70-tal i färg: Bärby (Bana)

av Jö L, Rönninge / Vallentuna, Sunday, March 29, 2009, 08:46 (5819 dagar sedan)

[img]http://i245.photobucket.com/albums/gg46/LarsLars2/L324.jpg[/img]
Godsvuten till Uppsala Ö närmar sig slutet på resan.

Foto i Bärby 1975 av JöL.

70-tal i färg: Bärby

av Jakob E, Sunday, March 29, 2009, 14:44 (5819 dagar sedan) @ Jö L

Härliga bilder från en svunnen tid. Känns på något vis som det var rätt nyligen men samtidigt ack så länge sedan. Gubbvarning... ?

En helt annan fråga lite utanför det strikt järnvägsmässiga - telefonlinjen. Denna är av en lite annorlunda typ med 6 x 2n ledare snarare än den vanliga svenska standardtypen 4 x 2n. Jag tror mig inte ha sett dylika någonannanstans här i landet. Någon som känner till mer om detta ?

av Niklas Bygdestam, Sunday, March 29, 2009, 17:20 (5819 dagar sedan) @ Jakob E

Härliga bilder från en svunnen tid. Känns på något vis som det var rätt nyligen men samtidigt ack så länge sedan. Gubbvarning... ?

En helt annan fråga lite utanför det strikt järnvägsmässiga - telefonlinjen. Denna är av en lite annorlunda typ med 6 x 2n ledare snarare än den vanliga svenska standardtypen 4 x 2n. Jag tror mig inte ha sett dylika någonannanstans här i landet. Någon som känner till mer om detta ?

Jag har sett i något enstaka fall nere i Småland när jag var liten ett ställe med 6 ledare per rad. På dessa stolpar var det dessutom betydligt fler än 2 rader. Tyvärr var det så länge sedan så jag minns inte var. Det enda jag minns var att det var vid en väg som korsade en järnväg och att jag har ett minne av att det var lite skog där och att järnvägen troligen inte var elektrifierad. Minns att jag tyckte det såg maffigt ut i alla fall. Har ingen aning om dessa finns kvar idag. Kanske någon anar vad jag såg här föresten?

Den som ni kallar den vanliga svenska standardtypen har jag sett i flera länder i Europa så jag misstänker att man istället kanske borde kalla den för den vanliga [b]europeiska[/b] standardtypen. I vissa fd östeuropeiska länder har jag sett denna i Sverige vanliga variant fast istället har de suttit på betongstolpar. En rolig syn då det blir en blandning av en välkänd "svensk" syn blandat med för en svensk lite "exotisk" syn med stolpar i betong på öststatsvis :-)

Stolparna med 6 x 2n ledare sitter i alla fall kvar mellan Bärby och Marielund på ULJ. Troligen vågar ingen riva ner detta då det är en i Sverige ovanlig variant. Vad jag förstått finns det nog en del som hoppas på att det en dag kommer någon generös donator och kanske investerar i renovering och underhåll. Och vem vet, omöjligt behöver det inte vara. Längs med ÖSlJ har man nyligen gjort en liknande investering. Där har man nyuppsatta telestolpar med den som jag skulle kunna kalla för den vanliga europeiska standardtypen med 4 ledare per rad och har ett utseende som känns väldigt nostalgiskt och vackert. Kan man där så varför inte även en renovering mellan Bärby och Marielund en vacker dag om någon sponsor kommer. Tyvärr är däremot detta något som jag tror ligger utanför en museiförenings resurser och kunskaper, även om föreningarna naturligtvis gärna vill ha sina fina ledningar om dessa finns kvar

Mer än 4 ledare per rad och som i det här fallet 2 rader ser i mina ögon inte svenskt ut. Det är överhuvudtaget mindre vanligt i europeiska länder. Det är mest enstaka sydeuropeiska länder som detta förekommer lite mer. I Spanien ser jag detta i stor omfattning. Där verkar lösningen vara deras standardvariant. Annars brukar det först och främst vara USA som har fler än 4 ledare per rad. Har för mig att de även har 8x 2n ledare. Så stolparna mellan Bärby och Marielund ser faktiskt i mina ögon mer spanska eller möjligen amerikanska ut. Ovanliga i Sverige är de i alla fall :-)

70-tal i färg: Bärby - stolplinjer, forts.

av Kurt G. Möller, Sthlm, Sunday, March 29, 2009, 17:31 (5819 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Rätt så intressant, sånt här...

Vad beträffar USA bör ihågkommas att man tidigt gjorde samarbetsavtal mellan jv-bolagen och Western Union = gemensamma stolplinjer för banteletrafiken och WU:s privata/affärsmässiga...

