TGOJ Ma (Järnväg allmänt)

av Peter Flink, Monday, August 22, 2022, 21:44 (855 dagar sedan)

SKÅJ på Operatur. Hällefors 2022-08-14

[img]images/uploaded/202208221942346303dc2a6a7be.jpg[/img]

TGOJ Ma

av Kaitsu, Tuesday, August 23, 2022, 08:40 (855 dagar sedan) @ Peter Flink

[img]https://www.fsvj.se/wp-content/uploads/2022/08/MA408.jpg[/img]

Två härliga lok i rätt färg, här FSVJ Ma 408

TGOJ Ma

av Billy, Wednesday, August 24, 2022, 16:34 (853 dagar sedan) @ Kaitsu

Trevliga bilder. Det skiljer en del mellan loken: Handledaren/-stången i fronten är delad på ena loket, går över hela fronten på det andra. Plogen är svart på den ena, röd på den andra. Kanten på fotstödet(?) i fronten grått på ena och orange på det andra loket. Var det variationer som förekom även i "originalversionerna"? Snygga lok i vilket fall!

TGOJ Ma - Skillnader på 408 och 409?

av K Lemming, Wednesday, August 24, 2022, 23:45 (853 dagar sedan) @ Billy

Trevliga bilder. Det skiljer en del mellan loken: Handledaren/-stången i fronten är delad på ena loket, går över hela fronten på det andra. Plogen är svart på den ena, röd på den andra. Kanten på fotstödet(?) i fronten grått på ena och orange på det andra loket. Var det variationer som förekom även i "originalversionerna"? Snygga lok i vilket fall!

Där är mer som skiljer lokens utseende åt, handräcken har olika färg, strömavtagare har olika färg. 409 har moderna buffertar, gula varningslinjer på fotstegen samt röda växlarhandtag och tågvärmeuttag, 408 har svarta växlarhandtag och tågvärmeuttag och inga varningslinjer på fotstegen.

Och visst är dom snygga.

TGOJ Ma

av johanw, Wednesday, August 31, 2022, 00:19 (847 dagar sedan) @ Kaitsu

[image]

Två härliga lok i rätt färg, här FSVJ Ma 408

Har åkt med denna maskin för länge sen....tror jag var 12-13 år

Som tågälskare tog jag ofta cykeln i ilfart upp tiil Krokek station (Kolmården idag), som då var en mötesstation bara.

Det gick att hinna se och ev. fota tågen om man hoppade upp på cykeln när tågen tutade vid en obevakad övergång uppe i skogen norr om stationen.

Ca kl 18:20 mån-tor så tutade ett södergående godståg som mötte ett norrgående resandetåg på Krokeks station. Dragare var i princip alltid ett av TGOJs Ma. Vid nåt tillfälle var det Rc, vilket var en besvikelse...

Godståget blev ofta stående en lite längre stund i väntan på resandetåget.

Lokföraren gjorde stoppanmälan med knapp och passad ofta på att tömma vatten ur tryckkärlen. Ibland blev jag uppbjuden i hytten.

En gång blev lyckan total när en lokförare erbjöd mig att åka med, men frågade samtidigt hur jag skulle ta mig hem. Jag sa att jag kunde ta bussen från Åby.och lokföraren sa att han kunde stanna där. Han ville nog inte släppa av en parvel på Norrköpings rangerbangård.

Jag lämnade cykeln på Krokeks station och Ma-loket rullade iväg med sitt godståg i kroken längs Bråvikskanten. Det blev en lektion i mätare spakar, knappar och reglage på resan. I kurvan innan infarten till Åby station så bromsade lokföraren in tåget och jag tackade så mycket och klättrade ner på biträdessidan och gick jag lyrisk upp till busshållplatsen vid Konsum i Åby.

Detta var innan mobiltelefonernas tid och man köpte biljett på bussen med femkronerssedel. Mina föräldrar hade ingen aning om vart jag tog vägen, men å andra sidan kunde jag ju lika gärna kört modelltåg i nån kompis källare.

Det var lite andra tider då. Idag hade säkert den spontana resan och flexibiliteten inte alls varit möjligt.

Vh Johan