ATC på Banverkets banor? (Bana)

av 218, Saturday, March 28, 2009, 09:56 (5820 dagar sedan)

En kollega på Banverket berättade igår att det fr.o.m månadsskiftet maj/juni är förbud att framföra dragfordon på Banverkets spår utan ATC (tillfälligt ur bruk måste ju rimligtvis medges). Lät ju lite illavarslande! Är det någon som kan lägga ut texten kring detta om det är riktigt och vad det i så fall kommer att innebära för framtida utfärder på BV spår med våra ångdrivna vänner? Jag har inte sett någon diskussion om detta vare sig på detta eller något annat forum tidigare vilket förvånar mig om det här skulle stämma!

218

ATC på Banverkets banor?

av Micke Carlsson, Saturday, March 28, 2009, 10:03 (5820 dagar sedan) @ 218

Järnvägsstyrelsens avskedspresent var ett förslag till ny föreskrift med den innebörden, men något beslut från Transportstyrelsen syns ännu inte till.

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Saturday, March 28, 2009, 10:47 (5820 dagar sedan) @ 218

En kollega på Banverket berättade igår att det fr.o.m månadsskiftet maj/juni är förbud att framföra dragfordon på Banverkets spår utan ATC (tillfälligt ur bruk måste ju rimligtvis medges). Lät ju lite illavarslande! Är det någon som kan lägga ut texten kring detta om det är riktigt och vad det i så fall kommer att innebära för framtida utfärder på BV spår med våra ångdrivna vänner? Jag har inte sett någon diskussion om detta vare sig på detta eller något annat forum tidigare vilket förvånar mig om det här skulle stämma!

218

JHRF har skrivit ett remissyttranden efter ett eget, internt remissande inom JHRF:s föreningar.

Ämnet har diskuterats både här och i Postvagnen.

Förslaget innebär inte ett totalstopp men däremot ett väldigt tillkrånglat förfarande. Vi, museiföreningarna, kan begära dispens för att få framföra våra fordon utan ATC på ATC-banor men det blir ingen generell dispens utan det måste sökas en för varje färd!

Ami
JHRF sekreterare

ATC på Banverkets banor?

av J Hjelm, Saturday, March 28, 2009, 12:31 (5820 dagar sedan) @ Ami

Förslaget innebär inte ett totalstopp men däremot ett väldigt tillkrånglat förfarande. Vi, museiföreningarna, kan begära dispens för att få framföra våra fordon utan ATC på ATC-banor men det blir ingen generell dispens utan det måste sökas en för varje färd!

Ami
JHRF sekreterare

Tjaaa... Ska vi vara petiga så har inget beslut tagits om dispens heller... Och vi vet inte heller hur det kommer att se ut med hur dispens skall sökas.

ATC på Banverkets banor?

av 218, Saturday, March 28, 2009, 12:32 (5820 dagar sedan) @ Ami

Det är givetvis ett elände även om man har möjlighet att söka dispens! Hur lång tid kan man tro att en sådan dispensansökning kan ta att hantera? Ett år? Två år?:-(

Annars så tror jag att den stundande avregleringen av persontrafiken, med början redan på helgerna i sommar vad gäller chartertåg, kan innebära en synnerligen välkommen möjlighet för många smarta föreningar till en välbehövlig påfyllning av respektives kassakistor! Det skulle ju verkligen vara mumma om avregleringen kom just museiföreningarna tillgodo på detta sätt! Jag är övertygad om att här finns stora möjligheter!;-)

218

ATC på Banverkets banor?

av Micke Carlsson., Saturday, March 28, 2009, 12:33 (5820 dagar sedan) @ J Hjelm

Har det tagits något beslut alls? Har inte hört något...

ATC på Banverkets banor?

av J Hjelm, Saturday, March 28, 2009, 12:39 (5820 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Har det tagits något beslut alls? Har inte hört något...

Man haar på Tps inte ens hunnit titta´på remissvaren, vilket är lite förvånande med tanke på hur kort tid som återstår till föreskriften föreslås träda i kraft.

ATC på Banverkets banor?

av 218, Saturday, March 28, 2009, 13:36 (5820 dagar sedan) @ J Hjelm

Kikade lite på TPS hemsida och det är helt klart ett jättepaket som skall börja gälla fr.o.m månadsskiftet maj/juni! Man har tydligen precis genomfört en landsomfattande infotuné om vad som kommer att gälla. Kanske någon har varit på en sådan och fått mer kött på benen?

