TGOJ Yoa104 ommålning (Revisionsfrågor - hjälp med tips)

av Rte6, Thursday, January 26, 2023, 17:14 (667 dagar sedan)

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6

TGOJ Yoa104 ommålning

av Överkörmästaren, Friday, January 27, 2023, 10:40 (666 dagar sedan) @ Rte6

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6

Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Niklas Bygdestam, Saturday, January 28, 2023, 03:15 (665 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.


Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Leif B, Saturday, January 28, 2023, 09:26 (665 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.

Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Niklas Bygdestam, Saturday, January 28, 2023, 18:07 (665 dagar sedan) @ Leif B

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.


Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.


Vilken otur ni hade!

TGOJ Yoa104 ommålning

av K Lemming, Saturday, January 28, 2023, 23:53 (665 dagar sedan) @ Leif B

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.


Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.

Innan jag kommit till ditt svar var jag inne på att det hela lät märkligt och betvivlade att det kunde stämma. Men uppenbarligen stämmer det eftersom du sett det.

Det jag inte förstår är varför man efter att första halvan av enhetens målning torkat skickade ut den i trafik istället för att skicka in den i lackboxen igen och måla andra halvan. Låter som ett märkligt förfarande.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Niklas Bygdestam, Sunday, January 29, 2023, 00:00 (665 dagar sedan) @ K Lemming

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.


Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.


Innan jag kommit till ditt svar var jag inne på att det hela lät märkligt och betvivlade att det kunde stämma. Men uppenbarligen stämmer det eftersom du sett det.

Det jag inte förstår är varför man efter att första halvan av enhetens målning torkat skickade ut den i trafik istället för att skicka in den i lackboxen igen och måla andra halvan. Låter som ett märkligt förfarande.


Dom kopplade nog isär tågsätten och skickade nog in en vagn i taget i målerihallen, eller möjligen två vagnar i taget.

TGOJ Yoa104 ommålning

av K Lemming, Sunday, January 29, 2023, 13:48 (664 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.


Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.


Innan jag kommit till ditt svar var jag inne på att det hela lät märkligt och betvivlade att det kunde stämma. Men uppenbarligen stämmer det eftersom du sett det.

Det jag inte förstår är varför man efter att första halvan av enhetens målning torkat skickade ut den i trafik istället för att skicka in den i lackboxen igen och måla andra halvan. Låter som ett märkligt förfarande.

Dom kopplade nog isär tågsätten och skickade nog in en vagn i taget i målerihallen, eller möjligen två vagnar i taget.

Jo såklart delade man på enheten, blir ju svårt att måla vagnsgavlar annars. ;-)
Men min tanke var att det var underligt att man inte koncentrerade sig på en enhet åt gången istället gör att skicka tillbaka den i trafik igen innan den var färdigmålad. Men om ommålningen enbart gjordes på helger som jag tolkar Överkörmästarens inlägg förklarar det ju det hela.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Överkörmästaren, Sunday, January 29, 2023, 00:03 (665 dagar sedan) @ K Lemming

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.


Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.


Innan jag kommit till ditt svar var jag inne på att det hela lät märkligt och betvivlade att det kunde stämma. Men uppenbarligen stämmer det eftersom du sett det.

Det jag inte förstår är varför man efter att första halvan av enhetens målning torkat skickade ut den i trafik istället för att skicka in den i lackboxen igen och måla andra halvan. Låter som ett märkligt förfarande.

Den delen tycker jag är synnerligen enkel - de behövdes i trafiken och kunde inte stå inne för ommålning mer än över helgen.

TGOJ Yoa104 ommålning

av K Lemming, Sunday, January 29, 2023, 13:41 (664 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.


Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.


Innan jag kommit till ditt svar var jag inne på att det hela lät märkligt och betvivlade att det kunde stämma. Men uppenbarligen stämmer det eftersom du sett det.

Det jag inte förstår är varför man efter att första halvan av enhetens målning torkat skickade ut den i trafik istället för att skicka in den i lackboxen igen och måla andra halvan. Låter som ett märkligt förfarande.


