Östersund-Mora februari 1976 del 1 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Friday, December 30, 2022, 16:03 (739 dagar sedan)

I gråvädret över jul och nyår längtar jag efter lite snö och minusgrader. Letade därför upp en resa jag inte visat tidigare. Text efter bilder.

[img]images/uploaded/2022123014311263aef63092bf4.jpg[/img] [img]images/uploaded/2022123014321963aef673127bf.jpg[/img][img]images/uploaded/2022123014325763aef699bd606.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2022123014332963aef6b9cbeb8.jpg[/img]
Tidtabellens inledande sidor.

[img]images/uploaded/2022123014351263aef720ca06f.jpg[/img]
Tandsbyn, ljuset räckte nog inte för några bilder innan dess. Till vår då stora besvikelse bestod tåget inte av våra egna hederliga rälsbussar utan av en provvagn inlånad från DB. Så här långt i efterhand är det på ett sätt ändå kul att ha åkt med vad som inte blev prototypen för Y1:orna.

[img]images/uploaded/2022123014392563aef81da2c19.jpg[/img]
Fåker

[img]images/uploaded/2022123014412763aef8975f742.jpg[/img]
Hackås

[img]images/uploaded/2022123014422463aef8d0a5cfe.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2022123014425263aef8ecc4740.jpg[/img]
Två bilder från Svenstavik som numera begåvats med namnet Svenstaviks centrum...

[img]images/uploaded/2022123014461763aef9b9e5791.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2022123014463763aef9cd31be6.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2022123014471963aef9f7813fc.jpg[/img]
Tre bilder från Åsarna, det var uppenbarligen gott om tid vid de uppehåll som gjordes.

[img]images/uploaded/2022123014492663aefa76e30ef.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2022123014500263aefa9a0f8a8.jpg[/img]
Överhogdal, två bilder

[img]images/uploaded/2022123014520163aefb11f0965.jpg[/img]
Ytterhogdal

[img]images/uploaded/2022123014522863aefb2c3355e.jpg[/img]
Fortsättning på tidtabellen

[img]images/uploaded/2022123014540163aefb892c607.jpg[/img]
Sveg där vi kommer att byta tåg, det var gott om tid att fotografera uppställda fordon...

[img]images/uploaded/2022123014572663aefc56a3b13.jpg[/img]
UBF6Y 1769

[img]images/uploaded/2022123014581363aefc8511c19.jpg[/img]
UBF8Y 1942

[img]images/uploaded/2022123014585563aefcafb7222.jpg[/img]
UFV 2053

[img]images/uploaded/2022123014592563aefccdd9ddf.jpg[/img]
UF 1883

[img]images/uploaded/2022123015000663aefcf65488a.jpg[/img]
UFV 2036

[img]images/uploaded/2022123015004563aefd1d4c877.jpg[/img]
UBF 1829

Fortsätter i [link=https://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=272145]del 2[/link]

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av Rasmus Axelsson, Friday, December 30, 2022, 19:39 (739 dagar sedan) @ sepernik

[img]images/uploaded/2022123014422463aef8d0a5cfe.jpg[/img]
[img]images/uploaded/2022123014425263aef8ecc4740.jpg[/img]
Två bilder från Svenstavik som numera begåvats med namnet Svenstaviks centrum...

Nja. Driftplatsen heter fortfarande Svenstavik medan resandeutbytet planenligt sker vid hållstället Svenstavik centrum, drygt 600 m söder om stationshuset.

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av sepernik, Friday, December 30, 2022, 23:34 (739 dagar sedan) @ Rasmus Axelsson

Nja. Driftplatsen heter fortfarande Svenstavik medan resandeutbytet planenligt sker vid hållstället Svenstavik centrum, drygt 600 m söder om stationshuset.

Tack, jag slarvade med faktakontrollen här.

[img]images/uploaded/2022123022253363af655de741c.jpg[/img]
På bakgrund av Ekonomiska kartor 1972-73 har jag lagt Trafikverkets öppna data från 2022 ovanpå.
Inom vad jag antar också är driftplatsen har ett antal sidospår/bangård anordnats söder om hållstället Svenstaviks centrum.

[img]images/uploaded/2022123022301763af6679eb4b4.jpg[/img]
En street view från Google på det ursprungliga stationshuset (förstås från gatusidan).

[img]images/uploaded/2022123022313063af66c20f792.jpg[/img]
Hållstället Svenstaviks centrum (också Google).

[img]images/uploaded/2022123022324963af6711e4201.jpg[/img]
Invid en stoppbock på spåren söder om Svenstaviks centrum står i Googles gatubild ett E2-lok.

