Märklig lykta (Historiskt material)

av Emelie, Tuesday, September 27, 2022, 15:44 (924 dagar sedan)

Hej,

Järnvägsmuseet har den här lyktan av okänd typ i samlingen. Den kommer från SJ Huvudverkstad i Örebro. Den verkar ha kommit till museet 1963. Den är liksom flera signallyktor i samlingen märkt "Modell" med röd färg. Min första fundering är hur dessa modeller har använts, ifall de användes som mallar för serietillverkning på huvudverkstan eller om de skickades ut till olika verkstäder så att de fick tillverka sina egna lyktor?

Lyktan sitter på ett rör, det har ett insläpp för tilluft undertill (där snöret till etiketten är fäst), ett finmaskigt nät istället för glas, en bränslebehållare och upptill är det en utbuktning som plats för lågan, därav toppen. Vi spekulerar lite kring ifall den har varit handhållen, eller om den ska sitta någonstans. Den är ganska smidig att hålla i handen som en äldre typ av ficklampa. Anledningen till att den saknar glas kan vara att det skulle riskera att stötas sönder under hanteringen. Kan den ha använts på t.ex. en verkstad för att komma åt och lysa upp i trånga utrymmen under exempelvis ånglok? Är det någon här som sett något liknande eller som kan verifiera eller avfärda våra spekulationer? Det vore väldigt hjälpsamt i så fall.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Mvh,
Emelie Björk

Märklig lykta

av Micke Carlsson, Tuesday, September 27, 2022, 17:40 (924 dagar sedan) @ Emelie

Min första tanke går till någon sorts lykta för en hästdragen droska.

Märklig lykta

av HP, Tuesday, September 27, 2022, 20:45 (924 dagar sedan) @ Micke Carlsson

Min första tanke går till någon sorts lykta för en hästdragen droska.

Spontat tror jag inte det. Den är så liten. Har själv hållt i den och får känslan av ficklampa för trånga utrymmen./HP

Märklig lykta

av Anders Järvenpää, Tuesday, September 27, 2022, 17:54 (924 dagar sedan) @ Emelie

Jag har troligen fullständigt fel men jag funderar närmast på lykta för vattenståndsglas på ånglok. De brukar ju skärma av ljuset i mycket hög grad för att undvika bländning.

Kan bränslet tänkas ha varit rovolja med tanke på det synnerligen enkla utförandet?

Märklig lykta

av HP, Tuesday, September 27, 2022, 20:46 (924 dagar sedan) @ Anders Järvenpää

Jag har troligen fullständigt fel men jag funderar närmast på lykta för vattenståndsglas på ånglok. De brukar ju skärma av ljuset i mycket hög grad för att undvika bländning.

Kan bränslet tänkas ha varit rovolja med tanke på det synnerligen enkla utförandet?

Intressant tanke! Mycket troligt till och med!/HP

Märklig lykta

av Anders Sandgren, Wednesday, September 28, 2022, 09:46 (923 dagar sedan) @ HP

Intressant tanke! Mycket troligt till och med!/HP

Det finns ju även ett hål som nog passar till den hållare som finns invid vattenståndsglaset på museets äldre lok, t.ex Göta & Breda. Handtaget gör att den ganska lätt kan hanteras och nog även användas som ficklampa.

Märklig lykta - modell/prototyp

av Sven A, Wednesday, September 28, 2022, 08:42 (923 dagar sedan) @ Emelie

Ordet modell får mig att fundera lite, kan det ha använts i dåtid, som det nutida ordet "prototyp"?
Dvs ett förslag till en lösning som aldrig blev utförd?
Gör man en synonymsökning på ordet modell kommer prototyp som en tolkning.

Märklig lykta - modell/prototyp

av Anders Jansson, Wednesday, September 28, 2022, 09:56 (923 dagar sedan) @ Sven A

I järnvägens barndom var det inte ovanligt med "modell" i stället för ritning som förlaga vid tillverkning av olika objekt. Dessa modeller sändes till distriktsverkstäderna (de som senare blev huvudverkstäder) med uppdrag att tillverka angivet antal av objektet ifråga.

Vid statsbanornas första beställningar av vagnar från inhemska verkstäder var det vanligt att de skulle utföras helt lika "modellvagnar" (befintliga vagnar av Lauensteins tillverkning) som ställdes till tillverkarens förfogande.

[x]
[*]