Den delen tycker jag är synnerligen enkel - de behövdes i trafiken och kunde inte stå inne för ommålning mer än över helgen.

Jo men målningen tar ju lika lång tid oavsett hur dom gör så den halva som målas är ju ute ur trafik när den målas oavsett hur dom gör. Och inte körde dom runt med en halv enhet utan ändvagn och övriga vagnar som för tillfället målades. Eller du menar att dom enbart målades under helger så att när det blev måndag så körde man i veckan med en halvt målad enhet fram till nästa helg då andra halvan målades? Isf förklarar det ju det hela.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Överkörmästaren, Sunday, January 29, 2023, 15:36 (664 dagar sedan) @ K Lemming

Hej!

Är det nån som har koll på när man ommålade Yoa104 vagnarna från grönt till rött?
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Det har sagts mig att man pga lackboxens storlek bara kunde måla om en halv enhet i taget och att de ska ha gått med två vagnar ommålade i någon vecka mellan målningarna. Kanske finns det något bevis på detta i form av bild eller anteckningar, om det nu är sant.

Har det alltså under åren 1966-1967 rullat X20-tåg där enheterna har omaka färgsättning? Mycket intressant! Konstigt att man aldrig sett bild på detta. Det borde ju ha varit attraktivt för dåtidens järnvägsintresserade att ta bild på detta, eftersom man ju då visste att detta bara skulle vara kortvarigt.


Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.


Innan jag kommit till ditt svar var jag inne på att det hela lät märkligt och betvivlade att det kunde stämma. Men uppenbarligen stämmer det eftersom du sett det.

Det jag inte förstår är varför man efter att första halvan av enhetens målning torkat skickade ut den i trafik istället för att skicka in den i lackboxen igen och måla andra halvan. Låter som ett märkligt förfarande.


Den delen tycker jag är synnerligen enkel - de behövdes i trafiken och kunde inte stå inne för ommålning mer än över helgen.


Jo men målningen tar ju lika lång tid oavsett hur dom gör så den halva som målas är ju ute ur trafik när den målas oavsett hur dom gör. Och inte körde dom runt med en halv enhet utan ändvagn och övriga vagnar som för tillfället målades. Eller du menar att dom enbart målades under helger så att när det blev måndag så körde man i veckan med en halvt målad enhet fram till nästa helg då andra halvan målades? Isf förklarar det ju det hela.

Precis så har jag uppfattat att det gick till, man kunde (eller hann) bara måla två vagnar på en helg, och mer än så hade man inte på sig innan den skulle ut i trafiken igen.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Urban Johansson, Monday, January 30, 2023, 20:15 (663 dagar sedan) @ Överkörmästaren

Hej!

Synd att ifrågasätta en bra historia. ;-)

Lackboxen/lokalen rymde bara 1 vagn i taget.
Att man kört med "tält" utomhus är mindre troligt med tanke på vintrarna 65/66/67.

Normalt (åtminstone senare) var alla 3 Yoa104 (X20) tursatta, de tillfällen någon Yoa104 (X20) skulle in på service - i det här fallet lackning - ersatte man dem rimligen med 2st Yoa202 (X21).
Någon i forumet sitter säker på en TGOJ omloppsplan och kan se om det var 7-dagarsomlopp 1966/67?

Att lackboxen skulle vara upptagen Måndag-Fredag så man bara kunde lacka på helgen - tillåt mig fråga - vad skulle man då lacka?

Normal arbetsvecka var 40 timmar/5 dagar - precis nyligen infört.

Vagnsdelarna i Yoa-tågen går svårligen att köra separata.

Och en koll i kalendern för 1966-67 ger:

Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966 (Söndag)

Listan i datumordning:
Yoa202-6    9/3 66 - Onsdag
Yoa202-3    28/9 66 - Onsdag
Yoa202-9    1/11 66 - Tisdag
Yoa202-1    1/12 66 - Torsdag
Yoa202-4   20/12 66 - Tisdag

Yoa202-7    30/1 67 - Måndag
Yoa202-5    21/4 67 - Fredag
Yoa202-2    19/5 67 - Fredag
Yoa202-8    15/6 67 - Torsdag
Yoa202-10 13/10 67 - Fredag

Med tanke på TGOJs lackverkstads utrustning och färglagrets täckning är så ställer jag mig ytterst tveksam till att man hann med mer än max 1/vagn vecka. Det skall plockas ner, rengöras, lackas, återmonteras dessutom c:a 30 lok i någorlunda rask takt.