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av Harald, Friday, December 30, 2022, 21:03 (739 dagar sedan) @ sepernik

Det här är det som [b]blev[/b] prototypen för Y1. Tur att man ändrade utseendet i alla fall.

[img]https://harald.nordius.se/coppermine/albums/userpics/IMG_1934.jpg[/img]

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av sepernik, Friday, December 30, 2022, 23:54 (739 dagar sedan) @ Harald

Det här är det som blev prototypen för Y1. Tur att man ändrade utseendet i alla fall.

Håller helt med. Tycker nog att det ursprungliga enkla utseendet på Y1:orna är oöverträffat, d v s utifrån vad som kan åstadkommas på en Y1, självklart menar jag här inte alla järnvägsfordon.

[image]
Östersund 11 maj 1975. Den vagn som provades (eller var det flera?) hade motsvarande utseende som på din bild, möjligen att den rejäla spårrensaren är en anpassning för svenska förhållanden.

[image]
Intill italienaren stod de två tyska provvagnarna. Jag var knappt 19 år 1975 så någon kompetens att förstå hela upphandlingsprocessen hade jag naturligtvis inte då (och knappast nu heller;-)). Men då var det för mej ingen tvekan om att den till synes utdaterade italienska vagnen redan hade förlorat mot de robusta och solida tyska vagnarna.

FS ALn 668 och 663 - Genomgångsdörrar och Y1 ritningar?

av K Lemming, Saturday, December 31, 2022, 03:52 (738 dagar sedan) @ sepernik

Det här är det som [b]blev[/b] prototypen för Y1. Tur att man ändrade utseendet i alla fall.


Håller helt med. Tycker nog att det ursprungliga enkla utseendet på Y1:orna är oöverträffat, d v s utifrån vad som kan åstadkommas på en Y1, självklart menar jag här inte alla järnvägsfordon.

[img]images/uploaded/2022123022372363af68234a145.jpg[/img]


Själv tycker jag ursprungsfronterna på de italienska vagnarna har snyggare grundformer än vad Y1 har, även om jag tycker Y1 också blev klart snygga. Nu fanns det ju flera serier av 668 och denna i 1800-serien var den sista serien med denna fronten. 1800 serien byggdes mellan 1971-73. Serierna efter, den första 1900-serien, byggdes 1975-76 och fick ett annorlunda takslut i fronterna. Om dessa hann påbörjas innan utseendet på Y1 var fastslaget och därmed påverkade takslutet på Y1 har jag ingen aning om. Senare tidigt 80-tal, har jag för mig, kom Aln 663 vars frontform är som Y1, fast fortfarande med genomgångsdörrar. Nu har åtminstone dörrfönstren hamnat i linje med övriga fönster men dörrarna kunde fortfarande utformats snyggare i mitt tycke.

Om man utgår från att det var 1800-seriens frontform som gällde när Y1 ritades så hade det blivit riktigt snyggt om man behållit ursprungsformen på fronterna och bytt genomgångsdörrarna till något estetiskt snyggare, t.ex en aning smalare enkeldörr med bara ett fönster i linje med övriga frontfönster samt sänkt dörrarna upptill så dom inte sticker upp i taket. Det kunde t.o.m räckt med att nöja sig med att enbart sänka dörrarna så det blir en obruten taklinje samt flyttat fönstren i linje med övriga fönster. Jag gillar helt enkelt korgformen på fronterna.

En nackdel med Y1 var ju att dom inte hade genomgångsdörrar. Hur var det med dom italienska vagnarna, fick resenärer använda genomgångsdörrarna?

Någon som vet var Y1 ritades, var det SJ själv som ritade dom eller var det Fiat?

FS ALn 668 och 663 - Genomgångsdörrar och Y1 ritningar?

av Pelle Björkman, Thursday, January 05, 2023, 15:37 (733 dagar sedan) @ K Lemming

Det här är det som [b]blev[/b] prototypen för Y1. Tur att man ändrade utseendet i alla fall.


Håller helt med. Tycker nog att det ursprungliga enkla utseendet på Y1:orna är oöverträffat, d v s utifrån vad som kan åstadkommas på en Y1, självklart menar jag här inte alla järnvägsfordon.

