F i Hallsberg (Fordon: lok)
Här står F 603 vid lokstallet i Hallsberg i väntan på nya uppdrag, sent 70-tal.
av Stefan J, Friday, July 29, 2022, 14:59 (852 dagar sedan)
Här står F 603 vid lokstallet i Hallsberg i väntan på nya uppdrag, sent 70-tal.
av BengtH, Friday, July 29, 2022, 15:41 (852 dagar sedan) @ Stefan J
Helsvetsat F-lok var väl rätt ovanligt? Dom flesta var väl nitade?
av -RB-, Friday, July 29, 2022, 20:32 (852 dagar sedan) @ BengtH
F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .
mvh Rolf Berg
av Thomas K Ohlsson, Friday, July 29, 2022, 20:47 (852 dagar sedan) @ -RB-
F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .
mvh Rolf Berg
Av numren att döma verkar det som att man började med svetsade korgar men sen övergick till nitade. Om mitt antagande stämmer: - Varför?
Om inte, hur tilldelades loken sina nummer?
/TKO
av HJP, Friday, July 29, 2022, 21:35 (851 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .
mvh Rolf Berg
Av numren att döma verkar det som att man började med svetsade korgar men sen övergick till nitade. Om mitt antagande stämmer: - Varför?
Om inte, hur tilldelades loken sina nummer?/TKO
****
Jag vill minnas att en förklaring är, att nittekniken kändes mer beprövad, än svetsat, på 1940-talet. Rätta mig gärna, om jag minns fel.
av -RB-, Friday, July 29, 2022, 21:46 (851 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Troligen för at korgarna fick sprickbildning .
På F loken var det ofta en spricka på den sida som saknade mittfönster och hade en dörr/lucka till maskinrummet . Spricka från dörr/lucköpninges ena hörn och ned till korgs underkant . Hittar ingen bild där denna skada
syns .
OBS Da/Dm loken har också nitade korgar .
mvh Rolf Berg
av Thomas K Ohlsson, Friday, July 29, 2022, 22:00 (851 dagar sedan) @ -RB-
Troligen för at korgarna fick sprickbildning .
På F loken var det ofta en spricka på den sida som saknade mittfönster och hade en dörr/lucka till maskinrummet . Spricka från dörr/lucköpninges ena hörn och ned till korgs underkant . Hittar ingen bild där denna skada
syns .OBS Da/Dm loken har också nitade korgar .
mvh Rolf Berg
Ja Da/Dm-loken var väl också exempel på hur konservativa man var på Maskinavdelnimgen. Jag gissar - utan egentligt faktaunderlag - att dessa var de sista ellok med koppelstångsdrift som byggdes i hela världen...
/TKO
av Da, Saturday, July 30, 2022, 09:05 (851 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Gäller även Mg där man först svetsade korgarna, men gick snart över till nitning pga sprickproblem.
av BD, Tuesday, November 28, 2023, 12:52 (365 dagar sedan) @ Da
Gäller även Mg där man först svetsade korgarna, men gick snart över till nitning pga sprickproblem.
Alla loken byggdes med svetsad korg. Nitförbanden tillkom senare vid reparationer.
av Lennart Petersen, Sunday, July 31, 2022, 02:26 (850 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
Troligen för at korgarna fick sprickbildning .
På F loken var det ofta en spricka på den sida som saknade mittfönster och hade en dörr/lucka till maskinrummet . Spricka från dörr/lucköpninges ena hörn och ned till korgs underkant . Hittar ingen bild där denna skada
syns .OBS Da/Dm loken har också nitade korgar .
mvh Rolf Berg
Ja Da/Dm-loken var väl också exempel på hur konservativa man var på Maskinavdelnimgen. Jag gissar - utan egentligt faktaunderlag - att dessa var de sista ellok med koppelstångsdrift som byggdes i hela världen.../TKO
Dm. och mittdel Dm3 byggdes ju så sent som 1970 men det var ju då att betrakta som kompletteringar till tidigare lok.
Och just på den extremt tunga malmtrafiken kanske koppelstång var bra.
Märkligare då att Da byggdes så när man visste att det gick utmärkt att bygga funktionsdugliga boggielok
av mormorsgruvan, Tuesday, November 28, 2023, 09:41 (365 dagar sedan) @ Lennart Petersen
Svar på Lennart Petersens:s inlägg
Ett boggielok kräver 4 motorer mot Da.lokets två motorer.
Ett boggielok råkar ofta ut för att den första axeln i boggien slirar, så vida man ej inför anordningar som motverkar detta.
Ett boggie Da med enbart 4 axlar får högre axeltryck. Går ej att använda på banor med svag överbyggnad.
av Lennart Petersen, Tuesday, November 28, 2023, 21:33 (364 dagar sedan) @ mormorsgruvan
Svar på Lennart Petersens:s inlägg
Ett boggielok kräver 4 motorer mot Da.lokets två motorer.
Ett boggielok råkar ofta ut för att den första axeln i boggien slirar, så vida man ej inför anordningar som motverkar detta.
Ett boggie Da med enbart 4 axlar får högre axeltryck. Går ej att använda på banor med svag överbyggnad.
Tjaa man slutade ju bygga koppelstångslok , i Sverige blev det förvisso komplettetande mittdelar Dm3 sedan blev det enbart boggielok.
Och Frankrike med sina monomoteur-lok visade väl att det gick att bygga med en motor per bogggie och då löste man det där med slirning också.
av Lennart Petersen, Sunday, July 31, 2022, 02:34 (850 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson
F 601 - 603 och 621 - 632 hade svetsad korg och F 694 - 702 nitad korg . Om någon F blev omkorgad vet jag inte .
mvh Rolf Berg
Av numren att döma verkar det som att man började med svetsade korgar men sen övergick till nitade. Om mitt antagande stämmer: - Varför?
Om inte, hur tilldelades loken sina nummer?/TKO
601-603 var försökslok som var för sig skiljdes åt på en rad punkter. De hade tre frontrutor .
Senare apassades dessa tre till serievetsionernas standard vartefter.
I Elloksboken nämner Tore Nordin mycket kort att de tre första var helsvetsade men inte mer än så om den saken.
Elektriska komponenter och funktioner är desto mer noggrannt beskrivet...
Svetsade och nitade tycks dock ha fått ungefär samma vikt av någon anledning, nitat brukar bli tyngre annars.
av Billy, Saturday, July 30, 2022, 13:27 (851 dagar sedan) @ Stefan J
Här står F 603 vid lokstallet i Hallsberg i väntan på nya uppdrag, sent 70-tal.
Den verkar ha fått en parkeringsskada i nedre hörnet. Trångt om p-platser i Hallsberg kanske :)
av bengt24, Saturday, July 30, 2022, 19:48 (851 dagar sedan) @ Stefan J
Säga vad man vill men det är ett ståtligt lok.