70-tal i färg: Bärby - stolplinjer, forts.

av Kurt G. Möller, Sthlm, Sunday, March 29, 2009, 17:44 (5819 dagar sedan) @ Kurt G. Möller

Ur Am. Ordlistan:

Telegraph - Tack vare en tidig principöverenskommelse mellan järnvägarna och Western Union-bolaget kunde deras telelinjer dras i samma stolpar längs banorna. Bl a därför överlevde telegrafen som sambandsmedel längre i USA än på andra håll, där telefonen i stället tidigt tog över. T ex hade många amerikanska tillverkningsföretag i sina kataloger kvar ’telegraf-kodorden’ för snabb beställning av reservdelar m m långt in på 1950-talet! Banan Minneapolis & St. Louis använde ENBART telegraf för tåganmälan och ordergivning ända till ca 1960!!! Detta förekom (delvis) ända in på 1980-talet på vissa kortare banor/bandelar; avtalet mellan WU och järnvägarna hade dock upphört 1949, varefter nyrekrytering till telegrafistyrket kraftigt minskade. Även telex användes, under en mellanperiod, ganska mycket av vissa bolag. Jfr rule book. - Tågledning sker numera mest per radio. Jfr även dispatcher och sounder box. - (Hist.) Enl. uppgift var en av bandelarna på sedermera Chicago & Northwestern först med telegraf: år 1854 (?? - jfr Erie).

av Jepp, Sunday, March 29, 2009, 19:24 (5819 dagar sedan) @ Jakob E

Hepp!
I boken "Lännabanorna" sidan 119 finns en bild med Bärby station och blanktråd i 10 rader med 6 på varje.
Har ni inte boken? Köp den, läs den och berätta om den för edra vänner.
/Jepp

av Åke K, Monday, March 30, 2009, 22:15 (5818 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Om man får avvika lite mer från järnvägsslinjen och upp på stolplinjen istället. Tycker det ser lite skumt ut med 6 trådar på varje regel. Undrar hur man gjorde då för att undvika överhörning, eller hur man satte upp trådarna? Normalt har man 2 par som är skruvade inbördes. Det är ganska enkelt när man bara använder 4 trådar per regel, dvs 2 på vardera sidan som i sin tur är skruvade med dom ovanför eller under. 8 per regel funkar ju också med 2 fyr-skruvar per sida men 6????? Sexskruvar har jag aldrig hört talas om men järnvägen har ju ofta haft egna lösningar. Jag kan inte tänka mig att man hade en fyrskruv med stolparna inblandade.

Telefontrådar

av Rakt Fram, Monday, March 30, 2009, 23:27 (5818 dagar sedan) @ Åke K

Om man får avvika lite mer från järnvägsslinjen och upp på stolplinjen istället. Tycker det ser lite skumt ut med 6 trådar på varje regel. Undrar hur man gjorde då för att undvika överhörning, eller hur man satte upp trådarna? Normalt har man 2 par som är skruvade inbördes. Det är ganska enkelt när man bara använder 4 trådar per regel, dvs 2 på vardera sidan som i sin tur är skruvade med dom ovanför eller under. 8 per regel funkar ju också med 2 fyr-skruvar per sida men 6????? Sexskruvar har jag aldrig hört talas om men järnvägen har ju ofta haft egna lösningar. Jag kan inte tänka mig att man hade en fyrskruv med stolparna inblandade.

Det förekommer fortfarande stolplinjer med blanktråd där isolatorerna inte sitter på reglar utan på krokar direkt på stolpen och då på ömse sidor om stolpen.
Så visst kan man tänka sig sex par organiserade som tre fyrskruvar på reglar för sex isolatorer.

Telefontrådar

av Åke K, Tuesday, March 31, 2009, 10:05 (5817 dagar sedan) @ Rakt Fram

Det förekommer fortfarande stolplinjer med blanktråd där isolatorerna inte sitter på reglar utan på krokar direkt på stolpen och då på ömse sidor om stolpen.
Så visst kan man tänka sig sex par organiserade som tre fyrskruvar på reglar för sex isolatorer.

Jo, visst fungerar det men jag skulle inte vilja sätta upp något sådant. Undrar vad det är för ensamma trådar högst upp? Telegraf för järnvägen?

Telefontrådar

av Per Wirback, Uppsala, Tuesday, March 31, 2009, 17:33 (5817 dagar sedan) @ Åke K

Jo, visst fungerar det men jag skulle inte vilja sätta upp något sådant. Undrar vad det är för ensamma trådar högst upp? Telegraf för järnvägen?

Nu gör ni frågorna väldigt mycket mer komplicerat än det är. I stolplinjen sitter det 3 st fyrskruvar. Varje fyrskruv har två trådar på övre regeln och två på nedre, och de tre fyrskruvarna sitter alltså på bredden med den mittre fyrskruven runt stolpen.
Den översta ensmma tråden sägs vara gamla telegrafjorden, men jag har mer mina gissningar att det är den ursprungliga telegraftråden. Tråden är en grövre, runt 5 mm, järntråd till skillnad från de övriga trådarna som är 3 mm koppar och järntrådar.
Hela linjen var tidigt ett sambygge mellan järnvägen och Telegrafverket, där järnvägen ialla fall på slutet hade fyrskruven av koppar längst upp och in mot banan, och Telegrafverket disponerade de övriga vilka var av järntråd.
Inne i Uppsala hittade vi i samband med bygget av ULJ:s nya driftbangård intagskabeln som hade gått från denna blanktrådslinje in till telestationen i uppsala, en blykabel av Kraruptyp med 15-20 fyrskruvar av järntrådsomlindade 3 mm kopparledare.

Blankrådslinjen Bärby marielund är inte i bästa skick men ULJ har som vision att genomföra en upprustning då det visar en viktig del i järnvägens och telgrafverkets telefonlösningar.

/Per