Östersund-Mora februari 1976 del 2 (Järnväg allmänt)
Med risk att göra mig själv till åtlöje vill jag ifrågasätta om denna bild är från Kropptjärn.
Utan att jag själv varit på platsen vill jag nog påstå att bilden visar banvaktstugan i Hundsjön, eller som hållplatsen officiellt hette Hundsjövallen.
Åtlöje är kanske att ta i men blir förstås nyfiken på varför du påstår detta;-)?
På foton av Kropptjärn i banvakt.se tagna 2010, alltså 34 år efter att vi passerade, finns en del skillnader:
- Fönstren på bilden 1976 är spröjsade och ytterdörren är troligen ursprunglig
- 2010 syns ingen antenn på taket och skorstenen har plåtats in
- 1976 är konsolerna som bär taket över entrédörren vita, 2010 är de röda
- 2010 finns något lågt tillbyggt till höger om det utkragande entrépartiet och en skylt KROPPTJÄRN sitter över högra fönstret vilka saknas 1976
- Byggnadens huvudform är dock identisk 1976 och 2010
- Enligt Ekonomiska kartan låg Hundsjövallen utmed rakspår medan Kropptjärn låg utmed en svag högerkurva söderut, tror dock inte det går att tolka något avgörande utifrån mitt foto.
- Tyvärr finns i banvakt.se inget foto från Hundsjövallen även om banvaktsstugan sägs vara kvar år 2021.
När jag som här upprättat en tidtabell använde jag den under resan och skrev med blyerts in anteckningar som efteråt fördes in med kulspets.
Tidtabellen upprättades på underlag av aktuell version av Kommunickan, stationshusens lägen höger/vänster hämtade jag från en Kommunicka från 1962, därav saknas läget för Bäckedal som saknades i upplagan från 1962.
Jag var vid tillfället 19 år och saknade då som nu all lokalkännedom utefter banan.
Om föraren stannade vid en avvikande plats, som här möjligen Hundsjövallen i stället för Kropptjärn, antecknade jag det i tidtabellen men kan förstås ha missuppfattat något då eller senare.
Bilden skannade jag 2006 och något år senare förde jag in uppgifterna i en databas jag har gjort för ändamålet:
Jag har gjort ett frågetecken efter Ktn i databasen, gissningsvis för att jag då inte visste om bilden var från Bodarsjön eller Kropptjärn (de två möjliga valen enligt tidtabellen).
Att det inte är Bodarsjön kan idag lätt konstateras m h a banvakt.se.
Hade förstås varit tillfredsställande att kunna avgöra om bilden föreställer Kropptjärn eller Hundsjövallen, tillsvidare betraktar jag trots allt Kropptjärn som mest sannolikt.