218

ATC på Banverkets banor?

av 218, Saturday, March 28, 2009, 13:46 (5820 dagar sedan) @ Ami

Men att man kan söka dispens innebär väl inte också med automatik att man också får dispens? Vilka villkor ska uppfyllas för att man ska kunna få dispens? Sedan det här med att det blir så tillkrånglat kanske i paraktiken också innebär att man inte kan få dispens...och det kanske också är det som är meningen!

Sedan kan man ju givetvis vända och vrida på den här frågan och tycka att det kanske är sundare att inte medvetet försöka få dispens för att sänka säkerhetsnivån, utan istället ta fram en lämplig utrustning för de museala dragfordonen, kanske inte ens en hel ATC utan en utrustning tillräcklig för att tillgodose TPS krav på en miniminivå av ATC?

Det kanske är det som TPS tillkrånglade regelverk vill få oss att egentligen tycka och göra? Sådana här utrustningar kanske kan göras mobila i bemärkelsen att man kan flytta dem mellan fordonen? Men som sagt om det här blir verklighet redan om två månader så kan man ju säga att vi nu inte är ute tio över tolv utan snarare halvett!

218

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Saturday, March 28, 2009, 13:59 (5820 dagar sedan) @ 218

Men att man kan söka dispens innebär väl inte också med automatik att man också får dispens? Vilka villkor ska uppfyllas för att man ska kunna få dispens? Sedan det här med att det blir så tillkrånglat kanske i paraktiken också innebär att man inte kan få dispens...och det kanske också är det som är meningen!

Sedan kan man ju givetvis vända och vrida på den här frågan och tycka att det kanske är sundare att inte medvetet försöka få dispens för att sänka säkerhetsnivån, utan istället ta fram en lämplig utrustning för de museala dragfordonen, kanske inte ens en hel ATC utan en utrustning tillräcklig för att tillgodose TPS krav på en miniminivå av ATC?

Det kanske är det som TPS tillkrånglade regelverk vill få oss att egentligen tycka och göra? Sådana här utrustningar kanske kan göras mobila i bemärkelsen att man kan flytta dem mellan fordonen? Men som sagt om det här blir verklighet redan om två månader så kan man ju säga att vi nu inte är ute tio över tolv utan snarare halvett!

218

Nej, ingen kan lova att dispensansökan går igenom och handläggningstiderna torde bli allt annat än korta.

Att införa detta nu är inte särskilt smart, eller egentligen kanske det är det...beroende på hur man ser det, men vi står inför att införa ERTMS och varför ska man då tvinga in ett system som är på utgående?! Det är en ganska intressant fråga faktiskt!

ATC på Banverkets banor?

av S-O Strand, Saturday, March 28, 2009, 14:39 (5820 dagar sedan) @ Ami

218

Nej, ingen kan lova att dispensansökan går igenom och handläggningstiderna torde bli allt annat än korta.

Att införa detta nu är inte särskilt smart, eller egentligen kanske det är det...beroende på hur man ser det, men vi står inför att införa ERTMS och varför ska man då tvinga in ett system som är på utgående?! Det är en ganska intressant fråga faktiskt!

System H och M kommer nog att finnas kvar ytterligare 10-15 år (kanske mer) på många banor.

St

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Saturday, March 28, 2009, 16:07 (5820 dagar sedan) @ S-O Strand

System H och M kommer nog att finnas kvar ytterligare 10-15 år (kanske mer) på många banor.

St

Jo visst men det som ä intressant i konsekvensutredningen som JvS beställde sägs inget om konsekvenser, exempelvi ekonomiska, för museiföreningarna. Den focuserar på de komersiella järnvägsföretagen och egentligen är ju inte de så konstigt. Fö föreningarnas del blir det nästan bara stora kostnader.

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Saturday, March 28, 2009, 16:09 (5820 dagar sedan) @ Ami

Ops, såg att det fattas en del bokstäver här och där!
Sitter och ammar samtidigt så då kan det bli så... Enhandsskrivning. :-)
Peta in bokstäver på lämpliga ställen så blir det nog rätt! :-)

vad mysigt

av Morshyttan, Saturday, March 28, 2009, 18:10 (5820 dagar sedan) @ Ami

kan väl inte låta bli att få lyckönska omständigheterna mitt i alla remissyttranden och pappershögar:-) :-)

hälsar staffan g från ett morshyttan i samma situation :-) ;-) :-D

ATC på Banverkets banor?

av MM, Saturday, March 28, 2009, 18:15 (5820 dagar sedan) @ 218

218

Om man vill så går det väl att väcka opinion genom att vid arrangemang utlova "ånglok om ATC-dispens erhålls, annars el/diesellok"?

