Karlsborgsbanan 1975 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Tuesday, October 18, 2022, 13:28 (801 dagar sedan) @ Rolf Johansson

Fantastiskt fina bilder! Mycket välkomponerade både järnvägsmässigt och fotografiskt. Och av mycket hög teknisk kvalitet - vad använde du för kamera och film och hur har du skannat bilderna?

Tack för det. Jag hade en Nikkormat FTn med tre objektiv; 35/2.0, 55/3.5 och 105/2.5. I detta fall och för det övervägande flertalet järnvägsbilder använde jag Kodachrome. Jag skannade alla järnvägsdiabilder 2004-2005 med en Minolta Dimage Scan Dual III som tog fyra bilder i varje skanningssession.

För att skanna andra bilder skaffade jag 2015 en Reflecta diascanner som tog hela magasin men var rejält opålitlig med just pappramarna från Kodachrome, fick skruva av höljet ett antal gånger. En lurighet med diascannrar verkar vara att tillverkarna inte tar fram uppdaterade drivrutiner för nu aktuella operativsystem. Minoltan kan jag använda med en gammal dator med Windows XP och Exaktan med en annan med Windows 7. Har visserligen inte gått till botten med möjligheterna att använda skannrarna i Windows 10 eller 11 men gillar inte läget.

Hela tråden: