Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27 (Bana)

av Peter Bolin, Wednesday, September 14, 2022, 13:27 (803 dagar sedan)

Det har blivit dags för septemberomgången av Björn Alnebos Roslagsbanebilder. Den här gången är det Frescati och trakterna kring Stocksund som står i fokus.

Lördagen den 3 september var jag äntligen tillbaka vid Kundby mellan Rimbo och Norrtälje och kunde ta två bilder på den plats där Roslagsbanans hållplats Kundby bör ha legat. Jag visar de bilderna i ett svarsinlägg.

Länkar till mina tidigare bildvisningar från Roslagsbanan.

[image]
Okänd X9p som sista vagn i ett södergående tåg ankommer Frescati ca 1970.

[image]
Hpl. Frescati ca 1970. Är det någon som vet när Sigge Cronstedt-kuren försvann?

[image]
Okänd X4p vid Stocksund ca 1970.

[image]
Okänd X4p som ledarvagn i ett tåg vid Stocksund ca 1970. Det ser ut som att tåget gör uppehåll, så då måste det vara ett Parktåg.

[image]
Stocksund stn ca 1970.

[image]
Lokdraget tåg mellan Mörby och Stocksund ca 1970. Notera uppställningsspåret i förgrunden och grusvägen. Det bör vara någonstans här som Lidlbutiken ligger i dag.

[image]
Lokdraget tåg strax söder om Mörby ca 1970. Hur var det med de lokdragna tågen vid den här tiden? Var det både tåg till Rimbo och Österskär som var lokdragna?

[image]
Stocksund, utfarten mot Stockholm Ö, ca 1970.

[image]
Parktåg eller Hägernäståg lämnar Stocksund ca 1970.

[image]
Lokdraget tåg passerar Stocksund ca 1970.

Som avslutning vill jag tacka alla som bidrog till diskussionen om Roslagsbanans hållmärken förra månaden. Det var som vanligt lärorikt.

Det var allt för den här gången. I oktober är jag tillbaka igen.

Hälsningar
Peter Bolin

Hållplats Kundby

av Peter Bolin, Wednesday, September 14, 2022, 13:33 (803 dagar sedan) @ Peter Bolin

Ni som har följt mina bildvisningar här minns att jag gjorde en banvallsvandring mellan Kundby och Norrtälje i maj 2021. Tyvärr missade jag att ta en bild på den plats där hållplatsen Kundby låg, men lördagen den 3 september var jag tillbaka igen. Nu bör det vara rätt plats som jag har dokumenterat.

[image]
Banavsnitt vid Kundby, september 1969. En reprisbild från Björns arkiv.

[image]
F.d. hpl. Kundby, september 2022.

[image]
F.d. hpl. Kundby, september 2022.

Tack till alla som hjälpte till i fjol att reda ut var hållplatsen låg.

/Peter Bolin

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27

av Göran Kannerby, Wednesday, September 14, 2022, 14:36 (803 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Hpl. Frescati ca 1970. Är det någon som vet när Sigge Cronstedt-kuren försvann?

Den var i vart fall borta 1981 när jag flyttade in på "Lappis".

Tack för bilderna!

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – räven

av Thomas Tell, Wednesday, September 14, 2022, 16:19 (803 dagar sedan) @ Peter Bolin

[image]
Okänd X4p vid Stocksund ca 1970.

Vagnen har en fyra som första siffra vilket ger 40-44. Kopplingsanordningen vid högra buffertlyktan är ett uttag för multipelledningen som inte användes. Visserligen hade SJ en idé om att använda den i början av 1960-talet.


[image]
Okänd X4p som ledarvagn i ett tåg vid Stocksund ca 1970. Det ser ut som att tåget gör uppehåll, så då måste det vara ett Parktåg.

Det verkar som att du överlag har bilderna i bakvänd ordning.
Undre bilden visar tåget innan det stannat och den övre strax innan avgång. Titta på klockan.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – kuren vid Freskati

av Ulf Pålsson, Wednesday, September 14, 2022, 16:42 (803 dagar sedan) @ Göran Kannerby

[image]
Hpl. Frescati ca 1970. Är det någon som vet när Sigge Cronstedt-kuren försvann?


