Hej!
Synd att ifrågasätta en bra historia. ;-)
Lackboxen/lokalen rymde bara 1 vagn i taget.
Att man kört med "tält" utomhus är mindre troligt med tanke på vintrarna 65/66/67.
Normalt (åtminstone senare) var alla 3 Yoa104 (X20) tursatta, de tillfällen någon Yoa104 (X20) skulle in på service - i det här fallet lackning - ersatte man dem rimligen med 2st Yoa202 (X21).
Någon i forumet sitter säker på en TGOJ omloppsplan och kan se om det var 7-dagarsomlopp 1966/67?
Att lackboxen skulle vara upptagen Måndag-Fredag så man bara kunde lacka på helgen - tillåt mig fråga - vad skulle man då lacka?
Normal arbetsvecka var 40 timmar/5 dagar - precis nyligen infört.
Vagnsdelarna i Yoa-tågen går svårligen att köra separata.
Och en koll i kalendern för 1966-67 ger:
Det enda jag vet är att Yoa104-3 observerades ommålad den 2/1 1966 (Söndag)
Listan i datumordning:
Yoa202-6 9/3 66 - Onsdag
Yoa202-3 28/9 66 - Onsdag
Yoa202-9 1/11 66 - Tisdag
Yoa202-1 1/12 66 - Torsdag
Yoa202-4 20/12 66 - Tisdag
Yoa202-7 30/1 67 - Måndag
Yoa202-5 21/4 67 - Fredag
Yoa202-2 19/5 67 - Fredag
Yoa202-8 15/6 67 - Torsdag
Yoa202-10 13/10 67 - Fredag
Med tanke på TGOJs lackverkstads utrustning och färglagrets täckning är så ställer jag mig ytterst tveksam till att man hann med mer än max 1/vagn vecka. Det skall plockas ner, rengöras, lackas, återmonteras dessutom c:a 30 lok i någorlunda rask takt.
Det här under en period då Sverige gick riktigt bra - höga lönelyft och lätt att få nytt arbete = svårt att få folk att "gneta".