blev jag något skakad för jag visste med största säkerhet att kollegan i norrgående tåg borde hunnit fram till första vagnens främre del vid ankomsten i Lerum då detta mellantåg ofta var glest besatt.
tobbe
I 1987 års olycka var ytterligare en tbfh inblandad, passåkande i loket inser han snabbt vad som är på väg att hända och kastar sig ut i en hastighet över 100 km/h. Om jag inte minns fel klarade han sig med en brutan arm.
av tobbe, Sunday, June 19, 2022, 11:11 (889 dagar sedan) @ Göran Kannerby
Svar: Han var passåkande från Cst till G i loket på 129:an och hoppade ut från hytten innan kollisionen och lyckades i fallet "missa en ktl-stolpe". Som kommentar till Göran! Detta handlade också om Lerum fast något senare.
tobbe
av Gunnar D, Saturday, June 18, 2022, 19:51 (890 dagar sedan) @ Lars P
Tack för bilder. Är uppvuxen i Lerum och minns att jag som liten grabb var och tittade på dessa fordon med min far.
Motorvagnen till höger har väl rimligen gått först vid kollisionen?
Så bör det ha varit.
Ub 259 var nog bortforslad vid fototillfället vill jag minnas.
/Gunnar
av M.Svenson, Saturday, June 18, 2022, 20:08 (890 dagar sedan) @ Gunnar D
Ub loket var sysselsatt med transport av betongslipers till spår och slipersbytet som pågick på sträckan.
Mvh Martin ☺