Vattentorn och vattenhästar - igen (Fotografier/bildfrågor)

av OlleThåström, Sunday, September 04, 2022, 18:27 (880 dagar sedan)

Nu är jag nog lite tjatig (ber om ursäkt) men det är ett par bilder som jag inte blir helt klok på.

Den här sägs vara från Ludvika 1860, men var? Jag får inte riktigt ihop det. Sägs vara "Smedjebackens J Wessman-Barkens J Ludvika stn år 1860" men den stationen var inte på samma ställe som nuvarande Ludvika station? (JvmKDAF01528)

[image]

Den här bilden (JvmKDAF02123) sägs vara "Vattenhäst på linjen mellan Limedsforsen och Särna" och det är ju en lång sträcka. Var? Kan det vara Horrmund? Ny och elegant ser den ut att vara.

[image]

Vattentorn och vattenhästar - igen

av S-O Johansson, Sunday, September 04, 2022, 19:29 (880 dagar sedan) @ OlleThåström

Den här bilden (JvmKDAF02123) sägs vara "Vattenhäst på linjen mellan Limedsforsen och Särna" och det är ju en lång sträcka. Var? Kan det vara Horrmund? Ny och elegant ser den ut att vara.

[image]

Horrmund bör det vara eftersom det var den enda vattenstationen mellan Limedsforsen och Särna.

av Thomas Helin, Monday, September 05, 2022, 07:08 (879 dagar sedan) @ OlleThåström

På Modelljärnvägsföreningen Smalspårsfrämjandets facebook finns ett inlägg från förra sommaren med samma foto + en aktuell bild. Sök på "Marnäs" så bör det komma fram.
Själv letade jag litet på eniro och flygfoto för att kunna lokalisera stationshuset och det gick.
Jag gör ett försök att bifoga en kartbild med markerad linje och plats för Marnäs och Ludvika hållplats.

[image]

av BM, Monday, September 05, 2022, 13:00 (879 dagar sedan) @ OlleThåström

Stationshuset i Ludvika finns fortfarande kvar men används som privatbostad.
Har i skrivande stund ingen bild.

Vässman arken fanns ju långt innan de första bilarna.
Banans sträckning ut ur Ludvika följer de långt senare byggda rv 50 och 66

Vattentorn och vattenhästar - tack

av OlleThåström, Monday, September 05, 2022, 13:31 (879 dagar sedan) @ OlleThåström

Så mycket kunskap jag lockar fram!
Tack alla.

av Henrik H, Wednesday, September 07, 2022, 06:52 (877 dagar sedan) @ OlleThåström

Den första bilden är ganska intressant, både gällande växelns konstruktion med ena tungan utanför, samt den långa växelomläggaren.
Sedan är kontrasten mellan huset som på bilden ser ut att kunna vara byggd på 1940- talet och loket som verkligen ser äldre ut
Mvh Henrik

av Harald, Wednesday, September 07, 2022, 08:41 (877 dagar sedan) @ Henrik H

Den första bilden är ganska intressant, både gällande växelns konstruktion med ena tungan utanför, samt den långa växelomläggaren.
Sedan är kontrasten mellan huset som på bilden ser ut att kunna vara byggd på 1940- talet och loket som verkligen ser äldre ut
Mvh Henrik

Det är ju inte tungor utan en släpväxel.