Karlsborgsbanan 1975 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Monday, October 17, 2022, 22:33 (802 dagar sedan)

För lite sen gjorde jag ett inlägg om Kinnekullebanan 1975, detta slutade med att vi satte oss på ett tåg till Hallsberg för att sedan resa tillbaka söderut till Skövde.

[image]
Jag gör som jag brukar och använder den år 1975 upprättade tidtabellen som dokumentation på tåg och fordon som kom i vår väg.

[image]
Det är alltså den 9 augusti 1975 som vi stiger på tåg 37 i Hallsberg.

[image]
Ett foto hanns med i Hallsberg.

[image]
Vi sov på hotell i Skövde. Jag får känslan av att vi gick ner till stationen på kvällen för att ta detta foto på söderifrån kommande men okänt tåg med 28 axlar efter loket.

[image]
10 augusti ankommer vårt tåg mot Karlsborg ifrån Falköping.

[image]
En enkelbiljett hade inhandlats.

[image]
Några av bilderna har visats tidigare i andra sammanhang, t ex här: jarnvagar.nu

[image]
Tibro

[image]
29 oktober 2017 såg det ut så här i Tibro...

[image]
Örlebadet

[image]
Mölltorp

[image]
Framme i Karlsborg.

[image]
Har inga minnen av varför vi valde att tillbringa mer än sex timmar i Karlsborg, men så var fallet. Här ankommer tåg från Falköping och Skövde.

[image]
En hel del resenärer.

[image]
Returbiljetten

[image]
Avgångstiden skulle vara 18.00 men blev alltså lite senare.

[image]
Fagersanna

[image]
Örlebadet igen. Jag har valt att visa bilderna i den ordning de är tagna.

[image]
Slutstation i Skövde 10 augusti.

[image]
På kvällen 10 augusti reste vi med buss till Skara med avsikt att få resa med Tp-lok på f d VGJ 1975 vilket jag gjorde flera inlägg om i mars 2012. Bilderna går tyvärr inte längre att se då jag slutat att använda Photobucket (bilden ovan tagen 11 augusti).

[image]
Vi köpte emellanåt enkelbiljetter av i första hand edmonsonformat som souvenirer, upptäckte att vi tydligen köpte en sådan i Vara medan Tp-loket växlade.

[image]
12 augusti efter äventyret på VGJ var vi åter i Skövde. Får känslan av att tågsättet på bilden användes på Karlsborgsbanan men har inget belägg för detta.

[image]
Det visade sig att rälsbussen vi skulle resa med Skövde-Falköping först skulle köra upp till Karlsborg och vända och att vi skulle hinna åka med den.

[image]
Kanske var det samma förare som två dagar innan, i vilket fall löstes inga nya biljetter.

[image]
Igelstorp

[image]
Mölltorp

[image]
Flygbränsle(?) i Karlsborg.

[image]
En souvenir från Tibro.

[image]
Åter i Skövde.

[image]
Tidtabellen för fortsatt resa mot Falköping.

[image]
Stenstorp

[image]
Falköping och tågbyte mot Nässjö. Fortsatt resa blir en annan gång;-)

Karlsborgsbanan 1975

av Rc2 1110, Monday, October 17, 2022, 23:43 (802 dagar sedan) @ sepernik

Tågsättet med Hg-loket gick mot Karlsborg. Jag gjorde lumpen på T2 och sig denna sammansättning.

Karlsborgsbanan 1975

av lars moberg, Tuesday, October 18, 2022, 00:28 (802 dagar sedan) @ sepernik

Fina bilder TACK.

Karlsborgsbanan 1975

av Besc, Tuesday, October 18, 2022, 00:44 (802 dagar sedan) @ sepernik

Mycket fina bilder, tack Niklas!!

Karlsborgsbanan 1975

av Peter Lidskog, Tuesday, October 18, 2022, 08:11 (802 dagar sedan) @ sepernik

Anledningen till 6 timmar i Karlsborg var ganska enkel. 10 augusti var en söndag och då såg tidtabellen ut så här.

[image]

Tågsättet med Hg användes mycket riktigt på Karlsborgsbanan, men inte under helgen. En tur till Karlsborg och tillbaka på morgonen, som blandat tåg till Karlsborg med godsvagnar till Tibro och Karlsborg, och en tur till Karlsborg och tillbaka på eftermiddagen, som blandat tåg från Karlsborg med godsvagnar från Karlsborg och Tibro.

