Stockholm för 55 år sedan (Fordon: allmänt)
A25 410 - en överlevare.
Mvh Gunnar
A25 410 - en överlevare.
Mvh Gunnar
Mycket fin bild, med många detaljer!
Tack för den!
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
54 kanske ?
Extra långa utliggare för de då bortagna trådbussledningarna?
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
54 kanske ?
Det ser onekligen ut som 54, men det fanns ingen linje 54 den 2 september 1967. Den startade dagen efter, i huvudsak ersättande spårvagnslinjen på bilden. Den ursprungliga linje 54 fick nummer 34 år 1948 och blev trådbuss med sträckningen Birkagatan-Skanstull 1949. Den lades ned när tunnelbanan Kungsgatan-Slussen öppnades 1957. Linjenumret är nog 36 eller 56. Det är ju f.ö. sista dagen i trafik även för bussen.
Tillägg: Troligen 36 för 56:an har jag för mig kördes med de smalare H23 vid den här tiden. Det blev ny bro till Stora Essingen när Essingeleden byggdes, så de behövdes inte där längre. Då sattes de in på 56:an som hade trångt vid möte med spårvagnar i Sibyllegatan.
Var det bestämt då att just 410 skulle bli museivagn eller blev den det av en tillfällighet senare?
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
Den är skyltad "56".
/Gunnar
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
54 kanske ?
Det ser onekligen ut som 54, men det fanns ingen linje 54 den 2 september 1967. Den startade dagen efter, i huvudsak ersättande spårvagnslinjen på bilden. Den ursprungliga linje 54 fick nummer 34 år 1948 och blev trådbuss med sträckningen Birkagatan-Skanstull 1949. Den lades ned när tunnelbanan Kungsgatan-Slussen öppnades 1957. Linjenumret är nog 36 eller 56. Det är ju f.ö. sista dagen i trafik även för bussen.
Tillägg: Troligen 36 för 56:an har jag för mig kördes med de smalare H23 vid den här tiden. Det blev ny bro till Stora Essingen när Essingeleden byggdes, så de behövdes inte där längre. Då sattes de in på 56:an som hade trångt vid möte med spårvagnar i Sibyllegatan.
Den nya lokalbron till Stora Essingen var invigd när bilden togs, så också delvis Essingeleden (dock ej fullt ut förrän vid högertrafikomläggningen).
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
Den är skyltad "56"./Gunnar
Jaså. Jag hade för mig att den kördes med H23 när de inte behövdes på 96:an längre, men de kanske var på högerombyggnad när bilden togs.
Den är skyltad "56"./Gunnar
Jaså. Jag hade för mig att den kördes med H23 när de inte behövdes på 96:an längre, men de kanske var på högerombyggnad när bilden togs.
Jo. Jag såg inte till någon H23 i trafik sommaren 1967 men det kanske gick några ändå.
/Gunnar
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
Den är skyltad "56"./Gunnar
Tack!
Jag var säker på att sista siffran var en fyra - men det var uppenbarligen fel...
Och jag kunde inte hitta någon busslinje vars nummer slutade med "4" som gick över S:t Eriksbron 1967.
/Thomas
Inte järnvägshistoriskt - men kan någon lista ut vad bussen i bilden har för linjenummer? Det slutar på '4' ser jag men vad är första siffran?
/TKO
Den är skyltad "56"./Gunnar
Tack!
Jag var säker på att sista siffran var en fyra - men det var uppenbarligen fel...
Och jag kunde inte hitta någon busslinje vars nummer slutade med "4" som gick över S:t Eriksbron 1967./Thomas
Inte bara över S:t Eriksbron. Det fanns ingen busslinje med tvåsiffrigt nummer som slutade på 4 den 2 september 1967.
Torde vara vid hpl Södermannagatan på väg mot Hammarbyhallen.
Mvh Gunnar
H23 var de enda SL-bussar som fanns i både höger- och vänsterutförande dagen H. Ungefär hälften var ombyggda. Kanske det var så att man ville gardera sig att kunna använda denna speciella vagntyp både i vänster- och högertrafik. (Capitolerna H24 och H30 var samtliga ombyggda runt årsskiftet 1966-67.)
Hälsn
Mr H
H23 var de enda SL-bussar som fanns i både höger- och vänsterutförande dagen H. Ungefär hälften var ombyggda. Kanske det var så att man ville gardera sig att kunna använda denna speciella vagntyp både i vänster- och högertrafik. (Capitolerna H24 och H30 var samtliga ombyggda runt årsskiftet 1966-67.)
Hälsn
Mr H
Grundat på uppgifter från Bussgaraget kan sägas att 31.5.67 var 27 st H23 avställda för högerombyggnad eller var högerombyggda och resterande 3 st avställda 29.6.67.
H23 i vänsterutförande kördes således inte "in i kaklet" enligt dessa uppgifter.
Hälsn Gunnar