Mer från Karlsborgsbanan (Järnväg allmänt)

av Bengt H, Tuesday, October 18, 2022, 23:25 (800 dagar sedan)

Inspirerad av Seperniks fina dokumentation från Karlsborgsbanan 1975 kunde jag inte låta bli att leta upp några bilder på tåg 2184 samt returen med godståg från Karlsborg.

Först en bild av tåg 2184 vid Husbygård strax utanför Skövde den 30 maj 1973
[image]

Samma tåg vid ankomst till Karlsborg den 26 februari 1974
[image]

Godståget ihopväxlat och klart för avgång från Karlsborg samma dag. Tåget var inte annonserat men upplåtet för resande till Tibro. Därifrån kunde tåget medföra farligt gods och fick därför inte ha resande.
[image]

Tåget i Tibro. Jag vill minnas att inget farligt gods skulle med från Tibro denna dag och att jag därför fick följa med hela vägen till Skövde.
[image]

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av Per Ljungberg, Wednesday, October 19, 2022, 10:54 (800 dagar sedan) @ Bengt H

Vad för farligt gods medfördes från Tibro? När jag lumpade i Karlsborg i början på 1960-talet fanns det en ammunitionsfabrik i Karlsborg som sannolikt kunde leverera explosiv vara. Men i så fall redan från Karlsborg. Men den fabriken kanske vid fototillfället redan var nedlagd?

Mer från Karlsborgsbanan

av sepernik, Wednesday, October 19, 2022, 11:19 (800 dagar sedan) @ Bengt H

Godståget ihopväxlat och klart för avgång från Karlsborg samma dag. Tåget var inte annonserat men upplåtet för resande till Tibro. Därifrån kunde tåget medföra farligt gods och fick därför inte ha resande.

Roligt att du inspirerats att visa intressanta bilder och info, tack för det:-)

Tabell 125 ur kommunickan november 1973:
[image]
Kan man tro att tåget 8746 står för motsvarande i andra riktningen, d v s att tåget utgår från Skövde men medför resande först från Tibro?

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av johanmmolin, Wednesday, October 19, 2022, 12:16 (799 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Räknades flygbränsle som farligt gods? I så fall måste det ju har forslats hela vägen i rena godståg TILL Karlsborg (F6). Ska vi då tro att det som syns på bilderna från Tibro är tomma vagnar?

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av Mattias E, Wednesday, October 19, 2022, 18:43 (799 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Vad för farligt gods medfördes från Tibro? När jag lumpade i Karlsborg i början på 1960-talet fanns det en ammunitionsfabrik i Karlsborg som sannolikt kunde leverera explosiv vara. Men i så fall redan från Karlsborg. Men den fabriken kanske vid fototillfället redan var nedlagd?

Nammo tillverkar fortfarande ammunition i Karlsborg.

/Mattias

Mer från Karlsborgsbanan

av Bengt H, Wednesday, October 19, 2022, 18:49 (799 dagar sedan) @ sepernik


Tabell 125 ur kommunickan november 1973:
[image]
Kan man tro att tåget 8746 står för motsvarande i andra riktningen, d v s att tåget utgår från Skövde men medför resande först från Tibro?

Tåg 8746 tycks vara ett nummer ur godstågssserien så det helt troligt godståget ut på morgonen och kommer till Karlsborg lagom tills att skolan börjar för dagen.

Återtåget verkar vara 2175. De dagar som inte 8746 går, går inte heller 2173 och övernattande motorvagn kan stå kvar för att ta det senare morgontåget.

Man kan anta att godstågsplanen (gtpl) anger att godståget är upplåtet för farligt gods mellan Skövde och Tibro i båda riktningarna. Godståget från Karlsborg var något eller några år tidigare annonserat i Kommunickan men var uppenbarligen inte med 1973.

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av Peter Lidskog, Wednesday, October 19, 2022, 19:17 (799 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Uppvuxen i Tibro på 60 och 70 talet har jag också väldigt svårt att förstå vilken typ av farligt gods som kunde ankomma eller lämna Tibro. Utöver drygt 100 möbelfabriker fanns i stort sett inga andra industrier.

