Stångådalsbanan och Tjustbanan januari 2023. (Järnväg allmänt)

av Per-Olov Brännlund, Monday, February 06, 2023, 17:21 (633 dagar sedan)

Jag har sedan år 2008 redovisat i Postvagnen hur trafiken fungerat på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Nu när Postvagnen är stängd kommer månadsredovisning här i stället.

Stångådalsbanan

Antal avgångar som skulle körts: 508,
Inställda avgångar: 39,
Orsaker: Fordonsproblem, höga vattenflöden, kraftiga vindbyar.

Från den 4 januari kl. 10 till den 5 januari kl. 12 var trafiken helt inställd p.g.a. kraftiga vindbyar. Det orsakade 20 inställda avgångar.
Från den 16 januari kl. 15 till den 18 januari kl. 12 var trafiken helt inställd mellan Hultsfred och Kalmar med anledning av höga vattenflöden söder om Hultsfred. En orsak till detta var dåligt rensade och för små trummor. Nu har trummor med diametern 80 cm lagts in där trummorna tidigare hade diametern 40 cm. Tågen gick enligt tidtabell mellan Linköping och Hultsfred.

Tjustbanan

Antal avgångar som skulle körts: 468,
Inställda avgångar: 339,
Orsaker: Fordonsproblem, Personalbrist, höga vattenflöden, kraftiga vindbyar.

Från den 4 januari kl. 10 till den 5 januari kl. 12 var trafiken helt inställd p.g.a. kraftiga vindbyar. Detta orsakade 18 inställda avgångar.
Från den 16 januari kl. 15 till den 1 februari kl. 12 var trafiken helt inställd p.g.a. höga vattenflöden i Storån mellan Nelhammar och Storsjö. Detta orsakade 233 inställda avgångar. Under Tjustbanans hela existens har det varit översvämningar här.

Fordon
Y2 1381 har inte varit i trafik sedan den 22 febr. 2022 med anledning av påkörning av nedfallet träd.
Y2 1383 har inte varit i trafik sedan den 22 dec. 2022 p.g.a. trädpåkörning och urspårning strax söder om Hultsfred.
Y31 1401 som varit utlånad till Krösatågen, Nässjö, sedan den 6 april 2022 återkom den 3 febr. 2023.

Problemet med påkörning av nedfallna träd

På körning av nedfallna träd med stora skador och långa reparationstider av fordonen är ett stort problem på alla de banor som inte är trädsäkrade. Man kan verkligen undra om Trafikverket kommer att göra något åt detta eller om man bara låter problemet fortsätta.
Från KLT kommer följande redovisning. Under tiden 11 december 2021 till 6 januari 2023 har det varit 36 trädpåkörningar mellan Linköping och Kalmar fördelade enligt följande: Hjulsbro - Bjärka-Säby 7, Bjärka-Säby - Hultsfred 15, Hultsfred - Berga 5, Berga - Blomstermåla 2 och Blomstermåla - Kalmar 7. På Tjustbanan mellan Bjärka-Säby och Västervik påkördes 9 träd under perioden.

Låst
1832 visningar

Stångådalsbanan och Tjustbanan januari 2023.

av Nizze, Monday, February 06, 2023, 18:12 (633 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Då kan man ju fundera hur TRV tänker v46 skulle Infranord köra syn LP-RF efter blötsnö och blåst men man skulle köra tåg innan man fick åka syn känns lite märkligt att tågen ska åka innan avsyning av bandelen nu hade man tur så tåget körde inte på något nedfallit träd

Låst
1465 visningar

Stångådalsbanan och Tjustbanan januari 2023.

av Patrik Eriksson, Monday, February 06, 2023, 22:04 (633 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Ja det är ju tur att det finns bussar. De kör ju fast det blåser och regnar. En sak är säker. Man kan verkligen sträcka ut om man åker till Västervik eller därifrån.. Ibland kan det ju vara så mycket som tre passagerare i Y2:an. ;-)

