Litt Oe/Oms fråga, ritning gavelläm. (Järnväg allmänt)

av Rubensgården, Wednesday, August 24, 2022, 11:25 (913 dagar sedan)

Märklin har en modell av Oe men gavellämmarna ser inte ut som på standard O. Var de annorlunda på Oe?
Har någon ritning? Ska ta fram en plåt med tunnare lämmar.

Litt Oe/Oms fråga, ritning gavelläm.

av BJ, Wednesday, August 24, 2022, 12:10 (913 dagar sedan) @ Rubensgården

Se bild och ritning från Särtryck 1962 och 1991.
Kanske dessa ritningar räcker?
BJ
[image]
[image]

av Rubensgården, Wednesday, August 24, 2022, 12:37 (913 dagar sedan) @ BJ

Särtrycksritningar räcker egentligen aldrig men bra för att se vad man ger sig in på.

av BJ, Wednesday, August 24, 2022, 13:25 (913 dagar sedan) @ Rubensgården

Bättre än så här kan inte jag.

[image]
[image]

BJ

av Rubensgården, Wednesday, August 24, 2022, 14:52 (913 dagar sedan) @ BJ

Tack för hjälp. Men vad är då 18,11,13? Är det separat hörnstolpe med handtag på de här vagnarna?
/Jan

av Peter Lidskog, Wednesday, August 24, 2022, 15:22 (913 dagar sedan) @ Rubensgården

Enligt materialisten till höger är 11, 13 och 18 en bult, en bricka och en saxpinne.

av Rubensgården, Wednesday, August 24, 2022, 17:22 (913 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Ser inte vad det står men position 6 kanske är vad jag söker. En U- profilsliknande sak.

av Peter Lidskog, Wednesday, August 24, 2022, 18:29 (913 dagar sedan) @ Rubensgården

Jag tror det står "Stödklaff för plåtlämmar"

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, August 24, 2022, 18:40 (913 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Jag tror inte man skall försöka sej på avancerat modellbygge om man inte kan läsa en maskinritning...

funderar
Thomas K Ohlsson

av Rubensgården, Wednesday, August 24, 2022, 19:06 (913 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack för en helt onödig kommentar. Det syns inte i min telefon. Har jobbat i verkstadsindustrin hela livet. I fortsättningen vore det bättre om bara de som kan komma med något konstruktivt kommenterar så att man inte blir less.

Hörnstolpen verkar inte ingå i gavel eller sidoläm. Det verkar som att det är en lös stolpe som även handtaget sitter fast på. Någon som har ritning på denna?

av Rubensgården, Wednesday, August 24, 2022, 19:46 (913 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tack, Peter. Har sparat den i min databas för Oe. Hittade en bildserie av Seved men där syntes den inte lika bra.

av Thomas K Ohlsson, Wednesday, August 24, 2022, 20:36 (913 dagar sedan) @ Rubensgården

Ett tips kan ju vara att inte försöka läsa ritningar i mobiltelefonen!

vänligen
Thomas K Ohlsson

av Rubensgården, Wednesday, August 24, 2022, 20:46 (913 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Tack igen för en helt onödig kommemtar. Varför kan jag inte göra det? Så här fungerar det: Jag vet att jag inte har det jag behöver och fortsätter forska. Att jag vet att jag inte har det jag behöver kan jag se i mobilen under en kort, ledig stund på jobbet, i det här fallet medan jag laddar in en mjukvara. Jag startar inte datorn för det tar för lång tid. Det här projektet tar redan väldigt mycket av min fritid och därför kan det vara trevligt att samarbeta med andra människor. Nu uppskattar jag djupt att det i alla fall finns några som bidrar med ritningar och information. Det är det som för hobbyn framåt. Sen har jag ändå fått åka till Luleå två gånger för att mäta och ta referensbilder så lite tar man ju reda på själv också.