Peter

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av Stefan Skoglund, Wednesday, October 19, 2022, 19:38 (799 dagar sedan) @ johanmmolin

Räknades flygbränsle som farligt gods? I så fall måste det ju har forslats hela vägen i rena godståg TILL Karlsborg (F6). Ska vi då tro att det som syns på bilderna från Tibro är tomma vagnar?

med tanke på hur faran ligger till - så de tomma tankarna är farligare än en full....

Bränslet bör ha räknats som farligt gods men eftersom en full tank är betydligt snällare än en tom full med bränsleångor...

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av johanmmolin, Wednesday, October 19, 2022, 20:32 (799 dagar sedan) @ Stefan Skoglund

Intressant! Jag undrade, eftersom tåget är på väg från Tibro mot Skövde så bör det ju vara tomma tankvagnar som varit fyllda med flygbränsle, och ändå är det personvagnar tillkopplade ...

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara - kruttåg

av mamma Ulla, Wednesday, October 19, 2022, 21:36 (799 dagar sedan) @ Per Ljungberg

Vad för farligt gods medfördes från Tibro? När jag lumpade i Karlsborg i början på 1960-talet fanns det en ammunitionsfabrik i Karlsborg som sannolikt kunde leverera explosiv vara. Men i så fall redan från Karlsborg. Men den fabriken kanske vid fototillfället redan var nedlagd?

Som jag minns det kunde godståget vara kruttåg enligt Säo och då inte få medföra passagerare. Och jag har för mig att det i princip kunde vara det från Karlsborg -> Skövde -> Falköping, men att det sällan eller aldrig hände.

Godståget var under andra halvan av 70-talet inte annonserat för allmänheten. Ändå var det i regel ganska fullsatt från Skövde. På återresan kunde man åka med om det alltså inte var kruttåg, men när jag åkte var det inga andra passagerare med. Ganska långt uppehåll i Tibro, så det var ju en opraktisk förbindelse. Sen kunde konduktören vara snäll så man fick följa med ända till Falköping. :-)

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av K Lemming, Thursday, October 20, 2022, 03:52 (799 dagar sedan) @ johanmmolin

Intressant! Jag undrade, eftersom tåget är på väg från Tibro mot Skövde så bör det ju vara tomma tankvagnar som varit fyllda med flygbränsle, och ändå är det personvagnar tillkopplade ...

Där är bara en personvagn med i tåget, och så klart kopplade man inte av personvagnen bara för att tåget inte uppläts för resande i ena riktningen eller på delsträcka. Man låste den istället.

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av K Lemming, Thursday, October 20, 2022, 03:54 (799 dagar sedan) @ johanmmolin

Räknades flygbränsle som farligt gods? I så fall måste det ju har forslats hela vägen i rena godståg TILL Karlsborg (F6). Ska vi då tro att det som syns på bilderna från Tibro är tomma vagnar?

Där är bara en bild från Tibro, den näst nedersta är från Karlsborg så tankvagnarna var med redan därifrån. Dessa kan då inte räknats som Farligt Gods eftersom Bengt fick åka med från Karlsborg. Det var från Tibro till Skövde som den kunde hända att det medfördes farligt gods och då hade vagnen låsts. Nu blev det inte så och Bengt fick följa med till Skövde.

Karlsborgsbanan - Tidtabellstecken?

av K Lemming, Thursday, October 20, 2022, 04:13 (799 dagar sedan) @ Bengt H


Tabell 125 ur kommunickan november 1973:
[image]
Kan man tro att tåget 8746 står för motsvarande i andra riktningen, d v s att tåget utgår från Skövde men medför resande först från Tibro?


Tåg 8746 tycks vara ett nummer ur godstågssserien så det helt troligt godståget ut på morgonen och kommer till Karlsborg lagom tills att skolan börjar för dagen.

Återtåget verkar vara 2175. De dagar som inte 8746 går, går inte heller 2173 och övernattande motorvagn kan stå kvar för att ta det senare morgontåget.