Den var i vart fall borta 1981 när jag flyttade in på "Lappis".

Jag började jobba som extra konduktör i december 1972, och jag har inget minne av kuren fanns kvar då. Kanske var det en av det nybildade Järnvägs AB Roslagsbanans första rationaliseringsåtgärder att riva den?
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27

av Granis, Wednesday, September 14, 2022, 18:41 (803 dagar sedan) @ Peter Bolin

Som vanligt: Härliga bilder! Från en tid som jag upplever inte känns som för länge sedan. Men det säger väl mer om hur gammal jag (egentligen) är ;-)

Okänd X4p vid Stocksund ca 1970.

Här -utan tåg- en sommardag 1989. Ytterligare i 10+ år skulle tågen passera och stanna här innan nya Stocksundsbron ändrade detta och gjorde huset till en privatbostad.

[image]

Lokdraget tåg mellan Mörby och Stocksund ca 1970. Notera uppställningsspåret i förgrunden och grusvägen. Det bör vara någonstans här som Lidlbutiken ligger i dag.

På det spåret (nedanför) har allehanda godsvagnar stått genom åren. Sedan tågen med tidningspapper från Hallstavik upphört rentav? Bl a stod där 1979 underredet till ULJ´s sommarvagn 4 (ULJ C IV). SRJmf/ ULJ lyckades strax efter detta införskaffa underredet på vilken man m h a sponsring byggde en ny korg. Jobbet var klart runt 1990, och sedan dess har vagnen synts i ULJ-tågen. Här på Gamla Riktiga Uppsala Östra i juli 1991. Sedan dess har landskapsvapnet på sidan ersatts med texten "ULJ", nåt som man bedömde var mer troligt (att det såg ut)

[image]

Och här på samma station nån gång under 1930-talet; då som SRJ C 554. Foto ur Roland Hanssons samling/ SRJmf arkiv

[image]

/ L G

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27

av Olle E, Wednesday, September 14, 2022, 19:50 (803 dagar sedan) @ Peter Bolin

Visst hade spåret bredvid verkstadsspåret från början en växel mot bron..?

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27

av Eje Larsson, Wednesday, September 14, 2022, 23:25 (802 dagar sedan) @ Peter Bolin

Enligt resanderäkningen i mars 1970 bestod Rimbotågen 717 och 720 av lok och sex boggivagnar med tillsammans 432 sittplatser. Övriga Rimbotåg bestod av rälsbussar YBo5p och släp.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27

av Thomas Tell, Thursday, September 15, 2022, 00:05 (802 dagar sedan) @ Eje Larsson

Enligt resanderäkningen i mars 1970 bestod Rimbotågen 717 och 720 av lok och sex boggivagnar med tillsammans 432 sittplatser. Övriga Rimbotåg bestod av rälsbussar YBo5p och släp.

432 sittplatser ger 72 per vagn men alla vagnar hade inte så många platser. Speciellt inte vagnarna i 720/717.

När jag skulle räkna så här stora tåg på RB i rusningen kollade jag först antal sittplatser i vagnarna och räknade ihop. Sen när jag efter avgång gick igenom räknade jag antal stående i tåget och fyllde i tanken på dem de tomma platserna och fick då ett värde på antal resande. Man fick ju skynda sig på för att hinna igenom sex vagnar från Östra till Mörby.
/tell

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27. Stocksund

av Leif B, Thursday, September 15, 2022, 21:47 (801 dagar sedan) @ Olle E

Visst hade spåret bredvid verkstadsspåret från början en växel mot bron..?

den här filmen, som troligen är från 1944-45, syns växeln till spår 4 vid [07:12].

den här ritningen från 1911 finns spår 2, 3 och 4, som alla når bron. Däremot saknas spår 1 närmast nya stationshuset. (Jag använder de spårnummer som gällde på senare år.)

