Björn Alnebos Roslagsbanebilder – del 29 (Bana)
År 1970 var det som bekant landstinget som köpte trafiken av SJ. Hur var det med trafiken till Rimbo? Var det landstinget som betalade för den redan då, eller var det först när landstinget började köra trafiken i egen regi 1972?
Planen från landstingets sida i början av 1970-talet var att bibehålla all trafik på Roslagsbanan med undantag av Eddavägslinjen tills tunnelbanan till Täby var klar. Då skulle Roslagsbanan kortas av vid Roslags Näsby som skulle bli bytespunkt. En ny vagnhall skulle byggas på lämplig plats i Täby, Österåker eller Vallentuna. Näsbyparkslinjen var tänkt att läggas ned. Föreningen Rädda Roslagsbanan kallade detta för salamitaktik, dvs. nedläggning etappvis för att inte skapa för stort motstånd som en total nedläggning på ett bräde hade väckt.
Kring 1970 lär planen ha varit att tunnelbanan till Täby skulle vara klar i början av 1980-talet, men sedan flyttades invigningsåret framåt flera gånger. I början av 1980-talet var tunnelbanan till Täby fortfarande inte skrinlagd, men någon gång i slutet av det decenniet kom i stället beslutet om att satsa på banan med upprustning och helt ny vagnpark.
Jag följde hela den här debatten noga som barn, huvudsakligen i DN Nord som regelbundet hade artiklar om Roslagsbanan. Den mer ålderstigna delen vagnparken kritiserades, bland annat att personvagnar som inte var rammsäkra användes i trafiken. Särskilt minns jag föreningen Rädda Roslagsbanans affischer med texten Riv hellre upp ett dåligt beslut än en bra järnväg.
Rättelser eller kompletteringar är som vanligt välkomna.
/Peter Bolin