Peter

Karlsborgsbanan 1975

av Legion44, Tuesday, October 18, 2022, 09:42 (802 dagar sedan) @ BJ

Guldx2:-)

Karlsborgsbanan 1975

av Rolf Johansson, Tuesday, October 18, 2022, 12:30 (802 dagar sedan) @ sepernik

Fantastiskt fina bilder! Mycket välkomponerade både järnvägsmässigt och fotografiskt. Och av mycket hög teknisk kvalitet - vad använde du för kamera och film och hur har du skannat bilderna?

Karlsborgsbanan 1975

av sepernik, Tuesday, October 18, 2022, 13:05 (802 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Tågsättet med Hg användes mycket riktigt på Karlsborgsbanan, men inte under helgen. En tur till Karlsborg och tillbaka på morgonen, som blandat tåg till Karlsborg med godsvagnar till Tibro och Karlsborg, och en tur till Karlsborg och tillbaka på eftermiddagen, som blandat tåg från Karlsborg med godsvagnar från Karlsborg och Tibro.

Peter

Tack för förklaringen av de sex timmarna, har tyvärr förlagt kommunickan för det aktuella året.
[image]
På bilden från Skövde då vi 12 augusti (en tisdag alltså) är på väg mot Falköping så står troligen tåg 2184 Skövde-Karlsborg inne vid plattformen, delvis skymt av rälsbussen.

Karlsborgsbanan 1975

av sepernik, Tuesday, October 18, 2022, 13:28 (802 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Fantastiskt fina bilder! Mycket välkomponerade både järnvägsmässigt och fotografiskt. Och av mycket hög teknisk kvalitet - vad använde du för kamera och film och hur har du skannat bilderna?

Tack för det. Jag hade en Nikkormat FTn med tre objektiv; 35/2.0, 55/3.5 och 105/2.5. I detta fall och för det övervägande flertalet järnvägsbilder använde jag Kodachrome. Jag skannade alla järnvägsdiabilder 2004-2005 med en Minolta Dimage Scan Dual III som tog fyra bilder i varje skanningssession.

För att skanna andra bilder skaffade jag 2015 en Reflecta diascanner som tog hela magasin men var rejält opålitlig med just pappramarna från Kodachrome, fick skruva av höljet ett antal gånger. En lurighet med diascannrar verkar vara att tillverkarna inte tar fram uppdaterade drivrutiner för nu aktuella operativsystem. Minoltan kan jag använda med en gammal dator med Windows XP och Exaktan med en annan med Windows 7. Har visserligen inte gått till botten med möjligheterna att använda skannrarna i Windows 10 eller 11 men gillar inte läget.

Karlsborgsbanan 1975 - Stationsbyggnaderna

av sepernik, Tuesday, October 18, 2022, 14:53 (802 dagar sedan) @ sepernik

Jag reflekterar i efterhand över stationshusens varierande utförande och utseenden.

  • Igelstorp var byggt i trä i ett och ett halvt plan, påtagligt mindre än de övriga stationshusen. Stationsklass VI enligt Sveriges Järnvägar från 1921, uppbörd ca 35.300:- enligt Sveriges Järnvägsstationer 1926.
  • Mölltorp och Fagersanna var byggda i tegel i två fulla plan och till synes inbördes lika och med sex fönsteraxlar mot banan. Bägge stationsklass VI 1921, Mölltorp uppbörd ca 80.000:- resp ca 35.000:- i Fagersanna 1926.
  • Tibro likaledes i tegel med två fulla plan men här sju fönsteraxlar och ett valmat tak. Stationsklass V 1921, uppbörd ca 120.000:- 1926.
    [image]
    JvmKDAA10050, stationshuset var ursprungligen, som enda längs banan(?), försett med Lilla riksvapnet.
  • Karlsborg, träbyggnad , stationsklass IV A 1921, uppbörd ej angiven 1926.
    [image]
    JvmKDAE04688, stationshusets ursprungliga karaktär skulle komma förändras till oigenkännlighet i en ombyggnad 1938. Förefaller dock som att något riksvapen inte förekommit här.

