Synpunkter kring uppdateringen (Forumet)

av Karlsson, Saturday, September 10, 2022, 14:44 (876 dagar sedan)

Att uppdateringar kan behövas och att dessa tar tid är ju sådant man får acceptera.
Jag har några små undringar kring det nya. Sidhuvudet har på något vis halkat runt så texten hamnat "mellan raderna". Det syns väldigt tydligt när jag använder Chrome i telefonen. Är det något som vi får leva med?
Sedan så har funktionen "kollapsa trådar" dykt upp. Är det ett stort projekt att få till en vettigare översättning?

Som vanligt när det gäller ideell verksamhet så hänger ju saker och ting på att "någon" ska göra det så min fundering är mest hur tankegångarna går?

Synpunkter kring uppdateringen

av Torbjorn_Forsman, Saturday, September 10, 2022, 15:45 (876 dagar sedan) @ Karlsson

En annan observation är att i huvudet till varje meddelande så är namnet på veckodag och månad nu på engelska och med stor bokstav först. Månadsnamnet hamnar också efter datumet på engelskt vis.

av Lennart Gustafsson, Saturday, September 10, 2022, 16:40 (876 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

Så är uppladdningen av sidor mycket trög just nu men det kanske återgår till det gamla om ett tag? ;-)

av Torbjörn Mårtensson, Saturday, September 10, 2022, 17:25 (876 dagar sedan) @ Lennart Gustafsson

Jag har fått samma intryck.

av Arne, Saturday, September 10, 2022, 22:38 (876 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

En annan observation är att i huvudet till varje meddelande så är namnet på veckodag och månad nu på engelska och med stor bokstav först. Månadsnamnet hamnar också efter datumet på engelskt vis.

Ett annat litet skönhetsfel (som dock hängt med sedan tidigare forumversion) är att infotexten längst ned under foruminläggen om bl.a. antalet medlemmar etc. i forumet inleds med ett för språkmänniskor irriterande stavfel.

av Anders_W, Saturday, September 10, 2022, 20:48 (876 dagar sedan) @ Karlsson

Uppdateringen har fixat ett fel jag råkat ut för under sommaren, så jag är nöjd.

Felet var att länkarna till uppladdade bilder pekade fel, så att bilderna inte visades.

av Göran Kannerby, Sunday, September 11, 2022, 15:51 (875 dagar sedan) @ Karlsson

En detalj som jag uppmärksammat är att inläggens sista rad, "Svara på inlägg, xxx visningar, To top Spara bokmärke", blivit annorlunda. Minns inte ens hur det såg ut tidigare. Har ett minne av att det var mer utspritt. Gissar att ändringen är att det lagts in en radframmatning mellan "visningar" och "To" och att det på så sätt komprimerats åt vänster.

av Micael Lindgren, Sunday, September 11, 2022, 16:49 (875 dagar sedan) @ Karlsson

Det är irriterande att lästa och olästa inlägga är båda blå.

av Olof W, Sunday, September 11, 2022, 20:08 (875 dagar sedan) @ Micael Lindgren

Fast det är nog en fråga om vad din Browser gör och inte en fråga för serversidan (forummotorn). Gissningsvis går du tillbaka med Browserns back-knapp och uppdaterar då inte sidan.
Prova att läsa in sidan på nytt (oftast en cirkulär pil)

/Olof

av Torbjorn_Forsman, Sunday, September 11, 2022, 21:57 (875 dagar sedan) @ Olof W

Fast det är nog en fråga om vad din Browser gör och inte en fråga för serversidan (forummotorn). Gissningsvis går du tillbaka med Browserns back-knapp och uppdaterar då inte sidan.

/Olof

Det är faktiskt olika blåfärger på lästa och olästa inlägg, men skillnaden mellan dem är liten och beroende på hur ens färgseende är beskaffat och kvaliteten på ens skärm, är det inte säkert att det är så lätt att observera skillnaden.

av Överkörmästaren, Sunday, September 11, 2022, 23:13 (875 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

/Olof

Det är faktiskt olika blåfärger på lästa och olästa inlägg, men skillnaden mellan dem är liten och beroende på hur ens färgseende är beskaffat och kvaliteten på ens skärm, är det inte säkert att det är så lätt att observera skillnaden.

Och som vanligt så fattade jag inte alls vad ni yrade om förrän jag gjorde en hård uppdatering av sidan, innan dess hade jag det uppdaterade forumet men med de gamla färgerna. Ja det är ju faktiskt lite otydligt. Men samma lösning som efter förra uppdateringen borde gissningsvis funka den här gången också!

av Micael Lindgren, Monday, September 12, 2022, 07:59 (875 dagar sedan) @ Överkörmästaren

/Olof

Och som vanligt så fattade jag inte alls vad ni yrade om förrän jag gjorde en hård uppdatering av sidan, innan dess hade jag det uppdaterade forumet men med de gamla färgerna. Ja det är ju faktiskt lite otydligt. Men samma lösning som efter förra uppdateringen borde gissningsvis funka den här gången också!

Jag instämmer till fullo och jag har 2 "olika" blå färger.

av Anders.k., Sunday, September 11, 2022, 20:21 (875 dagar sedan) @ Karlsson

I min ifåne SE ser forumet väldigt konstigt ut
Inga trådar/ inlägg utan alla inlägg ligger i ” senaste inlägg” bara

Mvh Anders k

av Karlsson, Sunday, September 11, 2022, 20:41 (875 dagar sedan) @ Anders.k.

Mvh Anders k

Hur ser det ut om du scrollar nedåt? Just rutan för senaste inlägg verkar ha vuxit till sig även i min android men trådarna finns längre ner.
Jag är lite kluven där, förut blev det mycket zoomande för att se senaste inlägg. Så länge trådarna är lätta att scrolla till så är det bekvämt att slippa zoomandet.

av Överkörmästaren, Sunday, September 11, 2022, 20:44 (875 dagar sedan) @ Karlsson

Mvh Anders k

Hur ser det ut om du scrollar nedåt? Just rutan för senaste inlägg verkar ha vuxit till sig även i min android men trådarna finns längre ner.
Jag är lite kluven där, förut blev det mycket zoomande för att se senaste inlägg. Så länge trådarna är lätta att scrolla till så är det bekvämt att slippa zoomandet.

Jag har ett svagt minne av att det blev så här efter förra uppdateringen också. Efter ett par dagar/veckor var allt tillbaka till det vanliga igen. Gissar att det är vissa saker som går tillbaka till "default" vid uppdateringen och sedan kan man eventuellt göra om inställningarna i forumet.

av Ola Almquist, Sunday, September 11, 2022, 20:52 (875 dagar sedan) @ Karlsson

Mvh Anders k

Byter man till "Datoranpassad webbplats" i Chrome ser det ganska normalt ut, men det känns inte som något man ska behöva göra.

av Anders.k., Sunday, September 11, 2022, 21:02 (875 dagar sedan) @ Karlsson

Mvh Anders k

Jösses
Ja drar man långt ner kommer trådarna
Gjorde aldrig det
Stort tack

Mvh Anders k

av K Lemming, Tuesday, September 13, 2022, 08:05 (873 dagar sedan) @ Karlsson

Mvh Anders k

Rutan för Semaste Inlägg har ett litet minustecken högst upp till höger, klicka på det så "försvinner" rutan och där står bara Sidopanel och ett plustecken. Klicka på plustecknet och rutan för Senaste Inlägg öppnar sig igen.

av Thomas Tell, Sunday, September 11, 2022, 23:54 (875 dagar sedan) @ Anders.k.

Mvh Anders k

Jag har samma problem. Texten har blivit större och fyller skärmen.
/tell

av Gunnar D, Monday, September 12, 2022, 09:45 (874 dagar sedan) @ Karlsson

Jag får "Sidan fungerar inte" i min Samsung S20.

Mvh Gunnar

av Ola Almquist, Monday, September 12, 2022, 10:45 (874 dagar sedan) @ Gunnar D

Jag får "Sidan fungerar inte" i min Samsung S20.

Mvh Gunnar

Jag testade att logga ut i min ena mobil och där blev det samma sak. Det hjälpte inte med att rensa cache och cookies.

av Torbjorn_Forsman, Monday, September 12, 2022, 11:47 (874 dagar sedan) @ Ola Almquist

I en Xiaomi Redmi Note 8 Pro fungerar forumet. Såväl med Chrome som med mobiltillverkarens egen halvdana webläsare. Uppkoppling via wifi, ej mobildata.

av Ola Almquist, Thursday, September 15, 2022, 23:57 (871 dagar sedan) @ Torbjorn_Forsman

I en Xiaomi Redmi Note 8 Pro fungerar forumet. Såväl med Chrome som med mobiltillverkarens egen halvdana webläsare. Uppkoppling via wifi, ej mobildata.

Ja, precis. Det gick att logga in igen när mobilen var ansluten till WiFi och sedan dess fungerar det.

av Gunnar D, Saturday, September 17, 2022, 13:34 (869 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ja, precis. Det gick att logga in igen när mobilen var ansluten till WiFi och sedan dess fungerar det.

Jag använde WiFi på Gbg C men kom inte in på Forumet då heller. Dock loggade jag inte in på deras WiFi. Kanske måste man göra det? Skulle gärna vilja gå in på Forumet på min smartphone som tidigare.

/Gunnar

av BJ, Wednesday, September 14, 2022, 12:19 (872 dagar sedan) @ Karlsson

Är det bara jag som tycker forumet har blivit rejält segt?
öppna en post gick tidigare utan väntetid. Numera kan man räkna till 3.
BJ

av ztenlund, Wednesday, September 14, 2022, 12:29 (872 dagar sedan) @ BJ

BJ

Nej, det är inte bara du. Svarstiden är lång.

av Stig Lagergren, Wednesday, September 14, 2022, 14:53 (872 dagar sedan) @ ztenlund

BJ

Ja, det tar en stund att komma igång. Och jag kommer bara in via det egna nätverket, inte via 4G-nätet.

av Herbert Paalberg, Wednesday, September 14, 2022, 14:59 (872 dagar sedan) @ ztenlund

BJ

Samma för mig här på ostkusten, otroligt segt mot tidigare, hinner med en fika under väntetiden;-) Palle i Vika;-)