Östersund-Mora februari 1976 del 2 (Järnväg allmänt)

av sepernik, Friday, December 30, 2022, 16:52 (737 dagar sedan)

Del 1
Fortfarande i Sveg 6 februari 1976.

[image]
Repeterar tidtabellen för den vidare färden mot Mora.

[image]
[image]
[image]
[image][image]
Vårt blivande tåg har tydligen stått inne i stallet och växlas ner till stationshuset.

[image]
FV3 55151

[image]
B13 2829, uppställd efter slopning(?)

[image]
Dags att lämna det tyska fordonet för vidare färd med en riktig rälsbuss.

[image]
[image]
Byheden (kanske obehövligt påpekande;-))

[image]
Kropptjärn. Tåget har stannat vid den f d banvaktstugan, finns information i sammanhanget på banvakt.se.

[image]
Fågelsjö. Sveg-Orsa byggdes ju av Orsa-Härjeådalens Järnväg så byggnaderna har en annan utformning än på den av staten byggda banan norr om Sveg.

[image]
Tandsjöborg

[image]
Lillhamra

[image]
Knoppens vattentag. Förarna var i regel vänliga och också måna om att visa sevärdheter, så även här med ett extra stopp för vår skull. Tiderna förändras...

[image]
Älvho

[image]
Extra stopp mellan Älvho och Emådalen, har inget minne av varför, länsgränsen Dalarna-Gävleborg(?).

[image]
Emådalen

[image]
Tallhed

[image]
Orsa

[image]
[image]
Mora, två bilder

[image]
Tidtabellens avslutande del

[image]
[image]
[image]
Rundar av med resans biljetter

Gott nytt år önskar jag forumdeltagarna:-)!

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av Överkörmästaren, Friday, December 30, 2022, 17:12 (737 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Extra stopp mellan Älvho och Emådalen, har inget minne av varför, länsgränsen Dalarna-Gävleborg(?).

Banans högsta punkt ligger däremellan ungefär vid km 270, jag tycker att det ser ut att vara där.

Länsgränsen mellan Kopparbergs län, som det hette på den tiden, och Gävleborgs d:o går i ett vattendrag som banan korsar på en liten bro ganska direkt väster om Älvho station så där är det nog inte.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av sepernik, Friday, December 30, 2022, 17:58 (737 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Banans högsta punkt ligger däremellan ungefär vid km 270, jag tycker att det ser ut att vara där.

Tack, låter som den rimligast tänkbara förklaringen, är ju i linje med att föraren föreslog lämpliga fotoställen:-D samt stämmer också med banans kurvatur enligt ekonomiska kartan:
[image]

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av Rasmus Axelsson, Friday, December 30, 2022, 18:46 (737 dagar sedan) @ sepernik

[image]
[image]
Byheden (kanske obehövligt påpekande;-))

Den kombinerade namnskylten med sitsen fanns kvar i somras, men texten går inte längre att läsa lika lätt. Det tycks inte finnas någon bebyggelse inom synhåll från hållplatsen, men det är tydligen drygt 400 m till Byheden

[image]
Kropptjärn. Tåget har stannat vid den f d banvaktstugan, finns information i sammanhanget på banvakt.se.

[image]
Fågelsjö. Sveg-Orsa byggdes ju av Orsa-Härjeådalens Järnväg så byggnaderna har en annan utformning än på den av staten byggda banan norr om Sveg.

OHJs järnvägsbyggnader, inklusive banvaktstugorna, tillhör de mer udda i landet, men just Fågelsjö påminner annars en hel del om de statliga byggnaderna längs Inlandsbanan, och särskilt om man jämför med denna bild på de tidigare utseendet.

[image]
Knoppens vattentag. Förarna var i regel vänliga och också måna om att visa sevärdheter, så även här med ett extra stopp för vår skull. Tiderna förändras...

Dagens inlandsbaneförare är i rätt stor utsträckning lika vänliga nu som då, men tid(tabell)erna förändras så att det finns färre möjligheter för kreativa stopp nu för tiden.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av WL11, Sunday, January 01, 2023, 00:51 (736 dagar sedan) @ sepernik

[image]
Kropptjärn. Tåget har stannat vid den f d banvaktstugan, finns information i sammanhanget på banvakt.se.