446935 Stödklaff för plåtlämmar

av Rubensgården, Thursday, August 25, 2022, 08:55 (913 dagar sedan) @ Rubensgården

Kan det vara stödklaff för plåtlämmar 446935 som jag behöver?
Det saknas något på hörnet för att gå vidare. En stolpe och handtag. Trots att jag nu har bilden i dator är texten lite svårläst.

av BJ, Thursday, August 25, 2022, 09:26 (912 dagar sedan) @ Rubensgården

Det är bryggan ovan buffertar.
Har letat på alla nummer i listan, men hittar inget om hörnstolpen!
Så du får nog försöka att gå på den utmärkta bilden.
Möjligen finns någon vagn avställd hos någon förening att mäta på?

av Rubensgården, Thursday, August 25, 2022, 09:31 (912 dagar sedan) @ BJ

Finns en i Brösarp men minns inte om den har stolparna kvar. Man ser dom här och var men eftersom det är förbjudet att gå närmare än 6m blir det svårt att mäta. Ska hålla ögonen öppna och leta bilder vid tillfälle. Är verkligen tacksam för den hjälp jag får.

av BJ, Thursday, August 25, 2022, 09:40 (912 dagar sedan) @ BJ

av Rubensgården, Thursday, August 25, 2022, 09:46 (912 dagar sedan) @ BJ

Hur svårt kan det vara? Ja, det kan man fråga sig. Har ganska många referensbilder därifrån men prioriterar inte det just nu. Tack för hjälpen igen.

av BJ, Thursday, August 25, 2022, 09:56 (912 dagar sedan) @ Rubensgården

Hittar ingen referens till hörnstolpen. Men den är del av underredet helt klart.

[image]

av Rubensgården, Thursday, August 25, 2022, 10:10 (912 dagar sedan) @ BJ

Det är lite konstigt om den är svetsad. Begränsar kraftigt av och pålastning från gaveländen.

av BJ, Thursday, August 25, 2022, 12:27 (912 dagar sedan) @ Rubensgården

Det är lite konstigt om den är svetsad. Begränsar kraftigt av och pålastning från gaveländen.

Helt klart så är det en svetsad stolpe med utvikbara vinkeljärn både åt sidan och i längdled.
Detta i vart fall på de tidiga Oe vagnarna.
Observera utfällbara slutljushållare.

[image][image][image][image][image]

På en Oms vagn så ser det ut som om hörnstolpen saknas och handtaget sitter direkt på end-lämmen!
[image]

av Rubensgården, Thursday, August 25, 2022, 13:27 (912 dagar sedan) @ BJ

Nu har jag tittat på dina länkar. Demostation av Oe var bildserien av Seved som jag nämnde tidigare i tråden. Det verkar som att Märklin har valt att göra vagnen med sidolämmarnas vinkeljärn utfällt. Sen är det nog som jag sa, att stolpen varit i vägen eller börjat krångla. Ska se vad jag kan göra med bilderna som bas. Finns ju andra detaljer man kan ta referensmått på.

Litt Oe/Oms vagnens höjd

av Svante Andersson, Thursday, August 25, 2022, 16:20 (912 dagar sedan) @ Rubensgården

När du ger dig in så långt i modifiering av dessa vagnar... fixar du även golvhöjden? Känns ju lite missriktat att ge sig in på etsade lämmar om inte golvet är rätt. Och det går att fixa! Se nedan hur jag har gjort.

[image]

Enda nackdelen med min ombyggnad är att utrymmet kortkoppelmekanismen försvinner. Men i mitt fall spelar det ingen roll för jag monterar Kadee #141 på mina vagnar.

Om du nu kommer så långt att du tar fram en etsning för gavellämmen... jag behöver ett tiotal om du kan tänka dig att sälja några.

MVH
SA

Litt Oe/Oms vagnens höjd

av Peter Lidskog, Thursday, August 25, 2022, 16:34 (912 dagar sedan) @ Svante Andersson

Rsultatet ser väldig bra ut, men kan inte se från bilder hur du har gjort, bara hur det blev när du var klar. Kan du ge mer detaljer?