Bilder med tre spår och nya stationshuset:
https://digitaltmuseum.se/021018116550/flygfoto-over-stocksund
https://digitaltmuseum.se/021018100439/stocksund-jarnvagsstation
https://digitaltmuseum.se/021018097397/jarnvagsstation-stocksund

ritningen från 1972 finns alla fyra spåren men spår 4 har förlorat sin växel mot bron, liksom på Björn Alnebos bild.

Bilder med fyra spår:
https://digitaltmuseum.se/021018100439/stocksund-jarnvagsstation
https://digitaltmuseum.se/021018088182/motorvagn-17

den här bilden finns det bara två spår och nya stationshuset är ännu inte byggt, så den bör vara äldre än ritningen från 1911. (Det ursprungliga stationshuset syns på kortet och låg på insidan av kurvan. Gamla stationshuset kallas "Betjäningsbostad" på ritning från 1911 och fanns kvar ännu på 1990-talet. På bilden är båda spåren anslutna till bron, så får väl säga att spåret hade växel redan från början, långt innan Mörby verkstad och de två östra spåren ens var påtänkta.

På 1990-talet var spår 4 avkortat och slutade norr om viadukten över spåren.

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27

av Peter Bolin, Friday, September 16, 2022, 14:56 (801 dagar sedan) @ Peter Bolin

Tack för alla inkomna kommentarer. Björns bilder brukar alltid leda till intressanta diskussioner.

En fundering: Hur stavades egentligen hpl. Frescati? Var det Frescati med c eller Freskati med k? Jag vill minnas att på den skylt som fanns där i början av 1970-talet stod det Freskati med k. På den skylt som satt där när hållplatsen lades ned 2009 stod det Frescati med c. Ändrades stavningen av hållplatsnamnet namnet officiellt?

Wikipediaartikeln (https://sv.wikipedia.org/wiki/Frescati) har en bild från juni 2009 där man kan se att det står Frescati på skylten. Däremot framgår det inte om hållplatsen bytte namn.

Thomas T.: När jag skannade de negativ jag fick låna av Björn använde jag en avancerad skanner för dior och negativ. Jag har själv märkt att den skannern vänder på negativens ordningsföljd på remsorna och börjar med den femte bilden. Det har jag inte brytt mig om att korrigera, för jag har inte tillgång till Björns negativ längre.

Granis: Om bilden av Stocksunds station är tagen 1989 kan det inte vara mer än tio år kvar innan stationen lades ned. Den upphörde i mars 1996. Jag vill minnas att sista trafikdagen var fredagen den 29 mars 1996. Då passade jag på att ta en avskedstur över Stocksundsbron.

Jag försökte skriva det här inlägget i går, men jag kom inte in på forumet under större delen av dagen. Nu är det i gång igen.

/Peter Bolin

Björn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Ulf Pålsson, Friday, September 16, 2022, 18:08 (801 dagar sedan) @ Peter Bolin

En fundering: Hur stavades egentligen hpl. Frescati? Var det Frescati med c eller Freskati med k? Jag vill minnas att på den skylt som fanns där i början av 1970-talet stod det Freskati med k. På den skylt som satt där när hållplatsen lades ned 2009 stod det Frescati med c. Ändrades stavningen av hållplatsnamnet namnet officiellt?

Jag ser att Lantmäteriets nuvarande kartor använder stavningen Frescati, men så vitt jag vet har det fastställda järnvägsnamnet för hållplatsen alltid varit Freskati. Det skulle förvåna mig om SL Bansystem (eller vad infrastrukturförvaltaren hette på 90- och 00-talet) verkligen brydde sig om att hos tillsynsmyndigheten Järnvägsinspektionen/Järnvägsstyrelsen få namnet ändrat från Freskati till Frescati.

Namnet är ju dock fel från början. Det kommer från att kung Gustav III gjorde en resa till Italien, där han bland annat besökte staden Frascati. Han besökte för övrigt också städerna Albano och Tivoli, namn som ju också används för trakter kring Brunnsviken.
/up

Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 27

av Eje Larsson, Friday, September 16, 2022, 19:50 (801 dagar sedan) @ Thomas Tell

Jag bara angav det som står i passagerarräkningen som jag har i en pärm.