[img]images/uploaded/2022123022372363af68234a145.jpg[/img]

Själv tycker jag ursprungsfronterna på de italienska vagnarna har snyggare grundformer än vad Y1 har, även om jag tycker Y1 också blev klart snygga. Nu fanns det ju flera serier av 668 och denna i 1800-serien var den sista serien med denna fronten. 1800 serien byggdes mellan 1971-73. Serierna efter, den första 1900-serien, byggdes 1975-76 och fick ett annorlunda takslut i fronterna. Om dessa hann påbörjas innan utseendet på Y1 var fastslaget och därmed påverkade takslutet på Y1 har jag ingen aning om. Senare tidigt 80-tal, har jag för mig, kom Aln 663 vars frontform är som Y1, fast fortfarande med genomgångsdörrar. Nu har åtminstone dörrfönstren hamnat i linje med övriga fönster men dörrarna kunde fortfarande utformats snyggare i mitt tycke.

Om man utgår från att det var 1800-seriens frontform som gällde när Y1 ritades så hade det blivit riktigt snyggt om man behållit ursprungsformen på fronterna och bytt genomgångsdörrarna till något estetiskt snyggare, t.ex en aning smalare enkeldörr med bara ett fönster i linje med övriga frontfönster samt sänkt dörrarna upptill så dom inte sticker upp i taket. Det kunde t.o.m räckt med att nöja sig med att enbart sänka dörrarna så det blir en obruten taklinje samt flyttat fönstren i linje med övriga fönster. Jag gillar helt enkelt korgformen på fronterna.

En nackdel med Y1 var ju att dom inte hade genomgångsdörrar. Hur var det med dom italienska vagnarna, fick resenärer använda genomgångsdörrarna?

Någon som vet var Y1 ritades, var det SJ själv som ritade dom eller var det Fiat?

Den torde ha ritats av FIAT. SJ utformade kravspecen. Ett av önskemålen var en varm och någorlunda dragfri hytt. Jmf med hyttvärmen i Y6/7/8.
Efter SJ ordern utformade FIAT en motorvagn med genomgångsmöjlighet och den kom som kom att kallas 663 och med vissa exteriöra (kantiga) drag av Y1.

FS ALn 668 och 663 - Genomgångsdörrar och Y1 ritningar?

av S-O Johansson, Thursday, January 05, 2023, 16:27 (733 dagar sedan) @ Pelle Björkman

Det här är det som [b]blev[/b] prototypen för Y1. Tur att man ändrade utseendet i alla fall.


Håller helt med. Tycker nog att det ursprungliga enkla utseendet på Y1:orna är oöverträffat, d v s utifrån vad som kan åstadkommas på en Y1, självklart menar jag här inte alla järnvägsfordon.

[img]images/uploaded/2022123022372363af68234a145.jpg[/img]

Själv tycker jag ursprungsfronterna på de italienska vagnarna har snyggare grundformer än vad Y1 har, även om jag tycker Y1 också blev klart snygga. Nu fanns det ju flera serier av 668 och denna i 1800-serien var den sista serien med denna fronten. 1800 serien byggdes mellan 1971-73. Serierna efter, den första 1900-serien, byggdes 1975-76 och fick ett annorlunda takslut i fronterna. Om dessa hann påbörjas innan utseendet på Y1 var fastslaget och därmed påverkade takslutet på Y1 har jag ingen aning om. Senare tidigt 80-tal, har jag för mig, kom Aln 663 vars frontform är som Y1, fast fortfarande med genomgångsdörrar. Nu har åtminstone dörrfönstren hamnat i linje med övriga fönster men dörrarna kunde fortfarande utformats snyggare i mitt tycke.

Om man utgår från att det var 1800-seriens frontform som gällde när Y1 ritades så hade det blivit riktigt snyggt om man behållit ursprungsformen på fronterna och bytt genomgångsdörrarna till något estetiskt snyggare, t.ex en aning smalare enkeldörr med bara ett fönster i linje med övriga frontfönster samt sänkt dörrarna upptill så dom inte sticker upp i taket. Det kunde t.o.m räckt med att nöja sig med att enbart sänka dörrarna så det blir en obruten taklinje samt flyttat fönstren i linje med övriga fönster. Jag gillar helt enkelt korgformen på fronterna.

En nackdel med Y1 var ju att dom inte hade genomgångsdörrar. Hur var det med dom italienska vagnarna, fick resenärer använda genomgångsdörrarna?

Någon som vet var Y1 ritades, var det SJ själv som ritade dom eller var det Fiat?


Den torde ha ritats av FIAT. SJ utformade kravspecen. Ett av önskemålen var en varm och någorlunda dragfri hytt. Jmf med hyttvärmen i Y6/7/8.
Efter SJ ordern utformade FIAT en motorvagn med genomgångsmöjlighet och den kom som kom att kallas 663 och med vissa exteriöra (kantiga) drag av Y1.