Med risk att göra mig själv till åtlöje vill jag ifrågasätta om denna bild är från Kropptjärn.
Utan att jag själv varit på platsen vill jag nog påstå att bilden visar banvaktstugan i Hundsjön, eller som hållplatsen officiellt hette Hundsjövallen.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av sepernik, Sunday, January 01, 2023, 09:43 (736 dagar sedan) @ WL11

Med risk att göra mig själv till åtlöje vill jag ifrågasätta om denna bild är från Kropptjärn.
Utan att jag själv varit på platsen vill jag nog påstå att bilden visar banvaktstugan i Hundsjön, eller som hållplatsen officiellt hette Hundsjövallen.

Åtlöje är kanske att ta i men blir förstås nyfiken på varför du påstår detta;-)?

På foton av Kropptjärn i banvakt.se tagna 2010, alltså 34 år efter att vi passerade, finns en del skillnader:

  • Fönstren på bilden 1976 är spröjsade och ytterdörren är troligen ursprunglig
  • 2010 syns ingen antenn på taket och skorstenen har plåtats in
  • 1976 är konsolerna som bär taket över entrédörren vita, 2010 är de röda
  • 2010 finns något lågt tillbyggt till höger om det utkragande entrépartiet och en skylt KROPPTJÄRN sitter över högra fönstret vilka saknas 1976
  • Byggnadens huvudform är dock identisk 1976 och 2010
  • Enligt Ekonomiska kartan låg Hundsjövallen utmed rakspår medan Kropptjärn låg utmed en svag högerkurva söderut, tror dock inte det går att tolka något avgörande utifrån mitt foto.
  • Tyvärr finns i banvakt.se inget foto från Hundsjövallen även om banvaktsstugan sägs vara kvar år 2021.

När jag som här upprättat en tidtabell använde jag den under resan och skrev med blyerts in anteckningar som efteråt fördes in med kulspets.
Tidtabellen upprättades på underlag av aktuell version av Kommunickan, stationshusens lägen höger/vänster hämtade jag från en Kommunicka från 1962, därav saknas läget för Bäckedal som saknades i upplagan från 1962.
Jag var vid tillfället 19 år och saknade då som nu all lokalkännedom utefter banan.
Om föraren stannade vid en avvikande plats, som här möjligen Hundsjövallen i stället för Kropptjärn, antecknade jag det i tidtabellen men kan förstås ha missuppfattat något då eller senare.

Bilden skannade jag 2006 och något år senare förde jag in uppgifterna i en databas jag har gjort för ändamålet:
[image]
Jag har gjort ett frågetecken efter Ktn i databasen, gissningsvis för att jag då inte visste om bilden var från Bodarsjön eller Kropptjärn (de två möjliga valen enligt tidtabellen).
Att det inte är Bodarsjön kan idag lätt konstateras m h a banvakt.se.

Hade förstås varit tillfredsställande att kunna avgöra om bilden föreställer Kropptjärn eller Hundsjövallen, tillsvidare betraktar jag trots allt Kropptjärn som mest sannolikt.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av IH, Sunday, January 01, 2023, 12:51 (736 dagar sedan) @ sepernik

Med risk att göra mig själv till åtlöje vill jag ifrågasätta om denna bild är från Kropptjärn.
Utan att jag själv varit på platsen vill jag nog påstå att bilden visar banvaktstugan i Hundsjön, eller som hållplatsen officiellt hette Hundsjövallen.


Åtlöje är kanske att ta i men blir förstås nyfiken på varför du påstår detta;-)?

På foton av Kropptjärn i banvakt.se tagna 2010, alltså 34 år efter att vi passerade, finns en del skillnader:

  • Fönstren på bilden 1976 är spröjsade och ytterdörren är troligen ursprunglig
  • 2010 syns ingen antenn på taket och skorstenen har plåtats in
  • 1976 är konsolerna som bär taket över entrédörren vita, 2010 är de röda
  • 2010 finns något lågt tillbyggt till höger om det utkragande entrépartiet och en skylt KROPPTJÄRN sitter över högra fönstret vilka saknas 1976
  • Byggnadens huvudform är dock identisk 1976 och 2010
  • Enligt Ekonomiska kartan låg Hundsjövallen utmed rakspår medan Kropptjärn låg utmed en svag högerkurva söderut, tror dock inte det går att tolka något avgörande utifrån mitt foto.
  • Tyvärr finns i banvakt.se inget foto från Hundsjövallen även om banvaktsstugan sägs vara kvar år 2021.

