Kinnekullebanan 1975 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Sunday, October 09, 2022, 00:38 (811 dagar sedan)

Jag lade i augusti ut En tur till Oslo 1975, returresan från Oslo slutade på kvällen 8 augusti i Uddevalla.

[image]
Nästa morgon 9 augusti 1975 skulle detta tåg ta oss mot Vänersborg och Herrljunga.

[image]
Tidtabellen där tågnummer och fordon är redovisade, det är 2363X på vänstra sidan som är vårt tåg.

[image]
I Öxnered kopplades Hc-loket med tillhörande personvagn av, oklart för mej hur den manövern gick till. Tåget har här passerat spårkorset med f d BJ och Hc:n är fortfarande framför X5:an. På bilden från Uddevalla ges intryck av att man placerat slutsignalerna på passvagnen som en förberedelse för rundgång och återvändande mot Uddevalla(?).

[image]
Nästa bild är i Herrljunga där vi ska byta till rälsbuss tillbaka mot Håkantorp och sedan mot Lidköping.

[image]
Y7 1205 i 2304Y Herrljunga-Lidköping stod sist i föregående tidtabellsuppslag.

[image]

[image]
Vedum

[image]
Vara

[image]
Stora Levene, jag har markerat att stationshuset inte fanns kvar i tidtabellsboken.

[image]
Smedtofta

[image]
Järpås

[image]
Lovene

[image]
Lidköping Esplanaden

[image]
Lidköping

[image]
Lidköping med vårt nästa tåg

[image]
Lokomotor i Lidköping

[image]
Källby

[image]
Blomberg

[image]
Trolmen

[image]
Hällekis

[image]
Forshem, ser möjligen ut att ligga kvar en rest av den smalspåriga linjen mot Gössäter och Skara till vänster i bilden.

[image]
Mariestad

[image]
Lyrestad

[image]
Hova

[image]
Gårdsjö

[image]
Finnerödja

[image]
Laxå, där vi lämnade rälsbussarna trots att dessa fortsatte till Hallsberg.

[image]
Istället steg vi på detta tåg för vidare resa till och tågbyte i just Hallsberg.
Bytet var gissningsvis föranlett av att vi skulle fortsätta söderut från Hallsberg till Skövde med tåg som inte stannade i Laxå och att rälsbusståget blev förbigånget av tåget på bilden och inte skulle hinna till bytet. Fortsättningen får jag dock återkomma till vid senare tillfälle.

Kinnekullebanan 1975

av Calle Wickberg, Sunday, October 09, 2022, 01:35 (811 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Stora Levene, jag har markerat att stationshuset inte fanns kvar i tidtabellsboken.

Ändå har du fått med stationshuset på bild. Det byggdes nämligen ett nytt ungefär i samma veva som breddningen och detta revs på tidigt 1980-tal. Det är det lilla tegelhuset med snedtak som skymtar till vänster.

[image]
Forshem, ser möjligen ut att ligga kvar en rest av den smalspåriga linjen mot Gössäter och Skara till vänster i bilden.

Ja. Dessa låg kvar ända till 1985.

För övrigt - TACK! Detta gjorde hela helgen för mig. Detta är ju "hemmaplan" för mig och jag kan inte få nog av bra bilder från kinnekullebanan tagna mellan säg 1950 och 2000...

Länkar till inlägg som jag gjort tidigare, där jag skannat tidtabellsboken del A för banan. Man kanske kan se bilderna du tagit som illustrationer till linjebeskrivningen? ;-)

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=209823

Kinnekullebanan 1975

av sepernik, Sunday, October 09, 2022, 16:32 (811 dagar sedan) @ Calle Wickberg

Ändå har du fått med stationshuset på bild. Det byggdes nämligen ett nytt ungefär i samma veva som breddningen och detta revs på tidigt 1980-tal. Det är det lilla tegelhuset med snedtak som skymtar till vänster.

Tack, vi gjorde en rusning ut vid de flesta stoppen, hann tydligen inte med att helt uppfatta sammanhanget, vad man kan ana av det nya stationshuset på min bild är det byggt i tidstypisk stil som jag borde känt igen. Men då Stora Levene var nedgraderat från station 1962 antar jag att byggnaden inte användes 1975. På banvakt.se finns en bra bild av det nya stationshuset i förvånansvärt blygsam storlek.

Länkar till inlägg som jag gjort tidigare, där jag skannat tidtabellsboken del A för banan. Man kanske kan se bilderna du tagit som illustrationer till linjebeskrivningen? ;-)

https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=209823

Tack för länken, tycker att jag följer det mesta på forumet men denna hade gått mej förbi;-) .

Kinnekullebanan 1975

av Jöran Johansson, Sunday, October 09, 2022, 17:44 (811 dagar sedan) @ Calle Wickberg

[image]

Ärendet om ny stationsbyggnad diariefördes tidigt 1955, så det är väl troligt att man hann att uppföra denna blygsamma byggnad samma år. Eller också hann man inte.

Kinnekullebanan 1975

av Ola Almquist, Sunday, October 09, 2022, 18:32 (811 dagar sedan) @ Jöran Johansson

[image]

Ärendet om ny stationsbyggnad diariefördes tidigt 1955, så det är väl troligt att man hann att uppföra denna blygsamma byggnad samma år. Eller också hann man inte.

Det var under uppförande i maj 1956 och planerades vara färdigställt till den 1 augusti enligt en skrivelse som jag visar bild på i den tidigare tråden.

Kinnekullebanan 1975

av Tågmupp2, Sunday, October 09, 2022, 08:35 (811 dagar sedan) @ sepernik

Många tack för trevliga bilder på miljöer och enl mig Sveriges finaste/snyggaste fordon på många utav bilderna.🤝

Kinnekullebanan 1975

av ynf, Sunday, October 09, 2022, 12:12 (811 dagar sedan) @ sepernik

Angående bilden från Blomberg, parksoffan, var det en modell som EJ använde som en standardmodell?. BJ hade en sådan modell ut efter banan Göteborg-kil. Gavlarna är gjutna som trädgrenar(tillverkare?).

Kinnekullebanan 1975

av sepernik, Sunday, October 09, 2022, 16:58 (811 dagar sedan) @ ynf

Angående bilden från Blomberg, parksoffan, var det en modell som EJ använde som en standardmodell?. BJ hade en sådan modell ut efter banan Göteborg-kil. Gavlarna är gjutna som trädgrenar(tillverkare?).

Roligt att du ställer frågan då jag inte förut noterat bänkens utseende.
[image]
Mer än så här får jag inte ut av fotot från Blomberg, dock fullt tillräckligt för att se att det är motsvarande gavlar som på en soffa jag själv har.

[image]
Soffan följde för 25 år sen med vårt sommarställe strax söder om Ljungskile. I somras gjorde en av döttrarna iordning soffan på nytt. Bägge gavlarna är identiska (har grunnat på om de finns i höger- och vänstervarianter) och saknar all uppgift om tillverkare.

Alltemellanåt ser jag exemplar av dessa. I Regementsparken i Uddevalla finns t ex ett antal. Vore spännande att få veta mer om ursprunget. Gissar, men om modellen vore framtagen för BJ (eller allmänt järnvägsbruk) borde väl designen innehållit något järnvägsanknutet?

Kinnekullebanan 1975

av montfrooij, Thursday, October 13, 2022, 16:20 (807 dagar sedan) @ sepernik

Beautiful images (as always) :) from a line that I have visited quite often recently.