När SJ var nere hos FIAT så var även representanter för facket och skyddsombuden med för att titta på utformningen av förarhytten och eventuellt annat som man skulle vilja påverka i ett tidigt stadium. Vilket förvånade FIAT-folket eftersom personalrepresentanter inte verkade tillfrågas i Italien. Jag har åkt i en variant av italiensk Y1 och kunde konstatera att förarhytten bara var ett litet, för mig trångt, utrymme bredvid genomgångsdörren. Så jag förstår att man ville ha en annan hyttutformning. Det här har berättats för mig av en av förarrepresentanterna som var med vid framtagningen.

Y1 mockup?

av K Lemming, Thursday, January 05, 2023, 16:43 (733 dagar sedan) @ S-O Johansson

Det här är det som [b]blev[/b] prototypen för Y1. Tur att man ändrade utseendet i alla fall.


Håller helt med. Tycker nog att det ursprungliga enkla utseendet på Y1:orna är oöverträffat, d v s utifrån vad som kan åstadkommas på en Y1, självklart menar jag här inte alla järnvägsfordon.

[img]images/uploaded/2022123022372363af68234a145.jpg[/img]

Själv tycker jag ursprungsfronterna på de italienska vagnarna har snyggare grundformer än vad Y1 har, även om jag tycker Y1 också blev klart snygga. Nu fanns det ju flera serier av 668 och denna i 1800-serien var den sista serien med denna fronten. 1800 serien byggdes mellan 1971-73. Serierna efter, den första 1900-serien, byggdes 1975-76 och fick ett annorlunda takslut i fronterna. Om dessa hann påbörjas innan utseendet på Y1 var fastslaget och därmed påverkade takslutet på Y1 har jag ingen aning om. Senare tidigt 80-tal, har jag för mig, kom Aln 663 vars frontform är som Y1, fast fortfarande med genomgångsdörrar. Nu har åtminstone dörrfönstren hamnat i linje med övriga fönster men dörrarna kunde fortfarande utformats snyggare i mitt tycke.

Om man utgår från att det var 1800-seriens frontform som gällde när Y1 ritades så hade det blivit riktigt snyggt om man behållit ursprungsformen på fronterna och bytt genomgångsdörrarna till något estetiskt snyggare, t.ex en aning smalare enkeldörr med bara ett fönster i linje med övriga frontfönster samt sänkt dörrarna upptill så dom inte sticker upp i taket. Det kunde t.o.m räckt med att nöja sig med att enbart sänka dörrarna så det blir en obruten taklinje samt flyttat fönstren i linje med övriga fönster. Jag gillar helt enkelt korgformen på fronterna.

En nackdel med Y1 var ju att dom inte hade genomgångsdörrar. Hur var det med dom italienska vagnarna, fick resenärer använda genomgångsdörrarna?

Någon som vet var Y1 ritades, var det SJ själv som ritade dom eller var det Fiat?


Den torde ha ritats av FIAT. SJ utformade kravspecen. Ett av önskemålen var en varm och någorlunda dragfri hytt. Jmf med hyttvärmen i Y6/7/8.
Efter SJ ordern utformade FIAT en motorvagn med genomgångsmöjlighet och den kom som kom att kallas 663 och med vissa exteriöra (kantiga) drag av Y1.


När SJ var nere hos FIAT så var även representanter för facket och skyddsombuden med för att titta på utformningen av förarhytten och eventuellt annat som man skulle vilja påverka i ett tidigt stadium. Vilket förvånade FIAT-folket eftersom personalrepresentanter inte verkade tillfrågas i Italien. Jag har åkt i en variant av italiensk Y1 och kunde konstatera att förarhytten bara var ett litet, för mig trångt, utrymme bredvid genomgångsdörren. Så jag förstår att man ville ha en annan hyttutformning. Det här har berättats för mig av en av förarrepresentanterna som var med vid framtagningen.

Ditt svar gjorde att det dök upp ett ytterst svagt minne av en bild, möjligen i en årgång av Nordens Järnvägar, på en mockupup av hytten till Y1. Kan det stämma?

Jag har inte några NJ böcker tillgängliga just nu så jag kan inte kolla upp det själv.

