Sociala medier, nya synsätt på miljö och hållbarhet. På vad som är historiskt korrekt sett ur antikvarisk bemärkelse, på turistiska projekt, mm.
Det är därför inte så konstigt att vi idag mer än någonsin i detta forum och på Facebook har olika åsikter om våra volontärer i de ideella museiföreningarna uträttar stordåd eller inte.
För min egen del kan jag bara referera till erfarenheterna vid museijärnvägarna och i viss mån dito spårvägarna.
På 1970-talet var det en stor bedrift att byta loktuber på exempelvis BLJ 6 på AGJ, men betänk då att ett sådant arbetet bedrevs utomhus eller i en ouppvärmd liten träbyggnad.
Idag är ett tubbyte på ett ånglok mer eller mindre en rutinfråga.
Jag själv (och kompisar) tyckte vi var oerhört duktiga som på 1980-talets början bytte 14 slipers på en 100 m sträcka på ULJ vid en arbetshelg. Nu för tiden byter exempelvis Tjustbyggden nästan 3000 slipers per år mellan Västervik och Hultsfred.
Synen på vad som är framgångar och ”mycket uträttat” har jag märkt skiljer sig mellan äldre generationen museijärnvägare och den dito yngre. På 1970-talet (ofta utomhus i snöglopp) stålborstade man för hand ett godsvagnsunderrede och därefter målade det i blymönja.
Idag sandblästras och primas (med skyddsmask och skyddstält) samma godsvagnsunderrede.
Den äldre generationen blir därför ofta bestört när den yngre ifrågasätter en del insatser som redogörs i detta forum och på facebook. De äldre tycker de yngre är kaxiga och har hög svansföring, De yngre tycker de äldre lever i en glasbubbla och inte vill inse nutidens krav på effektivt arbete – även i en ideell organisation.
Generationsmotsättning?
Nä, knappast!
Men däremot olika värderingar beroende på att man har fått vitt skilda referenser och erfarenheter från nästan 60 års drift av museijärnvägar.
Intressant fråga!
Och kan det varit så, att de storverk som skedde då var av mer praktisk karaktär, nu brottas vi ju med en administration som inte den världen hade: Tillstånd infrastrukturförvaltare, tillstånd järnvägsföretag, fordonsgodkännanden, revisioner både internt och av Transportstyrelse, ECM, tillstånd som utbildningsanordnare, krav på miljö- och hållbarhet.
Det finns ju föreningar idag som (tyvärr) inte längre har tillstånd att rulla med sina grejor, och/eller en bana som kräver rätt stora insatser innan den kan användas, men man överlever otroligt nog ändå och stålborstar på sin fordonspark, och föreningen kanske är lite som förr. Få administrativa bekymmer, men dåligt med inkomst, men man trivs ihop med kaffet, det sociala och sina lok. I andra änden har vi föreningar som blomstrar och har alla papper klara, kör sin trafik, och drar in pengar, så ekorrhjulet rullar, till allas glädje.
Jag tror ju att en förening behöver både och. Goda diplomater och administratörer, men också praktiskt kunniga människor som kan spotta i nävarna. Den förening som bara har det ena av detta kommer nog inte bli den som det går bäst för tänker jag. Man behöver locka båda sidor, och inte tycka att "kontorsnissen" är onödig. Och tvärtom!
Har man dessutom ett system för att ta hand om och utveckla aktiva medlemmar. Samt en trafik som drar in inkomster och får medlemmarna att stanna och trivas. Har man dessutom bra förvaring av sina fordon och en vettig verkstad...så går det ju bra!
Vi ser ju tyvärr i andra änden föreningar som inte har kraft att behålla sitt tillstånd för trafik och tappar detta. Därmed försvinner inkomsterna. Och därmed har man inga pengar till tekniskt underhåll av sina fordon. I bästa fall har man en förvaring av dessa och kan övervintra några år...men att resa sig, och ens söka och få ett tillstånd till att spåren fram till lokstallsporten för lov att alla användas, är en stor administrativ utmaning.
Kan det vara så att ledningen och det administrera kompetensen är avgörande om en förening idag ska kunna fortsätta med sin trafik och ha sina fordon igång. Man behöver också praktiker, men en förening som bara har praktiker, kommer nog tyvärr sällan ur lokstallet. Tyvärr.
Kontenta: Båda sidor behövs - annars ingen trafik. Tänker jag.
Och frågan är då. Om man nu har ett lokstall eller en verkstad, och har spännande fordon, då kanske det räcker med att ses, umgås, dricka kaffe och stålborsta. Fordonen finns ju kvar, men är det viktigt att i alla lägen köra egen trafik på eget tillstånd? LJM är ett bra exempel: Lokstall, verkar ha en fungerande verksamhet, äger några fordon, har ett årligt superarrangemang. MEN...man gapar inte efter egen trafik, utan samverkar med andra för ett årligt (och mycket bra arrangemang).
Den gamla typen av förening gör allt själv. Ånglok, ellok, ett ellok till, 1-klasståg, sovvagnar,2-klasståg, restaurang, rälsbussar, växellok, historiskt godståg mm. Är den tiden förbi när man "orkar" driva detta kontinuerligt?
Mvh Henrik Reuterdahl, som privatperson.