Björn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Eje Larsson, Friday, September 16, 2022, 19:56 (801 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Sveriges kommunikationer stavar Freskati.

Björn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Max Goldschmidt, Friday, September 16, 2022, 22:27 (800 dagar sedan) @ Eje Larsson

Fram till 1920 stavades Freskati med c i stationsförteckningen men med k i tabell 94 i Sveriges Kommunikationer. 1923 juni är det k i bägge fallen. Saknar uppgifter för åren 1921-22.

Björn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Bengt H, Friday, September 16, 2022, 22:52 (800 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Fram till 1920 stavades Freskati med c i stationsförteckningen men med k i tabell 94 i Sveriges Kommunikationer. 1923 juni är det k i bägge fallen. Saknar uppgifter för åren 1921-22.

Juni 1921: Freskati

[image]

Björn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Max Goldschmidt, Friday, September 16, 2022, 23:53 (800 dagar sedan) @ Bengt H

Vad står i stationsförteckningen?

FrescatiBjörn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Max Goldschmidt, Saturday, September 17, 2022, 12:34 (800 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Frescati, precisering efter fördjupad koll i SvK:
annonserad 19 dec 1885 med c.
k i tidtabell 94 9 okt 1915. c i stationsförteckningen. Dock troligen k 2 okt eftersom SJ bihangsorder 296 anger tillägg av Djursholms för stationerna Ösby och Danderyd från 1 okt. Saknar SvK 2 okt.

FrescatiBjörn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Peter Bolin, Saturday, September 17, 2022, 21:38 (799 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Det kan noteras att det står Frescati med c på Sigge Cronstedt-kuren. Den bör vara från ca 1920. Stavningen vid den tiden verkar ha varit vacklande.

Jag har nu plockat fram ett SL-kodblad gällande från och med den 1 januari 1975 ur min samling. Rubriken är Stationer vid SL spårbunden trafik i bokstavsordning efter förkortning – Omfattar såväl befintliga som planerade stationer.

Frescati är här stavat Freskati med k, precis som jag minns från den skylt som fanns vid hållplatsen då. Förkortningen är FKT, och stationskoden är 712, där siffran 7 står för Roslagsbanan. Noterbart är att SL inte gjorde någon åtskillnad mellan stationer och hållplatser vid den här tiden. Allting är rubricerat stationer.

/Peter Bolin

FrescatiBjörn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Överkörmästaren, Saturday, September 17, 2022, 21:51 (799 dagar sedan) @ Peter Bolin

Ja och efter detta behöll hållplatsen sitt ”k” tills den upphörde. Plankorsningen ”Vsi, Freskati” finns dock fortfarande kvar - men inte så länge till:

[image]

Björn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Bengt H, Sunday, September 18, 2022, 11:39 (799 dagar sedan) @ Max Goldschmidt

Vad står i stationsförteckningen?

Även där står det Freskati

Och ute i verkligheten..

av David Sohlberg, Tuesday, September 20, 2022, 19:58 (797 dagar sedan) @ Överkörmästaren

.. var namnet Frescati. Här enligt en bild från 13 juni 2009 (vilket väl t o m var sista dagen med uppehåll för resandeutbyte?).

[image]

Björn Alnebos - - - – Frescati, Freskati, Frascati

av Alex, Tuesday, September 20, 2022, 21:22 (796 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

Sedan har vi franska Bellevue parken som än idag erbjuder vackra utsikter över järnvägen.

[image]

Och ute i verkligheten..

av Göran Kannerby, Wednesday, September 21, 2022, 12:20 (796 dagar sedan) @ David Sohlberg

Och att det skyltades Frescati vill jag också minnas ända från 1981.

Och ute i verkligheten..

av Max Goldschmidt, Wednesday, September 21, 2022, 16:53 (796 dagar sedan) @ David Sohlberg

Ny koll visar att Frescati annonserades Frescati i Tågtider Resplus från 12 juni 2005 fram till nedläggningen 12 juni 2009.
Tack för den fina finita bilden som illustrerar när forumet är som bäst!