Platsidentifiering (Järnväg allmänt)

av Patrik Eriksson, Sunday, December 18, 2022, 21:55 (868 dagar sedan)

Denna bilden anges av NJBM vara tagen i Hörby på Eslöv - Kristianstad järnväg. Jag känner dock inte igen vyn och frågan är om det överhuvudtaget är på denna sträcka bilden är tagen. Är det någon som känner igen platsen?

[image]

Platsidentifiering

av Jan-Anders Wihrén, Sunday, December 18, 2022, 22:27 (868 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Om det är på linjen Eslöv-Kristianstad så blir min gissning Tollarp. Bilden bör väl i så fall vara tagen senast 1961.

Platsidentifiering

av Sven Bårström, Monday, December 19, 2022, 15:07 (867 dagar sedan) @ Jan-Anders Wihrén

Ja, inte vet jag var bilden är tagen. Aningen ovanligt är det ju med 5 rälsbussfordon i ett tåg. Vattenhästen kanske pekar på Tollarp, som antytts här?
Men det är värt att nämna något om fotografen, Jacobus Meulmann, född i Holland och "overingeniör" i norska NSB på 60- och 70-talen, kanske också in på 80-talet. Meulmann hade mycket att göra i det nordiska bansamarbetet. Hans jobb var inriktat på spårteknik, både konstruktion och spårgeometri. Han var mycket intresserad av järnväg, och jag är inte förvånad av att se honom som fotograf i Sverige.
Sven B

Platsidentifiering

av Anders Jansson, Monday, December 19, 2022, 15:28 (867 dagar sedan) @ Sven Bårström

Tack för intressant info om fotografens bakgrund. Då finns det en förklaring till hans omfattande bildsamling hos NJM. Den som inte redan botinserat i samlingen rekommenderas att göra det genom att klicka på länken till fotografen.

Noteras kan att bilden före bilden för aktuell platsbestämning är tagen i Malmö dagen före. De två efterföljande bilderna är tagna i Växjö och Alvesta samma dag.

Platsidentifiering

av Bobo L, Monday, December 19, 2022, 15:51 (867 dagar sedan) @ Anders Jansson

Tack för intressant info om fotografens bakgrund. Då finns det en förklaring till hans omfattande bildsamling hos NJM. Den som inte redan botinserat i samlingen rekommenderas att göra det genom att klicka på länken till fotografen.

Gärna, men var finns den nämnda länken?

Den enda fungerande länken invid knappen för bildsamlingarna leder till digitalt museum och en sökning på fotografens namn där ger inga träffar.

Platsidentifiering

av John T, Monday, December 19, 2022, 16:16 (867 dagar sedan) @ Bobo L

Gärna, men var finns den nämnda länken?

Den enda fungerande länken invid knappen för bildsamlingarna leder till digitalt museum och en sökning på fotografens namn där ger inga träffar.

Ola länkade i det här inlägget till den aktuella bildens sida på Norsk Jernbanemuseums del av Digitalt museum.

Följ den länken och scrolla ner en bit till där fotografen anges. Fotografens namn är en klickbar länk. Följer du sedan den länken, så kommer du till ett sökresultat för alla bilder med fotografen ifråga.

Platsidentifiering

av Ola Almquist, Monday, December 19, 2022, 15:52 (867 dagar sedan) @ Anders Jansson

Noteras kan att bilden före bilden för aktuell platsbestämning är tagen i Malmö dagen före. De två efterföljande bilderna är tagna i Växjö och Alvesta samma dag.

Jag tackar också. Se även denna sida.

Är det någon som vet något om hans fotograferande kollega Nikolaas H.C.E. Zeevenhooven?

Platsidentifiering - Vansbro?

av Bobo L, Monday, December 19, 2022, 06:56 (868 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Magasinet i bakgrunden ger en känsla av Vansbro.

Platsidentifiering - Vansbro?

av Anders Olsson2, Monday, December 19, 2022, 08:14 (868 dagar sedan) @ Bobo L

Men om fotografen står vid stationshuset är bangården för liten för att vara Vansbro

Platsidentifiering - Vansbro? ICKE!

av Rasmus Axelsson, Tuesday, December 20, 2022, 17:22 (866 dagar sedan) @ Bobo L

Det godsmagasin som fanns i Vansbro 2018, påminner inte alls om magasinet i bakgrunden på bilden. Det som finns/fanns i Vansbro är betydligt mer högrest och har mycket tydliga taksprång längs långsidorna samt tre portar mot spåret som troligen hade fönstren ovanför sig.

Platsidentifiering - Vansbro? ICKE!

av Bobo L, Wednesday, December 21, 2022, 18:24 (865 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Det godsmagasin som fanns i Vansbro 2018, påminner inte alls om magasinet i bakgrunden på bilden. Det som finns/fanns i Vansbro är betydligt mer högrest och har mycket tydliga taksprång längs långsidorna samt tre portar mot spåret som troligen hade fönstren ovanför sig.

Jadå, DET magasinet känner jag igen väl, men det syns ju inte på frågebilden ;-)

Att det i Vansbro, som på många andra stationer, skulle kunna ha funnits flera magasin, ofta ägda av handlare eller industriföretag, föreföll inte alls osannolikt. Nu har jag dock spanat på lite gammelbilder inkl flygbilder och funnit att det av Rasmus nämnda magasinet tycks ha varit det enda på platsen även i gamla tider. Ett i sig själv märkligt faktum, kan tyckas, eftersom många småstationer ofta hade flera företagsmagasin.

