"Koppelstångsmaffian" (Järnväg allmänt)

av Anders Jansson, Tuesday, September 06, 2022, 21:13 (919 dagar sedan)

Det brukar ju av och till talas om "koppelstångsmaffian" på SJ. Nedanstående skrivelse från Öfverholm på ASEA till NOHAB inför TGOJs anskaffning av ellok visar att tänket var vanligen förekommande även inom industrin.

[image]

Den avslutande sammanställningen i ASEAs förslag till TGOJ:

[image]

"Koppelstångsmaffian"

av Bertil Bengtsson, Tuesday, September 06, 2022, 22:08 (919 dagar sedan) @ Anders Jansson

Betr "Da med en hytt" så har jag "för hundra år sedan" (jag börjar bli gammal) sett foton på en modell av ett dylikt. Men var? SJ-nytt?

[image]

Berra

"Koppelstångsmaffian"

av Bertil Bengtsson, Monday, September 12, 2022, 07:54 (914 dagar sedan) @ Mats Nilsson

Ja, men jag har aldrig förr sett just dessa bilder. Inte såvitt jag minns, får jag väl tillägga. Jag har sett just vad jag visade i mitt förra inlägg.
Tack för intressanta bilder och beskrivning av modellen!
Berra

"Koppelstångsmaffian"

av Marley, Wednesday, September 07, 2022, 10:03 (918 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för informationen. Farmors äldsta bror som har författat brevet. Son till Ivan Öfverholm.

"Koppelstångsmaffian"

av Leif B, Saturday, September 10, 2022, 10:14 (915 dagar sedan) @ Anders Jansson

Mycket intressant!

Men jag läser inte in att ASEA tillhörde "koppelstångsmaffian", utan snarare att de struntade i vilket som var bäst. Det jag läser mellan raderna är att de gärna ville tillverka lok men inte hade resurser tillgängliga på konstruktionskontoret för att ta fram nya loktyper.

Till slut blev de ju så att de slapp konstruera ett nytt malmtåglok, men blev tvungna att skrapa fram resurser för att konstruera ett nytt gods- och persontågslok.