Det här under en period då Sverige gick riktigt bra - höga lönelyft och lätt att få nytt arbete = svårt att få folk att "gneta".

TGOJ Yoa104 ommålning

av Niklas Bygdestam, Tuesday, January 31, 2023, 03:15 (662 dagar sedan) @ Urban Johansson

Hej!

Synd att ifrågasätta en bra historia. ;-)

Lackboxen/lokalen rymde bara 1 vagn i taget.
Att man kört med "tält" utomhus är mindre troligt med tanke på vintrarna 65/66/67.

Normalt (åtminstone senare) var alla 3 Yoa104 (X20) tursatta, de tillfällen någon Yoa104 (X20) skulle in på service - i det här fallet lackning - ersatte man dem rimligen med 2st Yoa202 (X21).
Någon i forumet sitter säker på en TGOJ omloppsplan och kan se om det var 7-dagarsomlopp 1966/67?

Att lackboxen skulle vara upptagen Måndag-Fredag så man bara kunde lacka på helgen - tillåt mig fråga - vad skulle man då lacka?

Normal arbetsvecka var 40 timmar/5 dagar - precis nyligen infört.

Vagnsdelarna i Yoa-tågen går svårligen att köra separata.

Och en koll i kalendern för 1966-67 ger:

Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966 (Söndag)

Listan i datumordning:
Yoa202-6    9/3 66 - Onsdag
Yoa202-3    28/9 66 - Onsdag
Yoa202-9    1/11 66 - Tisdag
Yoa202-1    1/12 66 - Torsdag
Yoa202-4   20/12 66 - Tisdag

Yoa202-7    30/1 67 - Måndag
Yoa202-5    21/4 67 - Fredag
Yoa202-2    19/5 67 - Fredag
Yoa202-8    15/6 67 - Torsdag
Yoa202-10 13/10 67 - Fredag

Med tanke på TGOJs lackverkstads utrustning och färglagrets täckning är så ställer jag mig ytterst tveksam till att man hann med mer än max 1/vagn vecka. Det skall plockas ner, rengöras, lackas, återmonteras dessutom c:a 30 lok i någorlunda rask takt.

Det här under en period då Sverige gick riktigt bra - höga lönelyft och lätt att få nytt arbete = svårt att få folk att "gneta".

Du har säkert rätt! Men oavsett så verkar det ju vara sant att det i alla fall har rullat X20-tåg med omaka färgsättning :-)

TGOJ Yoa104 ommålning

av Ulf Broman, Tuesday, January 31, 2023, 11:39 (662 dagar sedan) @ Urban Johansson

Normalt (åtminstone senare) var alla 3 Yoa104 (X20) tursatta, de tillfällen någon Yoa104 (X20) skulle in på service - i det här fallet lackning - ersatte man dem rimligen med 2st Yoa202 (X21).
Någon i forumet sitter säker på en TGOJ omloppsplan och kan se om det var 7-dagarsomlopp 1966/67?

Att lackboxen skulle vara upptagen Måndag-Fredag så man bara kunde lacka på helgen - tillåt mig fråga - vad skulle man då lacka?

...

Instämmer.
Jag vet inte hur omloppen såg ut runt 1966, men jag vet dels att på 1980-talet (när min bror fick tag på omloppsplaner) så användes alla tre Yoa104/X20 under helgen (antingen multipel eller att någon X21 på vardagar ersattes med X20) men att under åtminstone tisdag till torsdag så var en enhet ledig (t.ex. service). Och dels minns jag från 1960-talet att på helger kunde man se multiplar i Bergsmannen eller Stålmannen.
Så, jag skulle gissa att man målade på vardagarna och till helgen fick man rulla ut allt man hade, även något sätt i blandade färger.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Urban Johansson, Friday, February 03, 2023, 12:15 (659 dagar sedan) @ Ulf Broman

Hej Ulf och alla andra!

