X10-skyltar 1982 (Järnväg allmänt)

av Arne Hällqvist, Tuesday, November 29, 2022, 13:56 (759 dagar sedan)

Noterade en diskussion om X10-skyltar i Postvagnen för någon vecka sedan. Kan bidra med en skylttext från min tid som trafikplanerare vid SL då de första X10:orna (3114-3133) skulle ha destskyltar (ur skrivelse till Hägglunds).
[image]
Några av destinationerna kan tyckas vara lite udda. Plattformarna på Gnesta-linjen rymde vid den här tiden endast en X1/X10-enhet så till Mölnbo kördes periodvis dubbleringståg lördag fm och söndag em. I Huddinge fanns ett sidospår vid plattform vilket gav möjlighet att köra insatståg dit. Uppsala togs med eftersom det förekom att SJ:s Uppsalapendel kördes med X1 vid trafikstörningar.

En ny station vid Flemingsberg hade diskuterats ända sedan 1930-talet. 1982 pågick diskussionerna fortfarande och inget tydde på någon snar lösning. Så därför togs inte Flemingsberg med. Men i september 1983 blev det klart att en station verkligen skulle byggas i Flemingsberg. Så i nästa skyltuppsättning (fr om X10 3148) byttes Huddinge ut mot Flemingsberg (då blev det också klart att sidospåret i Huddinge skulle slopas). Innan alla skyltar hunnit bytas ut förekom det att tåg till Flemingsberg skyltades Huddinge vilket åtminstone var åt rätt håll.

X10-skyltar 1982

av Överkörmästaren, Tuesday, November 29, 2022, 16:41 (759 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Noterade en diskussion om X10-skyltar i Postvagnen för någon vecka sedan. Kan bidra med en skylttext från min tid som trafikplanerare vid SL då de första X10:orna (3114-3133) skulle ha destskyltar (ur skrivelse till Hägglunds).
[image]
Några av destinationerna kan tyckas vara lite udda. Plattformarna på Gnesta-linjen rymde vid den här tiden endast en X1/X10-enhet så till Mölnbo kördes periodvis dubbleringståg lördag fm och söndag em. I Huddinge fanns ett sidospår vid plattform vilket gav möjlighet att köra insatståg dit. Uppsala togs med eftersom det förekom att SJ:s Uppsalapendel kördes med X1 vid trafikstörningar.

En ny station vid Flemingsberg hade diskuterats ända sedan 1930-talet. 1982 pågick diskussionerna fortfarande och inget tydde på någon snar lösning. Så därför togs inte Flemingsberg med. Men i september 1983 blev det klart att en station verkligen skulle byggas i Flemingsberg. Så i nästa skyltuppsättning (fr om X10 3148) byttes Huddinge ut mot Flemingsberg (då blev det också klart att sidospåret i Huddinge skulle slopas). Innan alla skyltar hunnit bytas ut förekom det att tåg till Flemingsberg skyltades Huddinge vilket åtminstone var åt rätt håll.

Tack, mycket intressant!

Dum fråga kanske men varför togs inte Flemingsberg med ändå? Antogs det väcka sovande björnar och ont blod?

X10-skyltar 1982

av Arne Hällqvist, Tuesday, November 29, 2022, 17:36 (759 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Dum fråga kanske men varför togs inte Flemingsberg med ändå? Antogs det väcka sovande björnar och ont blod?

Det var nog inte så många inom SL vid den här tiden som trodde att någon station vid Flemingsberg skulle bli verklighet. Under hela 1970-talet hade sonderingar mellan SJ och SL gjorts utan att leda till något. I slutet av 1982 presenterade SJ sin spårkapacitetsutredning med utbyggnad till fyra spår till Flemingsberg och Ulriksdal. Ännu sades inget om att Flemingsberg kunde bli en vändstation. Men nu hade bollen satts i rullning…

Sedan förhandlingarna lett fram ”Strängavtalet” i september 1983 blev det lite mer fart. Med 4-spåren följde vändspår i Flemingsberg och Ulriksdal och fler insatståg kunde köras och 17 X10-enheter skulle beställas (3150-3166). På de båda enheterna 3148-3149 som beställts i april 1984 kom både Ulriksdal och Flemingsberg på rullarna. I maj 1985 beställdes X10 3150-3166 och där togs också Bålsta med som destination då det pågick ett visst lobbyarbete från något håll om att förlänga några enstaka insatståg från Kallhäll till Bålsta (men det skulle dröja många år innan Bålsta kom med i trafikprogrammet…). X10 3150-3166 fick också större skyltlådor.

X10-skyltar 1982

av Mattias Jansson, Tuesday, November 29, 2022, 21:33 (759 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Noterade en diskussion om X10-skyltar i Postvagnen för någon vecka sedan. Kan bidra med en skylttext från min tid som trafikplanerare vid SL då de första X10:orna (3114-3133) skulle ha destskyltar (ur skrivelse till Hägglunds).
[image]
Några av destinationerna kan tyckas vara lite udda. Plattformarna på Gnesta-linjen rymde vid den här tiden endast en X1/X10-enhet så till Mölnbo kördes periodvis dubbleringståg lördag fm och söndag em. I Huddinge fanns ett sidospår vid plattform vilket gav möjlighet att köra insatståg dit. Uppsala togs med eftersom det förekom att SJ:s Uppsalapendel kördes med X1 vid trafikstörningar.