Y1 mockup?

av Ulf Nyström, Thursday, January 05, 2023, 19:19 (733 dagar sedan) @ K Lemming

När SJ var nere hos FIAT så var även representanter för facket och skyddsombuden med för att titta på utformningen av förarhytten och eventuellt annat som man skulle vilja påverka i ett tidigt stadium. Vilket förvånade FIAT-folket eftersom personalrepresentanter inte verkade tillfrågas i Italien. Jag har åkt i en variant av italiensk Y1 och kunde konstatera att förarhytten bara var ett litet, för mig trångt, utrymme bredvid genomgångsdörren. Så jag förstår att man ville ha en annan hyttutformning. Det här har berättats för mig av en av förarrepresentanterna som var med vid framtagningen.


Ditt svar gjorde att det dök upp ett ytterst svagt minne av en bild, möjligen i en årgång av Nordens Järnvägar, på en mockupup av hytten till Y1. Kan det stämma?

Jag har inte några NJ böcker tillgängliga just nu så jag kan inte kolla upp det själv.

Din minnesbild stämmer.
I NJ 1978, sidan 11, syns en "attrapp av fronten på Y1 som byggdes i Hagalund för utvärdering av förarhyttens utformning".
Attrappen är synnerligen lik det slutgiltiga utförandet av Y1.

Y1 mockup?

av K Lemming, Thursday, January 05, 2023, 20:28 (733 dagar sedan) @ Ulf Nyström

När SJ var nere hos FIAT så var även representanter för facket och skyddsombuden med för att titta på utformningen av förarhytten och eventuellt annat som man skulle vilja påverka i ett tidigt stadium. Vilket förvånade FIAT-folket eftersom personalrepresentanter inte verkade tillfrågas i Italien. Jag har åkt i en variant av italiensk Y1 och kunde konstatera att förarhytten bara var ett litet, för mig trångt, utrymme bredvid genomgångsdörren. Så jag förstår att man ville ha en annan hyttutformning. Det här har berättats för mig av en av förarrepresentanterna som var med vid framtagningen.


Ditt svar gjorde att det dök upp ett ytterst svagt minne av en bild, möjligen i en årgång av Nordens Järnvägar, på en mockupup av hytten till Y1. Kan det stämma?

Jag har inte några NJ böcker tillgängliga just nu så jag kan inte kolla upp det själv.


Din minnesbild stämmer.
I NJ 1978, sidan 11, syns en "attrapp av fronten på Y1 som byggdes i Hagalund för utvärdering av förarhyttens utformning".
Attrappen är synnerligen lik det slutgiltiga utförandet av Y1.

Tack.

Y1 mockup?

av S-O Johansson, Thursday, January 05, 2023, 19:20 (733 dagar sedan) @ K Lemming

Det här är det som [b]blev[/b] prototypen för Y1. Tur att man ändrade utseendet i alla fall.


Håller helt med. Tycker nog att det ursprungliga enkla utseendet på Y1:orna är oöverträffat, d v s utifrån vad som kan åstadkommas på en Y1, självklart menar jag här inte alla järnvägsfordon.

[img]images/uploaded/2022123022372363af68234a145.jpg[/img]

Själv tycker jag ursprungsfronterna på de italienska vagnarna har snyggare grundformer än vad Y1 har, även om jag tycker Y1 också blev klart snygga. Nu fanns det ju flera serier av 668 och denna i 1800-serien var den sista serien med denna fronten. 1800 serien byggdes mellan 1971-73. Serierna efter, den första 1900-serien, byggdes 1975-76 och fick ett annorlunda takslut i fronterna. Om dessa hann påbörjas innan utseendet på Y1 var fastslaget och därmed påverkade takslutet på Y1 har jag ingen aning om. Senare tidigt 80-tal, har jag för mig, kom Aln 663 vars frontform är som Y1, fast fortfarande med genomgångsdörrar. Nu har åtminstone dörrfönstren hamnat i linje med övriga fönster men dörrarna kunde fortfarande utformats snyggare i mitt tycke.

Om man utgår från att det var 1800-seriens frontform som gällde när Y1 ritades så hade det blivit riktigt snyggt om man behållit ursprungsformen på fronterna och bytt genomgångsdörrarna till något estetiskt snyggare, t.ex en aning smalare enkeldörr med bara ett fönster i linje med övriga frontfönster samt sänkt dörrarna upptill så dom inte sticker upp i taket. Det kunde t.o.m räckt med att nöja sig med att enbart sänka dörrarna så det blir en obruten taklinje samt flyttat fönstren i linje med övriga fönster. Jag gillar helt enkelt korgformen på fronterna.

En nackdel med Y1 var ju att dom inte hade genomgångsdörrar. Hur var det med dom italienska vagnarna, fick resenärer använda genomgångsdörrarna?

