Tender 1042 - märkning och historia (Historiskt material)

av bosc, Tuesday, January 17, 2023, 22:10 (685 dagar sedan)

I ett tidigare inlägg - Ånglok i Grängesberg, del 3 - visade jag en bild på sidan av tender 1042 och ställde en fråga om resterna av texten på sidan. Jag har inte fått något svar eller förslag och jag kan inte riktigt släppa problemet, därför kommer frågan igen.
Enligt särtryck 77 för 1912 hörde tender 1042 littera A till lok littera A 1014. Vad hände med tender 1042 sedan? Vad är det för text som anas på sidan? MKontJ, eller vad? Hjälp!/BoSC
[image]

Tender 1042 - märkning och historia

av Anders Sandgren, Tuesday, January 17, 2023, 23:00 (685 dagar sedan) @ bosc

I ett tidigare inlägg - Ånglok i Grängesberg, del 3 - visade jag en bild på sidan av tender 1042 och ställde en fråga om resterna av texten på sidan. Jag har inte fått något svar eller förslag och jag kan inte riktigt släppa problemet, därför kommer frågan igen.
Enligt särtryck 77 för 1912 hörde tender 1042 littera A till lok littera A 1014. Vad hände med tender 1042 sedan? Vad är det för text som anas på sidan? MKontJ, eller vad? Hjälp!/BoSC
[image]

När A 1914 skrotats 1937 tillkopplades den samma år till OKa 1510. 1509 fick samtidigt tender A 1095 som hade gått med lok A 1025 (skrotat 1935) vilken stått avställd. Tender A 1042 tillkopplades på 60-talet lok B 1135. 'båda tjänstgjorde vid denna tid i Nässjö men det var nog mer en slump. Månne följde den loket till Tyskland.

Fast när jag går tillbaka till ursprungsinlägget inser jag ju att det inte handlar om tender 1042 utan tendern som var kopplad till E 1942, vilket antagligen var L 1015, levererad med A 1015 som C 1015 men vid omkopplingen ombyggd och omlittererad till L 1015. Den var åtm kopplad till loket 1967. Om det inte skedde någon omkoppling vid tömningen av lokhuset. L 1015 hade nog gått med E 1042 sedan loket levererades och tendern övertogs.

Tender 1042 - märkning och historia

av bosc, Wednesday, January 18, 2023, 20:48 (684 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Tack Anders för klarläggandet. (Jag förutsätter att loknummer "1942" är en felskrivning). Lok- respektive tendernummer behöver naturligtvis inte vara identiska och över tid fick flera lok byta tender. Detta borde jag tänkt på.
Vad anser du om aningen av påskrift på sidan? När slutade man använda nivåskalor på tendrarna?/BoSC

Tender 1042 - märkning och historia

av BD, Wednesday, January 18, 2023, 21:31 (684 dagar sedan) @ bosc

När slutade man använda nivåskalor på tendrarna?/BoSC

Det var nog i Skåne man lokalt inom SJ började anordna sådana mätare. Troligen på 40- eller 50-talet.

Tender 1042 - märkning och historia

av Erik Andersson, Wednesday, January 18, 2023, 21:47 (684 dagar sedan) @ bosc

Om jag har förstått det hela rätt började man införa nivåskalor på tendrarna på de lok som var utrustade för användning av nalco-pulver.
Då behövde man kunna få ett någorlunda exakt värde på hur många kubikmeter vatten man fyllde på för att veta hur man skulle dosera medlet.

Gissningsvis har tendern gått tillsammans med ett sådant lok tidigare och någon gång bytt lok till ett utan Nalco-utrustning. När man sen har fått problem med läckage för nivåaxelns genomföring har man tagit bort visare och flotör och satt igen hålet istället för att täta läckaget.

Tender 1042 - märkning och historia

av Ola Almquist, Thursday, January 19, 2023, 03:13 (684 dagar sedan) @ Erik Andersson

Om jag har förstått det hela rätt började man införa nivåskalor på tendrarna på de lok som var utrustade för användning av nalco-pulver.
Då behövde man kunna få ett någorlunda exakt värde på hur många kubikmeter vatten man fyllde på för att veta hur man skulle dosera medlet.

