Helsingborg 8/9-67 Absolut sista dagen 55 år sedan (Järnväg allmänt)
Spårvägstrafiken lades ner 2 september 1967 men det fanns fortfarande ström i ledningarna. Godstrafiken fortsatte en vecka till beroende på att den nya anslutningen till Sydhamnen inte var klar. Största kund var dåvarande Boliden, idag Kemira som även hade (har?) egen lokomotor för internväxlingen. Ett nannat kemiföretag Rexolin längre ut mot Råå hade stickspår från spårvägen och dit en och annan tankvagn växlades.
Följande bilder är tagna strax före nerläggningen.
Hopväxling ett av de sista tågen.
Tåget viker av från spårvägen och ska passera Sydhamnsgatan
Spåret förbi Gasverket ner mot Bredgatan där det fanns en överlämningsbangård till SJ. Formljussignalen visar klart att passera övergångsväxlarna mellan SJ:s spår från hamnbangården (Väster) upp till godsbangården i Ramlösa. Denna bana var elektrifierad och med kraftig lutning. På grund av den långa strömlösa sektionen körde man med Ö-lok men de orkade inte alltid hela vägen upp utan fick backa tillbaka. Sedan blev det V3 och avelektrifiering och problemet var löst.
Spårvägen hade två lok 1 & 2. Ettan som vi ser bilderna skrotades men tvåan lever i högönsklig välmåga vid museispårvägen i Malmköping i originalskick.