Skriva fritt från minnet känns lite sådär - som blivande "tågfantast" hängde man en hel del på Eskilstuna C/TGOJ när man var liten. 60-talet är väldigt avlägset idag :-P och skrönorna blir bättre med åren ;-) med tiden glesnar leden av de som var med och det blir svårare och svårare att verifiera/få historierna återberättade. Vem berättar om tungdykaren i Bälgviken idag? Kappkörningen mellan tågen från Hällby/Hällbybrunn in mot Eskilstuna C? Eller hur stins nekade skolbarnen att vänta i väntsalen?

Mera bevingat är väl orden: "Sista tåget till Flen? Ja Frun, det dröjer många år innan sista tåget till Flen går.
Eller den klassiska: Berlin? Byte i Flen! Det var på den tiden man alltid bytte i Flen.

Nåväl tillbaka till "nutiden", lite googlande på detta eminenta forum gav bl a:
Bergsmannen - äldre länk
Omloppsplan för TR-personal på Bergsmannen

TGOJ Yoa104 ommålning

av sepernik, Tuesday, January 31, 2023, 15:10 (662 dagar sedan) @ Leif B

Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6

Yoa104-3 observerades alltså ommålad ca 22 månader innan (den sista) Yoa202-10 målades om, och det tog ca 19 månader för att måla om samtliga Yoa202. En spekulation är därför att TGOJ inte forcerade ommålningen utan utförde den när respektive enhet ändå skulle ges ett periodiskt underhåll.

...

Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.

Själv uppvuxen i Högdalen och senare i Farsta har jag viss lokalkännedom även om jag alltså inte vet hur nära järnvägen ni kom på bergknallen i Stuvsta.
Men, spekulerar ytterligare utifrån svaret från Urban Johansson nedan och undrar om det ni observerade i själva verket kunde ha varit två multade Yoa202-enheter som ersatte en Yoa104?

TGOJ Yoa104 ommålning. Edit: texten förtydligad

av Leif B, Tuesday, January 31, 2023, 20:54 (662 dagar sedan) @ sepernik

Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966.

Jag känner till när alla Yoa202 vagnarna ommålades:
Yoa202-1    1/12 66
Yoa202-2    19/5 67
Yoa202-3    28/9 66
Yoa202-4   20/12 66
Yoa202-5    21/4 67
Yoa202-6    9/3 66
Yoa202-7    30/1 67
Yoa202-8    15/6 67
Yoa202-9    1/11 66
Yoa202-10 13/10 67

Mvh
Rte6


Yoa104-3 observerades alltså ommålad ca 22 månader innan (den sista) Yoa202-10 målades om, och det tog ca 19 månader för att måla om samtliga Yoa202. En spekulation är därför att TGOJ inte forcerade ommålningen utan utförde den när respektive enhet ändå skulle ges ett periodiskt underhåll.

...

Tyvärr ingen bild men jag har själv sett det. Jag bodde i Hagsätra då och brukade gå kvällspromenad med pappa till en bergknalle i Stuvsta för lite tågspaning. De mörkgröna TGOJ-tågen var "färgklickar" bland allt det SJ-bruna.

En gång kom en verklig färgklick i form av ett Yoa104-tåg med två gröna vagnar och två orange, men pappa hade ingen kamera med. Nästa dag glömde vi kameran men såg samma sak. Tredje gången hade pappa kameran med men då var det ny vecka och Eskilstuna hade hunnit måla resten av tågsättet orange under helgen. Så tyvärr visar filmsekvensen ett helorange Yoa104.


Själv uppvuxen i Högdalen och senare i Farsta har jag viss lokalkännedom även om jag alltså inte vet hur nära järnvägen ni kom på bergknallen i Stuvsta.
Men, spekulerar ytterligare utifrån svaret från Urban Johansson nedan och undrar om det ni observerade i själva verket kunde ha varit två multade Yoa202-enheter som ersatte en Yoa104?