En dispensvariant vore väl att få köra med ett ånglok framför ett atc-utrustat el/diesellok (som mest bara är aktiverat och bemannat men inte driver (om det inte skulle behövas))? Kan man "säga åt" ATC-utrustningen att korta av alla sträckor med en loklängd?

ATC på Banverkets banor?

av MM, Saturday, March 28, 2009, 18:23 (5820 dagar sedan) @ Ami

St

Jo visst men det som ä intressant i konsekvensutredningen som JvS beställde sägs inget om konsekvenser, exempelvi ekonomiska, för museiföreningarna. Den focuserar på de komersiella järnvägsföretagen och egentligen är ju inte de så konstigt. Fö föreningarnas del blir det nästan bara stora kostnader.

Hur är formuleringen av deras uppdrag? Om det skulle vara så att endast den komersiella trafiken nämns i deras uppdrag så skulle de ju tyvärr faktiskt göra fel om de ändå tar hänsyn till museitrafiken, eller?

En intressant fråga är om man kan få någon "generell kulturmyndighet" att ta på sig att knuffa på transportstyrelsen och/eller de som formulerar transportstyrelsen?

ATC på Banverkets banor?

av Överkörmästaren @, Saturday, March 28, 2009, 18:30 (5820 dagar sedan) @ MM

218

Om man vill så går det väl att väcka opinion genom att vid arrangemang utlova "ånglok om ATC-dispens erhålls, annars el/diesellok"?

En dispensvariant vore väl att få köra med ett ånglok framför ett atc-utrustat el/diesellok (som mest bara är aktiverat och bemannat men inte driver (om det inte skulle behövas))? Kan man "säga åt" ATC-utrustningen att korta av alla sträckor med en loklängd?

Spelar ingen roll; du kan ändå inte säga åt den att tolka signalbeskedet "stopp" som "kör" (när första loket passerar går ju signalerna till stopp).

vad mysigt

av Ami, Saturday, March 28, 2009, 20:52 (5820 dagar sedan) @ Morshyttan

kan väl inte låta bli att få lyckönska omständigheterna mitt i alla remissyttranden och pappershögar:-) :-)

hälsar staffan g från ett morshyttan i samma situation :-) ;-) :-D

Åh, jag tackar! Och grattis själv! :-)
Man blir duktig på att använda en hand...

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Saturday, March 28, 2009, 21:03 (5820 dagar sedan) @ MM

Hur är formuleringen av deras uppdrag? Om det skulle vara så att endast den komersiella trafiken nämns i deras uppdrag så skulle de ju tyvärr faktiskt göra fel om de ändå tar hänsyn till museitrafiken, eller?

En intressant fråga är om man kan få någon "generell kulturmyndighet" att ta på sig att knuffa på transportstyrelsen och/eller de som formulerar transportstyrelsen?

Det regleras i lag eller förordning, amningshjärnan har slagit till så jag kommer inte ihåg vilket det är!
Det finns vissa punkter som måste vara med i en konsekvensbeskrivning när nya lagar/föreskrifter/regler ska införas, bland annat miljö, ekonomi och extra viktigt är hur det slår mot små företag. Inget krav påa tt beskriva hur det slår mot ideellt drivna föreningar, med andra ord.

När jag var med och träffade kulturrådets ordförande förde jag fram ett förslag om att det även bör införas kulturvinkel i konsekvensanalyserna/-beskrivningarna eftersom vi inte kan likställas med små företag. Ordföranden skrev en skriftlig fråga för skriftligt svar om det och frågan och svaret kan ni läsa här:

[link=http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=67&dok_id=GV11545]Frågan[/link]

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Saturday, March 28, 2009, 21:28 (5820 dagar sedan) @ Ami

När jag var med och träffade kulturrådets ordförande förde jag fram ett förslag om att det även bör införas kulturvinkel i konsekvensanalyserna/-beskrivningarna eftersom vi inte kan likställas med små företag.

Kulturutskottet ska det stå, inget annat!

Jag glömde skriva att kulturutskottets ordförande missuppfattade det hela lite, som ni ser när ni läser frågan.

