Vimosågen vattentorn - 1976 - Inlandsbanan
Trevlig bild, vad jag förstår är Vimosågens vattentorn ett av de få, kanske det enda vattentorn som inte är rivet längs södra inlandsbanan.
Vimosågen vattentorn - 1976 - Inlandsbanan
Brintbodarna har väl sitt vattentorn kvar.
Vimosågen - Kättbo.
Fram till någon gång på slutet av 30-talet, 1939 tror jag, hette Vimosågen Kättbo. Varför man bytte namn har jag ingen aning om. Bebyggelsen Kättbo ligger heller inte i närheten av stationen utan en bra bit därifrån och verkar inte ha haft någon direkt vägförbindelse där emellan. Kan tänka mig att namnbytet skede i samband med att Kättbo nedklassades från station till lastplats. Skall även ha funnits en grusgrop mellan Kättbo-Vimo vid km 192.
Vattenstationen verkar bara ha använts vid behov för lokalgodstågen enligt äldre tidtabellsböcker. Man kan undra hur vattenpåfyllningen i tornet skedde efter användande? Lokpersonalen borde inte haft tid. Banvakt eller banarbetare?