Det verkar stämma. Nalco är troligare än Skåne.
N5 1783

Nivåskalan verkar enbart ha funnits på den ena sidan, vanligen höger. Naturligtvis finns det undantag.

Tender 1042 - märkning och historia

av Erik Andersson, Thursday, January 19, 2023, 12:00 (683 dagar sedan) @ Ola Almquist

Nivåskalan verkar enbart ha funnits på den ena sidan, vanligen höger. Naturligtvis finns det undantag.

På E2 979 i Brösarp sitter skalan på tenderns bakgavel

Tender 1042 - märkning och historia

av Ola Almquist, Sunday, February 19, 2023, 11:32 (652 dagar sedan) @ Ola Almquist

Om jag har förstått det hela rätt började man införa nivåskalor på tendrarna på de lok som var utrustade för användning av nalco-pulver.
Då behövde man kunna få ett någorlunda exakt värde på hur många kubikmeter vatten man fyllde på för att veta hur man skulle dosera medlet.

Det verkar stämma. Nalco är troligare än Skåne.
N5 1783

Nivåskalan verkar enbart ha funnits på den ena sidan, vanligen höger. Naturligtvis finns det undantag.

När jag letade efter något helt annat upptäckte jag att BKB 28 och 29 hade nivåskalor.

Tender 1042 - märkning och historia

av Anders Sandgren, Wednesday, January 18, 2023, 23:33 (684 dagar sedan) @ bosc

1942 var en felskrivning.
När E 1042 skrotades tog JVM hand om pannan som då var ämnad för en upprustad E 900 (första E-loket). Pannan (ES2 2564) var relativt ny (Motala 4447/1959) och var ilagd i E 1042 6406 efter att ha varit i E 1075 1961-1964. Den är väl numera såld till SkJ.

Jag antar att tendern skrotades med resten av loket. Förvisso skedde en del tenderbyten i samband med att de sista ånglokshusen tömdes, men E 1042 var nog inte inblandad.

Ett par bilder på loket tagna vid avfärden till KJ-jubileet vilket var 11/8-1974. Bilderna tagna några dagar tidigare.
[image]
[image]
Någon som känner igen mannen på nedre bilden?

Tender 1042 - märkning och historia

av HP, Thursday, January 19, 2023, 07:23 (683 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Någon som känner igen mannen på nedre bilden?

Kan det vara Miö Stig Gyllén månne?/HP

Tender 1042 - märkning och historia

av Anders Sandgren, Thursday, January 19, 2023, 11:50 (683 dagar sedan) @ HP

[image]
Någon som känner igen mannen på nedre bilden?


Kan det vara Miö Stig Gyllén månne?/HP

Jo, det skall det var.

Vilka övriga fordon var inblandade i KJ-jubileet? A5 1545 var ju bara uppsnyggat då, det passerade ju Nässjö 2/6 på väg från Hybo så något driftsskick var en bit kvar till. Jag har för mig att det var utställningsvagnarna som 1042 drog ner så knske J 1237 vilade då och något annat lok drog jubileumståget.

Tender 1042 - märkning och historia

av HP, Thursday, January 19, 2023, 14:33 (683 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]
Någon som känner igen mannen på nedre bilden?


Kan det vara Miö Stig Gyllén månne?/HP


Jo, det skall det var.

Vilka övriga fordon var inblandade i KJ-jubileet? A5 1545 var ju bara uppsnyggat då, det passerade ju Nässjö 2/6 på väg från Hybo så något driftsskick var en bit kvar till. Jag har för mig att det var utställningsvagnarna som 1042 drog ner så knske J 1237 vilade då och något annat lok drog jubileumståget.

Osäker, men J 1237 anskaffades väl just 1974 och TYR försvann väl någonstans kring samma tid? Var det så att E 1042 var ensamt ånglok under ånga där nere då, eller var Tyr med? Men Tyr saknade ju tryckluftsbroms, och torde inte dragit något tåg dit. KJ 17 var väl inte under ånga förrän några år senare?/HP

E 1042 mfl KJ 100

av Anders Sandgren, Thursday, January 19, 2023, 17:04 (683 dagar sedan) @ HP

[image]
Någon som känner igen mannen på nedre bilden?