ATC på Banverkets banor?

av J Hjelm, Saturday, March 28, 2009, 21:48 (5820 dagar sedan) @ 218

Kikade lite på TPS hemsida och det är helt klart ett jättepaket som skall börja gälla fr.o.m månadsskiftet maj/juni! Man har tydligen precis genomfört en landsomfattande infotuné om vad som kommer att gälla. Kanske någon har varit på en sådan och fått mer kött på benen?

218

Om du med jättepaket menar JTF: s införande så är det riktigt att detta inträffar 31 maj. Det är dock inte någon nyhet.

Det som är nytt är Tps förslag till vad som skall gälla rörande ATC, men där är som sagt inget bestämt än.

ATC på Banverkets banor?

av J Hjelm, Saturday, March 28, 2009, 21:58 (5820 dagar sedan) @ MM

Kan man säkert. Frågan är om någon bryr sig mer än de inbitna. Dessutom är det inte alla diesel och ellok som har ATC heller.

Nej. Går icke. Som "Överkörmästaren" nämner nedan så slår signalen oundvikligen om till stopp när ett lok har passerat. Sedan kommer ATC-loket och då reagerar ATC: n med nödbroms.
Det som möjligen skulle kunna vara ett alternativ vore att utrusta första loket med ATC-antenn som sedan kopplas till ATC på koppelloket, vars ATC-antenn görs obrukbar, till exempel genom att hänga en plåt under den.

Dock knappast något som i dagsläget är utprovat eller godkänt.

ATC på Banverkets banor?

av J Hjelm, Saturday, March 28, 2009, 22:11 (5820 dagar sedan) @ 218

218

Jag vill inte vara oartig, men jag skulle gärna se att du talar om vem du är.

ATC på Banverkets banor?

av 218, Saturday, March 28, 2009, 22:43 (5820 dagar sedan) @ J Hjelm

Nejdå du är inte alls oartig! Kruxet är bara att sist som jag skrev här under eget namn, fick jag så mycket telsamtal till mitt arbete att det blev svårt att sköta mitt jobb! Visserligen av intresserade med många och kloka synpunkter men inte förty så tog det ju massor med tid. Jag är ledsen att behöva säga att du nog måste finna dig i detta svar men jag hoppas att du respekterar detta!

Sedan vad det gäller det här med ATC så jo jag tycker nog att berörda föreningar ska ägna lite möda åt att studera det här. Som sagt att kunna söka dispens kan man väl med det mesta men att också få det är ju en helt annan sak, speciellt om prejudikat saknas! Det enklaste man kan göra om man inte orkar plöja alla förordningstexter är väl att ta ett samtal med TPS på måndag. Det är nog det enklaste.

Hälsn
218

vad mysigt

av Kurt G. Möller, Sthlm, Saturday, March 28, 2009, 23:42 (5820 dagar sedan) @ Ami

Fast jag betvivlar väldigt starkt att Staffan kan amma. Duktig elingenjör är han i varje fall. Inte amma - men kanske ohm-a?

vad mysigt

av Morshyttan, Saturday, March 28, 2009, 23:49 (5820 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Fast jag betvivlar väldigt starkt att Staffan kan amma. Duktig elingenjör är han i varje fall. Inte amma - men kanske ohm-a?

han kan flaskmata i.a.f:-)
det övriga får omgifvningen bedömma, men lan åtminstånde göra motstånd;-)

säger staffan g inväntande sommartid:-| :-) :-D

ATC på Banverkets banor?

av Micke Carlsson., Sunday, March 29, 2009, 01:55 (5820 dagar sedan) @ Ami

Nu känns begreppsförvirringen monumental.

Ett företag/järnvägsföretag är ju vad vi häromdagen kallade trafikutövare.
Självklart måste myndighetens uppdrag omfatta företagen i betydelsen "trafikutövare", vad kan de annat påstå? Nåra jädra museitåg ser jag ingen anledning att skilja ut i egen fålla när diskussionen handlar om trafikutövning, järnvägsföretag är järnvägsföretag. Och här har vi då myndigheten som planerar beslut som strider mot myndighetens uppdrag. JO-anmälan, någon?

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Sunday, March 29, 2009, 17:48 (5819 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Och här har vi då myndigheten som planerar beslut som strider mot myndighetens uppdrag. JO-anmälan, någon?

Skulle du kunna utveckla det här lite?

