Smalspåriga personvagnar: LSSJ (del 2) (Järnväg allmänt)
Hej igen!
Först och främst: Tyvärr har forumets senaste uppgradering gjort att alla bilder numera tvångskrymps till ca 800px bredd, vilket gör att det ganska meningslöst att försöka visa detaljer på några av bilderna i inlägget...
Hursomhelst, den här gången har vi hamnat i Skara och ska fortsätta med vår genomgång av vagnarna vid LSSJ. Även om det förra inlägget om LSSJ slutar år 1902 med försäljningen av HLJ kommer vi att backa bandet lite och börja inlägget några år tidigare än så.
Lidköping-Skara-Stenstorps Järnväg (del 2)
Efter invigningen av LSSJ byggs det anslutande järnvägar åt nästan alla håll från både Lidköping och Skara. Det visar sig dock snart att de nya järnvägarna blir svåra konkurrenter till LSSJ och när jätten VGJ invigs kring sekelskiftet blir det än värre. I östra änden av banan får man dessutom år 1904 ytterligare konkurrens när Skövde-Axvalls Järnväg invigs. LSSJ är från början en stor motståndare till järnvägen men med tiden förbättras relationen mellan bolagen, bland annat införs samtrafik för att man gemensamt ska ha en chans att konkurrera med VGJ.
Efter att VGJ omkring år 1905 dragit sig ur projektet Skara-Timmersdala Järnväg involveras istället LSSJ. STJ har inga egna fordon, inför invigningen år 1909 tecknar man därför avtal om att LSSJ ska sköta trafikeringen av banan. Trots storslagna planer på förlängning av banan åt olika håll visar sig trafiken snabbt vara så olönsam att LSSJ säger upp avtalet redan år 1915.
Trots att VGJ tidigt visar intresse för att köpa LSSJ dröjer det till år 1916 innan man lyckas komma överens med Skara stad om att förvärva stadens aktieinnehav och därmed bli majoritetsägare i bolaget. LSSJ drivs i fortsättningen som ett dotterbolag till VGJ, men även under den nya ägarens ledning har man svårt att få någon ordentlig lönsamhet i trafiken. Fortfarande i början av 1920-talet har banan bara 15 kg/m räls och ekonomin är under alla åren synnerligen ansträngd.
Som vi nämnt i vårt förra inlägg slås de båda ekonomiskt svaga bolagen SAJ och LSSJ ihop år 1935. I samband med det ändras även betydelsen av signaturen LSSJ till att istället uttydas ”Lidköping -Skövde & Stenstorps Järnvägar”. Trafiken läggs om så att merparten av alla persontåg i fortsättningen går till Skövde, medan godstrafiken fortsatt går till Stenstorp.
Banan förstatligas tillsammans med moderbolaget VGJ den 1 juni 1948. Efter att Lidköping fått normalspårsanslutning reduceras trafiken på LSSJ enormt, redan på 1950-talet övergår godstrafiken på banan till att vara behovsanpassad. År 1961 läggs godstrafiken öster om Skara ned samtidigt som persontrafiken på hela banan upphör. Några få godståg körs på sträckan Lidköping-Skara fram till år 1966 varefter banan rivs upp.
Till att börja med
Dessa båda bilder tagna på stationer på HLJ/VGJ valde vi att inte använda i det första inlägget om LSSJ eftersom vi har haft svårt att datera dem. Vi har trott att bilderna kanske skulle vara tagna efter delningen år 1902, men ju mer man detaljstuderar dem så upptäcker man fler och fler detaljer som omkullkastar den teorin. Eftersom bilderna är så pass intressanta väljer vi ändå att visa dem här, även fast de borde varit med i den förra delen om LSSJ/HLJ.
Ett blandat tåg i Lovene. Notera sommarvagnen byggd av en godsfinka.
Vi har några få ledtrådar som kan datera bilden:
- Närmast i bild syns HLJ 402 märkt ”F” uppe i högra hörnet. Det gör att bilden är tagen efter år 1894.
- Alla vagnarna har plåtklädsel och lanternintak, men fortfarande bara ett fotsteg vilket borde innebära att de fortfarande inte fått nya större hjul. Därmed bör vara tagen före år 1900.
- Mitt på stationshuset syns isolatorerna för telegrafledningarna, men på gaveln sitter det ytterligare isolatorer. Har stationen därmed fått el indraget? Någon som vet när det sker?
- Stationsnamnet är fortfarande gammalstavat, alltså bör bilden vara tagen före 1910?
- Det finns en obekräftad uppgift på att bilden ska vara tagen år 1899.
Sammantaget gör det att vi tror att bilden är tagen på LSSJ-tiden, dvs före år 1902.
Ett blandat tåg i Arentorp på VGJs linje Håkantorp-Tumleberg, som först LSSJ och senare HLJ trafikerar. Sannolikt är personvagnarna samma tre som på bilden ovan.
Ledtrådar för när bilden är tagen är följande:
- Håkantorp-Tumleberg invigs år 1900 vilket därmed bestämmer när bilden tidigast kan vara tagen.
- Vagnarna har fått dubbla fotsteg, sannolikt en följd av att vagnarna har fått nya större hjul.
- Stationshuset är fortfarande inte panelklätt. Nybyggda timmerhus brukar behöva stå och ”sätta sig” i några år innan panelen spikas på.
- Vagnarna passar inte in på någon av HLJs vagnar.
Det sista argumentet talar därför för att sannolikt även denna bild tagen på LSSJ-tiden, kanske det första året med trafik på bandelen.