När jag som här upprättat en tidtabell använde jag den under resan och skrev med blyerts in anteckningar som efteråt fördes in med kulspets.
Tidtabellen upprättades på underlag av aktuell version av Kommunickan, stationshusens lägen höger/vänster hämtade jag från en Kommunicka från 1962, därav saknas läget för Bäckedal som saknades i upplagan från 1962.
Jag var vid tillfället 19 år och saknade då som nu all lokalkännedom utefter banan.
Om föraren stannade vid en avvikande plats, som här möjligen Hundsjövallen i stället för Kropptjärn, antecknade jag det i tidtabellen men kan förstås ha missuppfattat något då eller senare.

Bilden skannade jag 2006 och något år senare förde jag in uppgifterna i en databas jag har gjort för ändamålet:
[image]
Jag har gjort ett frågetecken efter Ktn i databasen, gissningsvis för att jag då inte visste om bilden var från Bodarsjön eller Kropptjärn (de två möjliga valen enligt tidtabellen).
Att det inte är Bodarsjön kan idag lätt konstateras m h a banvakt.se.

Hade förstås varit tillfredsställande att kunna avgöra om bilden föreställer Kropptjärn eller Hundsjövallen, tillsvidare betraktar jag trots allt Kropptjärn som mest sannolikt.

Jag har tittat på Kartbild.com
På flygfotot som är från ungefär 1975 så är det ett stort träd som gör att det är svårt att se hur huset vid Hundsjövallen ser ut. De skulle kunna vara björken som står intill huset.
https://kartbild.com/#19/61.92114/14.52946/0x8

Resandeutbytet från Bodarsjön, Hundsjövallen eller Kropptjärn var nog inte särskilt stort. Så de stannade väl om någon ville gå på eller av där oavsett om det fanns med i tidtabellen eller inte.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av Ola Almquist, Sunday, January 01, 2023, 12:54 (736 dagar sedan) @ sepernik

Det finns en bild till från Kropptjärn, här.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av sepernik, Sunday, January 01, 2023, 14:20 (735 dagar sedan) @ Ola Almquist

Det finns en bild till från Kropptjärn, här.

Banvaktsstugan förefaller att ligga längre från spåret än på min bild, hållplatsbyggnaden skymmer iofs.
Fönstret saknar spröjsar vilket talar mot att min bild visar samma byggnad fyra år senare.
Den tvåstämmiga björken syns heller inte.
Min bild är kanske trots allt från Hundsjövallen!?

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av Jöran Johansson, Sunday, January 01, 2023, 14:44 (735 dagar sedan) @ sepernik

Jag har haft kontakt med ägaren till banvaktsstugan i Hundsjön. Han bekräftar att det är den stugan.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av sepernik, Sunday, January 01, 2023, 14:49 (735 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag har haft kontakt med ägaren till banvaktsstugan i Hundsjön. Han bekräftar att det är den stugan.

Fantastiskt:-) Tack för det!

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av Rasmus Axelsson, Sunday, January 01, 2023, 23:02 (735 dagar sedan) @ Jöran Johansson

Jag har haft kontakt med ägaren till banvaktsstugan i Hundsjön. Han bekräftar att det är den stugan.

Jag ber också att få instämma i att det ska vara Hundsjön. Såväl antennen på taket som plåten vid skorstensnocken finns kvar på mina bilder från platsen.

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av WL11, Sunday, January 01, 2023, 14:42 (735 dagar sedan) @ sepernik

OK Bra, då löste ni det utan min hjälp (jag bryter länkarna eftersom jag inte kan radera inlägget).

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av sepernik, Sunday, January 01, 2023, 14:52 (735 dagar sedan) @ WL11

Bifogar 3 bilder från Kropptjärn alla tagna 1975

Tack, detta och Jörans bekräftelse ovan gör att inget mer behöver tilläggas:-)

Östersund-Mora februari 1976 del 2

av K Lemming, Sunday, January 01, 2023, 18:57 (735 dagar sedan) @ WL11

OK Bra, då löste ni det utan min hjälp (jag bryter länkarna eftersom jag inte kan radera inlägget).

Varför det? Det kanske är fler på forumet som ville ta del av länkarna, vilka jag förstod det som utifrån nästa inläggs citat att dom ledde till bilder. Bilder är alltid intressant att ta titta på.