ATC på Banverkets banor?

av Micke Carlsson., Sunday, March 29, 2009, 17:53 (5819 dagar sedan) @ Ami

Gärna! Jag klipper in dina egna ord ovanifrån:

"Det regleras i lag eller förordning, amningshjärnan har slagit till så jag kommer inte ihåg vilket det är!
Det finns vissa punkter som måste vara med i en konsekvensbeskrivning när nya lagar/föreskrifter/regler ska införas, bland annat miljö, ekonomi och extra viktigt är hur det slår mot små företag."

Inte kan en viss kategori verksamhetsutövare åsidosättas av någon anledning?
Att så kanske ändå sker är en annan femma.

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Sunday, March 29, 2009, 18:02 (5819 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Det va anmälan jag syftade på...

Det andra fattar jag fortfarande inte, återigen skyller jag på amningshjärnan! :-)

ATC på Banverkets banor?

av Micke Carlsson., Sunday, March 29, 2009, 19:22 (5819 dagar sedan) @ Ami

Menar du JO-anmälan? Ja, vad gör man med myndigheter som inte följer sina direktiv?

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Sunday, March 29, 2009, 20:58 (5819 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jag menade att du gärna får utveckla vad det är du anser att de inte gjort som de ska göra?! :-)

ATC på Banverkets banor?

av Sven A, Uppsala, Sunday, March 29, 2009, 21:08 (5819 dagar sedan) @ Ami

Misstänker att han menade konsekvensanalysen och beaktande för mindre verksamhetsutövare...

ATC på Banverkets banor?

av Micke Carlsson., Sunday, March 29, 2009, 21:48 (5819 dagar sedan) @ Sven A

Jo.

Därför att myndigheten inte gärna kan skriva regler för andra än för [b]järnvägsföretag[/b] (och infra, men det är andra frågor) och därmed måste deras analys rimligen vara jämnare i kvaliteten än hittills, annars ringer vi kanske Engelbrekt och tågar in i staden, om beslut fattas på så lösa grunder, alltså med dålig analys i botten som till följd påverkar bl a konkurrensförhållanden, kontraproduktivt mot vart myndigheten skall sträva.

Som synes är konsekvensen av att köra ett museitågs-undantagsrace den att vi inte heller får vara med och påverka beslut, hänsyn till våra frågor blir ännu mindre. Alltså är vi järnvägsföretag, varken mer eller mindre, eller så är spelet över.

ATC på Banverkets banor?

av Ami, Wednesday, April 01, 2009, 12:45 (5816 dagar sedan) @ Micke Carlsson.

Jo.

Därför att myndigheten inte gärna kan skriva regler för andra än för [b]järnvägsföretag[/b] (och infra, men det är andra frågor) och därmed måste deras analys rimligen vara jämnare i kvaliteten än hittills, annars ringer vi kanske Engelbrekt och tågar in i staden, om beslut fattas på så lösa grunder, alltså med dålig analys i botten som till följd påverkar bl a konkurrensförhållanden, kontraproduktivt mot vart myndigheten skall sträva.

Som synes är konsekvensen av att köra ett museitågs-undantagsrace den att vi inte heller får vara med och påverka beslut, hänsyn till våra frågor blir ännu mindre. Alltså är vi järnvägsföretag, varken mer eller mindre, eller så är spelet över.

Jag håller med om att kvaliten på deras analyser och utredningar brukar vara lågvattenmärken men det som reglerar vad som ska finnas i en konsekvensutredning/beskrivning/analys är inte bara för JvS/TpS utan den gäller generellt. Därför är deras begrepp inte direkt jämförbara med järnvägsvärldens begrepp.

Efter arbetet med att försöka underlätta för småföretag och förenkla reglerna för dem infördes ett krav på att det skulle finnas med en särskild punkt i konsekvensanalyser/beskrivningar/utredningar om hur de nya reglerna påverkar småföretag. En mycket viktig del i det de ska kontrollera/analysera/beskriva är hur de nya reglerna påverkar småföretagets ekonomi.

När jag har pratat med JvS ansåg de att vi, museiföreningarna alltså, trillar in under småföretag. Detta höll jag inte med om, vi har inte samma förutsättningar som ett småföretag främst pga att vi, i de flesta fall, är ideellt drivna föreningar. De ekonomiska analyserna av nya regler som de presenterar i "ATC-analysen" går inte att, med bästa vilja i världen, få att stämma på en museiförening!