En ny station vid Flemingsberg hade diskuterats ända sedan 1930-talet. 1982 pågick diskussionerna fortfarande och inget tydde på någon snar lösning. Så därför togs inte Flemingsberg med. Men i september 1983 blev det klart att en station verkligen skulle byggas i Flemingsberg. Så i nästa skyltuppsättning (fr om X10 3148) byttes Huddinge ut mot Flemingsberg (då blev det också klart att sidospåret i Huddinge skulle slopas). Innan alla skyltar hunnit bytas ut förekom det att tåg till Flemingsberg skyltades Huddinge vilket åtminstone var åt rätt håll.

På baksidebilden på ett av dåtidens nummer av SJKs tidning Tåg (sannolikt något av 1982-83 års nummer) fanns en bild på en ny X10 med destinationsskylten "Jakobsber"; någon hade observerat, tryckt fram och fotograferat att man i a f på några destinationsrullar missat en bokstav. (Nej, jag har inte kvar några gamla nummer av Tåg så jag kan inte skanna, men jag minns det ganska tydligt.)

X10-skyltar 1982

av Arne Hällqvist, Tuesday, November 29, 2022, 22:17 (759 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Jo, det där med felstavade namn kommer jag ihåg. När den första X10:an hade kommit ringde platschefen vid Älvsjö-hallen och nämnde att ett namn var felstavat. Jag åkte dit, någon fick veva igenom rullen och jag stod utanför och noterade. Det var inte bara ett fel, förutom Jakobsber var det också Abbonerad, jag tror det fanns ett tredje fel någonstans (typ saknad prick över något a eller o). Så det var bara att skicka iväg en reklamation till Hägglunds (som påstod att skyltrullen var tillverkad i Storbritannien).

X10-skyltar 1982

av Ola Almquist, Wednesday, November 30, 2022, 00:41 (759 dagar sedan) @ Mattias Jansson

På baksidebilden på ett av dåtidens nummer av SJKs tidning Tåg (sannolikt något av 1982-83 års nummer) fanns en bild på en ny X10 med destinationsskylten "Jakobsber"; någon hade observerat, tryckt fram och fotograferat att man i a f på några destinationsrullar missat en bokstav. (Nej, jag har inte kvar några gamla nummer av Tåg så jag kan inte skanna, men jag minns det ganska tydligt.)

Sannolikt denna:
Tidskriften Tåg: FELSKYLTAT PÅ SJ 3114 X10 Emil Kåremo T5/83 BILD

Jag minns att "Abbonerad" nämndes där. Arne bekräftar i ett annat svar att det förekom.

X10-skyltar 1982

av Niklas Bygdestam, Wednesday, November 30, 2022, 05:14 (758 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Jag har under många år hört att Uppsala fanns med på rullen bara för att tågen ibland kunde sättas in extra på Uppsalatrafiken. De kunde ersätta Uppsalapendeln vid behov.

Men nu när Arne visar hur det låg till, visst stämmer detta? Inte fanns det väl under 1980-taler funderingar på förlängning till Uppsala? Det var väl bara för just denna ersättningstrafik som ibland förekom?

X10-skyltar 1982

av Överkörmästaren, Wednesday, November 30, 2022, 18:05 (758 dagar sedan) @ Arne Hällqvist

Dum fråga kanske men varför togs inte Flemingsberg med ändå? Antogs det väcka sovande björnar och ont blod?


Det var nog inte så många inom SL vid den här tiden som trodde att någon station vid Flemingsberg skulle bli verklighet. Under hela 1970-talet hade sonderingar mellan SJ och SL gjorts utan att leda till något. I slutet av 1982 presenterade SJ sin spårkapacitetsutredning med utbyggnad till fyra spår till Flemingsberg och Ulriksdal. Ännu sades inget om att Flemingsberg kunde bli en vändstation. Men nu hade bollen satts i rullning…

Sedan förhandlingarna lett fram ”Strängavtalet” i september 1983 blev det lite mer fart. Med 4-spåren följde vändspår i Flemingsberg och Ulriksdal och fler insatståg kunde köras och 17 X10-enheter skulle beställas (3150-3166). På de båda enheterna 3148-3149 som beställts i april 1984 kom både Ulriksdal och Flemingsberg på rullarna. I maj 1985 beställdes X10 3150-3166 och där togs också Bålsta med som destination då det pågick ett visst lobbyarbete från något håll om att förlänga några enstaka insatståg från Kallhäll till Bålsta (men det skulle dröja många år innan Bålsta kom med i trafikprogrammet…). X10 3150-3166 fick också större skyltlådor.

Ja man förstår ju att det blev trångt i skåpet med alla destinationer ;-)

Tack för intressant story!