Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ (Järnvägs- och Museiföreningar)

av Micke D, Saturday, October 01, 2022, 15:21 (912 dagar sedan)

Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ, Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum.

”Efter en svårforcerad uppförsbacke från Bälgvikens station, till dess att stigningen planar ut invid Harsjöns vackra strand och f.d. station, kan en ljusning äntligen skönjas. Vi kan stanna till ett litet tag och njuta av utsikten och känna malmtågens historiska triumf, när de med nytt vatten i tendern kunde fortsätta sin resa utmed TGOJ spåren”

Det har absolut varit lite tyst från föreningen, vilket vi beklagar. Dock så har mycket gjorts på olika plan och fokus har legat på att arbeta i kapp och hitta former för verksamheten i stort och smått.

Som i alla föreningar är medlemmarna en viktig förutsättning för verksamheten och vi är nu äntligen framme att kunna uppdatera medlemmarna på vad som hänt och sker.

- Du som Är eller har varit medlem i GBBJ och läser detta, får mer än gärna uppdatera oss så medlemsregistret kan ses över, och framför allt säkerställa att Du erhåller medlemsinformationen.

- Är Du som ännu inte är medlem i GBBJ intresserad att kliva ombord och hänga med, så är du varmt välkommen att registrera dig som medlem redan nu inför 2023!

Skicka ett mail med namn, adress, telefonnummer från den mailadress du önskar erhålla info via primärt, till medlem.gbbj (snabel a) gmail.com
Eller ring/skicka sms till 070 328 72 12 (Mikael Däckfors)

Bästa GBBJ Hälsningar via Jan-Erik Hedlöf, Lars Åhlström och Mikael Däckfors

[image]
Foto: Jan-Erik Hedlöf med ett GBBJ tåg vid Harsjöns strand

Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ

av Conny Sernfalk, Saturday, October 01, 2022, 20:59 (911 dagar sedan) @ Micke D

Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ, Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum.

”Efter en svårforcerad uppförsbacke från Bälgvikens station, till dess att stigningen planar ut invid Harsjöns vackra strand och f.d. station, kan en ljusning äntligen skönjas. Vi kan stanna till ett litet tag och njuta av utsikten och känna malmtågens historiska triumf, när de med nytt vatten i tendern kunde fortsätta sin resa utmed TGOJ spåren”

Det har absolut varit lite tyst från föreningen, vilket vi beklagar. Dock så har mycket gjorts på olika plan och fokus har legat på att arbeta i kapp och hitta former för verksamheten i stort och smått.

Som i alla föreningar är medlemmarna en viktig förutsättning för verksamheten och vi är nu äntligen framme att kunna uppdatera medlemmarna på vad som hänt och sker.

- Du som Är eller har varit medlem i GBBJ och läser detta, får mer än gärna uppdatera oss så medlemsregistret kan ses över, och framför allt säkerställa att Du erhåller medlemsinformationen.

- Är Du som ännu inte är medlem i GBBJ intresserad att kliva ombord och hänga med, så är du varmt välkommen att registrera dig som medlem redan nu inför 2023!

Skicka ett mail med namn, adress, telefonnummer från den mailadress du önskar erhålla info via primärt, till medlem.gbbj (snabel a) gmail.com
Eller ring/skicka sms till 070 328 72 12 (Mikael Däckfors)

Bästa GBBJ Hälsningar via Jan-Erik Hedlöf, Lars Åhlström och Mikael Däckfors

[image]
Foto: Jan-Erik Hedlöf med ett GBBJ tåg vid Harsjöns strand

Det här var sannerligen en mycket positiv information. Det är naturligtvis en inre angelägenhet för GBBJ medlemmar och årsmöte vad ett samarbete mellan GBBJ och FSVJ kan innebära och utvecklas till. Men genom information ges chansen att bli medlem och påverka vad som händer med GBBJ (= väl inarbetat i bl.a den egna kommunen), lokmuseet i Grängesberg och en ytterst värdefull samling av TGOJ materiel inte minst på loksidan.

E 1103 Grängesberg ca 1993. loket hade varit påeldat under en längre tidsperiod den vintern och användes av GBBJ för växling. Bangården var t.ex full av rullande materiel som skulle dras fram för bl.a. skrotning. Växling med TGOJ M3 49 förekom även.
[image]

Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ

av Granis, Sunday, October 02, 2022, 11:03 (911 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Hmmm… Nu kanske du sitter inne med mer info än vad som -i klartext iallafall- framkommer här, men ”…ett samarbete mellan GBBJ och FSVJ” är precis vad jag hoppas på också. Även om det antytts andra saker av andra på andra forum (vad jag skulle önska innerst inne, eller nåt sånt…)

Saken är ju den att ”gammeltågsbranschen” blivit mer komplex under senare år (den också). Plus vidhängande problem med nyrekryteringar och engagemang som all ideell verksamhet lider av.

Nu förenklar jag, men borta är tiderna då man kunde ”…snacka med SJ´s distriktschef och få låna en bana att köra på”. Och fordonen man fått tag på -t o m ångloken- var slitna men körbara. Typ. Nu har tidens tänder och tuffare myndighetskrav inte minst gjort tillvaron svårare.

Då måste man samverka och dela med sig. Av ”best practises” inte minst. Att få ta del av varandras erfarenheter, både bra och dåliga så de sistnämnda slipper upprepa sig. Detta kan ske bilateralt mellan enskilda föreningar och banor, men framförallt borde det kunna ske genom JHRF och MRO. De som tycker att ”… så gjorde vi själva 1983 och så ska vi göra igen..” har fel ;-)


/ L G

Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ

av Conny Sernfalk, Sunday, October 02, 2022, 13:01 (911 dagar sedan) @ Granis

Hmmm… Nu kanske du sitter inne med mer info än vad som -i klartext iallafall- framkommer här, men ”…ett samarbete mellan GBBJ och FSVJ” är precis vad jag hoppas på också. Även om det antytts andra saker av andra på andra forum (vad jag skulle önska innerst inne, eller nåt sånt…)

Jag har ingen ytterligare kunskap än vad som framkommer i texten. När både personer från GBBJ och FSVJ kassör gemensamt gör ett uttalande i flera forum tar jag det för givet att båda föreningarna fört samtal om samarbete.
GBBJ är en ideell förening och såsom alla ideella föreningar har medlemmar inflytande bl.a genom årsmöte där större frågor behandlas.
Jag vill inte antyda/spekulera om något annat. Det är en sak för GBBJ och dess medlemmar och ev. förändringar / beslut lär visa sig så småningom.

Ska jag tycka något är att det varit positivt att GBBJ faktiskt har en fungerande verksamhet genom bl.a dagligt öppethållande (under sommaren) av Järnvägsmuseet i Grängesberg. Även upprustningsarbetet av M3t71 även om jag inte är insatt vad som hänt sedan sist.
Det som inte gagnar branschen eller GBBJ är att jämföra hur det fungerande för 30-40 år sedan när verksamheten stod på topp med upprustningar av rullande materel, reseverksamhet, resurser till Museet i Grängesberg.
Det är andra tider nu som många föreningar erfarit. Kan GBBJ i nuläget vidmakthålla lokmuseet i Grängesberg kanske det är gott nog.
Naturligtvis är det också mycket positivt med eventuellt samarbete mellan GBBJ och FSVJ.

Till nuvarande och nya medlemmar i GBBJ

av Granis, Sunday, October 02, 2022, 13:05 (911 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

"Tummen upp" på allt där!

/ L G :-)

[x]
[*]