Själv lärde jag mig också att Vansbro förr hade ett mycket större spårsystem än vad jag någonsin förstod, då på 70-talet och framåt.

Platsidentifiering

av Ola Almquist, Monday, December 19, 2022, 13:49 (867 dagar sedan) @ Lennart Carlsson

Främsta motorvagns nummer verkar i förstoring vara 1080. Var var denna placerad?

Platta skorstenar och ursprunglig tyfonplacering tyder på början av Y6-epoken.

I vanlig ordning blir frågeställningar av denna typ tydligare om man lägger med en länk till den ursprungliga bilden.

Jag har aldrig varit i Tollarp men jag tycker att det är ett ganska bra förslag.

Platsidentifiering

av Torbjörn Mårtensson, Monday, December 19, 2022, 14:35 (867 dagar sedan) @ Ola Almquist

Ett påfallande långt tåg.

Platsidentifiering

av Kent Hedqvist, Monday, December 19, 2022, 16:55 (867 dagar sedan) @ Ola Almquist

Tack för länken.
När jag går in på kartbild.com, 1960, tycker jag att allt stämmer med den angivna stationen Hörby. Tåget står längst ut vid plattformens västra ände, godsmagasinet stämmer, de dubbla plattformarna stämmer, huset bakom tåget på norra sidan stämmer, antalet spår stämmer, övergången bortom tåget stämmer. Jag hittar inget som inte stämmer.
Kent

Platsidentifiering

av Catarina, Monday, December 19, 2022, 17:19 (867 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Tack för länken.
När jag går in på kartbild.com, 1960, tycker jag att allt stämmer med den angivna stationen Hörby. Tåget står längst ut vid plattformens västra ände, godsmagasinet stämmer, de dubbla plattformarna stämmer, huset bakom tåget på norra sidan stämmer, antalet spår stämmer, övergången bortom tåget stämmer. Jag hittar inget som inte stämmer.
Kent

Även lokstallet i bakgrunden stämmer med Hörby

Platsidentifiering

av Harald, Monday, December 19, 2022, 17:26 (867 dagar sedan) @ Kent Hedqvist

Godsmagasinet stämmer definitivt inte med Hörby, för där låg det på samma sida som stationshuset och öster om detta. Däremot så stämmer bilden bra med den här bilden från Tollarp, särskilt belysningsstolpen: https://digitaltmuseum.se/021018169671/vaxlingsledaren-i-tollarp-framfor-statens-jarnva...
På cyklabanvall.nu finns bilder av godsmagasinen i Olseröd och Maglehem. De liknar det på bilden. De står på stenfötter och har låga fönster med sneda spröjsar.
http://cyklabanvall.nu/en/top/normalspariga-jaernvaegar/oestra-skanes-jaernvaegar%2C-kr...

Platsidentifiering

av Jan-Anders Wihrén, Monday, December 19, 2022, 21:14 (867 dagar sedan) @ Harald

Vid ett besök i Tollarp 18/7 1963 tog jag ett par bilder som visas nedan och kanske kan ge någon vägledning. Vattenkastarens placering stämmer i alla fall bra även med bangårdsritning. Bilden av TGOJ Gs 823 står mitt för ett magasin men det verkar ha funnits flera magasin så det är inte säkert att detta är samma magasin som syns på den ursprungliga frågebilden.
[image]
[image]

Platsidentifiering

av Anders.k., Tuesday, December 20, 2022, 11:45 (866 dagar sedan) @ Harald

Godsmagasinet stämmer definitivt inte med Hörby, för där låg det på samma sida som stationshuset och öster om detta. Däremot så stämmer bilden bra med den här bilden från Tollarp, särskilt belysningsstolpen: https://digitaltmuseum.se/021018169671/vaxlingsledaren-i-tollarp-framfor-statens-jarnva...
På cyklabanvall.nu finns bilder av godsmagasinen i Olseröd och Maglehem. De liknar det på bilden. De står på stenfötter och har låga fönster med sneda spröjsar.
http://cyklabanvall.nu/en/top/normalspariga-jaernvaegar/oestra-skanes-jaernvaegar%2C-kr...

Jag tror också att det är Tollarp.

https://digitaltmuseum.se/021018114319/stationen-i-tollarp

Jämfört med denna bilden är ju bakgrunden den samma , en kulle eller ås .

Järnvägen stiger hyffsat ut ifrån Tollarp över kullen , nästa station är Linderöd och den ligger 10 km bort och då har det stigit 112 meter, från 37,5 möh till 149,3 möh och det är den stigningen man ser i bakgrunden, gissar jag.

M.V.H Anders.k.

Platsidentifiering

av Da, Wednesday, December 21, 2022, 18:10 (865 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Helt utan relation till den ursprungloga frågan. Y7 individen längst fram har norrlandsplog. Omdisponering av fordon, eller är vi egentligen längre norr ut?

Platsidentifiering

av Harald, Wednesday, December 21, 2022, 19:03 (865 dagar sedan) @ Da

Helt utan relation till den ursprungloga frågan. Y7 individen längst fram har norrlandsplog. Omdisponering av fordon, eller är vi egentligen längre norr ut?

Norrlandsplog hade man nog bruk för i Skåne och särskilt östra Skåne. Vintern 1958-59 tycks inte ha varit så farlig, men vintern före har mätstationen i Sankt Olof rapporterat snödjup upp till 65 cm.

[x]
[*]