MVH
Peter

av Svante Andersson, Thursday, August 25, 2022, 16:35 (912 dagar sedan) @ Rubensgården

Thomas K Ohlsson närvaro på div tågforum är till minst 90% av trollkaraktär. Man kanske skulle vara avundsjuk på någon som har så mycket spilltid i sitt liv att man kan ägna sig åt något så negativt.

SA

av Thomas K Ohlsson, Thursday, August 25, 2022, 17:01 (912 dagar sedan) @ Svante Andersson

Thomas K Ohlsson närvaro på div tågforum är till minst 90% av trollkaraktär. Man kanske skulle vara avundsjuk på någon som har så mycket spilltid i sitt liv att man kan ägna sig åt något så negativt.

SA

Om signaturen SA vore lite mer observant skulle hen ha observerat att jag inte längre ägnar tid åt något annat järnvägsinriktat forum än detta. Men det är väl för mycket begärt...

För övrigt anser jag att 97,3% av alla de inlägg jag gjort på diverse fora är insiktsfulla och läsvärda - något som många skribenter borde eftersträva.

vänligen
Thomas K Ohlsson

Litt Oe/Oms vagnens höjd

av Oskar F, Thursday, August 25, 2022, 20:52 (912 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Rsultatet ser väldig bra ut, men kan inte se från bilder hur du har gjort, bara hur det blev när du var klar. Kan du ge mer detaljer?

MVH
Peter

Det finns en byggbeskrivning om skalenligt sänkt golv och bättre lämmar på modellen av Oe/.Oms publicerad i Modelljärnvägsmagasinet nr 1/2009, s 50-53 (utgåvan finns i nytryck från förlaget, alt digital prenumeration). Möjligen kan det finnas mer information i något modelljärnvägsforum.

Litt Oe/Oms vagnens höjd

av Peter Lidskog, Thursday, August 25, 2022, 21:41 (912 dagar sedan) @ Oskar F

Tack Oskar för denna information. MJ-magasinet har jag i bokhyllan, från första numret, så den blir lätt att hitta. Håller just nu på att digitalisera mina exemplar av Allt om Hobby, en nästan komplett samling från 1962 (inklusive föregångaren ModellHobby) och dyker på allehanda intressanta mj-artiklar som fortfarande står sej. AoH finns förstås också digitalt på nätet, men kräver internet anslutning, och med min egen digitala kopia har jag helt andra förutsättningar för att hitta saker och ting, samt att läsa tidningen på dom 9-10 timmar långa transatlantiska flygturerna!

MVH

AoH

av Oskar F, Thursday, August 25, 2022, 22:14 (912 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tack Oskar för denna information. MJ-magasinet har jag i bokhyllan, från första numret, så den blir lätt att hitta. Håller just nu på att digitalisera mina exemplar av Allt om Hobby, en nästan komplett samling från 1962 (inklusive föregångaren ModellHobby) och dyker på allehanda intressanta mj-artiklar som fortfarande står sej. AoH finns förstås också digitalt på nätet, men kräver internet anslutning, och med min egen digitala kopia har jag helt andra förutsättningar för att hitta saker och ting, samt att läsa tidningen på dom 9-10 timmar långa transatlantiska flygturerna!

MVH

Äldre Allt om Hobby är ju mycket intressanta eftersom de har material om såväl järnvägshistoria, inkl museibanors bildande, som modelltåg i en tid med ökande plastanvändning och skalenlighet. Skannade borde de vara idealiska när man slipper kånka på pappret med alla icke-ferroviala artiklar om kostymklädda herrar som kör modellflygplan och bilbanor... ;-)

av BJ, Thursday, August 25, 2022, 23:05 (912 dagar sedan) @ Rubensgården

Kan det vara stödklaff för plåtlämmar 446935 som jag behöver?
Det saknas något på hörnet för att gå vidare. En stolpe och handtag. Trots att jag nu har bilden i dator är texten lite svårläst.