Det var den här bergknallen som var vårt mål för kvällspromenaderna, så avståndet till spåret var ungefär 10 meter. Knallen var betydligt större innan fyrspåret byggdes men avståndet till närmaste spår vare ju ungefär detsamma. Medan vi bodde i Hagsätra byggdes "dive-undern" från uppspåret mot pendeltågsbangården och Älvsjö godsbangård vid Bergknallen och norrut. Vi flyttade från Hagsätra sommaren 1968.

Jo, jag påstår bestämmt att det var en Yoa104 med två gröna och två orange vagnar och att vi såg den två (eller möjligen tre) gånger samma vecka och att vi veckan efter såg en helorange.

Däremot var det naturligtvis vår slutledning att den behövdes i trafik under veckan och man därför målade på helgerna. Ulf berättar ju att de tvärtom användes mer på helgerna än i veckan , så det kan ju tala för att det i själva verket var olika fordon vi såg. Något av fordonen kan ju gått tvåfärgat under en längre tid än en vecka, utan att det kom förbi vår tågspaningsknalle när vi var där. Vi hade inte daglig bevakning, även om jag säkert insisterade på att vi skulle gå dit så snart middagen var uppäten!

Jag har aldrig menat att lackboxen var upptagen, utan tolkat observation som att trafiksättningen gick före och målning fick klämmas in när tillfälle gavs, som Överkörmästaren skriver.

Tycker inte det är helt självklart att en saknad Yoa104 ersattes med två Yoa202, som Urban förutsätter. Bl a skulle man bara haft hälften så många platser i första klass och inget pentry. (Eller hade servering i Stålmannen redan upphört vid den tiden?) Kanske ersatte man med loktåg istället, men allra helst körde man säkert med Yoa104 i prestigetågen! Senare blev det ju en helt annan sak när även X20 var degraderad till regionaltågstjänst.

Men något säkert svar på hur ommålningen gick till lär vi inte få om inte någon hittar dokumentation från Eskilstuna.

TGOJ Yoa104 ommålning. Edit: texten förtydligad

av sepernik, Tuesday, January 31, 2023, 22:00 (662 dagar sedan) @ Leif B

Men, spekulerar ytterligare utifrån svaret från Urban Johansson nedan och undrar om det ni observerade i själva verket kunde ha varit två multade Yoa202-enheter som ersatte en Yoa104?


Det var den här bergknallen som var vårt mål för kvällspromenaderna, så avståndet till spåret var ungefär 10 meter.
...
Jo, jag påstår bestämmt att det var en Yoa104 med två gröna och två orange vagnar och att vi såg den två (eller möjligen tre) gånger samma vecka och att vi veckan efter såg en helorange.

Jag ville bara pröva tanken om att ni kanske såg tågen på ett större avstånd än vad som tydligen var fallet men var uppenbarligen helt fel ute:-P

TGOJ Yoa104 ommålning

av Urban Johansson, Friday, February 03, 2023, 12:30 (659 dagar sedan) @ sepernik


Yoa104-3 observerades alltså ommålad ca 22 månader innan (den sista) Yoa202-10 målades om, och det tog ca 19 månader för att måla om samtliga Yoa202. En spekulation är därför att TGOJ inte forcerade ommålningen utan utförde den när respektive enhet ändå skulle ges ett periodiskt underhåll.

Hej Per!

Det stämmer med min minnesbild av vad gubbarna berättade, men trots idogt letande (såväl på nätet som hemma) har jag inte hittat någon notering om hur lång tid de olika revisionerna tog.
Dels fanns veckounderhållet som Ulf skrev om dels olika grader av km/tids-baserade revisioner.
Jag tänker inte ge mig på någon gissning - men "glappet" mellan "utleveranserna" ger en viss fingervisning om revisionsklass. Ett eller annat lok torde ha smugit sig in också :-D

Sedan bör man komma ihåg att trafiktopparna är fredag em/kväll och söndag em med en dipp på lördag.

