Helsingborg 8/9-67 Absolut sista dagen 55 år sedan (Järnväg allmänt)

av /jes, Thursday, September 08, 2022, 13:59 (766 dagar sedan)

Spårvägstrafiken lades ner 2 september 1967 men det fanns fortfarande ström i ledningarna. Godstrafiken fortsatte en vecka till beroende på att den nya anslutningen till Sydhamnen inte var klar. Största kund var dåvarande Boliden, idag Kemira som även hade (har?) egen lokomotor för internväxlingen. Ett nannat kemiföretag Rexolin längre ut mot Råå hade stickspår från spårvägen och dit en och annan tankvagn växlades.

Följande bilder är tagna strax före nerläggningen.

Hopväxling ett av de sista tågen.

[image]

Tåget viker av från spårvägen och ska passera Sydhamnsgatan

[image]

Spåret förbi Gasverket ner mot Bredgatan där det fanns en överlämningsbangård till SJ. Formljussignalen visar klart att passera övergångsväxlarna mellan SJ:s spår från hamnbangården (Väster) upp till godsbangården i Ramlösa. Denna bana var elektrifierad och med kraftig lutning. På grund av den långa strömlösa sektionen körde man med Ö-lok men de orkade inte alltid hela vägen upp utan fick backa tillbaka. Sedan blev det V3 och avelektrifiering och problemet var löst.

[image]

Spårvägen hade två lok 1 & 2. Ettan som vi ser bilderna skrotades men tvåan lever i högönsklig välmåga vid museispårvägen i Malmköping i originalskick.

Helsingborg 8/9-67 Absolut sista dagen 55 år sedan

av Anders Sandgren, Thursday, September 08, 2022, 14:11 (766 dagar sedan) @ /jes

Bilden på tåget vid Sydhamnsgatan visar vänstertrafikskyltning och dessutom en cykel som parkerat på vänstersidan. Är bilden verkligen från 8/9? Jag har för mig att omskyltningrn var förberedd och att de gamla, inte minst skyltar om påbjuden körväg, försvann rätt omgående

Helsingborg 8/9-67 var sista dagen med godstrafik

av /jes, Thursday, September 08, 2022, 14:15 (766 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Bilden på tåget vid Sydhamnsgatan visar vänstertrafikskyltning och dessutom en cykel som parkerat på vänstersidan. Är bilden verkligen från 8/9? Jag har för mig att omskyltningrn var förberedd och att de gamla, inte minst skyltar om påbjuden körväg, försvann rätt omgående

Nu blir jag osäker, kanske vecka före eller så! Tittar jag noga ser man dekalen på trafikdelarmärket. Okej, inte sista dagen, men nästan! Jag gick ju i skolan! :-)
Tack för påpekandet!

Helsingborg 8/9-67 var sista dagen med godstrafik

av BengtH, Thursday, September 08, 2022, 16:09 (766 dagar sedan) @ /jes

Undrar bara vilken spänning det var i tråden? Ser inte ut att vara stambanans 15 000 Volt växelström!

Helsingborg 8/9-67 var sista dagen med godstrafik

av /jes, Thursday, September 08, 2022, 17:24 (766 dagar sedan) @ BengtH

Likström 700 volt ungefär, det var ju spårväg.

Helsingborg 8/9-67 var sista dagen med godstrafik

av Mr H, Thursday, September 08, 2022, 17:50 (766 dagar sedan) @ /jes

Har ett minne av att det skulle varit SJ som tog över godstrafiken sista veckan efter Dagen H och spårvägens nedläggning. I så fall bör det varit SJ diesellok som var dragare sista veckan.
Källa MfSS någon utgåva 1967.

Mr H

Linjekarta HSS?

av K Lemming, Thursday, September 08, 2022, 18:29 (765 dagar sedan) @ /jes

Tack för ytterligare intressanta bilder.

Känner någon till om det finns någon karta över HSS spårvägsnät där man även ser gatorna utritade? Jag har nog bara sett en schematisk karta över spårvägsnätet och utifrån den kunde man inte avgöra vilka gator spårvägslinjerna gick i.

Helsingborg 8/9-67 var sista dagen med godstrafik

av Harald, Thursday, September 08, 2022, 18:32 (765 dagar sedan) @ Mr H

Har ett minne av att det skulle varit SJ som tog över godstrafiken sista veckan efter Dagen H och spårvägens nedläggning. I så fall bör det varit SJ diesellok som var dragare sista veckan.
Källa MfSS någon utgåva 1967.

Mr H

Ditt minne bedrar dig. Spårvägen fortsatte att köra en vecka efter dagen H. Sedan tog SJ över. Källa: Spårvägen i Helsingborg - en pärla vid sundet, Stockholm 2003, ISBN 91-97195-2-3, sid. 103

Linjekarta HSS?

av Harald, Thursday, September 08, 2022, 19:01 (765 dagar sedan) @ K Lemming

Karta från 1949 ur Svensk uppslagsbok:

[image]

Linjekarta HSS?

av Anders Sandgren, Thursday, September 08, 2022, 19:27 (765 dagar sedan) @ Harald

Det finns ju som ovan nämnts en bok, Spårvägen i Helsingborg - en pärla vid sundet, Stockholm 2003, ISBN 91-97195-2-3 som torde kommit till 100-årsjubileet.
Annars finns det en tämligen detaljerad beskrivning i MfSS 2/1993, dvs till 90-årsjubileet.