Någon som vet var Y1 ritades, var det SJ själv som ritade dom eller var det Fiat?


Den torde ha ritats av FIAT. SJ utformade kravspecen. Ett av önskemålen var en varm och någorlunda dragfri hytt. Jmf med hyttvärmen i Y6/7/8.
Efter SJ ordern utformade FIAT en motorvagn med genomgångsmöjlighet och den kom som kom att kallas 663 och med vissa exteriöra (kantiga) drag av Y1.


När SJ var nere hos FIAT så var även representanter för facket och skyddsombuden med för att titta på utformningen av förarhytten och eventuellt annat som man skulle vilja påverka i ett tidigt stadium. Vilket förvånade FIAT-folket eftersom personalrepresentanter inte verkade tillfrågas i Italien. Jag har åkt i en variant av italiensk Y1 och kunde konstatera att förarhytten bara var ett litet, för mig trångt, utrymme bredvid genomgångsdörren. Så jag förstår att man ville ha en annan hyttutformning. Det här har berättats för mig av en av förarrepresentanterna som var med vid framtagningen.


Ditt svar gjorde att det dök upp ett ytterst svagt minne av en bild, möjligen i en årgång av Nordens Järnvägar, på en mockupup av hytten till Y1. Kan det stämma?

Har inget minne av det. Men inte omöjligt.

Jag har inte några NJ böcker tillgängliga just nu så jag kan inte kolla upp det själv.

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av tobbe, Friday, December 30, 2022, 21:26 (739 dagar sedan) @ sepernik

Nostalgiska bilder med egna härliga minnen både med tåg eller bil. På de första bilderna från Svenstavik skymtar lokhuset i fjärran till höger kan tilläggas.
tobbe

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av sepernik, Saturday, December 31, 2022, 00:24 (739 dagar sedan) @ tobbe

På de första bilderna från Svenstavik skymtar lokhuset i fjärran till höger kan tilläggas.

[img]images/uploaded/2022123023222163af72ad63071.jpg[/img]
Roligt att du skrev detta eftersom jag först nu, 16 år efter inskanningen, upptäckte att mötande rälsbussen Y7 1152 redan kört iväg norrut och kan skymtas ännu längre bort i fjärran:-).

Svenska plogar på prov motorvagnarna?

av K Lemming, Saturday, December 31, 2022, 03:59 (738 dagar sedan) @ sepernik

På de första bilderna från Svenstavik skymtar lokhuset i fjärran till höger kan tilläggas.


[img]images/uploaded/2022123023222163af72ad63071.jpg[/img]
Roligt att du skrev detta eftersom jag först nu, 16 år efter inskanningen, upptäckte att mötande rälsbussen Y7 1152 redan kört iväg norrut och kan skymtas ännu längre bort i fjärran:-).

Monterades det svenska plogar även på ALn 668 vagnarna?

Den i mitt tycke fula Br 627 blev en aning snyggare med svensk plog. Hade varit kul att se ALn 668 med svensk plog om det nu förekom.

Svenska plogar på prov motorvagnarna?

av Ola Almquist, Saturday, December 31, 2022, 04:11 (738 dagar sedan) @ K Lemming

På de första bilderna från Svenstavik skymtar lokhuset i fjärran till höger kan tilläggas.


[img]images/uploaded/2022123023222163af72ad63071.jpg[/img]
Roligt att du skrev detta eftersom jag först nu, 16 år efter inskanningen, upptäckte att mötande rälsbussen Y7 1152 redan kört iväg norrut och kan skymtas ännu längre bort i fjärran:-).


Monterades det svenska plogar även på ALn 668 vagnarna?

Den i mitt tycke fula Br 627 blev en aning snyggare med svensk plog. Hade varit kul att se ALn 668 med svensk plog om det nu förekom.

[link=https://digitaltmuseum.se/search/?q=ALn+668&aq=owner%3F%3A%22S-JVM%22]Digitalt museum[/link]

Plogtyper på prov motorvagnarna?

av K Lemming, Sunday, January 01, 2023, 18:05 (737 dagar sedan) @ Ola Almquist

På de första bilderna från Svenstavik skymtar lokhuset i fjärran till höger kan tilläggas.


[image]
Roligt att du skrev detta eftersom jag först nu, 16 år efter inskanningen, upptäckte att mötande rälsbussen Y7 1152 redan kört iväg norrut och kan skymtas ännu längre bort i fjärran:-).


Monterades det svenska plogar även på ALn 668 vagnarna?