TGOJ Yoa104 ommålning

av Överkörmästaren, Friday, February 03, 2023, 12:53 (659 dagar sedan) @ Urban Johansson


Yoa104-3 observerades alltså ommålad ca 22 månader innan (den sista) Yoa202-10 målades om, och det tog ca 19 månader för att måla om samtliga Yoa202. En spekulation är därför att TGOJ inte forcerade ommålningen utan utförde den när respektive enhet ändå skulle ges ett periodiskt underhåll.


Hej Per!

Det stämmer med min minnesbild av vad gubbarna berättade, men trots idogt letande (såväl på nätet som hemma) har jag inte hittat någon notering om hur lång tid de olika revisionerna tog.
Dels fanns veckounderhållet som Ulf skrev om dels olika grader av km/tids-baserade revisioner.
Jag tänker inte ge mig på någon gissning - men "glappet" mellan "utleveranserna" ger en viss fingervisning om revisionsklass. Ett eller annat lok torde ha smugit sig in också :-D

Sedan bör man komma ihåg att trafiktopparna är fredag em/kväll och söndag em med en dipp på lördag.

Hur kan det vara så? Veckopendlingen var större än dagpendlingen?

TGOJ Yoa104 ommålning

av Göran Kannerby, Friday, February 03, 2023, 15:46 (659 dagar sedan) @ Överkörmästaren


Yoa104-3 observerades alltså ommålad ca 22 månader innan (den sista) Yoa202-10 målades om, och det tog ca 19 månader för att måla om samtliga Yoa202. En spekulation är därför att TGOJ inte forcerade ommålningen utan utförde den när respektive enhet ändå skulle ges ett periodiskt underhåll.


Hej Per!

Det stämmer med min minnesbild av vad gubbarna berättade, men trots idogt letande (såväl på nätet som hemma) har jag inte hittat någon notering om hur lång tid de olika revisionerna tog.
Dels fanns veckounderhållet som Ulf skrev om dels olika grader av km/tids-baserade revisioner.
Jag tänker inte ge mig på någon gissning - men "glappet" mellan "utleveranserna" ger en viss fingervisning om revisionsklass. Ett eller annat lok torde ha smugit sig in också :-D

Sedan bör man komma ihåg att trafiktopparna är fredag em/kväll och söndag em med en dipp på lördag.


Hur kan det vara så? Veckopendlingen var större än dagpendlingen?

I vart fall fredag på den tiden var trafiken summan av veckopendlingen och dagpendlingen. :-)

TGOJ Yoa104 ommålning

av Ulf Broman, Friday, February 03, 2023, 16:29 (659 dagar sedan) @ Urban Johansson


Yoa104-3 observerades alltså ommålad ca 22 månader innan (den sista) Yoa202-10 målades om, och det tog ca 19 månader för att måla om samtliga Yoa202. En spekulation är därför att TGOJ inte forcerade ommålningen utan utförde den när respektive enhet ändå skulle ges ett periodiskt underhåll.


Hej Per!

Det stämmer med min minnesbild av vad gubbarna berättade, men trots idogt letande (såväl på nätet som hemma) har jag inte hittat någon notering om hur lång tid de olika revisionerna tog.
Dels fanns veckounderhållet som Ulf skrev om dels olika grader av km/tids-baserade revisioner.
Jag tänker inte ge mig på någon gissning - men "glappet" mellan "utleveranserna" ger en viss fingervisning om revisionsklass. Ett eller annat lok torde ha smugit sig in också :-D

Sedan bör man komma ihåg att trafiktopparna är fredag em/kväll och söndag em med en dipp på lördag.

Ja, även om ommålningen väl skedde just i slutet av övergång till 5-dagarsveckan (läsåret 1967/68 var nog sista året jag gick i skolan på lördagar).
När det gällde riktigt stort underhåll och Yoa104-or, så har jag ett minne av att det i en tågplan var ordnat så det behövdes bara 2 fordon och då hade man väl upp till 4 månader på sig för varje enhet. Sen kunde man året efter åter använda alla 3 fordonen vissa dagar i veckan.
Medan för Yoa202-or kanske det funnits så många att det det fanns färre omlopp än fordon.