Man kan anta att godstågsplanen (gtpl) anger att godståget är upplåtet för farligt gods mellan Skövde och Tibro i båda riktningarna. Godståget från Karlsborg var något eller några år tidigare annonserat i Kommunickan men var uppenbarligen inte med 1973.

Vad betyder tecknet som ser ut som två korslagda hammare till vänster om tiderna för tåg 2175? Minns det från när man bläddrade i morfars kommunickor som barn, men vad det betydde är glömt för länge sen.

Karlsborgsbanan - Tidtabellstecken?

av Carl Olof Mossberg, Thursday, October 20, 2022, 05:29 (799 dagar sedan) @ K Lemming


Tabell 125 ur kommunickan november 1973:
[image]
Kan man tro att tåget 8746 står för motsvarande i andra riktningen, d v s att tåget utgår från Skövde men medför resande först från Tibro?


Tåg 8746 tycks vara ett nummer ur godstågssserien så det helt troligt godståget ut på morgonen och kommer till Karlsborg lagom tills att skolan börjar för dagen.

Återtåget verkar vara 2175. De dagar som inte 8746 går, går inte heller 2173 och övernattande motorvagn kan stå kvar för att ta det senare morgontåget.

Man kan anta att godstågsplanen (gtpl) anger att godståget är upplåtet för farligt gods mellan Skövde och Tibro i båda riktningarna. Godståget från Karlsborg var något eller några år tidigare annonserat i Kommunickan men var uppenbarligen inte med 1973.


Vad betyder tecknet som ser ut som två korslagda hammare till vänster om tiderna för tåg 2175? Minns det från när man bläddrade i morfars kommunickor som barn, men vad det betydde är glömt för länge sen.

Vardagar. (Måndag t o m lördag på den tiden.)

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av johanmmolin, Thursday, October 20, 2022, 06:41 (799 dagar sedan) @ K Lemming

Givetvis, men Bengt skrev ju faktiskt att tåget inte hade något farligt gods denna dag, och han därför kunde följa med. Så tankvagnarna betraktades uppenbart inte innehålla farligt gods.Tankvagnarna bör ju rimligen ha följt med tåget hela vägen från Karlsborg till Skövde. Eller?

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara - kruttåg

av Peter Lidskog, Thursday, October 20, 2022, 09:58 (799 dagar sedan) @ mamma Ulla

Uppehållet i Tibro var ju avsett för vagnutbyte och växling, en del råvaror och packningsmaterial till möbelindustrin kom väl på järnvägen, men framförallt utskeppning av färdiga möbler till affärer över hela landet. Fast på mitten av 70 talet hade trafiken minskat rejält, efter en topp på 50-talet, det mesta överfört till lastbil. Växlingsrörelerna blockerade gångvägen vid stationshuset och tidvis också övergången vid västra änden av bangården, så vanligt med spårspring över bangården på lämplig plats mellan vagnarna.

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av Peter Lidskog, Thursday, October 20, 2022, 10:03 (799 dagar sedan) @ johanmmolin

Tankvagnarna från F6 i Karlsborg gick naturligtvis med ända till Skövde, sedan vidare för att fyllas igen. Har för mej att de lastades från ett beredskapslager i Bohuslän.

Mer från Karlsborgsbanan

av Peter Lidskog, Thursday, October 20, 2022, 10:16 (799 dagar sedan) @ sepernik

I grafen ses hur tåget utgår från Skövde som du misstänker. Här ses också hur tågsättet användes i de två persontågen 2175 och 2184, som allt ibland också kunde innehålla en godsvagn eller två som kommit på efterkälken.

[image]

Peter

Karlsborgsbanan - Tidtabellstecken?

av Ulf Pålsson, Thursday, October 20, 2022, 18:02 (798 dagar sedan) @ Carl Olof Mossberg

[image]

Vad betyder tecknet som ser ut som två korslagda hammare till vänster om tiderna för tåg 2175? Minns det från när man bläddrade i morfars kommunickor som barn, men vad det betydde är glömt för länge sen.


Vardagar. (Måndag t o m lördag på den tiden.)

Jag vill gärna precisera svaret till: Det betyder vardagar, d.v.s. helgfria måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar och lördagar.