Låst
1390 visningar

Stångådalsbanan och Tjustbanan januari 2023.

av Herbert Paalberg, Tuesday, February 07, 2023, 10:45 (632 dagar sedan) @ Patrik Eriksson

Ja det är ju tur att det finns bussar. De kör ju fast det blåser och regnar. En sak är säker. Man kan verkligen sträcka ut om man åker till Västervik eller därifrån.. Ibland kan det ju vara så mycket som tre passagerare i Y2:an. ;-)

Tja vad skall man säga om bussarna, undrar vad bussresenärerna tyckte om den senaste olyckan vid Osbyholm vid E22 när en av Skånetrafikens dubbeldäckare körde av vägen och landade utanför vägbanan och lade sig på sidan med utgångsdörrarna mot marken och där resenärerna fick evakueras via bussens krossade framruta samt takfönster. :-(

Låst
1379 visningar

Stångådalsbanan och Tjustbanan januari 2023 -- historiskt?

av Ulf Pålsson, Tuesday, February 07, 2023, 18:04 (632 dagar sedan) @ Per-Olov Brännlund

Jag har sedan år 2008 redovisat i Postvagnen hur trafiken fungerat på Stångådalsbanan och Tjustbanan. Nu när Postvagnen är stängd kommer månadsredovisning här i stället.

- - -

Visserligen har januari 2023 redan hunnit bli förfluten tid, men jag tycker ändå inte att inlägg av denna typ ska göras i Järnvägshistoriskt Forum "bara för att" SJK:s forum Postvagnen har stängts.

Ur forumreglerna för Järnvägshistoriskt Forum: "I detta forum kan man debattera allt som rör järnvägar och kollektivtrafik ur historiskt perspektiv." [Min kursivering.] En bra anvisning, tycker jag.

Det finns andra internetforum som ditt, för övrigt intressanta, inlägg passar bra i, Per-Olof.

Vänligen,
Ulf P

Låst
1328 visningar

Stångådalsbanan och Tjustbanan januari 2023 -- historiskt?

av Wk, Wednesday, February 08, 2023, 00:17 (632 dagar sedan) @ Ulf Pålsson


Det finns andra internetforum som ditt, för övrigt intressanta, inlägg passar bra i, ...

Så? Det hör jag gärna mera om vilka? Det som TC refererar till i det låsta inlägget är, efter vad jag förstår på SJK sida, föremål för rättsliga åtgärder, och kan då komma att stängas med lagen i hand.

Låst
1214 visningar

-- historiskt?

av Granis, Wednesday, February 08, 2023, 07:39 (631 dagar sedan) @ Wk

Så? Det hör jag gärna mera om vilka?

"(Morgondagens) historia skapas idag", brukar man förvisso säga. Men att dagsaktuella (typ) trafikstörningar ska behandlas på detta forum bara för att "det finns inget annat" känns lite... långsökt. Nåja. Ska väl inte behöva hårddras. Men i så fall kanske genom nån sammanfattning med kopplingar till trafiken "förr", smalspårstiden rentav kanske i detta fall, skulle väl vara mer "klockrent passande"? Eller nåt sånt...

/ L G

Låst
1158 visningar

-- historiskt?

av Karlsson, Wednesday, February 08, 2023, 09:16 (631 dagar sedan) @ Granis

Så? Det hör jag gärna mera om vilka?


"(Morgondagens) historia skapas idag", brukar man förvisso säga. Men att dagsaktuella (typ) trafikstörningar ska behandlas på detta forum bara för att "det finns inget annat" känns lite... långsökt. Nåja. Ska väl inte behöva hårddras. Men i så fall kanske genom nån sammanfattning med kopplingar till trafiken "förr", smalspårstiden rentav kanske i detta fall, skulle väl vara mer "klockrent passande"? Eller nåt sånt...

/ L G

Du kan få en liten historisk koppling i form av hur det hanterades förr när Uknadalen svämmade över. Smalspårsarkivet har bilder.