Det jag reagerade på var att Tibro år 1975 verkade ha ett mer imponerande stationshus än Karlsborg men också att Igelstorp inte begåvades med en byggnad likt Mölltorp eller Fagersanna.
Att dra någon slutsats av att mellanstationerna undantaget Tibro var i samma stationsklass 45 år efter invigningen är förstås orimligt.
Men av Svante Forsaeus bok om Karlsborgsbanan framgår att socknarna Forsby och Sventorp till skillnad från övriga socknar inte kostnadsfritt ställde mark för banans framdragande till statens förfogande.
Antar att det var därför stationshuset i Igelstorp fick ett enklare utförande.

Karlsborgsbanan 1975

av Jonny Saljefeldt, Tuesday, October 18, 2022, 15:16 (802 dagar sedan) @ sepernik

En lurighet med diascannrar verkar vara att tillverkarna inte tar fram uppdaterade drivrutiner för nu aktuella operativsystem. Minoltan kan jag använda med en gammal dator med Windows XP och Exaktan med en annan med Windows 7. Har visserligen inte gått till botten med möjligheterna att använda skannrarna i Windows 10 eller 11 men gillar inte läget.

Vuescan ska gå att använda till Minoltan i Windows 10. Kostar dock en slant...

Karlsborgsbanan 1975

av Littera JS, Tuesday, October 18, 2022, 18:22 (802 dagar sedan) @ sepernik

Du har producerat väldigt fina och väl dokumenterade "resereportage" . Dessa borde bevaras för kommande generationer. Men har tyvärr inget svar på hur göra för att få dessa "rapporter" synliga framöver...

Karlsborgsbanan 1975

av Ulf Nyström, Tuesday, October 18, 2022, 19:25 (802 dagar sedan) @ Littera JS

Du har producerat väldigt fina och väl dokumenterade "resereportage" . Dessa borde bevaras för kommande generationer. Men har tyvärr inget svar på hur göra för att få dessa "rapporter" synliga framöver...

Varför inte en bok eller två? TNF borde vara intresserat.

Karlsborgsbanan 1975

av Peter Lidskog, Tuesday, October 18, 2022, 19:42 (802 dagar sedan) @ sepernik

På bilden från Skövde då vi 12 augusti (en tisdag alltså) är på väg mot Falköping så står troligen tåg 2184 Skövde-Karlsborg inne vid plattformen, delvis skymt av rälsbussen.

Stämmer bra, Karlsborgstågen avgick normalt från detta spår. För övrigt var 2184 ett tåg jag ibland lyckades komma med då skoldagen på Västerhöjdsgymnasiet slutade tidigt.

Karlsborgsbanan 1975 - Stationsbyggnaderna

av Peter Lidskog, Tuesday, October 18, 2022, 19:51 (802 dagar sedan) @ sepernik

Har själv funderat över stationshuset i trä i Igelstorp, som liknar andra stationshus i trä från samma period, men så vitt jag minns inte överensstämmer med någon standardmodell. Tibro å andra sidan är av "Mantorps" modellen, som finns i ett antal exemplar. Mölltorp och Fagersanna är väl snarast att se som en förminskad "Mantorps" modell, men så vitt jag vet de enda exemplaren av denna mindre typ. Tillbaka till Igelstorp. Jag har tyvärr inte tillgång till alla mina arkiv kopior just nu, men är ganska säker på att jag har sett en ritningskopia av Fagersanna/Mölltorps modellen med ortnamnet "Igelstorp" överstruket, så det kan ha varit den ursprungliga avsikten. En ide jag funderat på är om valet påverkats av tillgången till tegelbruk inom rimligt avstånd.

Peter

Karlsborgsbanan 1975

av sepernik, Tuesday, October 18, 2022, 22:04 (801 dagar sedan) @ Ulf Nyström

Varför inte en bok eller två? TNF borde vara intresserat.

Kring årsskiftet 2014/15 hade dåvarande ordföranden i SJK, signatur besc i detta forum, tubbat mej och min reskompis att presentera ett utkast till en bok, baserat på våra resor sommaren 1975. SJK:s dåvarande bokredaktör var dock inte överdrivet förtjust och det hela rann ut i sanden.

Jag är dessutom glad i det lite lättsammare i att sätta ihop ett inlägg på forumet när tid och lust finns. När jag om något år kanske har slutat förvärvsarbeta kan det hända att förutsättningarna är annorlunda.

Det är roligare nu att lägga upp bilder eftersom de hamnar i själva forumet och inte bara är länkade från annan källa som av olika orsaker kan komma att försvinna.