Den i mitt tycke fula Br 627 blev en aning snyggare med svensk plog. Hade varit kul att se ALn 668 med svensk plog om det nu förekom.


Digitalt museum

Tack för länken Ola. Där ser man att tydligen var det även minst en vagn ur 1900-serien som användes som provvagn.

Klart snyggt med svensk helplog på 668. Men vad är det för linjeringar på plogen? Sådana har jag aldrig sett på någon annan svensk helplog, var det en svensk helplog som SJ monterade och "designade" till lite med linjeringar enbart för dessa 668 provvagnar eller är det en italiensk plog som även monterades på 668 i Italien?

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av Christian Ljunggren, Wednesday, January 04, 2023, 12:07 (734 dagar sedan) @ sepernik

Tack för mycket trevliga och fina bilder från för mig mycket kända trakter.
Har du möjligen någon bild framifrån på SJ godsbussen på perrongen i Åsarna?

Mvh

Christian

Östersund-Mora februari 1976 del 1

av sepernik, Wednesday, January 04, 2023, 18:00 (734 dagar sedan) @ Christian Ljunggren

Har du möjligen någon bild framifrån på SJ godsbussen på perrongen i Åsarna?

Jag är ledsen men de visade bilderna är alla jag tog.

Godsutrymme DB Br 627?

av K Lemming, Wednesday, January 04, 2023, 18:32 (734 dagar sedan) @ sepernik

Var förvarades godset i Br 627? Var det något/några passagerarsäten som nyttjades eller var det bakhytten. Eller var där stora vestibuler i dessa motorvagnar?

Godsutrymme DB Br 627?

av sepernik, Thursday, January 05, 2023, 12:48 (733 dagar sedan) @ K Lemming

Var förvarades godset i Br 627? Var det något/några passagerarsäten som nyttjades eller var det bakhytten. Eller var där stora vestibuler i dessa motorvagnar?

I boken Taschenbuch Deutsche Triebwagen, utgiven 1973, finns nedanstående skiss. Jag återger den här då författaren i sin tur har fått den från DB eller tillverkare och att eventuell verkshöjd knappast är ett problem.
[img]images/uploaded/2023010511351463b6b5f2ce40d.jpg[/img]

Tyvärr har jag inget som helst minne av hur motorvagnen var inredd, kanske som skissen, men alltså inget jag kan bekräfta. Vagnen tycks på mina bilder ha godshanteringen i den bakre vestibulen och fönstret som torde vara på toaletten ser ut att vara smalare än övriga.

Motorvagn 627 byggdes enligt Wikipedia i endast 13 exemplar varav de åtta första 1974. Syskonet 628 som bestod av två parkopplade enheter byggdes däremot i hundratals exemplar.
[img]images/uploaded/2023010511472163b6b8c94002b.jpg[/img]
[i]Von Benedictus - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7388877[/i]

Godsutrymme DB Br 627?

av -RB-, Thursday, January 05, 2023, 13:58 (733 dagar sedan) @ sepernik

Ta inte illa upp , men bilden på 628 103 visar en "mellanprototyp" byggd i 3 st 2 vagnars sätt med en motorvagn 628 och manövervagn 928 .

https://dampflok-bilder.jimdofree.com/deutsche-triebwagen/verbrennungstriebwagen/628/

Och om de två varianterna 627 :

https://dampflok-bilder.jimdofree.com/deutsche-triebwagen/verbrennungstriebwagen/627/

Tack för bilder och reportage .

mvh Rolf Berg

Godsutrymme DB Br 627?

av sepernik, Thursday, January 05, 2023, 18:35 (733 dagar sedan) @ -RB-

Ta inte illa upp , men bilden på 628 103 visar en "mellanprototyp" byggd i 3 st 2 vagnars sätt med en motorvagn 628 och manövervagn 928 .

Ingen fara, jag inser att jag drog för långtgående slutsats av uppgifterna i min Taschenbuch Deutsche Triebwagen från 1973. Uppgifterna i denna gällde vad som planerades för förserien 628.0 som började levereras 1974.

Vad jag förstår av länken om 628 du visade var det endast förserien 628.0 (12 enheter/6 tågsätt) och den sista versionen 628.9/629.9 (5 tågsätt) där bägge vagnarna var motoriserade. Versionerna 628.1, 628.2 och 628.3 utgjordes av motorvagn med kortkopplad manövervagn, 3 st, 150 st respektive 303 st tågsätt, totalt 456 om jag inte räknat galet.