Tecknet för "icke-vardagar", d.v.s. för sön- och helgdagar, var ett stående (kristet) kors.

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av K Lemming, Thursday, October 20, 2022, 23:03 (798 dagar sedan) @ johanmmolin

Givetvis, men Bengt skrev ju faktiskt att tåget inte hade något farligt gods denna dag, och han därför kunde följa med. Så tankvagnarna betraktades uppenbart inte innehålla farligt gods.Tankvagnarna bör ju rimligen ha följt med tåget hela vägen från Karlsborg till Skövde. Eller?

Ja som jag skrev i ett annat svar till dig så är den ena bilden från Karlsborg och tankvagnarna är inkopplade redan där.

Men det jag svarade tidigare på var att du skrev "och ändå är det personvagnar tillkopplade ...", och jag svarade då att så klart kopplade man inte bort personvagnen utan låste den istället om farligt gods vagnar kopplades in i tåget. Så vad ditt ovanstående svar har att göra med mitt svar om att vagnen låstes istället förstår jag inte.

Karlsborgsbanan - Tidtabellstecken?

av K Lemming, Thursday, October 20, 2022, 23:12 (798 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]

Vad betyder tecknet som ser ut som två korslagda hammare till vänster om tiderna för tåg 2175? Minns det från när man bläddrade i morfars kommunickor som barn, men vad det betydde är glömt för länge sen.


Vardagar. (Måndag t o m lördag på den tiden.)


Jag vill gärna precisera svaret till: Det betyder vardagar, d.v.s. helgfria måndagar, tisdagar, onsdagar, torsdagar, fredagar och lördagar.

Tecknet för "icke-vardagar", d.v.s. för sön- och helgdagar, var ett stående (kristet) kors.

Tack Carl Olof och Ulf.

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av johanmmolin, Friday, October 21, 2022, 20:16 (797 dagar sedan) @ K Lemming

Med förlov sagt tror jag du övervärderingar din egen betydelse. Min kommentar var ingen direkt polemik gentemot dig utan fastmer ett frtsatt funderande om huruvida vagnar med flygbränsle är att betrakta som farligt gods, och huruvida tomma flygbränsle- tankvagnar är att betrakta som farligt gods.

För övrigt tog jag tydligen miste. Jag hade fått för mig att resgodsvagnar var inregistrerade under rubriken ”personvagnar” hos SJ. Men jag bedrog mig tydligen. Ledsen om jag tvingade dig till ett spydigt svar.

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av Gunnar Lilienberg, Friday, October 21, 2022, 21:58 (797 dagar sedan) @ Peter Lidskog

Uppvuxen i Tibro på 60 och 70 talet har jag också väldigt svårt att förstå vilken typ av farligt gods som kunde ankomma eller lämna Tibro. Utöver drygt 100 möbelfabriker fanns i stort sett inga andra industrier.

Peter

Hade godståget i fråga med sig någon styckegodsvagn från Tibro? Kan det vara så enkelt som att SJ medgav transporter av explosivt gods, inklusive styckegods från Tibro och då behövde man också kunna hantera detta om det lämnades in sådant gods. Sedan kanske det inte var vardagsmat att sådant transporterades därifrån.

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av K Lemming, Friday, October 21, 2022, 23:44 (797 dagar sedan) @ johanmmolin

Med förlov sagt tror jag du övervärderingar din egen betydelse. Min kommentar var ingen direkt polemik gentemot dig utan fastmer ett frtsatt funderande om huruvida vagnar med flygbränsle är att betrakta som farligt gods, och huruvida tomma flygbränsle- tankvagnar är att betrakta som farligt gods.

För övrigt tog jag tydligen miste. Jag hade fått för mig att resgodsvagnar var inregistrerade under rubriken ”personvagnar” hos SJ. Men jag bedrog mig tydligen. Ledsen om jag tvingade dig till ett spydigt svar.