För egen del skriver jag ut gjorda inlägg i sin helhet som PDF från webbläsaren och sparar.

Karlsborgsbanan 1975

av Rolf Johansson, Wednesday, October 19, 2022, 10:26 (801 dagar sedan) @ sepernik

Systemkamera från Nikon och Kodachrome film - då blir det bilder av högsta kvalitet!

Att skanna film och dia är inte helt lätt. Det verkar t ex just nu inte finnas någon filmskanner på marknaden som klarar format upp till 6x6 cm på negativen, så själv lever jag med en Epson 3200 skanner från ca 2005 som klarar detta med bra kvalitet. Den har hängt med ända upp till Windows 10 men drivrutiner måste hämtas på nätet från Epson. Men en vacker dag lägger ljuskällan i skannern av, och då blir det svårt att fortsätta fotografera med storformat.

Tack igen för att du visar så bra och väldokumenterade bilder!

Karlsborgsbanan 1975

av Åke C., Thursday, October 20, 2022, 00:11 (800 dagar sedan) @ sepernik

Tack för ett inlägg med mycket fina bilder som väcker många minnen!
Några kommentarer nedan.

För lite sen gjorde jag ett inlägg om Kinnekullebanan 1975, detta slutade med att vi satte oss på ett tåg till Hallsberg för att sedan resa tillbaka söderut till Skövde.

[image]

Det är alltså den 9 augusti 1975 som vi stiger på tåg 37 i Hallsberg.

[image]
Vi sov på hotell i Skövde. Jag får känslan av att vi gick ner till stationen på kvällen för att ta detta foto på söderifrån kommande men okänt tåg med 28 axlar efter loket.

Sannolikt är tåget X 32 Göteborg – Stockholm. Det var i Skövde vid 20-tiden.
Stämmer bra med augustiljuset (det var inte "sommartid" då).
Enligt omloppsplanen (Källa: Ekeving, dock för 1973) var X 32 returen av X 37.
En vagn mindre i X 32 än det 37 som ni åkte med alltså.
Kan det möjligen vara ett ännu senare tåg? Tror dock att endast nattåget 756 återstod söderifrån.


[image]
10 augusti ankommer vårt tåg mot Karlsborg ifrån Falköping.

Bakom tåget ser man f d VGJ yta för bangård, omlastningsmagasin och lokstall.


[image]
Slutstation i Skövde 10 augusti.

De upphängda tidsskyltarna under destinationsskylten hade röda siffror för Expresståg, här den vänstra. Var det röda för X överallt?
Just här väntar folket på X 41 mot Göteborg, vilket också finns noterat i startinläggets tidtabell.


[image]
12 augusti efter äventyret på VGJ var vi åter i Skövde. Får känslan av att tågsättet på bilden användes på Karlsborgsbanan men har inget belägg för detta.

Jovisst var det så, vilket andra skribenter redan bekräftat.


Det visade sig att rälsbussen vi skulle resa med Skövde-Falköping först skulle köra upp till Karlsborg och vända och att vi skulle hinna åka med den.

[image]
Kanske var det samma förare som två dagar innan, i vilket fall löstes inga nya biljetter.

Långt i bakgrunden syns ett Hg-lok (inramat av stegens övre del). Det står i väntan vid plankorsningen där vägen mot dåvarande regementena K3 och P4 korsade järnvägen. Högst sannolikt hänger FV2 och B6 i kroken. Efter att Göteborgståget X 33 passerat växelgatorna bar det av för Hg till spår 3, plattform 2....


[image]
Åter i Skövde.

....där vi, som sepernik noterat, ser tåget inför avgång till Karlsborg runt kl 13:15.

Fortsatt resa blir en annan gång;-)

Ser fram emot detta. Tack igen för mycket bra bilder!

Karlsborgsbanan 1975

av K Lemming, Thursday, October 20, 2022, 04:43 (800 dagar sedan) @ sepernik

Stort tack Per för dina alltid lika vältagna bilder och informativa bildtexter och tidtabeller. Alltid en höjdare att ta del av.

Karlsborgsbanan 1975

av Stefan Skoglund, Sunday, November 06, 2022, 13:27 (783 dagar sedan) @ sepernik

Ingen bild på förarna av rälsbussen ?

Eller annan personal ?

Det skulle kunna vara en numera borta granne som körde er.