Kan det vara Miö Stig Gyllén månne?/HP


Jo, det skall det var.

Vilka övriga fordon var inblandade i KJ-jubileet? A5 1545 var ju bara uppsnyggat då, det passerade ju Nässjö 2/6 på väg från Hybo så något driftsskick var en bit kvar till. Jag har för mig att det var utställningsvagnarna som 1042 drog ner så knske J 1237 vilade då och något annat lok drog jubileumståget.


Osäker, men J 1237 anskaffades väl just 1974 och TYR försvann väl någonstans kring samma tid? Var det så att E 1042 var ensamt ånglok under ånga där nere då, eller var Tyr med? Men Tyr saknade ju tryckluftsbroms, och torde inte dragit något tåg dit. KJ 17 var väl inte under ånga förrän några år senare?/HP

Jag grävde i litet äldre inlägg och fann att E 1042 drog ner utställningsvagnarna till Kalmar och sedan drog jubileumståget. KJ 17/A5 1545 var uppfräschat och ställdes framför utställningsvagnarna (statiskt). Efter att utställningen vandrat runt så drog E 1042 tillbaka dem till Nässjö. Om KJ 17 drogs med utställningsvagnarna på turnén längs KJ eller bara fanns i Kalmar när de var där kan kanske någon som minns berätta likaså om det var 1042 eller något modernare lok som förflyttade utställningsvagnarna men om den stod kortare tider på varje plats kan det ju varit 1042 som var dragare.
J 1237 hade nog semester, det kan ju dykt upp något som behövde göras efter utflykten på NOJ. På provkörningen noterades att det var glapp i vevlagren, de var ju nya och behövde justeras. Något annan kan ju dykt upp. Förråden är ju litet mindre på J 1237 jämfört med E 1042, speciellt som 1237 är ett av de J-lok som har de mindre vattentankarna jämfört med senare levererade J-lok.
Tyr hade tidigare transporterats norrut. Jag har bild på Tyr nedkopplad i väntan på transporten. Jag har inte datum för transporten men det kan ha varit på våren 1974. J 1237 var ju en bättre dragare då hon hade tryckluftsbroms vilket gjorde att utflykterna kunde bli längre än mellan lokstationen och godsmagasinets lastkaj.

E 1042 mfl KJ 100

av Jan-Anders Wihrén, Thursday, January 19, 2023, 18:27 (683 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Jag grävde i litet äldre inlägg och fann att E 1042 drog ner utställningsvagnarna till Kalmar och sedan drog jubileumståget. KJ 17/A5 1545 var uppfräschat och ställdes framför utställningsvagnarna (statiskt). Efter att utställningen vandrat runt så drog E 1042 tillbaka dem till Nässjö. Om KJ 17 drogs med utställningsvagnarna på turnén längs KJ eller bara fanns i Kalmar när de var där kan kanske någon som minns berätta likaså om det var 1042 eller något modernare lok som förflyttade utställningsvagnarna men om den stod kortare tider på varje plats kan det ju varit 1042 som var dragare.

Meningen ovan om att E 1042 drog tillbaka vagnarna till Nässjö måste väl ha avsett 12/8 1974 då jag var på plats i Sävsjöström och tog några bilder av E 1042 med tåg 20716 mot Nässjö. Här en av bilderna.
[image]

E 1042 mfl KJ 100

av Ola Almquist, Saturday, January 21, 2023, 00:45 (682 dagar sedan) @ Anders Sandgren

Vilka övriga fordon var inblandade i KJ-jubileet? A5 1545 var ju bara uppsnyggat då, det passerade ju Nässjö 2/6 på väg från Hybo så något driftsskick var en bit kvar till. Jag har för mig att det var utställningsvagnarna som 1042 drog ner så knske J 1237 vilade då och något annat lok drog jubileumståget.


