Spår vid Stjärnsund och Byvalla (Bana)

av O. Sundström, Thursday, March 26, 2009, 08:02 (5823 dagar sedan)

På min vandring till Stockholm har jag nu avverkat etappen Långshyttan - Horndal. Det gich hyfsat att gå BLJ till Stjärnsund (men sedan var det bara att bita ihop och traska de två milen landsväg till Horndal; snödjupet gjorde det omöjligt att gå banan).

Två frågor inställde sig:
Har ett spår vikit av från BLJ c:a 300 m V om Stjärnsunds stn i SO riktning? Om ja: vad användes det till?
På topografen (som jag givetvis hade glömt hemma) såg jag vid hemkomst att några spår finns utritade på en udde i Rossen. "Stamspåret" utgår i SSO riktning från Byvalla stn.
Med tanke på att det verkar löpa ut en /grus/ås i Rossen kan man kanske anta att det rört sig om en grp. Känner någon till hur länge spåren användes?

Olle Sundström

Spår vid Stjärnsund och Byvalla

av Morshyttan, Thursday, March 26, 2009, 08:25 (5823 dagar sedan) @ O. Sundström

På min vandring till Stockholm har jag nu avverkat etappen Långshyttan - Horndal. Det gich hyfsat att gå BLJ till Stjärnsund (men sedan var det bara att bita ihop och traska de två milen landsväg till Horndal; snödjupet gjorde det omöjligt att gå banan).
600m ö stjärnsund är numera åker men ung 800 m längre fram finns banvallenmen den är helt överväxt

havstjärn-villingen-åsbo brukar vara plogad och är riktigt vacker under våren om repris önskas under med delvis sakkunnig persons visning (jag asså:-) )

Två frågor inställde sig:
Har ett spår vikit av från BLJ c:a 300 m V om Stjärnsunds stn i SO riktning? Om ja: vad användes det till?

antagligen den gamla hästbanan under transportledens dagar, men nu när det är snö så kan det ev. ha varit den moderna kulverten för vatten som går ung. samma sträcka.
hästbanan ligger så gott som i markplan men kulverten ca 1/2 metern över mark.:-|

På topografen (som jag givetvis hade glömt hemma) såg jag vid hemkomst att några spår finns utritade på en udde i Rossen. "Stamspåret" utgår i SSO riktning från Byvalla stn.
Med tanke på att det verkar löpa ut en /grus/ås i Rossen kan man kanske anta att det rört sig om en grp. Känner någon till hur länge spåren användes?

jag har noteringar på att det var ett antal normalspåriga räls ut ditåt alldeles riktigt till ett grustag men skall ha rivits kring -70!?:-|
(obs tidigare felslag -50!)
en hävd i hembygdsföreningens skrift -88 finns det en berättelse om att spåren vintertid användes för timmertransporter över isen och sedan upp på vagnarna.
(handkraft förståss, arma ryggar:-P )

Olle Sundström

staffan g som hade kunnat möta med bil, varmt kaffe och mackor men gärna gör det nästa gång banvallen skall besökas :-) :-)

av O. Sundström, Thursday, March 26, 2009, 13:13 (5822 dagar sedan) @ Morshyttan

Tack för informationen!

I och med att Horndal - målet för marsoffensiven - nåtts kommer Du in i bilden för den vidare vandringen längs bl. a. NsHJ, SGGJ, EHRJ och SWB. Då kommer kaffet och mackorna att sitta fint!
Olle S

av Per-Olov Carlsson, Thursday, March 26, 2009, 08:31 (5823 dagar sedan) @ O. Sundström

Det utgick ett elektrifierat sidospår från Byvalla till en ganska stor grusgrop vid Rossens strand. Vad jag minns så var spåret i bruk senare delen av sextiotalet