Helt rätt så är 44.69.35 Stödklaff. Det bör ha varit 8 stödklaffar per vagn.
Syftet förefaller lite underligt! Kanske fick man stabilare plåtlämmar på detta vis?
Själva stolpen syns inte på denna ritning.

Enligt mycket säker källa så försvinner dessa klaffar på 70talet.

BJ
[image]

Litt Oe/Oms vagnens höjd

av Rubensgården, Friday, August 26, 2022, 06:03 (912 dagar sedan) @ Svante Andersson

Har plockat isär en vagn för att titta på möjligheter. För min del hade det räckt med lösa lämmar och gångbord med uppfällbara stöd ovanför buffertarna men visst hade det varit trevligt att kunna fälla lämmarna för att köra timmer. Ska fundera lite. Det hade kunnat gå att göra en helt ny botten. Vill att det ska vara någorlunda enkelt att bygga om vagnen.

av Rubensgården, Friday, August 26, 2022, 06:10 (912 dagar sedan) @ BJ

Vi kommer närmare en lösning. Den känns onekligen överambitiös och kan tänka mig att den vållat en del svordomar då jag ser det som garanterat att den kommer bli skev samt börja kärva och krångla efter en tids användning av vagnen. Kanske ville man åstadkomma tätare hörn? Kan det ha varit problem med att material rinner ut då gavelstolparna viker sig? Hörnstolparna bör ha löst detta problem utan stödklaff. Ett syfte till kan ha varit att man inte behöver fälla gavellämmen för att fälla sidolämmen utåt. En tidsbesparing med tanke på mängden gavelstolpar.

Litt Oe/Oms vagnens höjd

av Peter B, Friday, August 26, 2022, 07:33 (912 dagar sedan) @ Rubensgården

Jag blev lite nyfiken på golvhöjden, så jag gick ut på gården för att mäta på en tjänstevagn (SJ 84621, ASJF 1958). Den fick jag till 1210 mm i ena änden och andra änden 1230 mm.
Detta en vagn med 13 stolpar.

av Svante Andersson, Friday, August 26, 2022, 10:24 (911 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Vore då lika bra att du även lämnar detta...

SA

av Anders.k., Friday, August 26, 2022, 11:07 (911 dagar sedan) @ BJ

Det kördes ju mycket pulvergods i vagnarna , allt från kol till Salt ungefär.
Så det var väl ett sätt att få vagnen tät , men säkert en svår sak att underhålla när fokus försköts mot skrot och timmer för vagnarna.

Det upphörde väl på 70-talet när det fanns tillräckligt med U-vagnar och diverse lastbärare hade kommit.

M.V.H Anders.k.

av Peter Lidskog, Saturday, August 27, 2022, 17:42 (910 dagar sedan) @ BJ

Hörnstolpen (hörnståndare) finns med som detalj 17 och 18 på buffertbalk ritningen 2MG-344. Detaljritningen anges vara 44.13.51-52, en ritning som jag inte har stött på någonstans.

[image]

av BJ, Sunday, August 28, 2022, 09:10 (909 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tack Peter.
Ritningen finns i Hallgrenska samlingen.
Här är den. Som någon tidigare nämnde så var nog konstruktionen för att få till täta hörn, då ritningen också innehåller en tätningslist.
BJ
[image]

av Peter Lidskog, Sunday, August 28, 2022, 16:33 (909 dagar sedan) @ BJ

Tack för den. Det är ett antal år sedan jag tittade igenom den kopia av Hallgrenska samlingen som finns på Riksarkivet i Arninge, jag kan ha missat denna, eller så har den tillkommit senare.

Som redan nämnts, verkar vara en intrikat konstruktion med många delar, varav ett antal rörliga. Som gjort för att upphöra att fungera efter de smällar som, speciellt ett hörn, får utstå under normalt bruk. Kanske ett exempel på en så kallad "skrivbordsprodukt".