Osäker, men J 1237 anskaffades väl just 1974 och TYR försvann väl någonstans kring samma tid? Var det så att E 1042 var ensamt ånglok under ånga där nere då, eller var Tyr med? Men Tyr saknade ju tryckluftsbroms, och torde inte dragit något tåg dit. KJ 17 var väl inte under ånga förrän några år senare?/HP


Jag grävde i litet äldre inlägg och fann att E 1042 drog ner utställningsvagnarna till Kalmar och sedan drog jubileumståget. KJ 17/A5 1545 var uppfräschat och ställdes framför utställningsvagnarna (statiskt). Efter att utställningen vandrat runt så drog E 1042 tillbaka dem till Nässjö. Om KJ 17 drogs med utställningsvagnarna på turnén längs KJ eller bara fanns i Kalmar när de var där kan kanske någon som minns berätta likaså om det var 1042 eller något modernare lok som förflyttade utställningsvagnarna men om den stod kortare tider på varje plats kan det ju varit 1042 som var dragare.
J 1237 hade nog semester, det kan ju dykt upp något som behövde göras efter utflykten på NOJ. På provkörningen noterades att det var glapp i vevlagren, de var ju nya och behövde justeras. Något annan kan ju dykt upp. Förråden är ju litet mindre på J 1237 jämfört med E 1042, speciellt som 1237 är ett av de J-lok som har de mindre vattentankarna jämfört med senare levererade J-lok.
Tyr hade tidigare transporterats norrut. Jag har bild på Tyr nedkopplad i väntan på transporten. Jag har inte datum för transporten men det kan ha varit på våren 1974. J 1237 var ju en bättre dragare då hon hade tryckluftsbroms vilket gjorde att utflykterna kunde bli längre än mellan lokstationen och godsmagasinets lastkaj.

Enligt Ånghwisslan 1245:3 skulle Tyr preliminärt dras Nässjö - Uppsala 1974-09-09 och Uppsala - Gävle 1974-09-10. I 1246:1 finns en observation från Stockholm C den 9 september. Tyr ankom klockan 16.15 draget av Du2 415. Efter en kort paus för smörjning fortsatte man norrut.

Tender 1042 - märkning och historia

av MaL, Thursday, January 19, 2023, 08:09 (683 dagar sedan) @ Anders Sandgren

[image]

Det slog mig att jag har sett 1042 någonstans och mycket riktigt så har vår 1182 numera skorstenen från 1042...
[image]

Mal

Tender 1042 - märkning och historia

av Conny Sernfalk, Thursday, January 19, 2023, 10:06 (683 dagar sedan) @ bosc

Här är tenderhistorik:

Tenderdata

1909—1910 26 E-lok (1039-1048, 1071-1075, 1086-1095 samt 1105) beställdes med A-tendrar som dock levererades innan loken för att kopplas till de 26 A-loken. Därefter ombyggdes C-tendrarna (1000-1026) till L och tillkopplades de 26 E-loken, dock inte nödvändigtvis jämna byten A/E.
Järnvägshistoriskt forum 2009-09-20/Anders Sandgren ASa
1910 Tender A 1042 Lev med lok A 1014 PÅL
1937—1953 Tendern A 1042 flyttades från A 1014 till OKa 1510 1937. Frånkopplad 1941. A 1042 stod sedan avställd och försavann ur str 77 1953 TT
1950-01-01 Tender A 1042 är avställd utan att vara tillkopplad lok. Samma uppgift 1952-01-01 Str 77
? Tender A 1042 tillkopplas lok B 1135 WS
1971-07-12 Tender A 1042 tillkopplad lok B 1135 AFB03
2008-12-18 Tender A 1042 tillkopplad lok B 1135 PÅL

1910 Lok E 1042: Tender C 1015 tillkopplas E 1042 TT
1950-01-01 Lok E 1042: Tender C 1015 tillkopplad lok E 1042. Samma uppgift 1952-01-01 och 1991 Str 77/
SJ/RW

Någon skrev om vad som skrotades på loket.
Inget framkommer att tender 1015 blev bevarad. Tendrar byttes ej i samband med utdragningar / transport från lokhus utom i något enstaka fall (NJM?). Däremot frånkopplades ofta tendrar i Grängesberg särskilt för lok som väntade på skrotning. bra tendrar sparades t.v. Förekom att bra tendrar tillkopplades lok där som skulle bevaras. Ett antal tendrar stod kvar länge som var i bra skick för ev försäljning men skrotades till slut. Huruvida 1015 var med på den kategorin vet jag ej.
Även ramverket och hjulsats till 1042 sparades för JVM:s räkning. Huruvida ramverket senare skrotades eller finns kvar vet jag ej. Främsta anledningen till att ramverket sparades var en hypotetisk transport som aldrig realiserades.

Tender 1042 - märkning och historia - TACK

av bosc, Friday, January 20, 2023, 21:46 (682 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Ett varmt tack för alla inspel i denna tråd. Jag bugar inför all den kunskap som finns på detta forum./BoSC

Tender 1042 - märkning och historia

av HP, Saturday, January 21, 2023, 17:17 (681 dagar sedan) @ Conny Sernfalk

Här är tenderhistorik:

Tenderdata

1909—1910 26 E-lok (1039-1048, 1071-1075, 1086-1095 samt 1105) beställdes med A-tendrar som dock levererades innan loken för att kopplas till de 26 A-loken. Därefter ombyggdes C-tendrarna (1000-1026) till L och tillkopplades de 26 E-loken, dock inte nödvändigtvis jämna byten A/E.
Järnvägshistoriskt forum 2009-09-20/Anders Sandgren ASa
1910 Tender A 1042 Lev med lok A 1014 PÅL
1937—1953 Tendern A 1042 flyttades från A 1014 till OKa 1510 1937. Frånkopplad 1941. A 1042 stod sedan avställd och försavann ur str 77 1953 TT
1950-01-01 Tender A 1042 är avställd utan att vara tillkopplad lok. Samma uppgift 1952-01-01 Str 77
? Tender A 1042 tillkopplas lok B 1135 WS
1971-07-12 Tender A 1042 tillkopplad lok B 1135 AFB03
2008-12-18 Tender A 1042 tillkopplad lok B 1135 PÅL

1910 Lok E 1042: Tender C 1015 tillkopplas E 1042 TT
1950-01-01 Lok E 1042: Tender C 1015 tillkopplad lok E 1042. Samma uppgift 1952-01-01 och 1991 Str 77/
SJ/RW

Någon skrev om vad som skrotades på loket.
Inget framkommer att tender 1015 blev bevarad. Tendrar byttes ej i samband med utdragningar / transport från lokhus utom i något enstaka fall (NJM?). Däremot frånkopplades ofta tendrar i Grängesberg särskilt för lok som väntade på skrotning. bra tendrar sparades t.v. Förekom att bra tendrar tillkopplades lok där som skulle bevaras. Ett antal tendrar stod kvar länge som var i bra skick för ev försäljning men skrotades till slut. Huruvida 1015 var med på den kategorin vet jag ej.
Även ramverket och hjulsats till 1042 sparades för JVM:s räkning. Huruvida ramverket senare skrotades eller finns kvar vet jag ej. Främsta anledningen till att ramverket sparades var en hypotetisk transport som aldrig realiserades.

Något ramverk till en E finns ej hos JVM, däremot en hjulsats. Oklart från vilket lok./HP

Tender 1042 - märkning och historia

av Conny Sernfalk, Saturday, January 21, 2023, 21:25 (681 dagar sedan) @ HP


Något ramverk till en E finns ej hos JVM, däremot en hjulsats. Oklart från vilket lok./HP

Tyvärr saknar jag besiktningsprotokollet från hjulsatsen av 1042 från 1992 när loket plockades ner i i Grängesberg. Vill minnas att hjulringarna inte var alltför tjocka (kanske en svarvmån).
Syftet med bevarandet av hjulsatsen från 1042 (och möjligen ramverk) då var inte primärt en reserv hjulsats med tjocka hjulringar och bra Qr värden (sådana lok fanns), utan andra skäl.
Om Järnvägsmuseets reserv hjulsats är från E lok och som överensstämmer med vad jag beskrivit är det sannolikt den från lok E 1042.
Även om planer fanns att bevara flera hjulsatser så skedde inte detta vad jag minns utöver någon / några enstaka hjulsatser som såldes utomlands tillsammans med lok.
Men jag kan även minnas fel eftersom det var för över 30 år sedan och dokumentation saknas.

/ Conny