Men för fasen, "övervärderar din egen betydelse", vad är det för svammel. Vad skulle min eventuella betydelse öht ha med saken att göra? Jag svarade först angående din undran över att personvagn var inkopplad i tåget trots att där var tankvagnar inkopplade. Jag skrev inget om ifall tankvagnarna var att betrakta som farligt gods eller ej, fulla som tomma. Enbart att anledningen till att du ser en personvagn i tåget även om farligt gods skulle finnas med i tåget är att man låser vagnen istället för att koppla ur den.

På det svarar du något som jag inte alls förstår hur det hänger ihop med varken din tidigare undran om förekomsten av personvagn i tåget eller vad jag svarade dig angående det.

Nu skriver du att dit svar inte var riktat till mig utan ett allmänt funderande, ändå inledde du med ett Givetvis som ett svar till mig och avslutar med ett frågande, Eller?.

Att Bengt kunde åka med den dagen har väl inte att göra med mitt ursprungliga svar om att personvagnen låstes istället för att kopplas ur ifall farligt gods skulle medföras någon riktning eller delsträcka. Och nu börjar du svamla om polemik och spydiga svar. Var har jag varit spydig? Med förlov sagt tror jag du övervärderar din egen tolkningsförmåga? ;-)

Det började med ett svar angående personvagnens eventuella in- och urkoppling kontra låst vagn på Karlsborgsbanan när farligt gods medfördes, samt tips om att den ena bilden visar tåget redan i Karlsborg, då du skrev bilderna (plural) från Tibro då du kanske inte uppmärksammat att den ena bilden var från Karlsborg. Och nu har du lyckats dra iväg det hela till att blanda in min betydelse, polemik och spydigheter. Hur nu det gick till. Impressive.:-)

Mer från Karlsborgsbanan. Explosiv vara.

av Kanal C, Saturday, October 22, 2022, 02:22 (797 dagar sedan) @ K Lemming

Med förlov sagt tror jag du övervärderingar din egen betydelse. Min kommentar var ingen direkt polemik gentemot dig utan fastmer ett frtsatt funderande om huruvida vagnar med flygbränsle är att betrakta som farligt gods, och huruvida tomma flygbränsle- tankvagnar är att betrakta som farligt gods.

För övrigt tog jag tydligen miste. Jag hade fått för mig att resgodsvagnar var inregistrerade under rubriken ”personvagnar” hos SJ. Men jag bedrog mig tydligen. Ledsen om jag tvingade dig till ett spydigt svar.


Men för fasen, "övervärderar din egen betydelse", vad är det för svammel. Vad skulle min eventuella betydelse öht ha med saken att göra? Jag svarade först angående din undran över att personvagn var inkopplad i tåget trots att där var tankvagnar inkopplade. Jag skrev inget om ifall tankvagnarna var att betrakta som farligt gods eller ej, fulla som tomma. Enbart att anledningen till att du ser en personvagn i tåget även om farligt gods skulle finnas med i tåget är att man låser vagnen istället för att koppla ur den.

På det svarar du något som jag inte alls förstår hur det hänger ihop med varken din tidigare undran om förekomsten av personvagn i tåget eller vad jag svarade dig angående det.

Nu skriver du att dit svar inte var riktat till mig utan ett allmänt funderande, ändå inledde du med ett Givetvis som ett svar till mig och avslutar med ett frågande, Eller?.

Att Bengt kunde åka med den dagen har väl inte att göra med mitt ursprungliga svar om att personvagnen låstes istället för att kopplas ur ifall farligt gods skulle medföras någon riktning eller delsträcka. Och nu börjar du svamla om polemik och spydiga svar. Var har jag varit spydig? Med förlov sagt tror jag du övervärderar din egen tolkningsförmåga? ;-)

Det började med ett svar angående personvagnens eventuella in- och urkoppling kontra låst vagn på Karlsborgsbanan när farligt gods medfördes, samt tips om att den ena bilden visar tåget redan i Karlsborg, då du skrev bilderna (plural) från Tibro då du kanske inte uppmärksammat att den ena bilden var från Karlsborg. Och nu har du lyckats dra iväg det hela till att blanda in min betydelse, polemik och spydigheter. Hur nu det gick till. Impressive.:-)

:-D