Östgötasmalspåren: Kontrollsignallyktor vid bom/grind mm (Signaler/säkerhet)

av Gunnar Ekeving, Saturday, July 16, 2022, 10:44 (1060 dagar sedan)

Det finns nu, utöver grafiska tidtabeller mm, även en del gamla tjänstetidtabeller på Svenska Järnvägsklubbens webbställe. När jag skannade in en tjänstetidtabell för Trafikförvaltningen Östergötlands smalspåriga järnvägar från början av 1950-talet noterade jag att det i avsnittet Allmänna bestämmelser finns några intressanta saker som gäller korsningar mellan väg och järnväg:

Kontrollsignallyktor

Enligt sidan 149 i tidtabellsboken (sidan 19 i filen) finns automatiska kontrollsignallyktor mot banan inte endast vid korsningar med ljus- och ljudsignaler, utan även vid många anläggningar med bevakade grindar eller bommar. På sidan 38 i filen finns en lista över "viktigare vägkorsningar", och där framgår att ungefär halva antalet korsningar med bommar eller grindar hade kontrollsignallyktor. Dessa lyktor visade ofärgat sken, till skillnad från lyktorna vid automatiska ljus- och ljudanläggningar som hade brandgult sken. I tabellen (till skillnad från den ovan relaterade texten) benämns kontrollsignallyktorna vid bom/grind inte "automatiska", vilket väl är rimligt eftersom bommarna/grindarna i sig var manuella, även om lyktornas funktion troligen var automatiskt styrd av bommarnas/grindarnas läge.

Brandgula kontrollsignallyktor vid automatiska vägskyddsanläggningar var vanliga även vid SJ, och hade kommit till eftersom lätta fordon (t ex rälsbussar) inte alltid påverkade de spårledningar som styrde vägskyddsanläggningarna. Kontrollsignallyktor med ofärgat sken motsvarar närmast V-signaler med rött/ofärgat sken, som vid denna tid började införas på SJ. Jag kan dock inte se att det i TÖJ tjänstetidtabell nämns något om att kontrollsignallyktorna vid bom-/grindkorsning normalt visade rött sken. Antagligen var de väl släckta när korsningen var öppen för vägtrafiken.

Känner någon till om kontrollsignallyktor med ofärgat sken existerade även på andra järnvägar?

Vikbolandsbanan befriad från nattlig bevakning för extra persontåg

På tidtabellens sida 174 (sidan 44 i filen) relateras ett beslut från Kungl. Maj:t om att järnvägen befriades från bevakning vid korsningar där tåg gör uppehåll omedelbart före vägen - dock endast för extra persontåg nattetid. Lite förvånande att sådana extratåg tycks ha varit så vanliga att järnvägen gjort sig besväret att få ett beslut från högsta ort om att slippa kalla ut vägvakterna.

Vägvakt medföljer tåget

På samma sida som kungliga beslutet om Vikbolandsbanans extra nattåg kan man läsa om förfarandet när rälsbuss skulle passera vägkorsningar där vägvakt inte var i tjänst - vägvakt fanns istället ombord på tåget. Medföljande vägvakter fanns även vid exempelvis Falkenbergsbanan, och om jag minns rätt skulle vakten där fälla bommarna innan tåget fick passera. Vid NÖJ och MÖJ tycks det ha räckt att tåget gjorde uppehåll före korsningen, varvid den medföljande vägvakten visade rött sken mot vägen.

I ett fall skulle den medföljande vägvakten även fungera som tågklarerare vid Sköllersta. Ett liknande förfarande fanns för övrigt på Säröbanan; där var det tågbefälhavaren på vissa tåg som agerade tågklarerare och ordnade tågmöten.

Östgötasmalspåren: Kontrollsignallyktor vid bom/grind mm

av Johan, Saturday, July 16, 2022, 15:06 (1060 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Vikbolandsbanan befriad från nattlig bevakning för extra persontåg

På tidtabellens sida 174 (sidan 44 i filen) relateras ett beslut från Kungl. Maj:t om att järnvägen befriades från bevakning vid korsningar där tåg gör uppehåll omedelbart före vägen - dock endast för extra persontåg nattetid. Lite förvånande att sådana extratåg tycks ha varit så vanliga att järnvägen gjort sig besväret att få ett beslut från högsta ort om att slippa kalla ut vägvakterna.

Vägvakt medföljer tåget

På samma sida som kungliga beslutet om Vikbolandsbanans extra nattåg kan man läsa om förfarandet när rälsbuss skulle passera vägkorsningar där vägvakt inte var i tjänst - vägvakt fanns istället ombord på tåget.

Intressant. Vad kan ha föranlett extra nattåg på Vikvolandsbanan?

Östgötasmalspåren: Kontrollsignallyktor vid bom/grind mm

av Patrik Eriksson, Saturday, July 16, 2022, 18:42 (1060 dagar sedan) @ Johan

Intressant. Vad kan ha föranlett extra nattåg på Vikvolandsbanan?

Jag har för mig att det var nattåg på Lördagar så att "festprissar" skulle komma hem efter krogbesöken. Jag har i alla fall hört detta från en äldre Norrköpingsbo. 1957 gick t.e.x 235Y 23.30 från Nrö och var framme i Arkösund 00.43. Valdemarsvik hade ett likadant (213Y) som var framme 00.49. Tågen gick "Nf o e Soh"

Östgötasmalspåren: Kontrollsignallyktor vid bom/grind mm

av Gunnar Ekeving, Saturday, July 16, 2022, 20:06 (1059 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Jag har för mig att det var nattåg på Lördagar så att "festprissar" skulle komma hem efter krogbesöken.

ja, 1950 fanns ett festprissetåg nr 231 natt före och efter sön- och helgdag, och i tjänstetidtabellen anges att "Best. ang. tågs framf. över obev. vägk. tillämp. Se sid. 174.". Men detta var ju inte vad man normalt benämner extratåg, så TÖJ hade nog tänjt lite på bestämmelserna.

1959: Manuella ljudsignaler, stängd grind vissa nätter

av Gunnar Ekeving, Thursday, July 28, 2022, 23:08 (1047 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Nu har jag även skannat in SJ tidtabellsbok del A för Östgötasmalspåren 1959 och även då fanns en del intressanta vägskyddsanordningar. T ex kan man på sidan 67 i tidtabellsboken (sidn 20 i filen) läsa om Fyllingarumsvägen på Valdemarsvikslinjen. Där fanns manuella ljudsignaler som sköttes av platsvakten vid Skälboö. Natt före och efter sön- och helgdag var vakten uppenbarligen ledig, och då var vägen spärrad av låsta grindar. Vägkorsningssignalen visade rött sken, men tågen fick passera. Samma arrangemang beskrivs i TÖJ-tidtabellen från 1950, med skillnaden att ljudsignalen då var tyst och grindarna stängda varje natt, samt att det fanns kontrollsignallykta istället för vägkorsningssignal.

I 1959 års tidtabellsbok ser man också att det tillkommit många vägskyddsanläggningar med hastighetsnedsättning till 20 km/h på grund av korta spårledningar. Låg det en hållplats nära plankorsningen fanns ofta en tryckknapp som tågpersonalen skulle använda för att fälla bommarna. Dock var det alltid/oftast automatisk lyftning av bommarna.

Arrangemanget med "särskild vägvakt medföljer tåg" fanns även 1959 (sidan 138 (sid 91 i filen)), och nu sägs uttryckligt att bommar eller grindar inte behöver avstänga vägtrafiken. Det påpekas särskilt att tåget, efter att ha passerat vägen, skall stanna och plocka upp den mobile vägvakten. Kanske hade någon tankspridd förare glömt bort den detaljen och lämnat kvar vakten? Det framgår också att medföljande vägvakt skulle användas vid korsningar med mindre vägar, vid riks- och länsvägar skulle däremot rälsbussföraren manövrera bommarna.

Östgötasmalspåren: Kontrollsignallyktor vid bom/grind mm

av johanmmolin, Saturday, July 16, 2022, 22:33 (1059 dagar sedan) @ Gunnar Ekeving

Mycket stort tack för dessa länkar Gunnar! Dels fanns här ju allt möjligt intressant; dels hittade jag underbar information såväl om gamla f d FVÖJ som gamla f d MHJ, såväl bland tjänstetidtabeller som i grafiska tabeller!
Nu känns det som hela höstens amatörforskande är räddat ...

[x]
[*]