Godsutrymme DB Br 627?

av K Lemming, Thursday, January 05, 2023, 16:48 (733 dagar sedan) @ sepernik

Var förvarades godset i Br 627? Var det något/några passagerarsäten som nyttjades eller var det bakhytten. Eller var där stora vestibuler i dessa motorvagnar?


I boken Taschenbuch Deutsche Triebwagen, utgiven 1973, finns nedanstående skiss. Jag återger den här då författaren i sin tur har fått den från DB eller tillverkare och att eventuell verkshöjd knappast är ett problem.
[img]images/uploaded/2023010511351463b6b5f2ce40d.jpg[/img]

Tyvärr har jag inget som helst minne av hur motorvagnen var inredd, kanske som skissen, men alltså inget jag kan bekräfta. Vagnen tycks på mina bilder ha godshanteringen i den bakre vestibulen och fönstret som torde vara på toaletten ser ut att vara smalare än övriga.

Motorvagn 627 byggdes enligt Wikipedia i endast 13 exemplar varav de åtta första 1974. Syskonet 628 som bestod av två parkopplade enheter byggdes däremot i hundratals exemplar.
[img]images/uploaded/2023010511472163b6b8c94002b.jpg[/img]
[i]Von Benedictus - Eigenes Werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=7388877[/i]

Tack för svar Per, och tack för alla fantastiska bildreportage från dina resor du visar oss.

Godsutrymme DB Br 627?

av sepernik, Thursday, January 05, 2023, 19:03 (733 dagar sedan) @ K Lemming

Tack själv!

En observation utifrån länken om 627 från Rolf Berg var att de åtta förserievagnarna 627.0 från 1974 hade Scharfenbergkoppel. De senare fem vagnarna 627.1 från 1981 hade normala drag- och stötinrättningar.

D v s att SJ i proven med 627-vagnarna inte hade möjlighet att prova om de klarade av att dra en täckt godsvagn.

627.0 hade 287 kW motoreffekt, Y1:orna hade ursprungligen 320 kW med Fiat-motorer (vilket senare blev 420 kW med byte till Volvo-motorer).
Jag kan i princip inget om Y1:orna men har förstått att YF1 tillkom då Y1:orna var för svaga att ha ett släp tillkopplat (SJK 38, Rälsbussar och släpvagnar vid Statens Järnvägar av Arne Hällqvist).
Det verkar m a o osannolikt att 627-vagnarna hade fungerat som dragfordon för en tillkopplad godsvagn.

Godsutrymme DB Br 627?

av S-O Johansson, Thursday, January 05, 2023, 19:31 (733 dagar sedan) @ sepernik

Tack själv!

En observation utifrån länken om 627 från Rolf Berg var att de åtta förserievagnarna 627.0 från 1974 hade Scharfenbergkoppel. De senare fem vagnarna 627.1 från 1981 hade normala drag- och stötinrättningar.

D v s att SJ i proven med 627-vagnarna inte hade möjlighet att prova om de klarade av att dra en täckt godsvagn.

627.0 hade 287 kW motoreffekt, Y1:orna hade ursprungligen 320 kW med Fiat-motorer (vilket senare blev 420 kW med byte till Volvo-motorer).
Jag kan i princip inget om Y1:orna men har förstått att YF1 tillkom då Y1:orna var för svaga att ha ett släp tillkopplat (SJK 38, Rälsbussar och släpvagnar vid Statens Järnvägar av Arne Hällqvist).

Det var inga problem att dra en godsvagn efter en Y1 även om det segade med den redan tidigare "snabba" accelerationen. Innan YF1 hade vi i Linköping en G-vagn med i första tåget till Västervik för godsets skull. Ibland fick vi även med en vanlig godsvagn till Överum eller Västervik som ankommit sent till Linköping. Dra hem en havererad Y1 gick också bra. Max 50 ton vikt efter en Y1 har jag för mig.

Det verkar m a o osannolikt att 627-vagnarna hade fungerat som dragfordon för en tillkopplad godsvagn.

Godsutrymme DB Br 627?

av -RB-, Thursday, January 05, 2023, 19:49 (733 dagar sedan) @ sepernik

Hej

I mitten på 80-talet försågs 627.0 och 628.0 med buffertar och skruvkoppel (något som var standard på de senare 628/629/928 och 627 varianterna). Då kunde man köra alla tsä i multipel enligt WIKI .
OBS att några privatbanor köpte 628/928 mm varianter . I åtminstone ett
fall ( "övertog" EVB (ordern på?) 4 tågsätt i samband med att man "privatiserade" en DB linje kring Bremerhafen .

mvh Rolf Berg