Här är tenderhistorik:
Tenderdata
1909—1910 26 E-lok (1039-1048, 1071-1075, 1086-1095 samt 1105) beställdes med A-tendrar som dock levererades innan loken för att kopplas till de 26 A-loken. Därefter ombyggdes C-tendrarna (1000-1026) till L och tillkopplades de 26 E-loken, dock inte nödvändigtvis jämna byten A/E.
Järnvägshistoriskt forum 2009-09-20/Anders Sandgren ASa
1910 Tender A 1042 Lev med lok A 1014 PÅL
1937—1953 Tendern A 1042 flyttades från A 1014 till OKa 1510 1937. Frånkopplad 1941. A 1042 stod sedan avställd och försavann ur str 77 1953 TT
1950-01-01 Tender A 1042 är avställd utan att vara tillkopplad lok. Samma uppgift 1952-01-01 Str 77
? Tender A 1042 tillkopplas lok B 1135 WS
1971-07-12 Tender A 1042 tillkopplad lok B 1135 AFB03
2008-12-18 Tender A 1042 tillkopplad lok B 1135 PÅL
1910 Lok E 1042: Tender C 1015 tillkopplas E 1042 TT
1950-01-01 Lok E 1042: Tender C 1015 tillkopplad lok E 1042. Samma uppgift 1952-01-01 och 1991 Str 77/
SJ/RW
Någon skrev om vad som skrotades på loket.
Inget framkommer att tender 1015 blev bevarad. Tendrar byttes ej i samband med utdragningar / transport från lokhus utom i något enstaka fall (NJM?). Däremot frånkopplades ofta tendrar i Grängesberg särskilt för lok som väntade på skrotning. bra tendrar sparades t.v. Förekom att bra tendrar tillkopplades lok där som skulle bevaras. Ett antal tendrar stod kvar länge som var i bra skick för ev försäljning men skrotades till slut. Huruvida 1015 var med på den kategorin vet jag ej.
Även ramverket och hjulsats till 1042 sparades för JVM:s räkning. Huruvida ramverket senare skrotades eller finns kvar vet jag ej. Främsta anledningen till att ramverket sparades var en hypotetisk transport som aldrig realiserades.